Telia missleder kunder, inaktiverar USB gränssnitt på F@st 5370e router

Permalänk

Telia missleder kunder, inaktiverar USB gränssnitt på F@st 5370e router

Jag har under lång tid använt olika former av mer eller mindre intelligenta USB diskar kopplade till Telia routrar som bas i en enkel och billig media server till vår Samsung smart TV 7005 serien. Mest för att kunna titta på kort och egen video och slippa investera i en full NAS.

I februari 2019 var det dags IGEN! att byta Telias Extremerouter pga usel WiFi. Jag hittade då Sagem F@st 5370e som enligt datablad skulle inkludera en "Rich Media Server" byggd kring ett 3.0 USB gränssnitt. Jag kämpade ca 3 veckor innan jag gav upp och kontaktade Sagem direkt, och fick till svar att USB gränssnittet inte var aktivt på denna modell.

Och nu, juni 2020, är det återigen dags att skrota den instabila Extreme routern och jag riktade återigen frågan om USB gränssnittet till Telia, som inte kunde/ville svara.

Så, ny kontakt med Sagem som nu meddelar att USB gränssnittet är inaktiverat på önskemål/order av Telia. Jag ringer Telia, och gör inlägg på Telias FB sida... och nu hävdar Telia att de bara kan supporta funktioner som är nödvändiga för Telias tjänster! Ett enkelt, standardiserat, USB gränssnitt är tydligen för svårt för Telia att supporta, eller ens tillhandahålla!

En varning alltså till alla som försöker göra något mera med en Telia router än att koppla den till TV och köra WiFi!

Och en fråga i forumet. Har någon lyckats köra en annan, inte Telia, router som mellankomponent i Telia öppen fiber och Telia digitalbox?

Här är mailväxlingen med Sagem i ärendet:

Hello
The services of the USB port of the Fast 5370 router have been deactivated at the request of Telia, for security reasons.
You cannot use a hard drive with the Fast 5370 router.
Cordially
Object *
Fiber / FTTH internet router

Product reference
F@st 5370e

Message *
Dear Madam / Sir,
In feb 2019 I received a F@st 5370e s/n LK18329DP881201 from Telia, only to discover that the USB port was not enabled. I need USB for my Media Server and after much discussions I received confirmation from Sagem that this connectivity was not implemented, despite information in data sheet. Now I again face a malfunctioning Telia router, not Sagem, and Telia are again not able to tell me whether the USB and the Media Server functionality is enabled on the F@st 5370e. Would you be able to tell me whether this is corect or not? It would be much appreciated! You might have the Communication from feb 2019 on file. Best regards Kjell-Erik Andersson

Your internet access provider
Telia

First Name *
Kjell-Erik

Last Name *
Andersson

Uppdaterad info från Telia 2020-06-05

Telia bekräftar nu både på FB och i tel att USB gränssnittet är inaktiverat på samtliga Telia routrar. Av säkerhetsskäl men det kunde inte supporten verifiera med säkerhet.

Jag kommer att starta ett klagomålsärende via Telias web. Jag menar att detta är ett avtalsbrott eftersom produkten degraderas från vad kunden kan anta vara rimligt med hänsyn till publicerade data och erfarenheter. Dessutom kan man kanske anta att redan befintliga, levererade, produkter kommer att degraderas automatiskt vid nästa F/W uppdatering, dvs vid en spänningscykling.

Jag kommer att tänka på en möjlig teknisk anledning till att Telia deaktiverar USB gränssnittet. För en tid sedan förlorade jag en 2TB HD ansluten till min befintliga Extreme router. Den gick inte att läsa och det visade sig att den hade blivit RAW formaterad helt plötsligt. Dvs MBR rapporterade RAW format. Den vanligaste orsaken till att en NTFS HD helt plötsligt uppträder som RAW är en olämplig spänningscykling. Tex abrupt frånkoppling från routern. Data var inte korrupta, det gick utmärkt att läsa och hämta data via program som kan läsa RAW format, men den var obrukbar under Windows 10. Det skulle troligen också gått att lågnivåformatera den men när jag testade så tog det flera dagar att komma upp i ca 6% formaterat så det var inte praktiskt möjligt. Det gick inte heller att skriva ny MBR som det brukar gå att göra som en första åtgärd att återvinna en skadad HD.

