Permalänk
Medlem

Kollade nu igen med alla lampor, tv och dator avstängt. Ingenting är igång förutom då kyl+frys och router

Mätaren stod på 0.29kW
Alltså drar något ganska mycket nu? Spännande det här 🙈😂

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kollade nu igen med alla lampor, tv och dator avstängt. Ingenting är igång förutom då kyl+frys och router

Mätaren stod på 0.29kW
Alltså drar något ganska mycket nu? Spännande det här 🙈😂

Hur många säkringar har du? Det är bara att leta vilken grupp tjuven sitter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kostnaden är inte så intressant att hänga upp sig på men förbrukningen är det, den är hög i sammanhanget och man borde börja med att kartlägga vad som förbrukar så mycket ström.
Drygt 7000 kilowattimmar om året är en hög förbrukning för en lägenhet och speciellt om det inte är elvärme och varmvatten inräknat i det.
Det går att dra runt en villa på mindre hushållsel än det.

På sommaren hamnar jag under det, så något är lurt. minns att jag betalade runt 200kr i månaden när jag bodde i lägenhet. verkar vara något som suger ström och det bör du hitta först. har du många saker som är inkopplade men inte på kan det dra en del.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kollade nu igen med alla lampor, tv och dator avstängt. Ingenting är igång förutom då kyl+frys och router

Mätaren stod på 0.29kW
Alltså drar något ganska mycket nu? Spännande det här 🙈😂

Kanske något är fel kopplat, du kanske står för trapphusets lysen eller något, eller någon grannes el? hoppas du kan hitta tjuven.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

Kollade nu igen med alla lampor, tv och dator avstängt. Ingenting är igång förutom då kyl+frys och router

Mätaren stod på 0.29kW
Alltså drar något ganska mycket nu? Spännande det här 🙈😂

290 watt kan ju vara att kompressorn på kylskåpet är i gång just när du testade. Men det är ju något man lätt hör ifall det är svårt att dra ut strömsladden för att dubbelkolla.

Tänk på att 600kwh betyder över 800watt konstant load dygnet runt.

Så 290w förklarar knappast hela räkningen, men visst typ 200kwh av den eller så om den är konstant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

Uppdatering på tidigare kommentarer.

Allt är nu avstängt förutom ett par standby-saker såsom router och kyl+frys. Elmätaren visar nu på 0.06 kW och är ju helt klart godkänt? Så inget som drar ström utöver det "vanliga" som används ibland.

Har nu bestämt oss för att skippa golvvärmen för att se om det blir någon skillnad igen. Om det nu är ca 0.2 kW så är det alltså ca 150 kWh/mån bara där.

Ska fortfarande ringa felanmälan på måndag för en bättre överblick på förbrukningen samt om de kan kika centralen i trapphuset för eventuella fel.

Stort tack till alla svar! 😁👍

Din största elektronikförbrukare är utan tvekan LG 60" plasma. Kan utan vidare ta 400W. Jag har en LG plasma 50" och den suger 250-300W. Där har du alltså störst vinst att göra när det är dags att byta.

Jag bor själv utan torktumlare och förbrukar minst 600kWh per månad, men då värmer jag vattnet själv med el och har massor med utrustning som står på. Min dator i signaturen tar 270-350W i idle beroende på en eller två skärmar påslagna. Flera hundra watt till vid spelande.

Edit: 600kWh är efter mycket jobb på att pressa ner det. För bara några år sedan låg jag på minst 800 pga flera stora NAS och annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Din största elektronikförbrukare är utan tvekan LG 60" plasma. Kan utan vidare ta 400W. Jag har en LG plasma 50" och den suger 250-300W. Där har du alltså störst vinst att göra när det är dags att byta.

Jag bor själv utan torktumlare och förbrukar minst 600kWh per månad, men då värmer jag vattnet själv med el och har massor med utrustning som står på. Min dator i signaturen tar 270-350W i idle beroende på en eller två skärmar påslagna. Flera hundra watt till vid spelande.

Edit: 600kWh är efter mycket jobb på att pressa ner det. För bara några år sedan låg jag på minst 800 pga flera stora NAS och annat.

Inte fan drar din dator över 300 watt i idle!

Min dator (i7 6800k, 2stk RX 480) drar inte ens 300watt när jag har last på båda grafikkorten vilket jag har just nu. Visserligen är de undervoltade och lite nerklockade för att spara energi men ändå.

