Varför räcker inte likvärdigt nytt batteri lika länge som när originalet var nytt

Permalänk
Medlem

Varför räcker inte likvärdigt nytt batteri lika länge som när originalet var nytt

Köpte ett nytt batteri till min Asus UX32VD från sebatteri.se. Batteriet har samma specifikationer som det gamla, dvs. 6520mAh (48Wh). Ändå räcker det bara för att köra datorn i dryga fyra timmar, fastän mitt gamla batteri höll i 6 timmar när det var nytt.

Även om det stod "äkta Asus" och etiketten är densamma som på mitt gamla förstår jag att det sannolikt är en kopia. Namnet Asus var också delvis överstruket med svart bläck.

Men bör inte batteriet räcka 6 timmar i alla fall, då det är samma mAh och Wh? Vad kan annars vara fel på batteriet? Tyvärr är det ju svårt att reklamera eller ens använda garantin de utlovar, då det skeppades från Kina. Jag fick intrycket att det skulle skeppas från Tyskland.

De säger också att det är normalt med fyra timmar för detta batteri. Hur kan det vara det, när mitt räckte i sex timmar som nytt?

Ett annat problem var att anslutningskabeln var en cm för lång. Och det är hårt så det sätter press på den lödda anslutningen på moderkortet, vilket inte är bra i längden då lödningen kan släppa. Eller vad tror ni? Vågar jag använda detta batteri, även om det trycker på anslutningen?

Mitt gamla räcker bara 1-2 timmar, så fyra är inte mycket bättre. Funderar på att ändå köpa ett äkta från en pålitlig återförsäljare eller Asus själva. Men kommer det att räcka lika länga som originalbatteriet gjorde från början? Får jag sex timmar är det nog värt det.

/Martin

Permalänk
Medlem

Står det när det är tillverkat? Batterier åldras till viss del även när de inte används.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Beror säkert på att du köpt en kinakopia. Sämre kvalitet på cellerna så dom har lägre kapacitet från dag ett och kommer dessutom med stor sannolikhet att åldras mycket snabbare än ditt förra batteri.

Kvalitet gör skillnad på batterier och är det top prestanda du är ute efter så är det nog tyvärr bara original som gäller. Bara för att det står original betyder inte att det är det, kan vara en "original copy" från kina också så jag skulle köpt från asus eller någon som du är säker på tar hem batterier från asus och inte kopior. Finns en anledning om det är mycket billigare via ebay m.f. bra batterier är fortfarande dyra idag. Speciellt nischade batterier som till datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Köpte ett nytt batteri till min Asus UX32VD från sebatteri.se. Batteriet har samma specifikationer som det gamla, dvs. 6520mAh (48Wh). Ändå räcker det bara för att köra datorn i dryga fyra timmar, fastän mitt gamla batteri höll i 6 timmar när det var nytt.

Även om det stod "äkta Asus" och etiketten är densamma som på mitt gamla förstår jag att det sannolikt är en kopia. Namnet Asus var också delvis överstruket med svart bläck.

Men bör inte batteriet räcka 6 timmar i alla fall, då det är samma mAh och Wh? Vad kan annars vara fel på batteriet? Tyvärr är det ju svårt att reklamera eller ens använda garantin de utlovar, då det skeppades från Kina. Jag fick intrycket att det skulle skeppas från Tyskland.

De säger också att det är normalt med fyra timmar för detta batteri. Hur kan det vara det, när mitt räckte i sex timmar som nytt?

Ett annat problem var att anslutningskabeln var en cm för lång. Och det är hårt så det sätter press på den lödda anslutningen på moderkortet, vilket inte är bra i längden då lödningen kan släppa. Eller vad tror ni? Vågar jag använda detta batteri, även om det trycker på anslutningen?

Mitt gamla räcker bara 1-2 timmar, så fyra är inte mycket bättre. Funderar på att ändå köpa ett äkta från en pålitlig återförsäljare eller Asus själva. Men kommer det att räcka lika länga som originalbatteriet gjorde från början? Får jag sex timmar är det nog värt det.

/Martin

Ofta rekommenderas det att köra ett antal cykler på ett nytt batteri innan man når full prestanda. Sen kan det vara så att batteriet har högre inre resistans än original vilket gör att spänningen sjunker mer vid belastning. Så även om det är samma kapacitet kommer batteriövervakningen att anse att batteriet är urladdat tidigare.