Jag vet givetvis inte om haveriet orsakades av instabil spänningsförsörjning från routern men för att förebygga sådana händelser kan man isolera HD från routern med en mellanliggande USB hub med extern strömförsörjning. Det har jag gjort och jag har nu 2 st 8TB speglade HD anslutna till en stabil USB hub som är ansluten till routern.

Uppdaterad info från Telia / möjlig tekniska problem
Permalänk
Vila i frid

Varför inte köpa en dedikerad NAS och en liten UPS istället för att slåss mot en väderkvarn? Att slösa TID på Telias eländiga prylar - helt meningslöst. Istället för att driva ett mål mot Telia, ring på hos grannen och fråga om de behöver något från affären - gör någon positivt i dessa covid-19 tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Varför inte köpa en dedikerad NAS och en liten UPS istället för att slåss mot en väderkvarn? Att slösa TID på Telias eländiga prylar - helt meningslöst. Istället för att driva ett mål mot Telia, ring på hos grannen och fråga om de behöver något från affären - gör någon positivt i dessa covid-19 tider.

Eller protestera på gatan. Eller måla om grannens hus. Eller bygga ett nytt OS från grunden. Eller bygga en egen raket och starta en koloni på mars.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att man bör se en router som en router, den borde inte få innehålla nått annat för multifunktionsburkarna är sällan bra på nått.
Har du problem med wifi så lös det oavsett routern, det är accesspunkter du behöver, eller än hellre så slutar du använda wifi och kopplar med kabel till allt som kan använda kabel.
Du kan också skaffa nått eget om du behöver en serverfunktion, en egen "multifunktionsrouter" eller en hallonpaj fixar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har Telia fiber men har lagt deras router i ett mörkt hörn i garderoben och kör egen. Osäker på vad so än hindrar dig att göra det?
Om inte annat är det väl bara att koppla in en egen router i valfritt nätverksuttag på Telia routern (om den bestämt måste vara med)?

Permalänk

Telia är ett vinstdrivande företag i en hård konkurrensutsatt marknad. De måste göra vad de kan för att hålla nere priset. Att strypa viss trafik etc är ett megastort problem om detta ej framgår.
Men att de ej vill lägga en massa dyr supporttid på att hjälpa folk med saker som ej behöver ingå i deras tjänster är inte konstigt. Inom företagsvärlden så säljer vi också hårdvara, vill en kund ha igång något extra visst kan man hjälpa till för den blygsamma kostnaden 1000kr/h exkl moms.

Men konsumenter vill ha allt gratis, ja då är det rätt av telia att inaktivera såna funktioner på hårdvara de säljer om de är supertydliga med att det ej stöds.

Lösningen på TS problem köp nas eller nätverksansluten hdd. Nätverksansluten hdd är idag ritigt billiga.

Permalänk
Medlem

Står det på Telias hemsida att router stödjer mediafunktion? Eller i produktblad som skickas ut från Telia? Eller du har helt enkelt gjort antagande om vilka funktioner routern som skickats ut har efter tillverkarens spec. Isf har du 0 kött på benen.

Fullt rimligt att Telia stänger ner en funktion för att de inte vill lägga supportresurser som mer eller mindre garanterar problem när "vanlig Svensson" ska använda den.
Vem tror du kund klagar hos när hårddisken dör/ formateras? Vem tror du får ta skit när mediat inte spelas upp? Vem får sitta och förklara hur delning via nätverk skall lösas?

Har inte mycket för Telia eller liknande företag, eller de produkter de skicka ut för den delen men här kommer du nog inte få mycket gehör. De flesta här har nog inte ens packat upp routern som ISPn har skickat och finner det nog väldigt konstigt att du ens väljer att inte köpa en vettig en.

Regga för att skrika av sig?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung 6-serie smart-tv och på den kan jag koppla upp mig till PC:n för att dela filer till TV:n via Samsung Smart View, har du inte den funktionen på din tv också eller är den borttagen på nyare modeller?
Så slipper du bry dig om routern

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Filer hämtade/skrivna via routers USB till en extern disk är inte speciellt attraktiv 'finess' av just anledningen att det fungerar uselt redan från början i dom flesta routrar. Förutom TS så är det nog få som märker det eftersom man redan gett upp hoppet om det hela i avseende prestanda och gått vidare till egen NAS inom sitt nätverk.

