Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

V2G är en hemmaladdare och att elbilen stödjer detta tex Nissan Leaf idag.

Elbilen kan alltså dela med sig av strömmen från batteriet till elnätet och detta fungerar alltså oavsett om du bor i hus eller lägenhet och därför jag sa desto fler elbilar som är inkopplad till elnätet desto mer ström kommer dom hjälpa till att dela.

Jag kan berätta att vätgas kostar 90 kr/kg idag och är dyrare i drift en bensin bilar och dessutom är bilarna dyrare.

Toyota Mirai kostar 750 000 Sek och är inte större en Nissan Leaf, vätgas bilen mer en dubbelt så dyr och säkert 10 ggr dyrare i drift dessutom är service intervallerna oftare och dyrare då dessa innehåller mer delar.

Enda tankstation ovanför dalälven är Umeå och totalt 4 i hela Sverige.

Kan bara önska dig lycka till med inköpet av en Hyundai Nexxo vätgas för 900 000 Sek som är en Suv liknande den prisvärda Mg ZS EV 44.5 Kwh för 310 000 Sek om jag omvandlar det danska priset.

Antar att ekonomi vid inköp och totalkostnaden av ägande är helt orelevant för dig.

Okay så elbilen laddar sitt batteri själv då och sen delar med sig av det till nätet?

Vad en vätgas bil kostar idag är inte relevant eftersom alla tillverkare fortfarande är något år bort innan bred lansering.

Känns som att du är en som har betalt för att skriva om Tesla/MG

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Så...om man vill köra en elbil i storleksordningen V90/A6 eller medel-större suv. Pris under 500kSEK.

Vad väljer man då? Finns ens ngt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Så...om man vill köra en elbil i storleksordningen V90/A6 eller medel-större suv. Pris under 500kSEK.

Vad väljer man då? Finns ens ngt?

Nej inte sett något i den storleken för ditt pris.

Närmaste idag är Audi Etron 50 & dessa börjar på 695 000 SEK minus 60 000 miljö premie.

Audi Q4 ska komma nästa år men är mer som en Audi A4 & där kommer också Skoda Enyaq & Volkswagen id 4 i samma tidslinje, BMW ix3 kommer också men som sagt ingen 5 serie som du efterfrågar.

Större kombis & SUV modeller har inte riktigt kommit hit utan är Kia E Niro & MG ZS Ev som är alternativen i Europa idag & största av dom inom din budget.

Aiways U5 65 Kwh kommer vara i storleken som en Volvo Xc60 & 40 000 Euro är målpriset jag hört, start är Augusti i Tyskland och säkert med 19% Vat priset är beräknat på.

Kollar du på en Volvo V90 Phev T6 så börjar dessa på 616 000 SEK idag så du får inte ens laddhybrid för din budget i den storleken.

Edit: Var tvungen in och kolla större Suv & laddhybrid idag så förstår jag varför XC90 & BMW X5 säljer mindre till privatkonsumenter och har med priset och göra såklart.

Volvo XC90 T8 Laddhybrid börjar på 819 000 Sek
Bmw X5 Xdrive 45e Laddhybrid börjar på 807 200 Sek

Då är det inte konstigt att tillverkarna satsar på Elbilar där volymerna som säljs är i Volvo XC60 Storlek som Kia E Niro, Mg ZS Ev, Aiways U5. Framöver kommer Geely Geometry C som är Volvo ägare in i denna storleksklassen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Så...om man vill köra en elbil i storleksordningen V90/A6 eller medel-större suv. Pris under 500kSEK.

Vad väljer man då? Finns ens ngt?

Med tanke att både V90 och A6 närmar sig 500k med lite vettig utrustning så lär en ren elbil ha högre pris i en hel del år till. Däremot kan du nog gå på något som en Tesla Model Y, Polestar 2 eller liknande och ändå hamna runt samma totalkostnad över din ägandetid. Så kolla mindre på priset och mer på kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nej inte sett något i den storleken för ditt pris.

Närmaste idag är Audi Etron 50 & dessa börjar på 695 000 SEK minus 60 000 miljö premie.

