Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Nu har jag inte lika höga kostnader som TS men tycker min el är dyr. Låter Detta normalt?
Elöverföring 28 öre/kWh
Abonnemang 1050 kr/år
Energiskatt 44.13 öre/kWh
Elpris 67 öre/kWh

Jag bor i Göteborg, 1a 40kvm 150 kWh/månad. Jag har Göteborg Energi. Tycker speciellt abonnemang avgift på 1050 är dyr.

Fortum/Ellevio med rörlig elpris i Stockholms innnerstad såg ut så här i maj:

Årsavgift elhandel: 350 kr
Rörligt elpris med påslag: 29,45 öre/kWh*

Årsvgift elnät: ~805 kr
Rörlig elnätsavgift/elöverföring: 49,5 öre/kWh

Energiskatt: 44,125 öre/kWh

*Detta är alltså rörligt på riktigt och kan bli både det ena och det andra beroende på läget på elmarknaden.

(Ovan omräknat då de anger "årsavgift" per månad, samt allting står utan moms, då den läggs på sist.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vilka förbrukare har Du i bostaden?
Torktumlare har Du angivit.

Luftkonditionering?
Fläkt?
Tvättmaskin?
Dator?
TV?
Spis?

Kan Du själv se hur din förbrukning ser ut för varje timme eller tajtare?

600 kWh(egentligen 800-1000 kWh) kan man ha om man har en server påslagen 24/7 med 2 st CPU:er, 24 st hårddiskar, 4 st SSD, 18 st RAM minne, switch, AC som kyler detta och sedan en TV och någon spis/ugn/mikrovågsugn.

Har som tidigare skrivit att jag inte vet mer än det som står på den ihopslagna hyresavin som hyresvärden skickar ut varje månad
Där står det:
Förbrukad el
Total kostnad el
Hyra
Totalt

Det jag har i lägenheten:
Plasma tv äldre LG (60"), sambons tidigare TV från sin lägenhet innan vi flyttade ihop. Påslagen lite då och då under dagen.
LED-tv, äldre LG (42") min gamla TV. Endast påslagen innan vi ska sova i sovrummet.
Två datorer, min i sign. och en andra dator som sambon använder. 4790k och gtx 980 - inget monster dvs. Datorerna stängs av på natten/dagen.
Torktumlare
Tvättmaskin
Golvvärme i badrummet
Spis, gram med keramikhäll - används inte jätte ofta
Micro, gram - används sällan
Ljudsystem till tv, bose 2.1(vet inte mer tyvärr)
2x Kyl+frys kombo.

Tror inte det är något mer.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför det, de flesta är temperaturstyrda, d.v.s. bränner inte på om det t.ex. redan är 20 grader...

Det beror ju lite på om de är styrda av temperaturen i rummet eller temperaturen i golvet. I det senare fallet så kan de ju gå även sommartid, eftersom tanken då är att golvet ska vara komfortvarmt, vilket kan vara över rumstemperatur beroende på inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

600kwh är väldigt mycket för en lägenhet.

Om det är golvvärme som går på el och konstant drar typ 500w så förklarar det saken. Men annars är det något lurt.

Golvvärmen ska vara "smart" och anpassa sig efter värmen som är, och även t.ex. känna av vart den behöver värma upp. Aktiverar själv när det blir kallt mot golvet, t.ex. efter dusch. Kan såklart vara något som gör att den inte fungerar korrekt, men det borde märkas på värmen tänkte jag

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Något är ju inte rätt.

Sitter elmätaren i ditt elskåp/central eller i något annat utrymme? Du bör se där hur mycket du drar för stunden.

Permalänk
Medlem

Du har inte haft den där temperatursvläsaren som du inte visste va det va, på något konstigt å kallt ställe så den skickar till systemet att öka värmen? Fast den kanske styr fastighetens värmesystem å debiterar således inte dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har som tidigare skrivit att jag inte vet mer än det som står på den ihopslagna hyresavin som hyresvärden skickar ut varje månad
Där står det:
Förbrukad el
Total kostnad el
Hyra
Totalt

Det jag har i lägenheten:
Plasma tv äldre LG (60"), sambons tidigare TV från sin lägenhet innan vi flyttade ihop. Påslagen lite då och då under dagen.
LED-tv, äldre LG (42") min gamla TV. Endast påslagen innan vi ska sova i sovrummet.
Två datorer, min i sign. och en andra dator som sambon använder. 4790k och gtx 980 - inget monster dvs. Datorerna stängs av på natten/dagen.
Torktumlare
Tvättmaskin
Golvvärme i badrummet
Spis, gram med keramikhäll - används inte jätte ofta
Micro, gram - används sällan
Ljudsystem till tv, bose 2.1(vet inte mer tyvärr)
2x Kyl+frys kombo.