En router har primärt USB-anslutningen för att kunna uppgradera firmware från en minnes-sticka men somliga har också erbjudit diskåtkomst den vägen i och med att de flesta kör en version av Linux och det är lätt att implementera - men precis som Rasperry-PI före revision 4 och liknande så är de ofta av USB2-typ och begränsad bandbredd internt och det resulterar att man inte ens kan utnyttja USB2 fulla bandbredd och prestandan blir väldigt trist mot disken över nätverket.

Att sådant stängs ned av säkerhetsskäl är förståeligt då en routers brandväggs bankas på hela tiden med olika angrepp om den är kopplad till publik IP-adress och ju färre saker den behöver hålla på med ju mindre risk är det för hackvägar in och lyckas angriparen ta kontrollern över routern så har man också kontroll över dess anslutna disk medans finns lagringen på en separat NAS så är det ytterligare ett lager med passord/certifikat som måste tas förbi innan man kommer åt några av användarens filer.

En tvådiskars NAS fins från strax under tusenlappen tex. Asustor AS1002T v2 (+ diskar) men skall man köpa NAS bör man sikta på en med 4 diskplatser då bara 2 diskplatser känns snart för litet och oflexibelt när man vill prova med olika RAID-lösningar eller bara utöka diskplats då de kan mera, har mer flexibel filsystem, somliga ganska bra multimediasupport, 10 GE-port mm.

Alla dem kan man börja med 1 disk och sedan utöka efter hand. De lite dyrare klarar snapshot, dvs. förutom mer prestanda och mer RAM, också kan göra kopior som inte tar extra plats på lagringen av dina filer i bakgrunden, att även om du får alla dina filer krypterade av ett kryptovirus eller råkar raderar rubbet av misstag via din dator så finns antal dagars generationer bakåt fortfarande kvar gömd och du kan hämta tillbaka de förlorade/skadade filerna den vägen igen.

Observera att det gäller bara NAS med BTRFS som filsystem i sig och de brukar starta från ca 3-4000:- - billiga NAS:ar som Asustor AS1002T v2 har inte BTRFS i sig och därmed heller ingen bakgrunds-backuper i sig. (dock kan man själv bygga sig en billig version med RPI4 och några externa USB-diskar (via spänningsmatad USB-hub om det är 2,5" externa diskar) och där kunna köra BTRFS som filsystem och därmed kunna göra snapshot. dock är det något man får skripta ihop själv i konsol och inget färdigpaketerat och med GUI på samma sätt som en köpe-NAS)

De NAS-märken jag skulle titta på är Synology eller Asustor medans QSNAP riktar sig till mer proffessionell marknad - men skall man ha LCD-dislplay på NAS:en så...

Permalänk
Medlem

Tips på alternativa lösningar i tråden är såklart konstruktivt och bra, men vrid och vänd inte ämnet till något annat än det faktiskt är. Står det inte uttryckligen att vissa funktioner kring den hårdvara som tillhandahålls är avaktiverade och en skickar med/tillhandahåller produktblad som talar för motsatsen så är det falsk marknadsföring/medvetet vilseledande information. Stämmer inte uppgifterna överens med vad konsumenten betalar för har konsumenten rätt att häva avtalet/få problemet åtgärdat. Spelar ingen roll om det är i säkerhetssyfte. Det måste framgå.
Annars kan vilken tillverkare, återförsäljare som helst köpa in vad som helst i hårdvaruväg, men betala mindre genom att betala mindre i licenspengar, välja att inte berätta detta och i efterhand påstå att det är i säkerhetssyfte.

Absolut en förväntad funktion och uppenbarligen något de informerade kunden felaktigt om.
Så enkelt är det. Fixa eller häv avtalet/få pengar tillbaka för tid och energi du lagt på försök att åtgärda själv.