Audi Q4 ska komma nästa år men är mer som en Audi A4 & där kommer också Skoda Enyaq & Volkswagen id 4 i samma tidslinje, BMW ix3 kommer också men som sagt ingen 5 serie som du efterfrågar.

Större kombis & SUV modeller har inte riktigt kommit hit utan är Kia E Niro & MG ZS Ev som är alternativen i Europa idag & största av dom inom din budget.

Aiways U5 65 Kwh kommer vara i storleken som en Volvo Xc60 & 40 000 Euro är målpriset jag hört, start är Augusti i Tyskland och säkert med 19% Vat priset är beräknat på.

Kollar du på en Volvo V90 Phev T6 så börjar dessa på 616 000 SEK idag så du får inte ens laddhybrid för din budget i den storleken.

Edit: Var tvungen in och kolla större Suv & laddhybrid idag så förstår jag varför XC90 & BMW X5 säljer mindre till privatkonsumenter och har med priset och göra såklart.

Volvo XC90 T8 Laddhybrid börjar på 819 000 Sek
Bmw X5 Xdrive 45e Laddhybrid börjar på 807 200 Sek

Då är det inte konstigt att tillverkarna satsar på Elbilar där volymerna som säljs är i Volvo XC60 Storlek som Kia E Niro, Mg ZS Ev, Aiways U5. Framöver kommer Geely Geometry C som är Volvo ägare in i denna storleksklassen.

Stort tack för utförligt svar.

För min del har jag möjlighet till färmånsbil. För att få plats med familj och diverse utrustnimg behövs en större bil.

Det blir dock lite synd så som kostnaden utfaller i dagsläget. Jag har för mig att jag kollade på etron men räknesnurran sa att det skulle landa på typ 9-10 ksek mindre i plånboken i månaden. Om jag minns rätt. En "vanlig" A6a med lite tillägg i utrustningslistan som jag plockade ut förra året ger mig ca 7-8 ksek mindre i plånboken.

Man får väl hålla koll på vad som kommer de närmsta åren. Verkar ju gå framåt i alla fall.

Det blir liksom billigare att välja en diesel/bensinbil som förmånsbil om man behöver en stor bil :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Stort tack för utförligt svar.

För min del har jag möjlighet till färmånsbil. För att få plats med familj och diverse utrustnimg behövs en större bil.

Det blir dock lite synd så som kostnaden utfaller i dagsläget. Jag har för mig att jag kollade på etron men räknesnurran sa att det skulle landa på typ 9-10 ksek mindre i plånboken i månaden. Om jag minns rätt. En "vanlig" A6a med lite tillägg i utrustningslistan som jag plockade ut förra året ger mig ca 7-8 ksek mindre i plånboken.

Man får väl hålla koll på vad som kommer de närmsta åren. Verkar ju gå framåt i alla fall.

Det blir liksom billigare att välja en diesel/bensinbil som förmånsbil om man behöver en stor bil :/

Säker att du inte räknade på Audi Etron 55 som är den dyrare varianten med större batteri ?

Audi Etron 50 är ny för året med lägre pris och mindre batteripack vet att Norrmännen väntat på denna länge och säljer enormt bra där.

Men då har dom fördelarna med. Inga säljskatter och att Ice har mycket avgifter så Elbilar är betydligt billigare där, men gäller att räkna på totalkostnaden inklusive Service, skatt, försäkring och driftskostnader & se skillnaden men det antar jag att man gör ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woaini:

Stort tack för utförligt svar.

För min del har jag möjlighet till färmånsbil. För att få plats med familj och diverse utrustnimg behövs en större bil.

Det blir dock lite synd så som kostnaden utfaller i dagsläget. Jag har för mig att jag kollade på etron men räknesnurran sa att det skulle landa på typ 9-10 ksek mindre i plånboken i månaden. Om jag minns rätt. En "vanlig" A6a med lite tillägg i utrustningslistan som jag plockade ut förra året ger mig ca 7-8 ksek mindre i plånboken.