I våras körde jag en AC för värme (kompressonr lär visserligen inte gått konstant), hade datorn tuggandes en stor del av månaden och använde luftavfuktare en hel del. I tillägg då till allt annat som tvättmaskin, kylskåp mm. Kom inte ens upp i 400kwh.

Att en plasma drar mycket spelar ingen roll. Även om den skulle dra 400w så behöver du 2stk som går dygnet runt för att närma dig 600kwh.

edit:

Med det sagt så är direktverkande el för uppvärmning väldigt energiintensivt. Så en varmvattenberedare som används flitigt kan snabbt surpla i sig en hel del. Det samma gäller golvvärme som går på el.

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt samma problem i min etta när jag föyttade in. Hade en förbrukning på 600kw timmar per månad och elräkning på 700~800 i månaden. Krävde att hyresvärden bytte ut kyl/frys som var från 90-talet. Månadsräkningen efter bytet sjönk till 380-400:-

Ett föråldrat kylskåp med kass kompressor som läckt ut en del gas över åren, med försämrad isolering, gamla torkade lister etc. jobbar övertid för att hålla temperaturen nere i kylskåpet.

Efter kylskåpet byttes ut och elräkningen sjönk som en sten bytte jag även ut mina 3x88W halogen lampor mot energisparlampor och ligger närmare 340-350:- i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kollade nu igen med alla lampor, tv och dator avstängt. Ingenting är igång förutom då kyl+frys och router

Mätaren stod på 0.29kW
Alltså drar något ganska mycket nu? Spännande det här 🙈😂

Testa att stänga av allt. Sedan kollar en på mätaren medans den andra drar ut kyl och frys och ser vad som sker då, räcker ju med några minuter för att se skillnaden. Kan vara separata säkringar till kyl och frys så kan vara enklare att stänga av dom så. (se till att trycka igång efter ) Då borde ni ha nästan noll i förbrukning. Och bonusen är att ni ser vad standby-prylarna drar.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Inte fan drar din dator över 300 watt i idle!

Min dator (i7 6800k, 2stk RX 480) drar inte ens 300watt när jag har last på båda grafikkorten vilket jag har just nu. Visserligen är de undervoltade och lite nerklockade för att spara energi men ändå.

I våras körde jag en AC för värme (kompressonr lär visserligen inte gått konstant), hade datorn tuggandes en stor del av månaden och använde luftavfuktare en hel del. I tillägg då till allt annat som tvättmaskin, kylskåp mm. Kom inte ens upp i 400kwh.

Att en plasma drar mycket spelar ingen roll. Även om den skulle dra 400w så behöver du 2stk som går dygnet runt för att närma dig 600kwh.

edit:

Med det sagt så är direktverkande el för uppvärmning väldigt energiintensivt. Så en varmvattenberedare som används flitigt kan snabbt surpla i sig en hel del. Det samma gäller golvvärme som går på el.

Tror du jag ljuger? Det är mätt med pulsmätare direkt i elmätaren så det det stämmer, exakt! 220-230W för burken och resten för 1-2 27" skärmar. Bara diskarna i datorn tar minst 50W i idle, troligen mer, inte mätt separat.

Edit: Vid en normal start med en skärm där jag direkt kontrollerar förbrukningen (har mätaren bakom skärmen) brukar ligga på 275W, men det varierar ibland med 10-20W antagligen bereoende på hur diskar mm jobbar vid en start. Detta efter inloggning i W10.

Pulsmätaren felar med max 25kWh per månad mot vad den aggregerat och vad räkningen hamnar på och det kan säkert bero på vilken timme på dygnet som elbolaget läser ut informationen.

Edit 2: Mina gamla HP mikroserver G7 drar med diskar runt 85-90W, kanske lyckats komma över 100 någon gång, men där drar enbart burken kanske 20-25W och resten är stora diskar som slukar energi.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

290 watt kan ju vara att kompressorn på kylskåpet är i gång just när du testade. Men det är ju något man lätt hör ifall det är svårt att dra ut strömsladden för att dubbelkolla.

Tänk på att 600kwh betyder över 800watt konstant load dygnet runt.

Så 290w förklarar knappast hela räkningen, men visst typ 200kwh av den eller så om den är konstant.