Sen kan det så klart vara kassa celler man byggt batteriet av så det inte alls är samma kapacitet.

Tex har jag sett batterier för tex modellflyg/rc-racing som sålts billigt men där man skrivit att de klarar bara typ 60 laddcykler. Tanken där är väl att man riskerar krascha snart så då är det lyx med bättre batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Står det när det är tillverkat? Batterier åldras till viss del även när de inte används.

(Nu talar vi om Lithium jon batterier)

1. Japp detta är något många inte vet.

2. Sen försämras ett batteri om det är under 20% laddat och över 80%.
(men detta är som sagt ett nytt batteri)

3. Alla patchningar av intels säkerhetsbuggar har drastiskt sänkt batteritiden på min dator.
CPUn får jobba mer helt enkelt och drar mer energi. Hos mig kändes det som det gick från 8h till 4h.

4. Köper man en kopia där de fuskat skulle du nog ha ännu sämre batteritid.

5. Sen som @SAFA säger så måste ett nytt batteri cyklas några gånger innan det får full kapacitet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Enkla förklaringen är att cellerna i batteriet inte klarar den utlovade specifikationen.

Finns en hel del batteri jämförelse på youtube. Vissa kopior är jämförbara eller lika bra medans andra har hälften av utlovad kapacitet.

Man får vad man betalar för helt enkelt.

Så finns det inget i databladen som säger att du kommer få ut mera kapacitet efter några cykler. Sanningen är snarare att du kommer tappa kapacitet från första laddning. Nu antar vi självklart att sakerna används i rumstemperatur och inte -20.

Exempel datablad:
https://www.powerstream.com/p/INR18650-25R-datasheet.pdf

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Litiumbatterier åldras ca 5% per år och 0.05% per laddcykel och får du ett batteri som är tillverkat när datorn byggdes så är det ju bara laddcyklernas degradering du tjänar i kapacitet, ålderspåverkan är densamma.
Är det en vettig dator så är det troligen 18650 celler i batteripaketet och de går i så fall ibland att byta i stället för att man skaffa ett helt nytt paket och då får man ju färska celler och ibland även högre kapacitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mäter du under samma omständigheter? Samma last som när du observerade 6 timmars batteritid?

Permalänk
Medlem

Sen bör du kolla om datorn behöver städas ur på damm. Jag ökade på min batteritid märkbart när fläkten kunde hålla datorn kall istället för att leka jetplan för dammråttorna..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Köpte ett nytt batteri till min Asus UX32VD från sebatteri.se. Batteriet har samma specifikationer som det gamla, dvs. 6520mAh (48Wh). Ändå räcker det bara för att köra datorn i dryga fyra timmar, fastän mitt gamla batteri höll i 6 timmar när det var nytt.

Även om det stod "äkta Asus" och etiketten är densamma som på mitt gamla förstår jag att det sannolikt är en kopia. Namnet Asus var också delvis överstruket med svart bläck.

Men bör inte batteriet räcka 6 timmar i alla fall, då det är samma mAh och Wh? Vad kan annars vara fel på batteriet? Tyvärr är det ju svårt att reklamera eller ens använda garantin de utlovar, då det skeppades från Kina. Jag fick intrycket att det skulle skeppas från Tyskland.

De säger också att det är normalt med fyra timmar för detta batteri. Hur kan det vara det, när mitt räckte i sex timmar som nytt?

Ett annat problem var att anslutningskabeln var en cm för lång. Och det är hårt så det sätter press på den lödda anslutningen på moderkortet, vilket inte är bra i längden då lödningen kan släppa. Eller vad tror ni? Vågar jag använda detta batteri, även om det trycker på anslutningen?

Mitt gamla räcker bara 1-2 timmar, så fyra är inte mycket bättre. Funderar på att ändå köpa ett äkta från en pålitlig återförsäljare eller Asus själva. Men kommer det att räcka lika länga som originalbatteriet gjorde från början? Får jag sex timmar är det nog värt det.

/Martin

Hur vet du att det nya batteriet har samma spec som det gamla? Du vet om att tryckt text på ett papper eller på en enhet inte per automatik är någon sanning, det enda du kan göra för att säkerställa att specen är densamma är att du mäter upp batteriet med ett motstånd/förbrukare och en multimeter och ser hur mycket spänningen sjunker över tid.

