Sony avtäcker Playstation 5-designen – får en digital modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jättefin låda! Eller inte. Eller nåt.
Vem fan bryr sig.

Släpp nu hårdvaruspec, och framförallt vilka titlar som kommer att släppas på maskinen, skiter i resten.

Jaha, trodde speccs redan va satta på nya generationerna?
Att Xbox va lite starkare enligt vad vissa skrivit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag är ganska nöjd. Den känns nästan lite för snygg på något vis..håller i entusiasmen tills priset tillkännages.

Såg igår på Instagram en sida som skrev att priset skulle hamna på 450$. Men det är säkert utan moms osv plus att det var väldigt vagt var de fått det ifrån.

Permalänk
Medlem

En riktigt läcker design måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Jaha, trodde speccs redan va satta på nya generationerna?
Att Xbox va lite starkare enligt vad vissa skrivit?

Japp googlade lite snabbt och såg nåt i stil med:
CPU: 8-core/16-tråds Zen2 <= 3,5GHz, GPU: nån custom RDNA2-historia, 16GB GDDR6 RAM, 825GB NVMe SSD, plats för en till plus extern HD, 4k UHD Bluray.
Ser hyggligt ut, så det är väl egentligen bara vilka spel som kommer ut som är intressant då, den borde ju köra PS4-spel rätt lätt då båda är X86-CPU, så då behövs bara i stort sett en bra driver för GPU, givet att de inte pillat på OS alltför mycket.

Sen är det är 11 eller 12 gigaFlops eller megaRotUrDragningar/s är väl tja, en mindre viktig skillnad.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Sony har publicerat ett blogginlägg där Eric Lempel från Sony intervjuas om Playstation 5. Där inkluderas bland annat en bild på konsolen liggandes, lade in den i nyheten också för alla de som undrar om den kan placeras liggande också.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

En riktigt läcker design måste jag säga.

Jag är kluven, för kontrasten mellan svart och vitt samt mjuka geometriska former med definierade kanter får mig osökt att tänka på en massa designval från olika 'near-future' berättelser och media. Tar ett axplock av det som direkt bröt ytan innanför pannbenet:

Aperture Science, GLaDOS, och hennes maskiner från spelet Portal.

Sen har vi även filmen Oblivion med Tom Cruise som hade en massa vitt på svart:

Filmen I am Mother hade väl även lite av den där sterila känslan:

Alltså känns inte designen möjligtvis som att den apar väldigt mycket av det som redan visat sig under senare år. Däremot är den mer spännande än t.ex. PS4:an.

@loevet i liggande form är det mer tydligt hur deras design skiljer sig åt från ovanstående. Fast jag är nog inte helsåld på färgvalet, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Fyfan vilken snygg konsol. Jag totalt älskar designen.

Jag tycker det hade varit snyggare med ljusgrått istället för svart men jag håller med.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Yonie: jag gillar den, både för att den sticker ut jämfört med konventionella trista designer och för att den ser ut att ha utrymme till att kunna ha en vettig kylarlösning (om den faktiskt har det återstår att se). Jag uppskattar designer som sticker ut, och inte bara är "här är vår svarta/vita låda vi stoppat in komponenter i". Älskade Gamecube-designen med den färgglada kuben som har ett handtag för att kunna bäras i handen, eller den unika stilen på skivläsarens lucka på Dreamcast med V-detaljen längst fram.

Jag gillar Xbox Series X-designen också, men den sticker ut på ett annat sätt. En återhållsam torndesign där kylarlösningen verkar riktigt vettig, tror att det blir en hårdvarumässigt riktigt lyckad design. Angående PS5-designen kan jag dock tänka mig att den helvita delen lättare visar upp damm och smuts, så man får nog se till att inkludera den i städschemat. Kan tänka mig att Sony släpper andra utgåvor med andra färger längre fram också, vilket kommer vara för sent för mig som hoppar på tåget dag ett

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det blev ju ett jäkla liv när Microsoft försökte göra samma sak inför lanseringen av Xbox One. Men Sony mäts nog med en annan måttstock för många.

På PC har vi kört så länge, men då har vi också av naturen både bakåt och framåtkompatibilitet med.

Jo, det är nog lite olika måttstockar.:D

Skrivet av Magnuss0n:

Min fundering är ifall man ska köpa den med eller utan cdläsare?
Digital edition lockar mest för jag får för mig att ljudnivån på den kommer att vara lägre för playstation brukar ju ha en tendens att låta nått fruktansvärt efter nått år. Samtidigt funderar jag hur bakåtkompatibiliteten funkar på en utan cdläsare.