Permalänk
Medlem

Jag har en Telia WiFi-router Plus v3. Fungerar utmärkt för TV och bredband. Står i manualen man fick med att USB inte är aktivt. Men man kan brygga den och få ethernet-port 4 att fungera som en direktkoppling till nätet så att man kan ha en annan router för vilket ändamål man vill. Finns bra instruktioner på nätet. Krångla med support där nästan ingen har all kunskap som krävs är bara jobbigt. Enklare att läsa manualen.

MEN: Jag kan se att i manualen för MediaAccess TG799TSvac Xtream for TeliaSonera står det: "In addition, the TG799TSvac Xtream supports hot plugging of USB hard disk drives, allowing you to simply plug and play devices without the need to switch the gateway off first." och dessutom i den tekniska specen: "2 USB 3.0 superspeed master ports"

Felstavningar rättade
Permalänk
Medlem

@kitanii: TS nämner att han läst det i datablad från tillverkaren (?) och då har det egentligen inget att säga. Har Telia stängt av funktionen och inte marknadsför den så har de inte gjort något fel.

Men som du säger. Häv köpet om nu produkten inte stämmer överens med beskrivningen, men än så lär inte TS få ut av det hela.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellerikan:

Och en fråga i forumet. Har någon lyckats köra en annan, inte Telia, router som mellankomponent i Telia öppen fiber och Telia digitalbox?

Det finns en hel del sådana trådar en googling bort. Bland annat denna:

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-telia-iptv-att-fungerar-pa-asus-routers-utan-annan-utrustning

Det är ju över huvud taget en rätt dum idé att köra ISPns hårdvara, speciellt Telias eftersom det är allmänt känt att supportpersonalen har root-access på åtminstone vissa modeller.

Så fixa en egen router om du verkligen vill köra router, accesspunkt och mediaserver i en burk (vilket som påpekats i tråden kanske inte är en optimal lösning). Om du är lite mer äventyrlig och inte är rädd att meka/felsöka helt själv rekommenderar jag Teklagers routrar med OpenWRT. Var dock beredd på att inte heller OpenWRT har USB-portar aktiverade i default-installationen, av säkerhetsskäl. Du behöver köpa två WI-FI-kort om du ska köra 2,4 GHz och 5 GHz samtidigt. Inte heller Wi-Fi kommer fungera i default-installationen, man måste installera rätt drivrutiner själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag har en Telia WiFi-router Plus v3. Fungerar utmärkt för TV och bredband. Står i manualen man fick med att USB inte är aktivt. Men man kan brygga den och få ethernet-port 4 att fungera som en direktkoppling till nätet så att man kan ha en annan router för vilket ändamål man vill. Finns bra instruktioner på nätet.

Nu måste jag ta tillbaka en del. Det står faktiskt i min manual att USB ska fungera men inte hur man kopplar upp sig mot en HDD som monterats på någon av USB-portarna. Jag kan se i gränssnittet för routern att diskarna som jag testat med monteras och att routern drar rätt slutsats avseende filsystem mm och jag kan (på Linux) se den genom att öppna en filhanterare och ange platsen som smb://192.168.x.x (där x.x ersatt de verkliga värdena). Den dyker upp men jag har ännu inte listat ut hur jag öppnar HDDn. Troligen fel filsystem. Men jag fortsätter testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nu måste jag ta tillbaka en del. Det står faktiskt i min manual att USB ska fungera men inte hur man kopplar upp sig mot en HDD som monterats på någon av USB-portarna. Jag kan se i gränssnittet för routern att diskarna som jag testat med monteras och att routern drar rätt slutsats avseende filsystem mm och jag kan (på Linux) se den genom att öppna en filhanterare och ange platsen som smb://192.168.x.x (där x.x ersatt de verkliga värdena). Den dyker upp men jag har ännu inte listat ut hur jag öppnar HDDn. Troligen fel filsystem. Men jag fortsätter testa.

Lyckades montera HDDn genom att

  1. Skapa en monteringspunkt, mkdir /mnt/rhdd

  2. Lägga till en regel i fstab, //192.168.x.x/<namn på hdd> /mnt/rhdd cifs guest,vers=1.0 0 0

  3. montera med sudo mount /mnt/rhdd

Men detta är på Linux. Man kan säkert hitta en sida som översätter detta till hur man gör på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

@kitanii: TS nämner att han läst det i datablad från tillverkaren (?) och då har det egentligen inget att säga. Har Telia stängt av funktionen och inte marknadsför den så har de inte gjort något fel.