Permalänk
Medlem

Inte helt ovanligt att de sitter begagnade celler i Kina batterierna

Permalänk
Medlem

Tack alla för utomordentligt tänkvärda svar. Skulle tro att de alla stämmer till viss del.

Ja, kvalitén på cellerna är säkert sämre. Begagnade får man ju hoppas de inte är.
Ja, datorn belastas till viss del kanske mer nu än tidigare med diverse uppgraderingar på OS och tyngre program som Chrome. Lät Chrome stå öppen och körde musik via VLC för att se lite normalanvändning. Har även nyligen uppgraderat med nytt minne till nu 10Gb. Jäklar vilken skillnad. Passade på att städa ur datorn också.
Ja, det verkar som att batteritiden ökade något efter en hel cykel. Nu får jag åtminstone ut drygt 4h och 20 min. Men mer verkar det inte bli efter ytterligare en cykel.
Ja, man får tyvärr vad man betalar för

Inser nu att det var idiotiskt, när jag ska använda datorn så pass mycket och den känns som ny med det nya minnet. Kostade 535 kr + 100 kr frakt. Tyvärr missade jag att det skickades utifrån EU, så det blev ytterligare 120 kr för moms och avgift. För en femhundring till hade jag fått ett äkta Asus batteri.

Vad anser ni om att kopplingskabeln är någon cm längre och pga styvheten faktiskt utövar ett ganska hårt tryck på den lödda kopplingsplinten på moderkortet när man böjer den för att batteriet ska kunna sättas på plats för att skruvas fast? Känns spontant som att lödningen kan släppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Tack alla för utomordentligt tänkvärda svar. Skulle tro att de alla stämmer till viss del.

Ja, kvalitén på cellerna är säkert sämre. Begagnade får man ju hoppas de inte är.
Ja, datorn belastas till viss del kanske mer nu än tidigare med diverse uppgraderingar på OS och tyngre program som Chrome. Lät Chrome stå öppen och körde musik via VLC för att se lite normalanvändning. Har även nyligen uppgraderat med nytt minne till nu 10Gb. Jäklar vilken skillnad. Passade på att städa ur datorn också.
Ja, det verkar som att batteritiden ökade något efter en hel cykel. Nu får jag åtminstone ut drygt 4h och 20 min. Men mer verkar det inte bli efter ytterligare en cykel.
Ja, man får tyvärr vad man betalar för

Inser nu att det var idiotiskt, när jag ska använda datorn så pass mycket och den känns som ny med det nya minnet. Kostade 535 kr + 100 kr frakt. Tyvärr missade jag att det skickades utifrån EU, så det blev ytterligare 120 kr för moms och avgift. För en femhundring till hade jag fått ett äkta Asus batteri.

Vad anser ni om att kopplingskabeln är någon cm längre och pga styvheten faktiskt utövar ett ganska hårt tryck på den lödda kopplingsplinten på moderkortet när man böjer den för att batteriet ska kunna sättas på plats för att skruvas fast? Känns spontant som att lödningen kan släppa.

Kan vara en ide att göra en färsk installation om möjligt.
Är din med intel 3xxx serien? De är inte super powerefficient, har en laptop med serien innan och den är hemsk med batteritid tyvärr.
När jag bytte batteri på den fick jag bättre batteritid, men batteriet jag köpte som var från ebay eller dylikt är nog lite out of spec då jag av någon anledning inte längre kan starta datorn utan laddaren i om jag stänger av den helt- efter start eller om den bara är i sleep så funkar den utmärkt med batteridrift i timmar dock.

Något som hjälpte mig få bättre batteritid med nya batteriet var att köra ny kylpasta (eller flytande metall i mitt fall) då jag märkte att den gick varm för minsta lilla (i7-2637M), den höll okej frekvenser men fläkten drev nästan omedelbart vid start och höll full fart därefter.
Gamla kylpastan visade sig vara bara en liten kant av damm runt sidorna av ytan och det vara bara metall mot metall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående. Om datorn är så gammal att originalbatteriet tappat ~75 % styrka så kan det vara värt att installera windows från scratch. Kommer säkert bli lite bättre batteritid även om man inte ska förvänta sig något mirakel.

