Nästa generations Playstation 5-spel når också PC

Permalänk
Melding Plague

Nästa generations Playstation 5-spel når också PC

Under senaste Playstation 5-sändningen avtäcktes över 20 spel, och mer än hälften har också siktet på PC/Windows framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Viking

Ingen anledning att köpa varken Xbox eller PS5 då

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ingen anledning att köpa varken Xbox eller PS5 då

kan delvis hålla med om, men jag tycker om och spela om spel.

Fast på en annan plattform och tjäna nyare achievements och troféer till.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: En konsol kostar betydligt mycket mindre än en kraftfull speldator, däremot som en PC spelare så välkomnar jag detta väldigt mycket.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ingen anledning att köpa varken Xbox eller PS5 då

Priset. En spelkonsol är löjligt billig jämfört med en gamingpc.

Permalänk
Viking
Skrivet av Startrance:

@Donnerstal: En konsol kostar betydligt mycket mindre än en kraftfull speldator, däremot som en PC spelare så välkomnar jag detta väldigt mycket.

Jo, men det finns ingen anledning för någon som redan har en dator.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Jo, men det finns ingen anledning för någon som redan har en dator.

Många anledningar. Jag har haft konsol hela tiden förutom bra dator.

Orsaken var:
Spel som endast fanns till konsolen
Vissa spel vill jag köra framför tvn.
Man kan låta datorn arbeta med ågot och spela hela tiden.

Så jag kommer igen köpa nästa generations konsol och låta datorn vara fritt för sånt, trots att min dator presterar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Fast flera av spelen är ju samtidigt exklusiva till PS5 (eller åtminstone Playstation-konsoler), så en stor andel kommer ju inte till PC. Ett exempel är ju nya Ratchet and Clank. Men visst, många andra spel kommer ju till PC så som RE8.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Inget Gran Turismo 7? De kanske spar de riktigt tunga titlarna som exklusiva till PS5!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Horizon 2 lär komma till PC mååånga år efter att det har släppts till PS5, och de flesta exklusiva förstapartslir lär aldrig komma till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Horizon 2 lär komma till PC mååånga år efter att det har släppts till PS5, och de flesta exklusiva förstapartslir lär aldrig komma till PC.

^ This.
Folk läser den missvisande rubriken och tror att det gäller alla spel.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Horizon 2 lär komma till PC mååånga år efter att det har släppts till PS5, och de flesta exklusiva förstapartslir lär aldrig komma till PC.

Du menar precis som gjordes med flertalet tidigare titlar så som t.ex. GTA V, då man efter 14 månaders väntande fick ett generellt sett mycket bättre spel med mycket mer innehåll.

Förstår inte folk som inte orkar vänta några månader eller något år för att få köra på platformen de föredrar, precis samma sak med Borderlands 3 och där verkade fler vänta på steam releasen än vad som köpte på faktiska releasen på Epic Games.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Varg: om man kastar ett getöga på ingressen precis under rubriken står det dock att det handlar om strax över hälften som kommer till PC.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@McGlooface: om man kastar ett getöga på ingressen precis under rubriken står det dock att det handlar om strax över hälften som kommer till PC.

Vilket förutsätter att man läser ingressen. Något som inte tycks gälla samtliga som kommenterar. Tycker inte du dock att det blir ännu mer uppenbart att rubriken är missvisande om den motsätts redan av ingressen?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Varg: rubriken säger inte att alla spel kommer till PC, så någon motsägelse handlar det inte om i mina ögon.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

