Windows 10 LTSB, överlägset bästa Windows-versionen

Permalänk
Medlem

Vad gör du ens i denna tråden om du inte har något intresse utav LTSC?
Men du får gärna länka benchmarks i spel, dpc test, mouse plot test dock så vi kan se hur mycket det gör så får vi se om det är lite impactful som "game mode" eller diverse saker som Nvidia lanserat på mjukvarunivå som inte gör något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vad gör du ens i denna tråden om du inte har något intresse utav LTSC?
Men du får gärna länka benchmarks i spel, dpc test, mouse plot test dock så vi kan se hur mycket det gör så får vi se om det är lite impactful som "game mode" eller diverse saker som Nvidia lanserat på mjukvarunivå som inte gör något.

vill ju veta varför folk kör en version som privatpersoner inte ens får köpa och käns sjukt onödigt när du kan ta bort allt du inte vill ha på en vanlig installation.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vill ju veta varför folk kör en version som privatpersoner inte ens får köpa och käns sjukt onödigt när du kan ta bort allt du inte vill ha på en vanlig installation.

Du kan inte ta bort allt.
Det mesta absolut, inte allt. Samt att du börjar med ett OS fullt med skräp, istället för börja med ett rent. Säger sig själv vilket som är bättre.

Men följer man ex en sådan här guide får man bort det mesta:
https://github.com/adolfintel/Windows10-Privacy Dock ej uppdaterad efter 1903 så där är en hel del mer skit att ta bort nu.

Utöver ex allt det ovan gör jag även en hel del andra tweaks vid en ominstallation för att få bort vissa saker eller förbättra vissa saker.

Detta när jag kör W10 pro dvs.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag privat tröttnade på allt skit som MS lagt in i Windows som Windows Store och massa förbannade appar som dyker upp när man går i startmenyn en sak om Windows Store finns där men att det är valbart att installera saker därifrån men nu är vissa saker redan installerade från start. Detta går förvisso att bygga bort blockera i Enterpriseversionen vid Deployment utan att vara LTSB --> LTSC.

Tröttnade för längesen och kör nu mera enbart Linux hemma då jag inte spelar direkt på datorn förutom nått enstaka strategispel som funkar i Linux Native.

Hade det varit så att de Hade en Pro version utan allt skit för privatpersoner så vore det förbaskat bra då man fortfarande är vän och sällskapskretsens "Support" då man som de säger " du jobbar med data" https://www.youtube.com/watch?v=IW-CT938ZUM

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Testade installera en ltsc version med N dessutom och det var väldigt rent och trevligt. Känner inte att jag har något behov av alla nya funktioner och förändringar som kommer. Kommer dock inte köpa det

Permalänk
Inaktiv

Kör Pro versionen av Windows men även Linux med dual boot, går inte att helt lämna Windows ännu, är en så länge så mycket som funkar bättre i Windows, spel först och främst men även annat som att använda datorn som musikspelare, har ännu inte lyckats få Linux att låta lika bra som från Windows, är betydligt bökigare att få saker och ting att funka, men annars så finns de mesta i Linux och de är gratis vilket jag gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Du kan inte ta bort allt.
Det mesta absolut, inte allt. Samt att du börjar med ett OS fullt med skräp, istället för börja med ett rent. Säger sig själv vilket som är bättre.

Men följer man ex en sådan här guide får man bort det mesta:
https://github.com/adolfintel/Windows10-Privacy Dock ej uppdaterad efter 1903 så där är en hel del mer skit att ta bort nu.

Utöver ex allt det ovan gör jag även en hel del andra tweaks vid en ominstallation för att få bort vissa saker eller förbättra vissa saker.

Detta när jag kör W10 pro dvs.

jag har inget emot att folk kör det jag undrar bara , vad är det som du inte vill ha? jag förstår att de inbygda appar suger det är ju klart men vad mer är det du vill ha bort?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Finns lite info här:
https://www.tenforums.com/tutorials/94628-change-split-thresh...

I samband med Creator's Update, så ökade svchost.exe i antal för att göra systemet stabilare. Dvs kraschar en svchost.exe så tar den inte med sig alla andra. Men har man ett stabilt system redan, så är det ett slöseri med resurser enligt mig.

