Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pamudas:

Kom på en till sak.. när vi flyttade in berättade vaktis att de skulle koppla in någon liten dosa för elcentralen, men detta gjordes aldrig och den ligger nu i en låda i hallen 😅 ingen aning om vad det är, men det står EcoGuard på den? Kanske är irrelevant men ändå.

Se bild nedan.
https://i.imgur.com/eNWqUzS.jpg
https://i.imgur.com/cpsyKnp.jpg

Verkar vara en temperaturgivare så om du inte har det "bastuvarmt" och elvärme så kan det inte förklara den höga förbrukningen.
https://uploads-ssl.webflow.com/59ca716f6560aa0001b1e80c/5a4c...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det låter som en helt sinnessjuk förbrukning om du inte har något igång som du vet förbrukar mycket el. Som jämförelse bor jag och sambon på en lägenhet på 60 kvadrat och har de fyra senaste månaderna haft en elförbrukning på 104-117 kWh per månad.

Permalänk
Medlem

600 kWh är extremt för 2 pers så länge ni inte kör datorer, tv, stereo, allt 24/7.
Det var en person här på forumet som skapade ett inlägg för några år sedan där elutrustning i hans lgh störde elmätaren som fick frispel och matade på extra KwH som bara den.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lagers:

2016 när jag bodde i bostadsrätt var det ingen lag på detta när man hade gemensamt avtal i föreningen. Vi gick runt och kollade alla mätarna manuellt och justerade en gång per år vad varje skulle betala i månadsräkning, och vad den skulle justeras med till nästa år. Jag ville inte ha det så, men det var så det var. Vi hade gamla mätare som inte kunde fjärrstyras för varje lägenhet. Det var föreningen i helhet som hade avtal.

Det finns väl inget krav på individuell mätning men föreningens totala förbrukning lär ha mätts minst månadsvis och hur sedan föreningen hanterar det internt är en annan sak, personligen hoppas jag på krav på individuell mätning på energi och vattenförbrukning för det ger incitament för att vara sparsam.

Iofs är det lite otydligt om varifrån TS får sin räkning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har samma "problem" blev blåst på ett fast avtal av vattenfall och sitter nu och betalar 8-900:- i månaden på en 1a 22kvm med ca Debiterad kWh 171 :/, låst i 3 år

Visa signatur

| 5800x3d | Predator xb3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kom på en till sak.. när vi flyttade in berättade vaktis att de skulle koppla in någon liten dosa för elcentralen, men detta gjordes aldrig och den ligger nu i en låda i hallen 😅 ingen aning om vad det är, men det står EcoGuard på den? Kanske är irrelevant men ändå.

Se bild nedan.
https://i.imgur.com/eNWqUzS.jpg
https://i.imgur.com/cpsyKnp.jpg

Det där är en temperaturmätare, har en likadan som min hyresvärd installerade när jag klagade över att det var kallt i lägenheten.
Den ska inte kopplas in utan är trådlös.

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Sensorn kan du läsa om själv https://daks2k3a4ib2z.cloudfront.net/59ca716f6560aa0001b1e80c...

D.v.s. det är en temperatursensor som används för att styra centralvärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det låter som en helt sinnessjuk förbrukning om du inte har något igång som du vet förbrukar mycket el. Som jämförelse bor jag och sambon på en lägenhet på 60 kvadrat och har de fyra senaste månaderna haft en elförbrukning på 104-117 kWh per månad.

Så lågt lär man knappast få om man har elgolvvärme, tvättmaskin och torktumlare och använder dem ofta. Använder man ugnen mycket så kan det gå åt en del där också. Steg ett är rimligen att ha golvvärmen, som frågeställaren tydligen har i badrummet, avstängd och se vad som händer. Och helst inte släpa i en AC och hårdköra den istället.

Jag har i lägenheter haft en förbrukning mellan 1500 och 2500 kWh per år ungefär, men då har det inte funnits golvvärme, tvättmaskin eller torktumlare.