Tror inte det är något mer.

Teorier(en eller flera kan stämma):
1. Mätare trasig eller blir "lurad" utav någon ansluten förbrukare.
2. Felavläst/fel faktura.
3. Någon eller några förbrukare är ständigt påslagna och/eller drar mer än dom borde.
4. Du delar din elmätare med någon annan bostad eller kanske t.o.m. samtliga gemensamma utrymme .

Det låter inte som om Du redan har några energimätare till vanliga eluttag att mäta med.
Kanske någon bekant som kan låna ut?

För det gäller att snabbt hitta felet om felet är en av dina egna förbrukare som verkligen drar den mängden, eftersom det kan bli svårt att få tillbaks pengar ifrån någon av leverantörerna utav förbrukarna.

Slutsats:
Bostaden med dom prylar Du har angett, med den nyttjandegrad, som inte är trasiga, kan inte förbruka den mängd elektrisk energi på en månad.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: Varför inte leta upp elmätaren och kolla? Den bör sitta i lägenheten eller ett gemensamt utrymme och ska gå att läsa av i realtid. Mätare funkar inte med allt som är fast installerat eller där det inte är praktiskt att koppla in en. Förbrukare ska gå att hitta ner till vilken säkring det handlar om utan att ta fram någon mätare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Nu har jag inte lika höga kostnader som TS men tycker min el är dyr. Låter Detta normalt?
Elöverföring 28 öre/kWh
Abonnemang 1050 kr/år
Energiskatt 44.13 öre/kWh
Elpris 67 öre/kWh

Jag bor i Göteborg, 1a 40kvm 150 kWh/månad. Jag har Göteborg Energi. Tycker speciellt abonnemang avgift på 1050 är dyr.

Elnätsavgifterna går ju inte påverka, där är man utlämnad till elnätsägarnas godtycke i princip. Om du tycker 1050 kr/år är dyrt kan jag säga att jag har 1872 kr + moms här i Lund. Fast jag har lägre överföringspris (19,8 öre/kwh)

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Något är ju inte rätt.

Sitter elmätaren i ditt elskåp/central eller i något annat utrymme? Du bör se där hur mycket du drar för stunden.

Tydligen hade vi en liten mätare vid proppskåpet i hallen. Där hade mätaren en touch-panel som jag kunde växla till nuvarande förbrukning!
Den står just nu på 1.04kW, detta är med följande igång:
Tvättmaskin
Dator (endast sign. i Idle)
Plasma TV + ljudsystem
Golvvärmen

Alltså inget speciellt, och tvättmaskinen lär väl dra en del. Ska kolla igen när den gått klart!

Men lite snabbt räknat, 1.04kW * 24 * 31 = 774 kWh/mån? Om nu allt detta vore igång konstant dvs..

Totalen på mätaren som alltid visas, visade på 4910 kWh, detta antar jag är sedan i flytt och visar då ett snitt på ~ 700-800kWh

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Veni: Varför inte leta upp elmätaren och kolla? Den bör sitta i lägenheten eller ett gemensamt utrymme och ska gå att läsa av i realtid. Mätare funkar inte med allt som är fast installerat eller där det inte är praktiskt att koppla in en. Förbrukare ska gå att hitta ner till vilken säkring det handlar om utan att ta fram någon mätare.

Jag tror inte att trådskaparen kan leta upp den. Den sitter inte hos mig vare sig i bostaden eller i ett gemensamt utrymme. Den sitter i ett särskilt låst utrymme i våra fastigheter i hela beståndet. Plus att han angav att han hade inget annat sätt än just räkningen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Tydligen hade vi en liten mätare vid proppskåpet i hallen. Där hade mätaren en touch-panel som jag kunde växla till nuvarande förbrukning!
Den står just nu på 1.04kW, detta är med följande igång:
Tvättmaskin
Dator (endast sign. i Idle)
Plasma TV + ljudsystem
Golvvärmen

Alltså inget speciellt, och tvättmaskinen lär väl dra en del. Ska kolla igen när den gått klart!

Men lite snabbt räknat, 1.04kW * 24 * 31 = 774 kWh/mån? Om nu allt detta vore igång konstant dvs..

Totalen på mätaren som alltid visas, visade på 4910 kWh, detta antar jag är sedan i flytt och visar då ett snitt på ~ 700-800kWh

1 kW är massor, ska gå ner kika och rapportera vad min mätare står på just nu. Redigerar senare. Edit:

Snittade nu under kvällen, med äldre TV och tillhörande TV-dator igång (utöver datorn) mellan 350-400 Wh. Trea med äldre (senast 2006) kyl och frys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Tydligen hade vi en liten mätare vid proppskåpet i hallen. Där hade mätaren en touch-panel som jag kunde växla till nuvarande förbrukning!
Den står just nu på 1.04kW, detta är med följande igång:
Tvättmaskin
Dator (endast sign. i Idle)
Plasma TV + ljudsystem
Golvvärmen

Alltså inget speciellt, och tvättmaskinen lär väl dra en del. Ska kolla igen när den gått klart!