bara spray som var intressant ändå resten var typiska japan spel som man undviker ändå så tyvär kommer massa skit på pc också horizon som va hypat såg bra ut på karaktärer men när de klistrar in karaktärer i miljön tappar i alla fall jag intresset synd att det inte fanns nåt intressant.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Bra då slipper jag ännu en konsol med ännu ett fruktansvärt OS, har redan nog med windows 10.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Om det blir en ny konsol för mig blir det definitivt PS5 över Xbox. Alla Xbox exclusives förutom Halo verkar ju även komma för PC så ser knappt någon anledning för folk med OK datorer att köpa ett Xbox 2020. Spiderman och Horizon Zero Dawn är bland de bästa spelen jag spelat så blir absolut intressant, men 4k 60fps är nästan ett måste. Iallafall 1080p 60 för nu har man hållt sig till 30 fps för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@McGlooface: rubriken säger inte att alla spel kommer till PC, så någon motsägelse handlar det inte om i mina ögon.

Nej, det är ju uppenbart att du inte ser det så. Jag verkar ju inte vara den enda som tycker att det går att tolka på det sättet om man läser kommentarerna. Vilket är precis varför jag skrev som jag gjorde. Men skit samma.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Under senaste Playstation 5-sändningen avtäcktes över 20 spel, och mer än hälften har också siktet på PC/Windows framöver.

Under majoriteten av sändningen fokuserade Sony dock på några av de många spel som följer konsolen, och något förvånande kommer hälften av de presenterade titlarna också till PC/Windows i sinom tid.

Öh.. det är inget förvånande alls. Merparten av spelpresentationer på ett event har alltid varit multiplattform.

Och även om nu ev Horizon 2 kommer samtidigt på Windows och PS5, eller även det flera år senare så är det ren spekulation oavsett vilket.

Det är väldigt oseriöst att blanda agendainlägg i nyhetsrapportering. : /

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Såg att Inet listade PS5 spel för 800kr styck? ... Är de yra i mössan eller är det placeholder?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AndreaX: Agendainlägg, du får gärna förklara vad du menar med det?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Såg att Inet listade PS5 spel för 800kr styck? ... Är de yra i mössan eller är det placeholder?

Både och. Men de lär ju garanterat kosta 700 iaf. Liksom hos Gamestop, där man defenitvt inte handlar längre av uppenbara orsaker.

Eller så handlar man dem helt enkelt på tex Elgigafanten för 5-600.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@AndreaX: Agendainlägg, du får gärna förklara vad du menar med det?

Att skriva löst underbyggda saker eller sånt man önskar vore det som fakta, oftast i syfte att verka för att de ska bli det.

Sånt är bäst lämnat till Mäki på Gamerreactor kanske.

Men detta sprider sig ju helt klart inom även riktig journalistik, snart är det kanske nya normalen tyvärr.

Ursäkta om det lät som ett personligt påhopp dock. Entusiasmen kanske bara bar iväg antaganden lite under artikelförfattandet. Det är lätt hänt, jag vet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AndreaX: nu är det inte jag som är artikelförfattare här, men återigen ser jag inte hur det kan tolkas som ett definitivt påstående om att det blir så. I nyheten står det "När det det kommer till kategorin spel som kan komma att nå PC-världen framöver", och utan att lägga ord i mun på artikelförfattaren läser jag bara det som att det kan bli så eftersom första Horizon kom till PC. Flera år efter PS4, men det kom dit i alla fall. Det kan flikas in att det är anledningen till spekulationen, men det handlar som sagt inte om ett påstående om att det definitivt kommer till PC.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@AndreaX: nu är det inte jag som är artikelförfattare här, men återigen ser jag inte hur det kan tolkas som ett definitivt påstående om att det blir så. I nyheten står det "När det det kommer till kategorin spel som kan komma att nå PC-världen framöver", och utan att lägga ord i mun på artikelförfattaren läser jag bara det som att det kan bli så eftersom första Horizon kom till PC. Flera år efter PS4, men det kom dit i alla fall. Det kan flikas in att det är anledningen till spekulationen, men det handlar som sagt inte om ett påstående om att det definitivt kommer till PC.

Ursäkt till alla berörda.