Man får väl hålla koll på vad som kommer de närmsta åren. Verkar ju gå framåt i alla fall.

Det blir liksom billigare att välja en diesel/bensinbil som förmånsbil om man behöver en stor bil :/

Tja Etron är ju ändå en rätt mycket större och lyxigare bil än A6 så det är ju inte jättekonstigt att den är dyrare. Q7 eller Q8 är väl mer jämförbara och de är också dyra.

Men som förmånsbil borde du komma billigt undan med elbil eller laddhybrid, förmånsvärdet är ju väldigt generöst beräknat i de flesta fall. AMS hade precis en artikel där de jämförde kostnad för laddhybrider mot samma (eller så nära samma de kunde hitta) modell med bensin- eller dieselmotor. För privatköpare lönade det sig med hybriden i nästan alla fall, både nyköp och begagnat, men skillnaden var inte jättestor. För tjänstebilen däremot så lönade det sig alltid för användaren och skillnaden var för det mesta väldigt stor. Exempelvis V90 T8: 2477 per månad, V90 B5: 4831. Eller BMW 530e: 1997 kronor, 520i: 4630. För företaget som får köpa bilen åt brukaren så gjorde det inte så stor skillnad dock. Sen kan man förstås ha invändningar på ur de räknar, med 2000 mil per år exempelvis, men man får ju räkna själv på kostnaden efter sina behov liksom.

Permalänk
Medlem

Skrev papper på en Nissan Leaf 2017 igår, byter ut frugans bil så får hon ta över min gamla. Ska bli skönt att slippa koppling/växellåda till hösten när pendlandet drar igång igen (och alla bilköer det medför).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Säker att du inte räknade på Audi Etron 55 som är den dyrare varianten med större batteri ?

Audi Etron 50 är ny för året med lägre pris och mindre batteripack vet att Norrmännen väntat på denna länge och säljer enormt bra där.

Men då har dom fördelarna med. Inga säljskatter och att Ice har mycket avgifter så Elbilar är betydligt billigare där, men gäller att räkna på totalkostnaden inklusive Service, skatt, försäkring och driftskostnader & se skillnaden men det antar jag att man gör ?

Väääänta nu. Omg jag har skickat in bilarnas listpris i vår räknesnurra!

När jag nu istället skickar in det förmånsgrundande priserna på t.ex. etron, v90 T8 osv får jag ganska mycket lägre beräknade månadskostnader på totalen haha. Beror ju på utrustning osv i slutändan men ändå klart billigare än vad jag har idag.

Nu ser ju helt plötsligt etron mkt mer intressant ut!

Permalänk
Medlem

@HMB:
Hittade denna på bilfirma för 149 900 SEK bara lite nyfiken hur mycket prutar normal konsument vid köp idag ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

@HMB:
Hittade denna på bilfirma för 149 900 SEK bara lite nyfiken hur mycket prutar normal konsument vid köp idag ?

143 000 hamnade priset på, bytte inte in någon bil.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Är det någon här för övrigt som kör Tesla Model 3 SR+? Hur upplever ni stereon? Duger den? Det känns annars som det jag kommer sakna mest om jag "snålar" och tar en Standard Range istället för en Long Range.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Är det någon här för övrigt som kör Tesla Model 3 SR+? Hur upplever ni stereon? Duger den? Det känns annars som det jag kommer sakna mest om jag "snålar" och tar en Standard Range istället för en Long Range.

Den är bra om man gillar neutralt ljud, är man "bass head" köper man en sub och monterar på platsen där Teslas sub ska sitta dvs osynligt.
Går lös på runt 4k om jag minns rätt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Med tanke på Tysklands nya premier lär även begagnat priserna gå ner där, Volkswagen E Golf ligger på ca 21 600 Euro. Kan detta leda till tyskimport blir populärt igen ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av lasseTM:

Den är bra om man gillar neutralt ljud, är man "bass head" köper man en sub och monterar på platsen där Teslas sub ska sitta dvs osynligt.
Går lös på runt 4k om jag minns rätt.