Men lite snabbt räknat, 1.04kW * 24 * 31 = 774 kWh/mån? Om nu allt detta vore igång konstant dvs..

Totalen på mätaren som alltid visas, visade på 4910 kWh, detta antar jag är sedan i flytt och visar då ett snitt på ~ 700-800kWh

Såvida inte tvättmaskinens värmeelement är påslaget just nu så är något fel.
Jag har just nu 1093 watt med tvättmaskinen påslagen och AC:ns kompressor är frånslagen just.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: Har de mätare/system från EcoGuard så sitter det en Garo-enhet på DIN-skena i centralen inne i lägenheten, och det är den han beskriver i inlägget ovanför ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Veni: Har de mätare/system från EcoGuard så sitter det en Garo-enhet på DIN-skena i centralen inne i lägenheten, och det är den han beskriver i inlägget ovanför ditt.

Där ser man. Då fick man lära sig något nytt.

Dom borde kanske döpa om produktnamnet. Det låter mer som en produkt(EcoGuard) för att varna vid hög energiförbrukning eller tvinga fram ett energisnålt läge.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Såvida inte tvättmaskinens värmeelement är påslaget just nu så är något fel.
Jag har just nu 1093 watt med tvättmaskinen påslagen och AC:ns kompressor är frånslagen just.

Glömde skärmdumparna i förra inlägget..

Tvättmaskinen kör 70C med 40min kvar, ingen torkfunktion aktiverad.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag bor förresten också i lägenhet på 75 kvadrat, uppvärming ingår i hyran och har en beräknad förbrukning på 2600 kwh/år. Nu jobbar jag hemma så datorn står på väldigt mycket och jag har en extra frys som drar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det jag har i lägenheten:
Plasma tv äldre LG (60"), sambons tidigare TV från sin lägenhet innan vi flyttade ihop. Påslagen lite då och då under dagen.
LED-tv, äldre LG (42") min gamla TV. Endast påslagen innan vi ska sova i sovrummet.
Två datorer, min i sign. och en andra dator som sambon använder. 4790k och gtx 980 - inget monster dvs. Datorerna stängs av på natten/dagen.
Torktumlare
Tvättmaskin
Golvvärme i badrummet

En gammal 60" plasma drar väl en del juice. Typ 400-500W. Står den på några timmar om dagen så...

Skaffa något som mäter elförbrukningen på eluttag och se vad som drar.

Permalänk
Medlem

Om du hittat mätaren så är det ju bara att stänga av allt i lägenheten och dra ut alla sladdar ,visar den inte noll då så betalar du för någon annans ström .

Permalänk
Medlem

Du har för högt.

Så här är det här hemma just nu, med tvättmaskin påslagen, och då är där en liten server igång 24/7 med tillhörande nätutrustning:

Servern är den som tar nästan 900 watt just nu på fas 2.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det låter som en helt sinnessjuk förbrukning om du inte har något igång som du vet förbrukar mycket el. Som jämförelse bor jag och sambon på en lägenhet på 60 kvadrat och har de fyra senaste månaderna haft en elförbrukning på 104-117 kWh per månad.

Fan, har ni ingenting som tar el i lägenheten?

Jag har varken torktummlare, tvättmasking eller golvvärme men tar i snitt 300 kWh per månad som singel. Alla lampor är LED och styrs på tid så de är av när jag är borta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

En gammal 60" plasma drar väl en del juice. Typ 400-500W. Står den på några timmar om dagen så...

Skaffa något som mäter elförbrukningen på eluttag och se vad som drar.

Kyl + frys igång och tvättmaskin . Inget annat:

0.21 kW

Tv + dator sänkte med 0.5 kW
Golvvärmen med resterande 0.3 kW

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kyl + frys igång och tvättmaskin . Inget annat:

0.21 kW

Bättre.
Vänta tills tvättmaskinen är klar.
Då borde det bli närmare max 20 watt om inte kompressorn är påslagen i kyl/frys eller avfrostning gått igång.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Tydligen hade vi en liten mätare vid proppskåpet i hallen. Där hade mätaren en touch-panel som jag kunde växla till nuvarande förbrukning!

En av kan stå vid proppskåpet, sen kan den andra gå runt och slå av och på olika apparater od, så ser ni vad respektive drar.