Själv hade jag tur när jag köpte mitt kinabatteri till macbooken. Har gått ca fyra år och vid lätt användning håller den utan problem fem timmar. Ska väl erkänna att de senaste två åren har den däremot inte använts mer än ett fåtal timmar per vecka.

Däremot har jag bränt mig tillräckligt mycket på kinabatterier att jag numera alltid försöker köpa original. Slängde faktiskt ett kamerabatteri idag för att den var stendöd, originalbatteriet fungerar fortfarande prima.

Permalänk
Medlem

Har ju en ganska färsk Win10 efter att de släppte en "ny" Win10 som skulle vara lättare än alla den första med alla uppdateringar etc.

Det är en i7-3517U, 1.90GHZ 2.40GHZ med uppgraderat minne till 10Gb.

Konstigt nog började fläktarna gå mer efter batteribytet. Varför vet jag inte. Borde väl inte göra någon skillnad. Går dock på tomgång mest hela tiden och stannar ibland. Men med gamla batteriet gick de knappt alls efter att jag byte minne.

Permalänk
Medlem

"Kinabatterier" ursäkta min enfald men tillverkas inte typ alla batterier till bärbara datorer i Kina idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

"Kinabatterier" ursäkta min enfald men tillverkas inte typ alla batterier till bärbara datorer i Kina idag?

Väldigt mycket görs där, och det innebär också att många saker som inte håller måttet för ett riktigt märke kan säljas vidare som omärkt och då inte riktigt vara garanterat samma prestanda.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Vad anser ni om att kopplingskabeln är någon cm längre och pga styvheten faktiskt utövar ett ganska hårt tryck på den lödda kopplingsplinten på moderkortet när man böjer den för att batteriet ska kunna sättas på plats för att skruvas fast? Känns spontant som att lödningen kan släppa.

Skicka gärna en bild.
Generellt så är spänningar på lödpunkter som cyklas varmt/kallt sällan bra då det skapar frakturer och sen avbrott. Beroende på hur det ser ut kanske det går att korta kabeln vid kontakten? Många kontakter är crimpade och går att montera isär. Var bara försiktig så du inte kortsluter batteriet...
Enklast om utrymme finns (inte så troligt i en laptop) är att böja kabeln hårt till ett U så den tar smällen istället för lödpunkterna.

Skrivet av [SmR]BMF:

"Kinabatterier" ursäkta min enfald men tillverkas inte typ alla batterier till bärbara datorer i Kina idag?

Absolut! Däremot finns det enorm spridning mellan tillverkarna. Så om du har rätt kontroll över produktionen går det att få väldigt hög kvalitet, däremot det som säljs på ebay m.m tillhör sällan den kategorin. Däremot om du köper en originalcell via asus som exempel så går asus in och ställer krav på tillverkaren så dom får det som är beställt.

Permalänk
Medlem

Enormt svårt att köpa batteri. Vi har några äldre Macbook Pro, och apple-batterier går inte längre att få tag på. Har köpt från diverse firmor som levererar till företag (inte källarfirmor), vad jag tyckt sett rätt ok ut, men batterierna har varit rätt kassa. Tror jag ska prova Duracell nästa gång, till rövarpris.

Man kan annars tro att även ett billigt "Kina-batteri" från typ 2019 borde kunna vara bättre än de batterier som tillverkades 2007-2008. Naiv som jag är inbillar jag mig att kapaciteten skulle vara lätt 20% högre idag, men allt prat om framåtskridande batteriteknik kanske bara är trams.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Skicka gärna en bild.
Generellt så är spänningar på lödpunkter som cyklas varmt/kallt sällan bra då det skapar frakturer och sen avbrott. Beroende på hur det ser ut kanske det går att korta kabeln vid kontakten? Många kontakter är crimpade och går att montera isär. Var bara försiktig så du inte kortsluter batteriet...
Enklast om utrymme finns (inte så troligt i en laptop) är att böja kabeln hårt till ett U så den tar smällen istället för lödpunkterna.

Kunde böja i en slags u-form uppåt, men känns ändå som det ligger spänning på själva plinten.

https://imgur.com/a/KukmLTf

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Kunde böja i en slags u-form uppåt, men känns ändå som det ligger spänning på själva plinten.

https://imgur.com/a/KukmLTf

Osäker på om den kontakten går att klämma om. Däremot borde det kunna bli lite bättre om du tar bort strumpan och böjer varje kabel individuellt så kan du lägga några nedåt och några uppåt. Kan även hjälpa att böja kablarna innan kontakten är på plats så har du lite mer möjlighet att forma om dom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pirum:

Enormt svårt att köpa batteri. Vi har några äldre Macbook Pro, och apple-batterier går inte längre att få tag på. Har köpt från diverse firmor som levererar till företag (inte källarfirmor), vad jag tyckt sett rätt ok ut, men batterierna har varit rätt kassa. Tror jag ska prova Duracell nästa gång, till rövarpris.

Man kan annars tro att även ett billigt "Kina-batteri" från typ 2019 borde kunna vara bättre än de batterier som tillverkades 2007-2008. Naiv som jag är inbillar jag mig att kapaciteten skulle vara lätt 20% högre idag, men allt prat om framåtskridande batteriteknik kanske bara är trams.

Batterierna blir bättre hela tiden men det innebär inte att det enkelt går att byta batterityp i en gammal enhet. Det är väl dessutom främst i elfordon den bästa tekniken från början hamnar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Osäker på om den kontakten går att klämma om. Däremot borde det kunna bli lite bättre om du tar bort strumpan och böjer varje kabel individuellt så kan du lägga några nedåt och några uppåt. Kan även hjälpa att böja kablarna innan kontakten är på plats så har du lite mer möjlighet att forma om dom.

Tack för förslagen. Klagade på detta och batteritiden, men de är ovilliga att skicka nytt. Så för att kunna använda batteriet ska jag nog göra som du föreslår och ta bort en bit av strumpan och böja med verktyg de enskilda kablarna. Nu böjde jag bara allt lite snabbt, för att testa batteriet.

Datorn är suverän fortfarande efter sju år, speciellt med nya minnet. Synd att batteritid ska vara så svårt att utveckla fortfarande för datorer, mobiler mm.

Permalänk
Medlem

@marp68:
Skapa en batterirapport, det kan eventuellt ge dig lite mer information.
Starta kommandotolken som administratör (högerklicka på kommandotolken i startmenyn och välj "kör som administratör")

Skriv " cd\ " så du hamnar i "roten på enheten", lättare att hitta den skapade rapporten.
Nästa kommando: " powercfg /batteryreport " , för att skapa rapporten. (den hamnar i den katalog där du väljer att köra kommandot, därav kommandot ovan, så man slipper att den skapas i "C:\Windows\system32\")
Din batterirapport bör nu finnas skapad på c:\battery-report.html , bara att öppna och titta.

https://www.laptopmag.com/articles/generate-battery-report-wi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@marp68:
Skapa en batterirapport, det kan eventuellt ge dig lite mer information.
Starta kommandotolken som administratör (högerklicka på kommandotolken i startmenyn och välj "kör som administratör")

Skriv " cd\ " så du hamnar i "roten på enheten", lättare att hitta den skapade rapporten.
Nästa kommando: " powercfg /batteryreport " , för att skapa rapporten. (den hamnar i den katalog där du väljer att köra kommandot, därav kommandot ovan, så man slipper att den skapas i "C:\Windows\system32\")
Din batterirapport bör nu finnas skapad på c:\battery-report.html , bara att öppna och titta.

https://www.laptopmag.com/articles/generate-battery-report-wi...

Wow, vilken rapport. Ser bla. ut som att batteriet har använts före mig. Och hur ska man tolka kvalitén etc? Skulle gärna få lite feedback på den, för att hävda gentemot företaget eller bara veta lite mer om vad jag egentligen har köpt.

Det verkar som att man inte kan bifoga filen. Eller? Och om det inte går, kan jag skicka PM med filen? Om du har tid och lust att kika på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Wow, vilken rapport. Ser bla. ut som att batteriet har använts före mig. Och hur ska man tolka kvalitén etc? Skulle gärna få lite feedback på den, för att hävda gentemot företaget eller bara veta lite mer om vad jag egentligen har köpt.

Det verkar som att man inte kan bifoga filen. Eller? Och om det inte går, kan jag skicka PM med filen? Om du har tid och lust att kika på den.

Kanske ska tillägga.
Det som du ser i rapporten är hur din dator har användt "batterier".
Du ser alltså inte om batteriet har avändts i någonannan dator tidigare, utan det är hur din dator har användt ditt tidigare batteri, samt det nuvarande batteriet.

Men.
Det som kan vara intressant i rapporten är hur Windows tolkar "Design Capacity" och "Full Charge Capacity", om dessa avviker avsevärt från specifikationerna enligt vad du beställt så kan det eventuellt finnas några frågetecken.
Kan inte svara på hur det är med "cycle count", kan inte hitta något jättetydligt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Kanske ska tillägga.
Det som du ser i rapporten är hur din dator har användt "batterier".
Du ser alltså inte om batteriet har avändts i någonannan dator tidigare, utan det är hur din dator har användt ditt tidigare batteri, samt det nuvarande batteriet.

Men.
Det som kan vara intressant i rapporten är hur Windows tolkar "Design Capacity" och "Full Charge Capacity", om dessa avviker avsevärt från specifikationerna enligt vad du beställt så kan det eventuellt finnas några frågetecken.
Kan inte svara på hur det är med "cycle count", kan inte hitta något jättetydligt svar.

Tack, ska kolla.
Men vad konstigt om det bara gäller min användning, för det står också att det använts mycket under 2018 med en massa siffror. Så jag trodde att det kanske var begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Kanske ska tillägga.
Det som du ser i rapporten är hur din dator har användt "batterier".
Du ser alltså inte om batteriet har avändts i någonannan dator tidigare, utan det är hur din dator har användt ditt tidigare batteri, samt det nuvarande batteriet.

Men.
Det som kan vara intressant i rapporten är hur Windows tolkar "Design Capacity" och "Full Charge Capacity", om dessa avviker avsevärt från specifikationerna enligt vad du beställt så kan det eventuellt finnas några frågetecken.
Kan inte svara på hur det är med "cycle count", kan inte hitta något jättetydligt svar.

Installed batteries
Information about each currently installed battery
BATTERY 1
NAME UX32-65
MANUFACTURER ASUSTeK
SERIAL NUMBER -
CHEMISTRY LIon
DESIGN CAPACITY 50 204 mWh
FULL CHARGE CAPACITY 51 189 mWh
CYCLE COUNT 500

Och batteriet ska enligt specen vara 6520mAh (48Wh). Något annat står inte om batteriet jag köpt. Och på mitt gamla står inget annat heller.

Fast det står ju att tillverkaren är ASUSTek. Betyder det att det är faktiskt är tillverkat av Asus då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Kanske ska tillägga.
Det som du ser i rapporten är hur din dator har användt "batterier".
Du ser alltså inte om batteriet har avändts i någonannan dator tidigare, utan det är hur din dator har användt ditt tidigare batteri, samt det nuvarande batteriet.

Men.
Det som kan vara intressant i rapporten är hur Windows tolkar "Design Capacity" och "Full Charge Capacity", om dessa avviker avsevärt från specifikationerna enligt vad du beställt så kan det eventuellt finnas några frågetecken.
Kan inte svara på hur det är med "cycle count", kan inte hitta något jättetydligt svar.

Och så här ser det ut vad gäller användning. Ser ut som någon använt det 2018 och 2019.