En kombi kyl/frys från Gram drar max runt 150-200 W, och då talar vi om deras skåp i energiklass A+, inte A++. TS kan slå på och av säkringar för att kolla vart förbrukaren sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En kombi kyl/frys från Gram drar max runt 150-200 W, och då talar vi om deras skåp i energiklass A+, inte A++. TS kan slå på och av säkringar för att kolla vart förbrukaren sitter.

Enligt Elons och gram hemsida så drar Gram enligt någon mätning på 24h 244kWh och uppåt på klass A+ kombiskåp. Och då har de säkert inte haft det öppet alls i dessa mätningar och säkert inte inklämd mellan massa andra skåp och dylikt. Om man öppnar kanske 3-4 gånger per dag så drar det ju mer.

Mitt Elektro Helios drar 294 kWh enligt samma uppgifter. Det blir så varmt i skåpen bredvid så vi vill inte ha torrvaror där, så mitt drar säkert mer.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Enligt Elons och gram hemsida så drar Gram enligt någon mätning på 24h 244kWh och uppåt på klass A+ kombiskåp. Och då har de säkert inte haft det öppet alls i dessa mätningar och säkert inte inklämd mellan massa andra skåp och dylikt. Om man öppnar kanske 3-4 gånger per dag så drar det ju mer.

Mitt Elektro Helios drar 294 kWh enligt samma uppgifter. Det blir så varmt i skåpen bredvid så vi vill inte ha torrvaror där, så mitt drar säkert mer.

Jag kanske missuppfattar det du skriver, men det är detta som står på grams hemsida.
"Energiförbrukning i kWh per dygn/kWh per år 0,668/244"

Dvs på 24h drar den 0,668 kWh och på ett helt år drar den 244 kWh. Dvs i runda slängar 20 kWh per månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag kanske missuppfattar det du skriver, men det är detta som står på grams hemsida.
"Energiförbrukning i kWh per dygn/kWh per år 0,668/244"

Dvs på 24h drar den 0,668 kWh och på ett helt år drar den 244 kWh. Dvs i runda slängar 20 kWh per månad

Det är jag som läste fel på @Petterk kommentar. Du skriver att den drar 200W som max. Du pratade inte kWh. Jag som blandar ihop W och kWh

Blandade ihop folk här också...
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I lägenheter har man normalt 16-20 A, men i villor kan man ha, och ibland behöva mer. Säkrar man upp så kostar det lite mer, så är det. Har man ett uppvärmningssystem som behöver el så är det inte alldeles osannolikt att det kan vara lämpligt med 25A som huvudsäkring. Detta påverkar ju dock inte själva förbrukningen. Frågeställarens kostnad för givet antal kWh är knappast uppseendeväckande, utan det är ju snarare antalet kWH som är ett frågetecken.

Precis! Bolaget i Malmö tog väldigt mycket mer för 20A, nästan 3 ggr mer. Detta är något jag aldrig märkt av i Gbg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Enligt Elons och gram hemsida så drar Gram enligt någon mätning på 24h 244kWh och uppåt på klass A+ kombiskåp. Och då har de säkert inte haft det öppet alls i dessa mätningar och säkert inte inklämd mellan massa andra skåp och dylikt. Om man öppnar kanske 3-4 gånger per dag så drar det ju mer.

Mitt Elektro Helios drar 294 kWh enligt samma uppgifter. Det blir så varmt i skåpen bredvid så vi vill inte ha torrvaror där, så mitt drar säkert mer.

Pratade dock om effekten som är relevant om kompressorn är på. Du kan inte förklara 300 W effektförbrukning med att kyl/frys har slagit igång när de kan dra som mest cirka 150 eller 200 W beroende på modell, TS har nya vitvaror från Gram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är jag som läste fel på din kommentar. Du skriver att den drar 200W som max. Du pratade inte kWh. Jag som blandar ihop W och kWh

Det var till och med så att det var @Petterk och inte jag som skrev att den drog max runt 150-200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hej!

Har blivit rätt fundersam över elräkningen som vart väldigt högt sedan inflytt i nya lägenheten.. det är en hyresrätt på 75kvm med torktumlare och 2 personer.

Elförbrukningen hamnar i snitt på 600 kWh med en månadskostnad på ca 850-950kr?
Jag vet inte hur normalt detta är, men för mig låter det väldigt dyrt?

Vi betalar inte för uppvärmning av lägenheten, bara vår egna förbrukning..