Kolla också över vad ni har för grundnivå, alltså bara typ kyl & frys, sånt som måste vara igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kyl + frys igång och tvättmaskin . Inget annat:

0.21 kW

Tv + dator sänkte med 0.5 kW
Golvvärmen med resterande 0.3 kW

Om vi går på dessa siffor, vilket stämmer ganska bra, 1kW i förbrukning blir ju ca 700kWh.
Så står golvvärmen för ca en tredjedel (0,3*24*30=216kWh).

Låter fortfarande högt för ni har ju knappast på TV dygnet runt och nu är ju även tvättmaskinen igång.
En dator i idle borde inte heller dra mycket.

Sedan borde väl inte golvvärmen dra så mycket kontinuerligt, kanske är något felinställt så att den alltid värmer.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Om vi går på dessa siffor, vilket stämmer ganska bra, 1kW i förbrukning blir ju ca 700kWh.
Så står golvvärmen för ca en tredjedel (0,3*24*30=216kWh).

Låter fortfarande högt för ni har ju knappast på TV dygnet runt och nu är ju även tvättmaskinen igång.
En dator i idle borde inte heller dra mycket.

Sedan borde väl inte golvvärmen dra så mycket kontinuerligt, kanske är något felinställt så att den alltid värmer.

Kan säkert ha vart igång och värmt nu också, den sköter liksom sig själv.
Varken tvättmaskinen eller TVn är igång dygnet runt, så några 650-700kWh låter fortfarande skumt 😅 återkommer om några minuter då tvättmaskinen börjar bli klar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fan, har ni ingenting som tar el i lägenheten?

Jag har varken torktummlare, tvättmasking eller golvvärme men tar i snitt 300 kWh per månad som singel. Alla lampor är LED och styrs på tid så de är av när jag är borta.

Det vi har är detta:
Stationär dator + 2 skärmar och högtalare (Ryzen 3600, 16GB RAM, 1660 TI etc), igång kanske 8h per dag.
Kyl
Frys
TV (55 tum OLED, på några timmar om dagen) + soundbar och bakhögtalare
Ugn (används några gånger i veckan)
Mikrovågsugn (används några gånger i veckan)
Diskmaskin (några gånger i veckan)
Spis (används i princip varje dag)
Robotdammsugare (varje dag)
Luftrenare under pollensäsongen (på ca 16h om dygnet)
Router (24/7)
Golvvärme i badrummet (avstängd under årets varma månader)

Och sedan såklart småsaker som används vid behov. Typ vattenkokare, hårfön, fläkt osv osv.
Vi har även en sån där handdukstork som alltid är på. Ingen aning om det går på elen eller inte dock

Permalänk
Medlem

Mitt gamla nätagg i min dator gjorde vår nya fjärravlästa elmätare fulständigt galen. Den kunde ge en ruggigt hög förbrukning bara för det störde ut elmätaren.
Kolla så du inte har nån ful-el produkt inpluggad som stör mätningarna. Det kan vara nått litet, som tex en KinaLaddare.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hej!

Har blivit rätt fundersam över elräkningen som vart väldigt högt sedan inflytt i nya lägenheten.. det är en hyresrätt på 75kvm med torktumlare och 2 personer.

Elförbrukningen hamnar i snitt på 600 kWh med en månadskostnad på ca 850-950kr?
Jag vet inte hur normalt detta är, men för mig låter det väldigt dyrt?

Vi betalar inte för uppvärmning av lägenheten, bara vår egna förbrukning..

Inte läst hela tråden, eftersom du fått så mycket svar direkt. Sorry för det.
Men vi har en bostadsrätt om knappt 60kvm, med både diskmaskin och tvättmaskin.(ingen extra tumlare)
2 vuxna.

Vi betalade totalt 384:- i Maj, 202kWh. (E.ON)

Ingår varmvatten och värme i din hyra?
850-950:- / månad låter väldigt dyrt om ovanstående ingår...

Ta en titt på elskling.se för att byta elbolag, men så mycket ska det inte skilja, jag tror du har äldre vitvaror...

Har du gamla apparater, t.ex kyl/frys som är på sista andetagen och är klassade som "F" i dagens läge så kan de dra jävla mycket kräm.
Samma sak gäller alla andra vitvaror som är gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Inte läst hela tråden, eftersom du fått så mycket svar direkt. Sorry för det.
Men vi har en bostadsrätt om knappt 60kvm, med både diskmaskin och tvättmaskin.(ingen extra tumlare)

Vi betalade totalt 384:- i Maj, 202kWh.

Ingår varmvatten och värme i din hyra?
850-950:- / månad låter väldigt dyrt om ovanstående ingår...

Ta en titt på elskling.se
Har du gamla apparater, kyl/frys som är på sista andetagen och är klassade som F i dagens läge kan dra jävla mycket kräm.
Samma sak gäller alla andra vitvaror som är gamla.

Ingen fara, var inte beredd på den respons som blev 😅

Ja, både värme och vatten ingår.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB