Problem med Windows E-post, konstiga tecken.

Permalänk
Medlem

Problem med Windows E-post, konstiga tecken.

Hej

Har problem med Windows 10´s egna mailprogram "E-post" där jag har lagt till bland annat min gmail adress. ÅÄÖ blir där bara massa konstiga kinesiska tecken. Öppnar jag mailen genom gmail´s webbversion av mail så ser det bra ut. Men i Windows inbyggda mail "E-post" så ser det för jävligt ut, men bara vissa mail. Vad kan vara problemet?

Finns inga inställningar i "E-post" att ändra och har gått in på webbversionen av gmail och kollat inställningarna där med men hittar inget. Finns ingenstans där jag kan exempelvis ändra UTF-8, Västeuropeisk (ISO) kodning eller liknande. Kanske är fel inställning hos dem som skickar men Windows "E-post" borde kunna ändra om de till rätt språk kan jag tycka 2020.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

@Locos: Finns ju en teckensnitts inställning i E-post, vet inte om det kan vara den som spökar eller att du får gå in på språkinställningarna i windows och titta.

Öppnar du e-post och klickar på kugghjulet nere till vänster så får du upp en lista på olika inställningar, där finns teckensnitt bl.a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Locos: Finns ju en teckensnitts inställning i E-post, vet inte om det kan vara den som spökar eller att du får gå in på språkinställningarna i windows och titta.

Öppnar du e-post och klickar på kugghjulet nere till vänster så får du upp en lista på olika inställningar, där finns teckensnitt bl.a.

Teckensnittet är samma för alla min adresser. Har jobb och två privata e-post inlagda. Men det är bara på den ena jag har problem. Är Calibri (Brödtext) storlek 11 inställt där.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk

FÅTT NOG!

Nej, nu har jag fått helt nog av den här skiten!! För andra eller tredje gången så slutar sonika Win 10s e-postklient att fungera. Den skickar inte mail som den ska och inkorgen verkar lagga. Detta funkar perfekt om jag kör med Gmail exvis, så problemet är nog inte Gmail.

Behöver omdelbart tips om annat, liknande (som i stilrent och lättanvänt) mailprogram till Win 10? Har sett alla möjliga men vissa är ju så uråldriga i sin design, andra är plottriga och vissa verkar vara lite så och så med support och användarvänlighet på alla möjliga sätt.

Kan tänka mig att betala för programmet om det är bra. Älskade "mail" när jag körde mac och även klienten i Win 10 duger för mig, men jag orkar inte mer strul helt enkelt. Detta med korrupta tecken fortsätter med och jag orkar inte felsöka.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spacedebree:

Nej, nu har jag fått helt nog av den här skiten!! För andra eller tredje gången så slutar sonika Win 10s e-postklient att fungera. Den skickar inte mail som den ska och inkorgen verkar lagga. Detta funkar perfekt om jag kör med Gmail exvis, så problemet är nog inte Gmail.

Behöver omdelbart tips om annat, liknande (som i stilrent och lättanvänt) mailprogram till Win 10? Har sett alla möjliga men vissa är ju så uråldriga i sin design, andra är plottriga och vissa verkar vara lite så och så med support och användarvänlighet på alla möjliga sätt.

Kan tänka mig att betala för programmet om det är bra. Älskade "mail" när jag körde mac och även klienten i Win 10 duger för mig, men jag orkar inte mer strul helt enkelt. Detta med korrupta tecken fortsätter med och jag orkar inte felsöka.

Tack på förhand!

https://www.thunderbird.net/sv-SE/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:Lite frågor... Kör ju gmail kontot, men mina adresser dyker inte upp när jag skriver in en adress i "till fältet". Hur får man det att funka? Sen undrar jag hur man ändrar storleken på all text? Något annat man behöver veta, eller bör ställa in?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Frezeer: Ok. Varför? Blir det inte exakt samma sak där med adresserna? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spacedebree:

@mrqaffe:Lite frågor... Kör ju gmail kontot, men mina adresser dyker inte upp när jag skriver in en adress i "till fältet". Hur får man det att funka? Sen undrar jag hur man ändrar storleken på all text? Något annat man behöver veta, eller bör ställa in?

Syftar du på att importera en adressbok så går det, exportera den från Gmail och importera den, ändra storlek på typsnitt finns i inställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade samna problem ett tag sen men löste sig sjölv konstogt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@mrqaffe:Lite frågor... Kör ju gmail kontot, men mina adresser dyker inte upp när jag skriver in en adress i "till fältet". Hur får man det att funka? Sen undrar jag hur man ändrar storleken på all text? Något annat man behöver veta, eller bör ställa in?

Kör Thunderbird tillsammans med flera Gmail konton utan problem. Minns inte men jag tror att du måste acceptera att Thunderbird får hämta mailen från Gmail

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

@AMD-FX: Mailen hämtas som vanligt, och jag har godkänt via Google - men adressboken kommer liksom inte med på köptet (eller gjorde den det för dig?). Verkar som den måste impoterteras - men nya mail och adresser man skickar till lagras de isf hos Google och lokalt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

@Kinger: Med knepiga tecken?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@AMD-FX: Mailen hämtas som vanligt, och jag har godkänt via Google - men adressboken kommer liksom inte med på köptet (eller gjorde den det för dig?). Verkar som den måste impoterteras - men nya mail och adresser man skickar till lagras de isf hos Google och lokalt?

Ok, börjar fatta nu. Nej den fick jag skriva in efteråt tror jag
Kan du inte exportera adressboken från Gmail? och importera till Thunderbird?

Edit:
Hittade ingen Export på Gmail bara Import

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, börjar fatta nu. Nej den fick jag skriva in efteråt tror jag
Kan du inte exportera adressboken från Gmail? och importera till Thunderbird?

Edit:
Hittade ingen Export på Gmail bara Import

Jag har då i vart fall en exportfunktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, då kanske jag inte kollade tillräckligt bra 😀

Edit:
Nej, jag hittar inget. Mitt ser inte ens ut så där 🤔

Ok, till slut hittade jag min kontakter haha. Är inte van med Gmails sida

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, då kanske jag inte kollade tillräckligt bra 😀

Edit:
Nej, jag hittar inget. Mitt ser inte ens ut så där 🤔

Skärmklippet är från Gmail i webbläsaren och inte en app om det möjligen ger nån skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok. Jag förstår - jag exporterar som csv (outlook). Men hur blir det med nya kontakter som jag skriver till då? Var lagras de? Bara lokalt i Thunderbird? Inget i Google alls då? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spacedebree:

Ok. Jag förstår - jag exporterar som csv (outlook). Men hur blir det med nya kontakter som jag skriver till då? Var lagras de? Bara lokalt i Thunderbird? Inget i Google alls då? =P

Gmail kan importera kontakter men det är inget som sker med automatik, onlinetjänster är ju online och klienter är offline och onlinemailtjänsterna vill ju inte att du ska använda dem via en klient utan de kämpar ju emot det lite så de kan spåra dig och kränga reklam så de kan tjäna pengar på dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.