Har du en själv eller är det något du läst?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har du en själv eller är det något du läst?

Just nu har jag en SR+ stående på min uppfart

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av lasseTM:

Just nu har jag en SR+ stående på min uppfart

Trevligt! Vad har du för tankar om deni övrigt? Nöjd? Finns det något du saknar? Jag har som sagt jättesvårt att bestämma mig mellan SR+ och LR. Extra power är alltid kul, men jag känner att jag även skulle sakna ljudsystemet. Ca 10 extra mil räckvidd gör ingen större skillnad med mitt körmönster.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Trevligt! Vad har du för tankar om deni övrigt? Nöjd? Finns det något du saknar? Jag har som sagt jättesvårt att bestämma mig mellan SR+ och LR. Extra power är alltid kul, men jag känner att jag även skulle sakna ljudsystemet. Ca 10 extra mil räckvidd gör ingen större skillnad med mitt körmönster.

Jag är jättenöjd, har haft både LR och SR+, kanske säljer min SR+ om 10 dagar så får vi se vad det blir då.
Min statliga bonus kommer och just nu har jag en blå bil, skulle gärna ha en vit istället men när jag köpte denna orkade jag inte vänta så jag tog en "lagerbil" från Tesla istället vilket blev en blå.

Tycker inte att LR är värd 100k extra utan jag hade köpt en P istället om jag ändå ska köra en LR, förutsatt att man inte behöver dragkrok. Men jag kör väldigt sällan långa resor och kommer typ alltid fram med min SR+ ändå, tittar man dessutom på körningar som är typ 100 mil så skiljer det faktiskt inte jättemycket i tid mellan SR+ och LR.

Det jag kanske gör är att försöka hitta en begagnad LR RWD eller en P- dvs en performance sleeper med dragkrok men båda är relativt svåra att hitta.

Annars saknar jag inget med bilen tycker faktiskt att SR+ är roligare än LR när det svänger lite, visst är ljudet aningen bättre i LR men SR+ i mina öron slår ändå nästan alla andra bilars ljud anser jag. Men ljud är ju högst personligt.

Jag ska förmodligen åka upp till Ljusne på tisdag förmiddag och kommer att köra SR+ så jag kommer att stanna i Gävle och ladda i 5-10min, är du intresserad kan jag försöka meddela innan vilken tid jag passerar om du är intresserad av att lyssna på ljudet eller provåka en kort bit.

Kan säga att min SR+ är den bästa bil jag ägt, passar mig som handen i handsken.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Trevligt! Vad har du för tankar om deni övrigt? Nöjd? Finns det något du saknar? Jag har som sagt jättesvårt att bestämma mig mellan SR+ och LR. Extra power är alltid kul, men jag känner att jag även skulle sakna ljudsystemet. Ca 10 extra mil räckvidd gör ingen större skillnad med mitt körmönster.

Räckvidden, 4 WD vs 2WD, sedan subwoofer som ska vara skillnaden mellan dessa.

Men är man ute efter ett bra ljud är aldrig original ljud bra i bilar.

Eftermarknadsljud är så mycket bättre och som med allting har det budget att göra & många missar ljuddämpa iallafall i ungdomstiden därav plåtvibrationerna med baslåda i skuffen.

Sett mopedbilar i området som går på Eldrift & dom har helt missat ljuddämpande material.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Räckvidden, 4 WD vs 2WD, sedan subwoofer som ska vara skillnaden mellan dessa.

Men är man ute efter ett bra ljud är aldrig original ljud bra i bilar.

Eftermarknadsljud är så mycket bättre och som med allting har det budget att göra & många missar ljuddämpa iallafall i ungdomstiden därav plåtvibrationerna med baslåda i skuffen.

Sett mopedbilar i området som går på Eldrift & dom har helt missat ljuddämpande material.

Det är lite andra småsaker som skiljer också, typ lampor vid fötterna på LR inte SR, dimljus fram finns inte på SR+.
Det jobbiga är att Tesla hela tiden ändrar på saker utan att man vet när och om man får ändringen, i USA nu har de rullat ut usb C bak nu samt gratis trådlös laddning av mobiler, jag har ju köpt eftermarknad för detta.