Kommer inte ihåg vad jag brukade i kWh, men hade iaf hyresrätt på 81kvm, vatten och värme ingick, bodde ensam, kyl, frys och diskmaskin.
i (Höganäs Kommun, Höganäs Energi).
Tyckte jag betalade mycket då jag aldrig va hemma. Jobbar till sjöss så även om jag va borta 3 av 4 veckor på en månad så hamnade jag på runt 550:-.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Fan nu kom att tänka min egen elräkning.

Jag har Ellevio och betalar tydligen 300kr i fast elnätsavgift per månad, är inte det sjukt mycket? Sen får jag ju såklart betala för min förbrukning på det. (bor solo).

Permalänk
Medlem

@Petterk: Japp, blandade ihop det lite och kommenterade fel person när jag skulle kommentera dig. så du har rätt. läs kommentar: https://www.sweclockers.com/forum/post/18465534

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Det där är en temperaturmätare, har en likadan som min hyresvärd installerade när jag klagade över att det var kallt i lägenheten.
Den ska inte kopplas in utan är trådlös.

Lägg in den i kylen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Måste fråga: Du har väl sett till att teckna ett elavtal? För om du bara flyttar in och börjar använda elen så hamnar du på ett tillsvidareavtal som är otroligt mycket dyrare än de ordinarie abbonemangen. Kolla så att du inte har ett sådant.

Får plus-etta detta. Det låter ju som att det är detta som är problemet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Får plus-etta detta. Det låter ju som att det är detta som är problemet.

Så du tror inte att det är den höga förbrukningen som är det grundläggande problemet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mithras:

Får plus-etta detta. Det låter ju som att det är detta som är problemet.

Hur påverkar det en hög förbrukning, typ inte alls ?
Förbrukningen är ovanligt hög och det är det man bör koncentrera sig på i första hand och när man vet varför förbrukningen är hög så kan man gå vidare.

Gällande kyl frys och kanske även tvätt och tork är det nog möjligt att mäta verklig förbrukning på dem med en energimätare man lånar eller köper kan ju ge ett exakt svar på det, kyl frys bör man ju mäta under nått dygn medans tvätt och tork kan man mäta per "programtyp" och så vet man vad de kostar i energi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Det låter ganska mycket.

Vi är 2 Pers och diskmaskin, tvättmaskin, tv apparater, datorer mm och ligger på runt 100 kWh i månaden.
Någon eller några som kör på din elmätare kanske?

Vi bor i radhus med 3 våningar, 2 våningar a 120 kvadrat och källare på 60 kvadrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Fan nu kom att tänka min egen elräkning.

Jag har Ellevio och betalar tydligen 300kr i fast elnätsavgift per månad, är inte det sjukt mycket? Sen får jag ju såklart betala för min förbrukning på det. (bor solo).

Den fasta elnätsavgiften kommer du aldrig undan så den är det bara att bita ihop och betala. Där är det monopol så den kan du inte förändra. Så är det sjuk mycket så kan du inget göra mer än att betala sjuk mycket. Mer än att flytta till en annan kommun då. Om då den kommunen har en annan leverantör av elnät.

Permalänk
Medlem

5390kWh på ett år. 2 pers i en normalstor 2a. Då har jag 2 servrar som står igång dygnet runt, samt ~13 terrarier som står och drar ljus/värme med. Varje burk drar drygt 40W skulle jag tro, och står på typ 7-12h om dagen beroende på årstid. Närmare hälften av vår förbrukning borde då gå åt bara till djuren, om jag räknat rätt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hade en bekant som tyckte hans förbrukning var skum. Men fick sagt till sig att mätaren funkade som den skulle osv. Men när han sedan Inte var i sin lägenhet och förbrukningen var lika hög så tog han upp det igen och det visade sig sedan att han faktureras för en grannes förbrukning och inte sin egen

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så du tror inte att det är den höga förbrukningen som är det grundläggande problemet?

Det är ingen speciellt hög förbrukning om de använder torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin, kök, värmegolv i badrummet osv.

Permalänk
Medlem

Avis på era elförbrukningar, här är min elförbrukning för 2019:

Edit: Villa 200kvm, 2 vuxna+2 barn, två luftvärmepumpar för uppvärmning. Pool 4x8m uppvärmd via direktverkande el (ska förhoppningsvis skaffa luftvärmepump till poolen denna sommar).