Jobblaptop skadad hemma

Permalänk
Medlem

Jobblaptop skadad hemma

Vems ansvar/försäkring är det ifall en jobblaptop råkade ut för en skada när jag har haft den hemma pga jobba hemifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johndues:

Vems ansvar/försäkring är det ifall en jobblaptop råkade ut för en skada när jag har haft den hemma pga jobba hemifrån?

Prata med jobbet. Lär ju vara någon på IT som hanterar det. Olyckor med utrustning sker ju oavsett om man jobbar hemma eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johndues:

Vems ansvar/försäkring är det ifall en jobblaptop råkade ut för en skada när jag har haft den hemma pga jobba hemifrån?

Arbetsredskap så är det alltid företaget och dess eventuella försäkringar. Sen kan de ha åsikter om du varit direkt oansvarig, men det är en helt annan diskussion mellan dig och företaget som du skulle fått ha även om det hade hänt på arbetsplatsen...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tror aldrig att din egna försäkring kommer att ersätta ett arbetsredskap.
Har haft flera på jobbet som försökt (varför förstår jag ej) och blivit nekade.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Arbetsredskap så är det alltid företaget och dess eventuella försäkringar. Sen kan de ha åsikter om du varit direkt oansvarig, men det är en helt annan diskussion mellan dig och företaget som du skulle fått ha även om det hade hänt på arbetsplatsen...

Stämmer ej. T.ex. om du har en jobblaptop och tar en avvikande väg hem så skadas den på din fritid och påverkas inte av jobbet.
(Pratat med flera försökringsbolag om detta när jag skötte sådant på it-avdelning).

Är den hemma utan beordrat att man ska jobba hemma, så eget ansvar. Är det enligt jobbet som t.ex. nu så är det jobbet.

Finns säkert fler försäkringsbolag, och nya policys. Kan tänka mig att nu så har dom lagt in klausuler iom covid-19 så att dom ska friskriva sig.
T.ex. som min företagsförsäkring som plötsligt behövde köpa en pandemi-försäkring för att täcka in saker som händer som följd av covid........

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Stämmer ej. T.ex. om du har en jobblaptop och tar en avvikande väg hem så skadas den på din fritid och påverkas inte av jobbet.
(Pratat med flera försökringsbolag om detta när jag skötte sådant på it-avdelning).

Är den hemma utan beordrat att man ska jobba hemma, så eget ansvar. Är det enligt jobbet som t.ex. nu så är det jobbet.

Finns säkert fler försäkringsbolag, och nya policys. Kan tänka mig att nu så har dom lagt in klausuler iom covid-19 så att dom ska friskriva sig.
T.ex. som min företagsförsäkring som plötsligt behövde köpa en pandemi-försäkring för att täcka in saker som händer som följd av covid........

Har du en laptop via jobbet så är det för att du ska kunna arbeta på olika platser, d.v.s. har man inte mot arbetsgivarens uttryckliga order tagit hem datorn så kan det förutsättas att det är för att den ska användas för arbete hemifrån (eller annan plats).

Detta kommer sannolikt aldrig bli en försäkringsfråga för självrisken på företagsförsäkringar är sällan så låga att man skulle få ut något för en enskild laptop som gått sönder.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Tror aldrig att din egna försäkring kommer att ersätta ett arbetsredskap.
Har haft flera på jobbet som försökt (varför förstår jag ej) och blivit nekade.

Dom kände sig skyldiga och ville försöka fixa det, mänskligt. Men hemförsäkring täcker aldrig arbetsredskap nej.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Hade det här överhuvudtaget varit en fråga för arbetsgivaren så hade jag nog slutat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Hade det här överhuvudtaget varit en fråga för arbetsgivaren så hade jag nog slutat.

Beror ju på vad som hänt:

Scenario 1. Du råkade dra ner laptopen från bordet när du snubblade över laddsladden. Då håller jag med dig, olyckor händer, inget konstigt med det (och det tycker nog inte heller någon vettig arbetsgivare)
Scenario 2. Du blev sur över ett mail från chefen och bestämde dig för att hoppa på datorn. Nja, då har man ju ett problem mellan arbetstagare och arbetsgivare som behöver hanteras oberoende av om det hände i hemmet eller på arbetsplatsen.

Visa signatur

Dator: Mac