Sony avtäcker Playstation 5-designen – får en digital modell

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@korvOlle: mer än hälften av titlarna som visades under PS5-eventet har bekräftats för PC också (vissa Steam, de flesta EGS om jag inte minns fel), så det är primärt Sonys egna och deras 1st party-studios som hittills är exklusiva för PS5. Vissa av de exklusiva titlarna kan nog också komma till PC på sikt, likt Horizon Zero Dawn, men det blir förmodligen också betydligt senare likt den här generationen. Sony har uttalat sig om att de tror på generationer och spel som bara går att köra på den nya konsolen, och det innebär nog också att de inte flyttar över egna flaggskeppstitlar i första taget.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tycker den ser trevlig ut, storleken är väl nödvändig med tanke på den hårdvara som ska packas i och framförallt kylas, är ju riktigt bra hårdvara som stoppas i den här gången.

Permalänk

Designen spelar mindre roll när konsollen kommer stå i ett skåp och inte synas. Men jag gillar designen.

Dessutom kommer jag inte köpa en ny konsol innan "slim" varianten kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Ser ut som skit. Vågat att ta ut svängarna men den faller platt. I likhet med många moderna byggnader.

Som ramsan "Svart och vit - som en fågelskit";)

Permalänk
Medlem

Kul med ett nytt seende

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

@Wolfkin: Håller inte med dig för fem öre men ditt inlägg var toppen. Skoj som attans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFlower:

Hoppas den kan ligga ner.

Titta på bilderna.

Permalänk
Medlem

Riktpris i Sverige ser ut att hamna på ca 8000kr för baskonsolen, ni hörde det här först (obekräftat tills vidare, men källan är trovärdig)

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ändå läser ni och diskuterar i en tråd som endast handlar om hur konsolen ser ut! Ironi på hög nivå.

Vet jag inte om jag tycker?
Bara för man väljer kosnol efter vilka spel man gillar så betyder ju inte det att man inte är nyfiken på hur den ser ut 🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem

Ser grymt snygg ut. Gillar V formen.
Mycket bättre än den där otroligt fula Xboxen.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt godkänt. Sony har alltid designat konsoler som är praktiska att placera i ett hem. De kan alltid både stå och ligga och passar därmed in på en liten bänkyta ståendes eller i ett smalare utrymme i TV-bänken vid behov. Microsofts nya Xbox är lite otymplig men har säkert bra kylning med sin torn-design. Vilket ibland kanske kvara nackdel med Sonys slimma flexibla design.

Jag är i alla fall glad att det inte blir den U-formade designen med massa fläktar som man såg från patentbilder och diverse spekulationer. Får se hur det blir med kylning och ljudnivå i denna. Också ett stort plus att man kan välja att ha optisk enhet också. Kan innebära viss frihet ännu.

Microsoft ser ut att ta hem denna generationen dock, med bättre specs och möjlighet att jämna ut gränser mellan konsol och windows-miljö. Men tycker fortfarande att Sony verkar allmänt trevligare. Är inte helt säker på var Microsoft tar utvecklingen.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Riktigt jävla snygg! Nog den snyggaste konsol ja nånsin sett!

Så kommer Microsoft med sin minikyl 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Gillar designen, bättre än miniatyr av ett kylskåp.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk

Ful som stryk. Vad är det för "läppar" som sticker ut i överkant? Fyller de någon funktion?
Nej, om PS5 tycker jag inte. Men som gammal Sony spelare så kommer jag köpa den, någon gång.

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Medlem

jag får nog ansluta mig till vad som verkar vara minoriteten, tycker den ser ganska snygg ut.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Både och. Har inget emot designfilosofin och färgskemat. Däremot känns den överdesignad för vad det är. Tycker en konsol ska smälta in i miljön. Inte försöka vara ett konstverk.

Permalänk

Hiss för designen. Dock kommer jag att välja den konsol som är tystast. Blir alltid lite orolig när det ska tryckas in kraftiga komponenter i ett litet chassi.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Avstängd

Ser helt OK ut, men om den t.ex. inte är tyst så kommer jag inte gilla den speciellt mycket.
Kommer att åldras rätt bra vad gäller utseende men det är i stort sett sant för alla tidigare konsoler också..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Som ramsan "Svart och vit - som en fågelskit";)

Den tar vi 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Den tar vi 👍

Om nu inte jag minns fel, så var det en göteborgsk (vad annars;) nid-ramsa om gnaget (Stockholms AIK). Visst passar den bra:)

Permalänk
Medlem

Den utan optisk läsare har väl hög waf men det är i sig inget tecken på bra design. Det är ju bara att titta på hur modet utvecklats för att se att kvinnor som grupp är en lättledd massa.