Men som du säger. Häv köpet om nu produkten inte stämmer överens med beskrivningen, men än så lär inte TS få ut av det hela.

Går argumentera för och emot. Döljer de att de stänger av funktioner i utlovad (även om de inte skrivit att funktionen är kvar) medföljande hårdvara så är det en faktisk förväntad funktion eftersom hårdvaran har stöd för den. En kan inte skylta med att produkt X medföljer tjänst Y och inte berätta att X saknar egentliga funktioner. Som att slänga med ett par hörlurar av hög kvalitet till ett telefonabonnemang, men sedan inte berätta att de bytt ut elementen eller begränsat frekvensomfånget. Överdriven liknelse måhända, men högst relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellerikan:

Jag har under lång tid använt olika former av mer eller mindre intelligenta USB diskar kopplade till Telia routrar som bas i en enkel och billig media server till vår Samsung smart TV 7005 serien. Mest för att kunna titta på kort och egen video och slippa investera i en full NAS.

I februari 2019 var det dags IGEN! att byta Telias Extremerouter pga usel WiFi. Jag hittade då Sagem F@st 5370e som enligt datablad skulle inkludera en "Rich Media Server" byggd kring ett 3.0 USB gränssnitt. Jag kämpade ca 3 veckor innan jag gav upp och kontaktade Sagem direkt, och fick till svar att USB gränssnittet inte var aktivt på denna modell.

Och nu, juni 2020, är det återigen dags att skrota den instabila Extreme routern och jag riktade återigen frågan om USB gränssnittet till Telia, som inte kunde/ville svara.

Så, ny kontakt med Sagem som nu meddelar att USB gränssnittet är inaktiverat på önskemål/order av Telia. Jag ringer Telia, och gör inlägg på Telias FB sida... och nu hävdar Telia att de bara kan supporta funktioner som är nödvändiga för Telias tjänster! Ett enkelt, standardiserat, USB gränssnitt är tydligen för svårt för Telia att supporta, eller ens tillhandahålla!

En varning alltså till alla som försöker göra något mera med en Telia router än att koppla den till TV och köra WiFi!

Och en fråga i forumet. Har någon lyckats köra en annan, inte Telia, router som mellankomponent i Telia öppen fiber och Telia digitalbox?

Här är mailväxlingen med Sagem i ärendet:

Hello
The services of the USB port of the Fast 5370 router have been deactivated at the request of Telia, for security reasons.
You cannot use a hard drive with the Fast 5370 router.
Cordially
Object *
Fiber / FTTH internet router

Product reference
F@st 5370e

Message *
Dear Madam / Sir,
In feb 2019 I received a F@st 5370e s/n LK18329DP881201 from Telia, only to discover that the USB port was not enabled. I need USB for my Media Server and after much discussions I received confirmation from Sagem that this connectivity was not implemented, despite information in data sheet. Now I again face a malfunctioning Telia router, not Sagem, and Telia are again not able to tell me whether the USB and the Media Server functionality is enabled on the F@st 5370e. Would you be able to tell me whether this is corect or not? It would be much appreciated! You might have the Communication from feb 2019 on file. Best regards Kjell-Erik Andersson

Your internet access provider
Telia

First Name *
Kjell-Erik

Last Name *
Andersson

Uppdaterad info från Telia 2020-06-05

Telia bekräftar nu både på FB och i tel att USB gränssnittet är inaktiverat på samtliga Telia routrar. Av säkerhetsskäl men det kunde inte supporten verifiera med säkerhet.

Jag kommer att starta ett klagomålsärende via Telias web. Jag menar att detta är ett avtalsbrott eftersom produkten degraderas från vad kunden kan anta vara rimligt med hänsyn till publicerade data och erfarenheter. Dessutom kan man kanske anta att redan befintliga, levererade, produkter kommer att degraderas automatiskt vid nästa F/W uppdatering, dvs vid en spänningscykling.