Som standard är tröskelvärdet för detta runt 3.5GB, men på min dator satte jag det till 8GB, vilket gör att SvcHost-processerna inte längre splittas upp.

Har även stängt av en handfull drivrutiner, vilka sägs sänka latency:n på datorn. Det största "bloaten" som fortfarande körs är Windows Defender, men det är lätt att inaktivera vid behov.

Här är listan över alla services som jag har stängt av utan att påverka systemet negativt:
https://justpaste.it/7cku0

Tack! Ska verkligen sätta mig ned med ditt inlägg och kika igenom när jag har tid, så återkommer jag!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@Walkir
Nu har jag ägnat tid åt att undersöka dina källor kring att sänka antalet Windows processer ytterligare, och det gav allt en liten skjuts! Majoriteten av alla tjänster som du stänger av hade jag redan med i mitt skript, gissningsvis har vi utgått från samma källa på den punkten.

Av de processer som jag inte hittade var många relaterat till Intel, dessa processer existerar inte i Windows E LTSC vad jag kan se. Men några få processer la jag till som jag inte hade innan. Och jag har även tillägnat en rad i ditt namn som du kan se på mina filer "Changelog" och i själva skriptet

Att minska uppdelningen av svchost verkar vara ett delat ämne. Men vad jag förstår det som så kan man lugnt stänga av om man som i mitt fall har 32GB och vet med sig att jag som max brukar ligga i användning runt hälften vid normal last.

Jag passar på att för första gången dela med mig av detta skript som jag nämnt tidigare i tråden. Skriptet har jag inte skrivit själv från grunden, utan dammsugit internet på massor av kod som jag anser mig ha nytta av. Det kan även vara av intresse för dig @Oneone att kolla vad skriptet egentligen innehåller för att få svar på din fråga vad och varför man vill ta bort olika saker i Windows.

Skriptet arbetade jag mig fram av främst två anledningar: Slippa göra inställningar i Windows som kan göras via skript, fullständigt rensa Windows på allt bloat som går. All kod har jag kollat igenom noga för att försäkra mig om att skriptet gör precis vad det ska och inte innehåller något suspekt.

Jag mottar gärna fler tips på vad man kan tweaka för att städa Windows ännu mer!

https://mega.nz/folder/hBU01KIB#Ny2bXRsGIVVMThTV8ZSAhA

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag mottar gärna fler tips på vad man kan tweaka för att städa Windows ännu mer!

https://mega.nz/folder/hBU01KIB#Ny2bXRsGIVVMThTV8ZSAhA

Kul att det hjälpte något i alla fall! Ska ta en titt på ditt script och se hur bra det fungerar på "vanliga" Windows 10 Pro version 1809. Tack för att du delade med dig! Även kul att få vara med i changelogen. Känns hedrande

Jag har själv utgått mycket från Black Viper's Service Config och senare en hel del trial & error med all världens felmeddelanden och bitvis obootbart system. Har lärt mig av mina misstag och blivit lite fegare i tweakandet nu.

Sedan sist vågade jag mig dock på att radera en service helt från datorn. Det var "retaildemo" som fick bli mitt offer, vilken förhoppningsvis inte ens finns på LTSC-utgåvan. Helt oförståligt att den dras igång automatiskt på vanliga utgåvor av Windows 10.

https://www.howtogeek.com/329152/stupid-geek-tricks-how-to-en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sedan sist vågade jag mig dock på att radera en service helt från datorn. Det var "retaildemo" som fick bli mitt offer, vilken förhoppningsvis inte ens finns på LTSC-utgåvan. Helt oförståligt att den dras igång automatiskt på vanliga utgåvor av Windows 10.

https://www.howtogeek.com/329152/stupid-geek-tricks-how-to-en...

Det där känns som en sån där grej som inte ens borde vara en del av själva Windows...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där känns som en sån där grej som inte ens borde vara en del av själva Windows...

Provade detta på min LTSC, fanns där med. Vet inte om det fungerar hela vägen dock, överflödig funktion om något i alla fall.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Provade detta på min LTSC, fanns där med. Vet inte om det fungerar hela vägen dock, överflödig funktion om något i alla fall.

