Tele med lite längre supporttid, iPhone SE 2nd eller nåt annat

Permalänk
Medlem

Tele med lite längre supporttid, iPhone SE 2nd eller nåt annat

Hej

Märkte nyligen att senaste gången min original Pixel fick en säkerhetsuppd verkar ha varit nångång mot slutet av 2019. Ser ut att rimma med Googles policy (3 års support) och de EOL-artiklar funna om O Pixel från slutet av 2019. Inte så good news iom att jag som alla andra har epost, bankid och allt möjligt på telen. (Har mest jobbat och inte reflekterat över att privata telen inte sagt nåt om uppdateringar på ett tag)

Tänkte skaffa något som gärna får stödjas lite längre än tre år från och med denna sommar. Det gör detsamma om det är Android eller iOS egentligen, de appar jag använder fungerar på båda OS:en. Vill inte ha en fysiskt relativt stor tele, annars har jag i praktiken inga krav. (Inga av apparna har värst hårda syskrav). Well, telen eller skalet till den får inte vara gråsvart för även om originalskalet på min Pixel är skönt att hålla i och har hållit super så försvinner telen i varenda skugga. Prisbild: som iPhone SE 2nd gen, inte mer. Har redan abonnemang, inte intresserad av nytt; telen kommer att köpas utan abonnemang.

Hade förr en Sonytele av zc-serien som jag gillade (dog när jag råkade simma med den, så vattentät var den ej); är lite osäker på hur länge Sony normalt stödjer sina telar. Har inget principiellt mot något märke.

Tack tacksamt emot ev råd.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Finns inget som slår Apple på punkten att support sina telefoner länge så är det viktigast för dig är valet enkelt, iPhone SE gen 2

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med föregående inlägg, SE2 är en bra kompromiss.
Vill du lägga lite mer flis så går det att hitta iPhone XS till ok pris, men även om den har trevliga funktioner som stor skärm osv så är ändå SE2 ett bra val.

Räkna inte med någon superduper batteritid på varken XS eller SE2.

Jag kör just nu XS men om jag hade gjort om köpet så hade jag nog gått på en SE2.

Permalänk
Medlem

Tack : ) Valet är, som det ser ut för stunden, gjort.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Finns egentligen ingen som lovar något, så kan alltid hända något längre fram som avslutar uppdateringarna tidigt eller förlänger lite längre än vad som var tänkt. Google har en policy de följer än så länge, alla andra inkl Apple kan väntas göra vad som helst.

Tänker man på det pengamässigt brukar det vara bättre att köpa något du tycker har råd att ersätta om 2-4 år utan problem. Även om inte allt uppdateras till senaste OS så får många prylar säkerhetsuppdateringar i mer än 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns egentligen ingen som lovar något, så kan alltid hända något längre fram som avslutar uppdateringarna tidigt eller förlänger lite längre än vad som var tänkt. Google har en policy de följer än så länge, alla andra inkl Apple kan väntas göra vad som helst.

Tänker man på det pengamässigt brukar det vara bättre att köpa något du tycker har råd att ersätta om 2-4 år utan problem. Även om inte allt uppdateras till senaste OS så får många prylar säkerhetsuppdateringar i mer än 3 år.

Visst, man får försöka jämföra tillverkares livstider historiskt, och där är Apple bättre än Google. Som du säger kan vad som helst hända framledes, även med ens ekonomi (i oroliga tider..), men blir jag inte arbetslös har jag nog råd med en ny tele om ett par år om det skulle krävas. Eftersom jag inte spelar eller tittar på film eller gör nåt krävande med den så så vill jag bara hitta något nytt som inte är för stort eller för dyrt och vars tillverkare historiskt stödit sina telar under relativt lång tid.

Förstår dock vad du säger, om man kan hitta något för runt 3 - 3,5k istället för 5k, nytt, med ungefär samma fysiska dimensioner så kunde det med vara intressant. (Personligen så vore det bästa rent ekonomiskt att inte hugga på majoriteten av Placeras lite mer udda tips)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: Har nog mer med livsstil att göra om du har råd med en telefon som arbetslös eller inte En 1000-3000 krs-telefon bör de flesta kunna köpa. Att alla inte har 15 000 kr att lägga kan jag däremot förstå. Själv ser jag inte nyttan av att lägga så mycket på något jag använder så lite dessutom. Om du är intresserad av Sony, kolla in nya Sony Xperia 10 II. Vill helst inte rekommendera något då support kommer skilja sig från modell till modell.

Iphone SE kommer ha den minsta skärmen du hittar däremot, även om dimensionerna på telefonen kanske bara är ett par mm mindre än telefoner med mycket större skärm. Var själv tveksam till att gå upp i storlek, men övergången till ~2:1 löste det dilemmat bra i den meningen att de inte behövde öka bredden till något orimligt.

Permalänk
Medlem

För att uppdatera så skaffade jag en iPhone SE för att jag gillar en brännvidd på kameran med stabilisering, jag gillar formatet och den relativt snabba processorn. Gillar att ha trådlös laddning (även om Belkinen inte gillar förgreningsdosor) och allt har funkat som väntat hittills. Efter en del trix för att försöka få Manjaro att föra över filer till telen ..så går det snabbast med Onedrive : )

Idag hade jag konfigurerat och installerat allt som behövs på telen och den funkade splendid. För en timme sen slutade aktiva-appar-listan att fungera, eller rättare sagt så frammanades den ej av att dubbeltrycka på hem-knappen. Ikonerna blev ofokuserade en halv sekund, sedan tillbaks till vanligt. Man vill komma åt den ibland eftersom vissa saker gillar Platstjänster etc, dessutom kan vissa appar krångla. Ja funktionen ska hursomhelst fungera. Det enda som fungerade var att nollställa alla inställningar (under inställningar -allmänt), nu visar den listan igen. Jag hoppas det här är det enda problemet jag får på fem år eller så för annars kunde jag lika gärna levt med Lineages uppdaterare

Edit. Det kanske bara är en konstig dag. Var på en kort promenad runt området, sommarnätter är bäst, gammal Volvo svänger vänster vid vänstersvängförbud, stannar och rullar ner rutan och en vad som ser ut som 12-årig tjej med cigarett i handen och frågar om jag har fönsterputs.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Uppdatering efter ett par månaders användande: Flacbox är minst like bra som Blackplayer, köpte applikationen, har rippat en del CDar till aac, appen har en föra-över-trådlöst-funktion, allt låter väldigt bra i mina Audio Technica ATH-ES7 med apples lightning->3,5mm-adapter. På tal om...så hade jag lite löst tänkt att när dessa går sönder så hittar jag ett par trådlösa..dvs blåtand. Men..

https://bluetoothcheck.com/compatibility/apple-iphone-se-2020...
https://www.soundguys.com/understanding-bluetooth-codecs-1535...

Den stödjer inte ens AAC, olikt den första iPhone SEn. Så den här telen har inget 3,5mmuttag, ändå stödjer den ingen blåtands-codec förutom den som inte är valbar (och som är minst uppskattad vad det verkar). AAC hade ju varit väldigt smutt då jag ändå mest spelar sånt. AptX med, till min Audioengine B1.
Oh well, trådade lär väl finnas så länge jag har ok hörsel. Jag förstår inte Apples logik här bara. Läste inte det här i någon recension heller. Tur att det inte är så kritiskt, är ändå van vid kablar...men lite känns det som att "jag tar för givet att det inte finns en narval under min säng inatt" och så vaknar man nånstans vid småtimmarna med en punkterad lunga.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)