Min SR+ saknar även krokarna i frunken något de tog bort, men min SR+ är något tystare eftersom de fixade ljudisolering någon gång i oktober 2019 typ.

Så beställer man en M3 idag kan man få någon helt ny feature och någon annan kan vara bortplockad.

Tror även att SR+ har lite högre markfrigång, jag är nästan helt 100 på att det är samma fjädring på LR och SR? Men eftersom LR väger runt 250kg mer så går den lägre.
SR+ tror jag får dra mer på dragkroken, min LR var specad för 910kg min SR+ står det 1000kg på, vet dock inte om detta är någon generell ändring eller om det är modellerna imellan som skiljer.

LR har även rumpvärme bak, något som kostar 3600:- att låsa upp med mjukvara på SR+

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av lasseTM:

Jag är jättenöjd, har haft både LR och SR+, kanske säljer min SR+ om 10 dagar så får vi se vad det blir då.
Min statliga bonus kommer och just nu har jag en blå bil, skulle gärna ha en vit istället men när jag köpte denna orkade jag inte vänta så jag tog en "lagerbil" från Tesla istället vilket blev en blå.

Tycker inte att LR är värd 100k extra utan jag hade köpt en P istället om jag ändå ska köra en LR, förutsatt att man inte behöver dragkrok. Men jag kör väldigt sällan långa resor och kommer typ alltid fram med min SR+ ändå, tittar man dessutom på körningar som är typ 100 mil så skiljer det faktiskt inte jättemycket i tid mellan SR+ och LR.

Det jag kanske gör är att försöka hitta en begagnad LR RWD eller en P- dvs en performance sleeper med dragkrok men båda är relativt svåra att hitta.

Annars saknar jag inget med bilen tycker faktiskt att SR+ är roligare än LR när det svänger lite, visst är ljudet aningen bättre i LR men SR+ i mina öron slår ändå nästan alla andra bilars ljud anser jag. Men ljud är ju högst personligt.

Jag ska förmodligen åka upp till Ljusne på tisdag förmiddag och kommer att köra SR+ så jag kommer att stanna i Gävle och ladda i 5-10min, är du intresserad kan jag försöka meddela innan vilken tid jag passerar om du är intresserad av att lyssna på ljudet eller provåka en kort bit.

Kan säga att min SR+ är den bästa bil jag ägt, passar mig som handen i handsken.

Kul att höra att du är nöjd! Jag sitter tyvärr fast i massa träliga Teams-möten större delen av tisdagsförmiddagen. Men tack för erbjudandet! Jag får ta mig till en återförsäljare och provlyssna där helt enkelt

Tack också för resten av feedbacken!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

https://cleantechnica.com/2020/06/10/this-stunning-chart-show...

Om någon tvekan någonsin rådde om framtidens drivmedel...

Enkelt och tydligt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det jag tror många också missat är att Vätgasen finns i 4 former, Svart Vätgas= Fossila bränslen, Blå Vätgas = Naturgas, Grå Vätgas= restprodukter, Grön Vätgas = Förnybar Energi.

Tyskland hade en studie nyligen och dom producerar 1% Grön Vätgas idag & 99% Vätgas kommer från dom andra formerna som är dåligt för klimatet.

15% Grön Vätgas i UK medans 85% Vätgas från övriga.

Norge tillverkar mest Blå Vätgas medans Sverige påstår att vi tar fram mest Grön Vätgas och frågade företag inom sektorn om statistik och inget dom ville dela mig sig av berättar att så är inte fallet.

Därför har Oljeindustrin promota Vätgas som framtidens bränsle enda bak sedan 2008 och detta har med att dom kan tjäna pengar från detta område och Australien planerar att ta fram vätgas från Stenkol som ett exempel.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tesla Modell S omtestad och klarar 402 miles enligt EPA.

Därför döper dom om modellen till Long Range + och finns redan att beställa i USA medans övriga marknader får vänta in denna uppdatering.
https://www.tesla.com/models

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tesla Modell S omtestad och klarar 402 miles enligt EPA.