Mitt inlägg gällde mest specifikt biten "och något förvånande kommer hälften" jag citerade. Det kan såklart bara vara ett mänskligt semantiskt misstag orsakat av att inte ha följt konsollpresentationer tidigare, av tex helt enkelt ointresse för dem.

Men oavsett orsak så blir det väldigt märkligt att redogöra för något helt normalt som en trendavvikelse eller?

Värderingar baserade på felaktiga fakta är problematiskt. . Ja, vad som helst kan naturligtvis vara förvånande för författaren, men då det hamnar i en nyhet blir det ju istället en rapport om att det faktiskt är och därmed borde vara förvånande även för läsaren.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AndreaX: Det tillhör inte det normala att hälften av en konsols speluppställning redan inför lanseringen är bekräftade för PC också, så det är något av ett trendbrott, även om det kanske inte är ett chockerande sådant. Ingen av Sonys tidigare lanseringar har haft den situationen, tror inte ens att Xbox One hade den situationen (minnet runt uppställningen inför lanseringen är något vagt just nu ska erkännas). Med det nuvarande läget är det lätt att anta att PC-versioner är det nya normala, men inför tidigare konsolgenerationer har det faktiskt inte varit så.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Coolt att det kommer till pc men för personlig del är det endast intressant om det kommer utan en till launcher, vilket känns lite tveksamt. Orkar ungefär att använda en.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de tjänar pengarna på spelförsäljning och inte konsolförsäljning är det inte konstigt att man vill vidga målgruppen. Microsoft startade något bra här och det är glädjande att Sony hänger på. Ju mindre boxar vid tvn desto bättre. Kul!

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av AndreaX:

Ursäkt till alla berörda.

Mitt inlägg gällde mest specifikt biten "och något förvånande kommer hälften" jag citerade. Det kan såklart bara vara ett mänskligt semantiskt misstag orsakat av att inte ha följt konsollpresentationer tidigare, av tex helt enkelt ointresse för dem.

Men oavsett orsak så blir det väldigt märkligt att redogöra för något helt normalt som en trendavvikelse eller?

Värderingar baserade på felaktiga fakta är problematiskt. . Ja, vad som helst kan naturligtvis vara förvånande för författaren, men då det hamnar i en nyhet blir det ju istället en rapport om att det faktiskt är och därmed borde vara förvånande även för läsaren.

Jag kan villigt erkänna att jag inte var särskilt insatt i konsolsvängen när det begav sig med den nuvarande generationen. De presentationer jag följt på senare tid (främst Xbox Series X, Xcloud och Stadia) har dock i spelsammanhang främst ägnat skärmtid till de titlar som antingen är extra populära eller de som är exklusiva, något som är dragplåster för den egentliga tjänsten/produkten med andra ord.

Detta gjorde Sony också, med mycket fokus på Spider-Man, Ratchet & Clank och Horizon, dock lyftes även relativt okända indie-studior med både gameplay och utvecklarkommentarer, titlar som av de flesta inte skulle anses vara dragplåster och som därtill inte är exklusiva. Med så pass generös exponering och exempelvis omnämnanden som ”...launching for PlayStation 5 and PC...” (från Deathloop-beskrivningen på trailern, upplagd på Playstations Youtube-kanal), tycker i alla fall jag att det avviker från det jag tidigare sett.

Nu sitter jag inte på någon exakt data på detta, men "känslan av förvåning" är inte helt ogrundad alltså, och viss efterforskning ligger ändå bakom meningen. Jag ansåg den dock vara av mindre vikt och valde därför att inte underbygga det hela med något resonemang, för någon gränsdragning måste ju ändå finnas. Kitgurus artikel (som anges som källa tillsammans med Sony i den här artikeln) är kanske mer uppenbart till grund för nämnda förvåning och till stor del artikelns existens, eftersom det ändå handlar om en hel del färska spel som i och med torsdagens presentation för första gången gav sig till känna även för PC-entusiaster.

Mvh
Artikelförfattaren