Ang. överflödiga funktioner som är inbyggda i systemet, så är det sånt här som får mig att längta tillbaka till gamla MacOS (pre-X) där extensions användes likt plugins för att lägga till/ta bort funktioner i systemet. Även AmigaOS fungerade på ett liknande sätt.

Numera kör jag även Linux som ger mig full kontroll, men det är inte i närheten lika enkelt att hantera som på systemet ovan. Allt är dock enklare än Windows, som ofta är onödigt komplext enligt mig, samtidigt som det begränsar vad som faktiskt går att göra.

Permalänk
Medlem

Måste bara få hålla med om att det är bättre än något annat Windows jag träffat på och testversionen går att förlänga på olika vis med en ny 90 dagars period sägs det.... Dock såg jag att Edge beta letat sig in men raderade den snabbare än snabbast

Kul med Windows 10 för första gången på länge

Permalänk
Medlem

Hur är LTSC nuförtiden? Dykt upp några problem i samband med spelande?
Jag gissar på att Xbox Game Pass t.ex. inte fungerar men det är lugnt.
Jag tänker typ AMD Ryzen power plans och Nvidia drivutiner för nya grafikkort, fungerar allt sånt som det ska?

Satte in LTSC på en "server" och jäklar vad stabilt det varit så är lite sugen på att formatera om min main till LTSC också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Finns lite att finslipa på felhanteringen i scriptet. Lika kan du ändra många utav dessa saker i gpedit.
Släng upp det i github kan man korrigera lite i det så får du godkänna om du tycker det verkar OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Finns lite att finslipa på felhanteringen i scriptet. Lika kan du ändra många utav dessa saker i gpedit.
Släng upp det i github kan man korrigera lite i det så får du godkänna om du tycker det verkar OK.

Måste ha missat din invit här!
Har du kunskap och intresse av att kolla igenom sciptet om det ligger på GitHub, eller syftade du mer generellt på att jag ska lägga upp det så att folk kan gå in och göra justeringar?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Måste ha missat din invit här!
Har du kunskap och intresse av att kolla igenom sciptet om det ligger på GitHub, eller syftade du mer generellt på att jag ska lägga upp det så att folk kan gå in och göra justeringar?

Oj gammal tråd men visst om du har det i GitHub kan jag arbeta och även andra med det i VSCode och så har du versionshantering på scriptet.
Det innebär att om jag te.x. vill ändra något i scriptet får du acceptera eller neka det.
lika om något blir fel kan man backa tillbaka i och med versionshanteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Oj gammal tråd men visst om du har det i GitHub kan jag arbeta och även andra med det i VSCode och så har du versionshantering på scriptet.
Det innebär att om jag te.x. vill ändra något i scriptet får du acceptera eller neka det.
lika om något blir fel kan man backa tillbaka i och med versionshanteringen.

Haha ja verkligen

Här ligger allt!
https://github.com/JesperKarlsson/Windows-10-Cleanup-script

Se det som tidsfördriv, jag kommer inte sitta och vänta på att någon hjälper mig med detta. Med det sagt uppskattar jag såklart all form av uppmärksamhet kring scriptet och att någon visar intresse att förbättra det!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag gjorde nyligen en "in-place" uppgradering av min Windows 10 Pro Version 1809 till Windows 10 Enterprise LTSC 2019.

Behövde bara ändra följande i registret:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion

Ändra "EditionID" till "EnterpriseS"

Ändra "ProductName" till "Windows 10 Enterprise 2019 LTSC"

Detta möjliggör "in-place" uppgradering där alla filer och program behålls. Fick däremot göra om en del tweaks, då bland annat mina services nollställdes. Tur att det gick att återvända till denna tråden

Samma trick fungerar även för LTSC 2021 om man utgår ifrån 21H2.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av YamahaDGX630:

Haha ja verkligen

Här ligger allt!
https://github.com/JesperKarlsson/Windows-10-Cleanup-script

Se det som tidsfördriv, jag kommer inte sitta och vänta på att någon hjälper mig med detta. Med det sagt uppskattar jag såklart all form av uppmärksamhet kring scriptet och att någon visar intresse att förbättra det!

Önskar jag kunde scripting bättre, mina kunskaper är istortsett noll men jag ser iaf framemot förändringar:)