Därför döper dom om modellen till Long Range + och finns redan att beställa i USA medans övriga marknader får vänta in denna uppdatering.
https://www.tesla.com/models

All Model S cars made since late Jan have 402 mile range. This is just making it official.
https://twitter.com/elonmusk/status/1272712304514068480?s=21

Permalänk
Skrivet av HMB:

Skrev papper på en Nissan Leaf 2017 igår, byter ut frugans bil så får hon ta över min gamla. Ska bli skönt att slippa koppling/växellåda till hösten när pendlandet drar igång igen (och alla bilköer det medför).
https://i.imgur.com/rSsjiY6.jpg

Trevligt pris då fått på den Får jag fråga varför bilen listats 20-40k kr mindre än allt annat på blocket?

Grattis till en mycket fil pendlarbil!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Trevligt pris då fått på den Får jag fråga varför bilen listats 20-40k kr mindre än allt annat på blocket?

Grattis till en mycket fil pendlarbil!

/S

Ingen servicebok, mao osäkert ifall t.ex. batterigarantin gäller. Nu vet jag inte ifall andra exemplar på blocket saknar servicebok/alla stämplar men jag kunde inte hitta någon annan anledning till det låga priset. Bilen ägdes innan av en församling så jag kan förstå att man har råkat slarva bort serviceboken.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men är man ute efter ett bra ljud är aldrig original ljud bra i bilar.

Eftermarknadsljud är så mycket bättre och som med allting har det budget att göra & många missar ljuddämpa iallafall i ungdomstiden därav plåtvibrationerna med baslåda i skuffen.

Låter inte som att du har så stor erfarenhet av moderna bilars ljud. Eftermarknaden för billjud är typ helt förintad sedan många år tillbaka.

Sedan får vi inte missa vår svenska EV-Gurus Youtube-kanal (edit: Extremt hög ironinivå!)
https://m.youtube.com/channel/UCLSD3Nsqo4LX-cd6_1UApCg

Permalänk

Lite väl Tesla friendly här inne, Teslor är ju... enl mig... Fula, och interiör... där har dom en hel del att lära. Byter jag till el kommer jag gå tillbaka till mitt gamla favvomärke det är helt klart.
https://www.youtube.com/watch?v=JYUEDCT4oQM

MB ECQ

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Låter inte som att du har så stor erfarenhet av moderna bilars ljud. Eftermarknaden för billjud är typ helt förintad sedan många år tillbaka.

Sedan får vi inte missa vår svenska EV-Gurus Youtube-kanal
https://m.youtube.com/channel/UCLSD3Nsqo4LX-cd6_1UApCg

Så du menar att Tesla lilla subwoofer inbyggd på 6.5" kommer matcha sig Gz, Digital design, Spl eller liknande 10" bas med lång slaglängd ?

Ljud var min första passion och har byggt endel i bilar inklusive steg framsystem ljuddämpning + beräkning av lådor.

Skulle vara kul och se något original ljud i en bil som matchar ett bra custom bygge installerat i bilen med lådor för framsystem i dörrarna + bara 1 st 10" + slutsteg & kablar.

När detta sker lär jag bli väldigt överraskad.

Men sedan har vi olika krav på ljud & alla har inte samma krav som mig på detta område.

Glömmer aldrig när jag gick i 3 klass och krävde hemma stereo i delar med seperat 2 kanals förstärkare plus högtalare & cd spelare. Fick ett begagnad Hitachi system från föräldrarna på födelsedagen.

Men idag har jag bara hemmabio istället med seperata steg, hemmabio processor, 2 st 18" subwoofer hemmabyggda i slutna lådor med Pa Steg delade via högpass 120 hz vet att dom flesta kör 80 hz men använder dom till musik också. Klipsch reference premiere system via RR280, 450C centern och 4 surround burkar.
My homecinema https://imgur.com/gallery/D4ppaKU

Vad har du för krav och erfarenheter inom ljud ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.