Nje; använder du inte den optiska läsaren så lär den inte störa/låta något.

Använder du den; ja, då är den ju bra att den finns.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jättefin låda! Eller inte. Eller nåt.
Vem fan bryr sig.

Släpp nu hårdvaruspec, och framförallt vilka titlar som kommer att släppas på maskinen, skiter i resten.

I föregående event gick Cerny igenom specs i detalj. Vilka spel som kommer visades i torsdagens event. Har du missat allt detta?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Som någon redan har sagt så har nog den flippade designen en del med aerodynamik att göra, att minska turbulensen vid utblåsen för lägre ljudnivå. Men vi får se när lådan blivit öppnad så man vet hur komponenter/kylning är placerade.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Varken Xboxet eller PS5an är specielt snygga att kolla på om vi ska vara sådana
Så är man noga med hur det ser ut så ska man nog inte ha någon av dem framför tvn ^^

Nu har jag inte sett den i verkligheten (få har), men gillar verkligen formgivningen på Series X. Tycker den är mycket stilren och minimalistisk/skandinavisk i designen. En mer vuxen design som passar bättre in i hem än PS5 (som nog passar bäst i pojkrum - om man har den smaken).

Skrivet av ExcZist:

Tror dock att båda konsolerna blir grymma oavsett, kan ju knappats bli sämre än förra generationen.

Håller med om att båda nya kommer troligen bli mycket bra. Men tycker även PS4/Pro och XB1/X är riktigt trevliga konsoler. Inget alls fel på dem.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Kommer den bara gå att ha vertikalt? Ser ut som den kommer vara svår att hålla ren från damm. Hoppas den har bättre ljudnivå denna gång med fläkten!

Ja, det kommer att gå att ha den vertikalt (precis som Series X).

Men man måste nog kanske tänka på värme och ventilation, misstänker jag (återstår att se praktiskt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Mår en konsoll eller dator bra av att stängas in i ett skåp sådär? Har haft planer på att trycka in datorn i skåpet men tänker det blir för lite luft runtomkring och för mycket värme inne i skåpet.

För övrigt håller jag med hälften av er här inne att konsollen var riktigt ful. Svårt se att den skulle passa in i ett vuxet hem faktiskt.

Jag kör medvetet med en TV-bänk som är utan lockar, och har skippat att sätta upp "väggen" på baksidan. Då blir kylning och luftgenomströmning aldrig ett problem för förstärkare, HTPC eller konsoler (som det ofta kan bli i stängda utrymmen).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Så om man bryr sig om hur ens hem och miljö ser ut är man en "dryg individ"?
Medan om man tycker att det viktigare att man kan spela ett speciellt TV spel, så är man...vad då?
Det här har inget med console wars att göra, de flesta på sweclockers klarar sig nog mer än väl med sina PC-burkar. Det är ju inte så att man inte kan lägga sitt liv många gånger om på att jaga färgade pixlar även utan en spelkonsol. Utbudet räcker till för att förströ sig, minst sagt.

Själv kommer jag varken att köpa MS eller Sony, med mindre än att PSVR2 blir riktigt bra. Men om så blir fallet, så kommer jag att få problem för jag är inte särskilt intresserad av att ha en PS5:a stående framme. Jag får helt enkelt koppla in den till TVn vid användning.

Det enklaste sättet att säkra inredningsdesignen i ens vardagsrum är att skaffa en tv-bänk som döljer enheterna i den. Såklart är "snyggt" subjektivt men det ger åtminstone ett ogenomtänkt intryck när man har en massa enheter i bänken som har olika utseenden och själv tycker jag inte det är speciellt snyggt att visa dem, även om de har mer diskret utseende än en PS5. En sådan bänk gör ju också att man kan fokusera på funktionalitet framför utseende när man tittar på nya saker att köpa, vilket är trevligt.

Det största problemet med tv-bänkar är dock hur få som verkligen har plats för kvalitativa receivers/förstärkare/etc. Dock är en annan fördel med att ha en täckt front att man kan ta bort bakstycket, som ofta är vek och bara till för att göra det snyggare när den är öppen, och både få lite mer plats samt mer luftinströmning.

Nackdelen med en döljande front är såklart om man ofta använder IR-fjärrkontroller. Då bör man väl ha en front i tyg som släpper igenom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

PS5 size comparision:
https://www.neogaf.com/threads/ps5-size-comparison.1547448/

Stämmer säkert inte exakt men liten är den då inte... Bra det, större chans att den är tyst.

Min X1X är grymt tyst, så det borde inte vara något problem.

Men tror att den vertikala konstruktionen absolut kan hjälpa till med att hålla nere temperaturer (effektivt med konvektion uppåt i vertikalled), och därmed undvika att throttla.

Så det finns nog absolut en poäng med att de gjort vertikala (främst, även om de kan placerar horisontellt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag håller med om att det är bra att den är på större sidan. Runt 8-10 liter borde ju vara optimalt för prestanda vs ljud vs pris (jämfört med 4,5 liter för PS4). Men, samtidigt är jag orolig för att den här inte kommer att vara tyst. Som det ser ut av bilderna kommer verkar det inte rymmas mer än fläktar på kanske 60-70mm (antar att de använder egna custom-mått) på kortsidan. I linje med kretskortet skulle det säkert vara möjligt med en större fläkt, men där är det svårare med luftlödet när sidan på konsollen inte är perforerad alls.

Då gillar jag nog mera XSX-designen. Med bredd och djup på 151mm kan man antagligen få in en fläkt på 120-140mm, som faktiskt flyttar lite luft utan att ha allt för mycket oljud.

Sant. Större fläktar brukar kunna flytta mer luft, och vara tystare. Är nog en klar fördel även i konsoler.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag håller med om att det är bra att den är på större sidan. Runt 8-10 liter borde ju vara optimalt för prestanda vs ljud vs pris (jämfört med 4,5 liter för PS4). Men, samtidigt är jag orolig för att den här inte kommer att vara tyst. Som det ser ut av bilderna kommer verkar det inte rymmas mer än fläktar på kanske 60-70mm (antar att de använder egna custom-mått) på kortsidan. I linje med kretskortet skulle det säkert vara möjligt med en större fläkt, men där är det svårare med luftlödet när sidan på konsollen inte är perforerad alls.

Då gillar jag nog mera XSX-designen. Med bredd och djup på 151mm kan man antagligen få in en fläkt på 120-140mm, som faktiskt flyttar lite luft utan att ha allt för mycket oljud.

Sant. Större fläktar brukar kunna flytta mer luft, och vara tystare. Är nog en klar fördel även i konsoler.

Skall bli spännande att se vilka konsoler som praktiskt blir effektivast och tystast kyllösning denna generationen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vissa upplever ju saker med ögonen enbart. Däremot är jag väldigt skeptisk till att en majoritet av de som gnäller inte kommer att köpa konsolen (Då menar jag självfallet de som inte bestämt sig för en X-series innan) utan de vill bara gnälla för att gnälla.

"Böcker" har existerat i tusentals år. Räknar man lertavlor som böcker så har böcker existerat i ungefär 5000 år där de äldsta härstammar från Mesopotamien. Är man mer restriktiv och enbart menar de med "sidor" så finns det vissa papyrussamlingar som är över 4000 år gamla. Så de har överlevt betydligt längre än "Århundraden".

Skrivet av ipac:

Ja men upplever de en konsol genom att titta på tv:n eller genom att sitta och stirra på konsolen?

Men ja, bara gnälla för att gnälla är nog tämligen spot-on sanningen. Rätt vanligt här.

Fast Hallå; denna nyheten och tråden handlar endast om designen, och inget annat.

Om ni gnäller på de som uttalar sig om designen... så är ni båda två både OT och gnällspikar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag håller med dig, hur konsolen ser ut har ingen betydelse för mig egentligen men jag kan också tänka mig att det finns många som köper konsoler som faktiskt inte spelar spel mycket eller ja jag är ganska säker på detta för jag har några sådana vänner och jag kan tänka mig att de prioriterar utseendet med 😂

Ändå läser ni och diskuterar i en tråd som endast handlar om hur konsolen ser ut! Ironi på hög nivå.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Vem fan bryr sig hur en konsoll ser ut? Skärp er.

Förklara det för min sambo..

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Väldigt stilren men ändå modern design, inte som en ful stor låda som xbox... haha.

Tror denna är större (som det verkar).

Sedan kan man inte dra alla över en enda kam (om man inte är religiös fan-boy). Både PS och XB har gjort i en mängd olika designer, och med väldigt olika formgivning som är olika lyckade, och beroende på vad man föredrar.

Tycker själv XB OG är hemskt ful (alldeles för mycket P13), och PS2 grymt snygg, gällande den generationen.

Gällande XB360 och PS3, så gillade jag 360 lite mer, men ingen fan av någon av dem (men dock inte alls lika fula som XB OG, eller denna nya hemska PS5).

Gillade inte första XB1, men älskar däremot formgivningen på uppdaterade XB1S (bäst genom tiderna, tillsammans med PS2).

Så för mig handlar formgivning och design om just de olika formerna - inte vilket "varumärke" som står klistrat på de.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu har jag inte sett den i verkligheten (få har), men gillar verkligen formgivningen på Series X. Tycker den är mycket stilren och minimalistisk/skandinavisk i designen. En mer vuxen design som passar bättre in i hem än PS5 (som nog passar bäst i pojkrum - om man har den smaken).

Det bästa man kan säga om Series X design (om vi enbart pratar om utseende, inte funktion) är att den inte är designad alls. Personligen tycker jag den är extremt lat och tråkig. Men visst, den upprör ingen.

Det är som att designern fick ritningen från ingenjörerna och sen fick typ 14 sekunder på sig att göra nått. Det enda han hann med var att böja till ventilationsgallret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

I föregående event gick Cerny igenom specs i detalj. Vilka spel som kommer visades i torsdagens event. Har du missat allt detta?

Ja! Jag får uppdatera mig, helt enkelt.
Ärligt så spelar det mindre roll för mig då jag lirar mest på PC sen PS3-tiden, så blir nog inga fler boxar i vardagsrummet men men min åsikt är att OS/shop/spelsupport är 95%, designen 5% (den får inte vara för jävla ful)
Som sagt, ser helt OK ut i mina ögon, inget som skär i ögonen, so far.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

@Oh Geesus: ...fast det är väl spelen du ska titta på, inte själva burken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

På vilket sätt ser nya Xboxen gammal ut? Om något ser den ju rätt modern ut, med tanke på designtrender från de senaste 2-3 åren. Hårda linjer, mjuk industriell stil, fokus på material och ytor och en modern minimalism. När det gäller elektronik så får det mig att tänka på moderna SFF-chassin, som Louqe Ghost, NZXT H1, Corsair One

PS5 är ju mera retro egentligen. Påminner mycket om fururistisk design från mitten av 2000-talet. Det får mig att tänka på gamla routrar, OEM-datorer och rymdinspirerade leksaker.

Edit: För att klargöra, har tidigare ägt PS, PS2 och PS3 samt Xbox 360. För tillfället har jag en Nintendo Switch, men kommer nog antagligen inte att köpa någon konsoll alls från den här generationen.

Håller med. Förstod inte heller den märkliga kommentaren från "lamdan".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vad gäller inköp, allt hänger egentligen på kvalitetsnivån hos exklusiva spel. Annars finns det andra sätt att spela datorspel på som Stadia och PC.

Nja, PC håller jag med om, men spelutbudet på Stadia är ju ett stort skämt. Värre än sämst av alla!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: Spelutbudet av äldre befintliga titlar är begränsat på Stadia, men det får ständigt nytillskott och om tjänsten överlever länge nog kommer nya spel (troligtvis) adderas i takt med att de kommer till PC och PS5/XSX. Huruvida multiplattformstitlar släpps till Stadia i samma utsträckning som övriga plattformar hänger nog på hur Stadia växer det kommande året. Uttalanden i stil med Take Twos pekar ju på att företag kan välja bort Stadia om de känner att det inte är värt investeringen.

Jag hoppas inte det sistnämnda blir verklighet. Tycker Stadia fungerar riktigt bra hemma hos mig och är mycket smidigare ställt mot att boota upp en av konsolerna. Samtidigt köper jag inga av de gamla spelen eftersom de kostar mycket mer på Googles tjänst, och överlag har Google verkligen skjutit sig själva i foten med de strategiska besluten runt Stadia. En osäker framtid för tjänsten gör mig ovillig att köpa ett spel där före andra plattformar, trots att jag sett till spelupplevelsen faktiskt ofta föredrar Stadia. Att den är mer känslig för nätverksproblem hänger ju ihop med det fundamentala konceptet bakom strömmande speltjänster, så det accepterar jag som en del av en ny spelform.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

En optisk läst skiva är det ju oavsett. Och analog är CD med om du räknar rent teknikmässigt på lagringsformen.

CD (som den standard Sony och Philips tog fram) har varit digital från start. Även musikskivorna var digitala från dag ett.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Är CD ett analogt lagringsmedium??
CD:s data har 16 bitar och en samplingsfrekvens på 44,1kHz

Nej, CD (tm) är lika digitalt som datorer (som även de byggs upp av analog teknik och analoga spänningar i grunden).

Det finns vissa optiska media med analogt format, som tex. bilden på LasderDisc (och tidigare testversioner av optisk media för ljud på 50/60-talet), men den standard som Philips och Sony tog fram har varit 100% digital i alla sina versioner och data, ifrån dag ett.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/