Den med optisk läsare ser verkligen ut som skit.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Om nu inte jag minns fel, så var det en göteborgsk (vad annars;) nid-ramsa om gnaget (Stockholms AIK). Visst passar den bra:)

Solna aik.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Solna aik.

Aj då, ok sorry;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Om nu inte jag minns fel, så var det en göteborgsk (vad annars;) nid-ramsa om gnaget (Stockholms AIK). Visst passar den bra:)

Gnaget är ju inte ett klassisk svart-vitt lag. Det som slog mig var Newcastle United. Har själv varit en hobbysupporter av skatorna (riktiga supportrar är dom lokala) sen första halvan av 90-talet. Ett klassisk svart-vitt lag som lidit något enormt dom senaste 13 åren under "the fat twat" som Ashley kallats av vissa på det där internet.
Hoppas Magpies får klartecken av ligan att bli sålda. Vi har väntat över två månader nu, börjar bli tröttsamt.

Göteborgshumor är ju något säreget, och jag kan inte låta bli att underhållas av den. Den är ju väldigt väldigt låg.

Permalänk
Medlem

Tycker den är grym. Skönt att någon vågar lansera något annat än en rektangel som en IQ befriad apa kan sätta ihop.

Trött på lådor. Dags att våga lite.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Riktpris i Sverige ser ut att hamna på ca 8000kr för baskonsolen, ni hörde det här först (obekräftat tills vidare, men källan är trovärdig)

Om detta skulle stämma börjar jag nästan fundera på om inte hela de vita sidorna är i aluminium och del av kyllösningen.

Permalänk
Medlem

Snygg och futuristisk design!

Permalänk
Medlem

Jättehiss!
Skitsnygg och för att inte tala om handkontrollerna. Längtar att få hålla i dom, alla steg som är närmare Xbox-kontrollen är bra steg. Det är det enda jag gillar med Xbox, handkontrollen är så oslagbar.
PS4:ans handkontroll var ett steg i rätt riktning men den är fortfarande ganska torftig att hålla i efter en halvtimme...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Orka design på något sånt här. Det är en spelmaskin till TV:n inte en sportbil. Jag vill ha inlevelse i spelet inte någon självlysande klump konstant distraherande i ögonvrån. PS4 Slim/Pro var typ den perfekta designen i mitt tyckte, väldigt diskret men ändå väldigt snygg och stilren.

Hoppas den kommer i svart i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Det är mycket gnäll på att folk bryr sig om designen på konsolen, men det är ju vad denna artikel och tråd handlar om. Det finns andra trådar om man vill diskutera hårdvaran under skalet eller för- och nackdelar i respektive konsols strategier när det gäller exklusivitet, bakåtkompatibilitet och så vidare.

Personligen väljer jag förstås inte bort en konsol baserat på designen, men det bidrar ju till vilken känsla man får för den liksom. Speciellt nu innan lansering när vi inte kan känna på den, läsa spelrecensioner och så. Sony har generellt varit bättre, eller mer i min smak i alla fall, när det gäller design än MS. PS2 var rätt clean i designen exempelvis, PS3 inte lika mycket men bra mycket mer än 360 i alla fall och skillnaden blev större när de släppte sina "slim"-varianter. Sony hade en fördel även den senaste generationen fram till uppdateringarna i mina ögon, men MS fick till det rätt bra med S- och X-varianterna och de har ju byggt vidare på den designen nu.

PS5 verkar ju bli rätt stor i alla fall och det kan ju vara ett problem. Samtidigt är Series X i ett ganska konstigt format som inte riktigt passar i TV-bänkar heller även om volymen är mer hanterbar.

Men kollar man på hur folk här verkar ha det hemma, exempelvis här, så passar nog PS5 in bättre än XBSX. Mycket vitt och neonblått ljus och en hel del högblankt. Men hemma hos mig smälter nog MS lite mer diskreta, matta, design in bättre.