Usage history
History of system usage on AC and battery
BATTERY DURATION AC DURATION
PERIOD ACTIVE CONNECTED STANDBY ACTIVE CONNECTED STANDBY
2018-06-11 - 2018-06-18 11:28:25 - 8:53:59 -
2018-06-18 - 2018-06-25 15:41:08 - 13:05:00 -
2018-06-25 - 2018-07-05 7:32:41 - 4:42:54 -
2018-07-05 - 2018-07-09 2:12:54 - 1:35:32 -
2018-07-09 - 2018-07-16 33:21:23 - 24:39:24 -
2018-07-16 - 2018-07-23 16:12:36 - 10:42:44 -
2018-07-23 - 2018-07-30 5:13:48 - 7:54:35 -
2018-07-30 - 2018-08-06 9:20:01 - 4:19:10 -
2018-08-06 - 2018-08-13 74:17:32 - 58:46:45 -
2018-08-13 - 2018-08-20 12:32:55 - 8:22:14 -
2018-08-20 - 2018-08-27 10:31:18 - 8:40:27 -
2018-08-27 - 2018-09-03 16:59:12 - 7:34:21 -
2018-09-03 - 2018-09-10 10:35:58 - 1:33:04 -
2018-09-10 - 2018-09-17 10:57:20 - 10:50:54 -
2018-09-17 - 2018-09-24 12:37:51 - 10:44:11 -
2018-09-24 - 2018-10-02 11:32:41 - 6:18:20 -
2018-10-02 - 2018-10-08 6:14:25 - 2:37:37 -
2018-10-08 - 2018-10-15 7:56:16 - 4:16:54 -
2018-10-15 - 2018-10-22 3:10:18 - 1:37:29 -
2018-10-22 - 2018-10-29 12:16:28 - 7:38:16 -
2018-10-29 - 2018-11-05 6:12:54 - 4:13:35 -
2018-11-05 - 2018-11-12 84:15:46 - 55:12:09 -
2018-11-12 - 2018-11-19 12:00:50 - 2:58:19 -
2018-11-19 - 2018-11-26 74:59:11 - 44:57:27 -
2018-11-26 - 2018-12-03 4:35:42 - 3:39:55 -
2018-12-03 - 2018-12-10 79:48:45 - 53:53:33 -
2018-12-10 - 2018-12-17 9:26:28 - 8:27:40 -
2018-12-17 - 2018-12-24 6:35:11 - 6:11:59 -
2018-12-24 - 2019-01-01 5:35:42 - 3:06:02 -
2019-01-01 - 2019-01-07 3:56:27 - 5:26:24 -
2019-01-07 - 2019-01-14 10:02:01 - 19:41:11 -
2019-01-14 - 2019-01-21 15:09:50 - 26:32:09 -
2019-01-21 - 2019-01-28 34:52:47 - 84:29:00 -
2019-01-28 - 2019-02-04 44:06:57 - 120:44:14 -
2019-02-04 - 2019-02-11 49:55:30 - 178:10:00 -
2019-02-11 - 2019-02-18 11:32:35 - 41:20:45 -
2019-02-18 - 2019-02-25 18:25:47 - 37:59:30 -
2019-02-25 - 2019-03-04 25:15:51 - 65:54:42 -
2019-03-04 - 2019-03-11 33:49:50 - 105:22:25 -
2019-03-11 - 2019-03-18 49:58:27 - 144:22:30 -
2019-03-18 - 2019-03-25 55:39:00 - 211:55:44 -
2019-03-25 - 2019-04-01 55:47:03 - 242:59:08 -
2019-04-01 - 2019-04-08 5:37:10 - 19:29:04 -
2019-04-08 - 2019-04-15 0:09:46 - 31:40:28 -
2019-04-15 - 2019-04-22 7:43:19 - 47:25:46 -
2019-04-22 - 2019-04-29 11:36:30 - 61:17:02 -
2019-04-29 - 2019-05-06 12:11:19 - 95:44:42 -
2019-05-06 - 2019-05-13 2:29:44 - 25:28:59 -
2019-05-13 - 2019-05-20 0:32:37 - 29:04:55 -
2019-05-20 - 2019-05-27 1:10:33 - 26:51:42 -
2019-05-27 - 2019-06-03 12:39:43 - 8:49:12 -
2019-06-03 - 2019-06-10 2:46:48 - 18:03:00 -
2019-06-10 - 2019-06-17 17:57:55 - 51:39:52 -
2019-06-17 - 2019-06-24 2:58:36 - 12:12:45 -
2019-06-24 - 2019-07-01 26:18:20 - 73:50:19 -
2019-07-01 - 2019-07-08 28:55:43 - 94:14:19 -
2019-07-08 - 2019-07-15 36:52:35 - 157:45:41 -
2019-07-15 - 2019-07-22 2:27:13 - 22:07:11 -
2019-07-22 - 2019-07-29 2:47:52 - 22:03:15 -
2019-07-29 - 2019-08-05 5:25:01 - 50:22:34 -
2019-08-05 - 2019-08-12 10:55:57 - 120:32:46 -
2019-08-12 - 2019-08-19 12:11:41 - 162:52:28 -