Jag kommer att tänka på en möjlig teknisk anledning till att Telia deaktiverar USB gränssnittet. För en tid sedan förlorade jag en 2TB HD ansluten till min befintliga Extreme router. Den gick inte att läsa och det visade sig att den hade blivit RAW formaterad helt plötsligt. Dvs MBR rapporterade RAW format. Den vanligaste orsaken till att en NTFS HD helt plötsligt uppträder som RAW är en olämplig spänningscykling. Tex abrupt frånkoppling från routern. Data var inte korrupta, det gick utmärkt att läsa och hämta data via program som kan läsa RAW format, men den var obrukbar under Windows 10. Det skulle troligen också gått att lågnivåformatera den men när jag testade så tog det flera dagar att komma upp i ca 6% formaterat så det var inte praktiskt möjligt. Det gick inte heller att skriva ny MBR som det brukar gå att göra som en första åtgärd att återvinna en skadad HD.

Jag vet givetvis inte om haveriet orsakades av instabil spänningsförsörjning från routern men för att förebygga sådana händelser kan man isolera HD från routern med en mellanliggande USB hub med extern strömförsörjning. Det har jag gjort och jag har nu 2 st 8TB speglade HD anslutna till en stabil USB hub som är ansluten till routern.

Antar att du vill köra Telias tvbox?
Jag har en Asus RT-AX88U med en Teliabox för tv efter så vist går det att konfigurera.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Går argumentera för och emot. Döljer de att de stänger av funktioner i utlovad (även om de inte skrivit att funktionen är kvar) medföljande hårdvara så är det en faktisk förväntad funktion eftersom hårdvaran har stöd för den. En kan inte skylta med att produkt X medföljer tjänst Y och inte berätta att X saknar egentliga funktioner. Som att slänga med ett par hörlurar av hög kvalitet till ett telefonabonnemang, men sedan inte berätta att de bytt ut elementen eller begränsat frekvensomfånget. Överdriven liknelse måhända, men högst relevant.

Köper inte resonemanget då det finns mycket mätutrustning mm. med all mjukvara och HW på plats och fullödiga instruktioner och manualer men kan inte användas innan man betalt ofta rätt högt satta (sex-siffriga) licenspengar som öppnar upp optionerna.

Det är inte manualen som är den juridiska texten utan avtalet mellan Telia och kund - står det inget om att Teilas router _skall_ erbjuda en utdelat volym av disken om man kopplar en USB-hårddisk till Telias Router för kundens räkning i avtalet mellan Teila och kund så är det inget de behöver supporta och fri att stänga av funktionen om den råkade fungera ändå, om det senare anses som en säkerhetsrisk.

Står det om saken i avtalet mellan Telia och kund att funktionen skall supportas - ja då är det annan sak.

lusläs avtalet noga - står det inget om detta så finns det inte och inga skyldigheter från Telia och Telia gör vad dem vill med sin egendom (dvs routern) - för kunden hyr/abonnerar bara den, inte äger den...

skall kunden ha kontroll över funktionen så blir det att köpa en egen Router - om det bara handlar om lagring - en köpe-NAS då routrar allmänt har crappy prestanda till inkopplade USB-diskar

Permalänk
Medlem

Köper du internet eller en nas tjänst från Telia ? ......

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Telia levererar en internettjänst till dig med medföljande hårdvara för att kunna leverera tjänsten. Den support dom ger är för att tjänsten ska fungera med hårdvaran som medföljer. Om du antar att routern har en funktion som inte står skriven på hemsidan eller har betydelse för tjänsten så är det ju ditt eget fel. Du kallar det själv för Teliarouter. Självklart har dom egendesignad mjukvara. Skulle routern ha kvar USB stöd så skulle kunder kräva att dom ska få support för funktionen. Telia är en internet leverantör, inte routertillverkare.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Förstår inte tråden. Routern har inte annonserats med alla funktioner den kan tänkas göra och även tillverkarna brukar skriva i sina datablad att funktionerna är valbara (för kunden som inte är dig). Databladet de själva länkar pratar om massor funktioner för tjänsteleverantören. Det handlar om utrustning som säljs direkt till tjänsteleverantören som har egen programvara och hanterar uppdateringar och funktion av routern, ofta är utrustningen på lån.

Hade det varit fel i marknadsföringen hade det fortfarande inte varit avtalsbrott då det inte är en router du köpt och de reserverar sig för ändringar.

Permalänk
Medlem

Köp en router som annonseras ha det du är ute efter, om du inte kan påvisa att Telia hävdar att den routern de tillhandahåller ska ha stöd för det du vill så kan du nog inte riktigt klaga.

Jag brukar alltid lägga undan den hårdvara operatören tillhandahåller och installera min egen (pfSense router) så jag får det jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Först och främst, köp alltid en egen router som du vet har de funktioner du vill ha och har full kontroll över.

För det andra så är det Telias router, de får väl konfigurera den hur de vill, du har inte köpt routern av dem utan du lånar den bara.

Permalänk
Medlem

så ser jag det, jag har Telia fiber i en brf där elen igår i hyran deras nät funkar kanon för det mesta men en del saker är bara för mycket som t.ex. varför envisas de att skicka ut en skräprouter trots jag explicit talat om för dem att är Ej intresserad av den ,det är som undrar om Telia Ej har alla hästar hemma i stallet ibland sorgligt nog ! pfSense på en i5 3450 8 gb ram äger deras skräp alla dagar i veckan året runt för våra behov !!

Permalänk
Medlem

"Ett enkelt, standardiserat, USB gränssnitt är tydligen för svårt för Telia att supporta, eller ens tillhandahålla!"

Du anar inte hur mycket mängden supportsamtal skulle öka. Jag sitter så jag hör vår kundtjänst och de antal samtal de får från alla nötter om saker vi inte kan påverka är helt sjukt.
Och vi är en mycket mindre ISP än Telia.

Att se till så du kan koppla en hårddisk till din CPE tillhör inte Telias kärnverksamhet och självklart stödjer de inte detta.

Om du tror att det "bara" är att supporta en funktion som enligt mig inte har något att göra i en CPE så tillhör du nog också gruppen "nötter"

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Köper du internet eller en nas tjänst från Telia ? ......

Exakt! Mycket bra svar!

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår inte tråden. Routern har inte annonserats med alla funktioner den kan tänkas göra och även tillverkarna brukar skriva i sina datablad att funktionerna är valbara (för kunden som inte är dig). Databladet de själva länkar pratar om massor funktioner för tjänsteleverantören. Det handlar om utrustning som säljs direkt till tjänsteleverantören som har egen programvara och hanterar uppdateringar och funktion av routern, ofta är utrustningen på lån.

Hade det varit fel i marknadsföringen hade det fortfarande inte varit avtalsbrott då det inte är en router du köpt och de reserverar sig för ändringar.

Problemet ligger i att leverantören har valt att "lobotomera" en nätverkshårdvara som det går att hitta dokumentation för på nätet och man vänder sig vanligen till hårdvarudokumentationen när man försöker få saker att fungera. När det inte fungerar så blir det onödig support för de som inte inser att detta är avstängt av internetleverantören av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Problemet ligger i att leverantören har valt att "lobotomera" en nätverkshårdvara som det går att hitta dokumentation för på nätet och man vänder sig vanligen till hårdvarudokumentationen när man försöker få saker att fungera. När det inte fungerar så blir det onödig support för de som inte inser att detta är avstängt av internetleverantören av någon anledning.

Vi pentestat en motsvarande hårdvara och det finns stor risk att få in attacker via den där USB-porten. Överhuvudtaget är det rätt usel säkerhet i de där billiga bredbandsroutrarna och jag har full förståelse för att man stryper ned dem så mycket det bara går.

Förutom det uppenbara att det kostar en massa support-tid när hemanvändare vill aktivera tjänsten. Nu kanske de flesta på det här forumet klarar det enkelt, men forumet är nog inte riktigt representativt för en normalanvändare.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa hela tråden, men hade tänkt köpa en extern hårddisk, 4TB för 800kr och koppla in i routern och använda som nätverkshårddisk. Så, går det eller går det inte på denna router? Om det inte går ur kartong, går det då att göra så att det går? Har en äldre router med USB-ingång också men känns löjligt att behöva koppla in den bara för att få en nätverkshårddisk?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av moire:

Köper du internet eller en nas tjänst från Telia ? ......

Skrivet av drefk2000:

Exakt! Mycket bra svar!

Bör man inte kunna använda alla funktioner/portar tillgänglia? Telia har noll med USB-porten att göra.