2019-08-19 - 2019-08-26 13:52:21 - 197:41:20 -
2019-08-26 - 2019-09-02 1:30:13 - 45:22:32 -
2019-09-02 - 2019-09-09 2:41:14 - 79:44:11 -
2019-09-09 - 2019-09-16 1:49:59 - 42:12:32 -
2019-09-16 - 2019-09-23 3:03:11 - 50:24:18 -
2019-09-23 - 2019-09-30 5:22:20 - 101:49:50 -
2019-09-30 - 2019-10-07 3:31:57 - 47:23:56 -
2019-10-07 - 2019-11-10 0:22:38 - 9:05:17 -
2019-11-10 0:05:08 - 6:27:39 -
2019-11-11 - 2019-11-18 9:03:52 - 135:01:22 -
2019-11-18 - 2019-11-25 16:25:31 - 168:19:00 -
2019-11-25 - 2019-12-02 20:28:18 - 207:02:11 -
2019-12-02 - 2019-12-09 20:54:42 - 223:15:27 -
2019-12-09 - 2019-12-16 25:20:20 - 274:14:08 -
2019-12-16 - 2019-12-23 5:26:17 - 46:50:24 -
2019-12-23 - 2019-12-30 13:06:48 - 49:41:00 -
2019-12-30 - 2020-01-06 2:47:25 - 52:50:45 -
2020-01-06 - 2020-01-13 4:32:19 - 42:33:01 -
2020-01-13 - 2020-01-20 53:17:03 - 415:05:09 -
2020-01-20 - 2020-01-27 10:29:03 - 52:32:11 -
2020-01-27 - 2020-02-03 25:15:20 - 98:15:16 -
2020-02-03 - 2020-02-10 33:18:51 - 143:35:07 -
2020-02-10 - 2020-02-17 34:17:19 - 206:13:48 -
2020-02-17 - 2020-02-24 38:19:49 - 256:55:50 -
2020-02-24 - 2020-03-02 4:28:14 - 46:14:48 -
2020-03-02 - 2020-03-09 1:44:53 - 41:30:31 -
2020-03-09 - 2020-03-16 46:11:15 - 380:42:38 -
2020-03-16 - 2020-03-23 45:00:17 - 400:43:51 -
2020-03-23 - 2020-03-30 39:02:04 - 389:42:31 -
2020-03-30 - 2020-04-06 28:49:40 - 387:36:51 -
2020-04-06 - 2020-04-13 30:34:26 - 383:05:21 -
2020-04-13 - 2020-04-20 2:29:33 - 37:36:01 -
2020-04-20 - 2020-04-27 3:50:59 - 35:46:00 -
2020-04-27 - 2020-05-04 0:47:36 - 33:54:01 -
2020-05-04 - 2020-05-11 1:16:06 - 44:16:27 -
2020-05-11 - 2020-05-18 7:31:49 - 35:25:46 -
2020-05-18 - 2020-05-25 5:29:59 - 14:55:11 -
2020-05-25 - 2020-06-01 4:41:51 - 14:29:46 -
2020-06-01 - - 2:17:45 -
2020-06-02 1:02:23 - 1:14:41 -
2020-06-03 0:04:28 - 2:35:50 -
2020-06-04 1:10:39 - 11:01:24 -
2020-06-05 0:29:59 - 8:47:44 -
2020-06-06 1:18:21 - 6:26:04 -
2020-06-07 0:51:20 - 8:32:36 -
2020-06-08 1:37:15 - 5:16:04 -
2020-06-09 1:55:24 - 4:57:54 -
2020-06-10 - - 2:38:58 -
2020-06-11 0:19:23 - 4:26:44 -
2020-06-12 4:44:02 - 1:51:28 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Fast det står ju att tillverkaren är ASUSTek. Betyder det att det är faktiskt är tillverkat av Asus då?

Kollar man på kablarna på batteriet så verkar det vara 3 för plus och 3 för jord. Sen är det två kvar och det borde vara för kommunikation till batteriet. Hade räckt med en extra kabel för balansering (7,4V pack) ifall packet endast innehöll celler och ingen elektronik.

Men det är inte omöjligt för piraterna att kopiera mjukvaran från ett originalbatteri (reverse engineering). För att det ska vara kompatibelt med datorn är dom säkert tvingade att göra det då asus inte godkänner något annat batteri än "original". Kan så klart även vara en originalkrets och pirat celler eller till och med andrahandssorteringen från asus. Det finns många kreativa lösningar att tjäna pengar på.