Permalänk
Medlem

Ecoguard är en givare som används för att mäta temperaturen i lägenheten.
Detta brukar användas för att energibolagen kan se genomsnittstemperaturen i alla lägenheter.
Detta brukar användas då brf har någon form av temperaturavtal mot energibolaget.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coca:

600 kWh är extremt för 2 pers så länge ni inte kör datorer, tv, stereo, allt 24/7.
Det var en person här på forumet som skapade ett inlägg för några år sedan där elutrustning i hans lgh störde elmätaren som fick frispel och matade på extra KwH som bara den.

Det där spekulerar jag oxå på. Någonting eller flera saker spökar på med kWh, troligen i "viloläge" som kyl&frys eller någon avstängd apparat, eller avslagen spis, torkskåp, tumlare, tvättmaskin eller dylikt.

Borde det inte gå att använda en Watt-mätare och se vad det är som verkar förbruka oerhörda mängder Watt?

Jag tänker mig att man kopplar in Watt-mätaren i varje pryl i hemmet för att se om den har oerhörd Watt i viloläge. T.ex., avstängd spis eller stängd kyl/frys som drar oerhörda Watt-mängder än vanligt.

Eller så är det tyvärr som annan skrivit: TS har fått ett "chockerande" dåligt elavtal.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl inget krav på individuell mätning men föreningens totala förbrukning lär ha mätts minst månadsvis och hur sedan föreningen hanterar det internt är en annan sak, personligen hoppas jag på krav på individuell mätning på energi och vattenförbrukning för det ger incitament för att vara sparsam.

Iofs är det lite otydligt om varifrån TS får sin räkning.

Jo, så är det ju självklart. den mätaren hade ju det. Jag försökte få bort gemensamt abb när jag var med i styrelsen och bodde där så alla var fria att välja vilket avtal de ville. Men gick inte så bra.
Håller med dig att det borde vara lag på att alla skulle ha egna avtal och individuell mätning och sedan även i framtiden för vatten. Man ser i tråden där en del har massa servrar igång bara för att de inte betalar en elräkning utan den ingår i avgiften. De blir så lurade.

Räkningen verkar lite konstig, att den inte är specad eller vad som gäller.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så lågt lär man knappast få om man har elgolvvärme, tvättmaskin och torktumlare och använder dem ofta. Använder man ugnen mycket så kan det gå åt en del där också. Steg ett är rimligen att ha golvvärmen, som frågeställaren tydligen har i badrummet, avstängd och se vad som händer. Och helst inte släpa i en AC och hårdköra den istället.

Jag har i lägenheter haft en förbrukning mellan 1500 och 2500 kWh per år ungefär, men då har det inte funnits golvvärme, tvättmaskin eller torktumlare.

Ja precis, det var därför jag i mitt ursprungliga inlägg skrev "Det låter som en helt sinnessjuk förbrukning om du inte har något igång som du vet förbrukar mycket el."

Som bekant har han ju torktumlaren som självklart ökar förbrukningen en hel del. Sedan har han även golvvärme (dock på näst lägsta effekt) som också såklart ökar förbrukningen lite. Vi har också golvvärme i badrummet, och jag kan inte direkt säga att vår månadsförbrukning går upp med jättemycket när vi har den igång.

Så för att förtydliga, jag säger absolut inte att han borde ligga på ca 100 kWh per månad, uppenbarligen borde han ligga över detta. Men jag tycker fortfarande 600 kWh per månad låter som en sinnessjuk förbrukning om han inte har något annat som förbrukar en hel del el

Permalänk
Avstängd

Att ha golvvärme påslaget på sommaren är oxå vansinne, imho!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Okej så då är EcoGuard inget att oroa sig över 😅👍

Golvvärmen är i badrummet, där är det väldigt trevligt att vara utan vatten efter en dusch m.m. golvet är ganska kallt där om den är avstängd - stengolv

Provade att stänga av den i april(kan ha vart mars) då vi reagerade redan då på elförbrukningen. Fick ner kostnaden med kanske 50kr (oklart hur mycket förbrukningen minskade med, men det var iaf så lite att vi körde igång den igen).

@AplAy högst individuellt 😁 då det inte heller tycks ha gjort någon större skillnad mot av. Vi kör på väldigt låg effekt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Det där spekulerar jag oxå på. Någonting eller flera saker spökar på med kWh, troligen i "viloläge" som kyl&frys eller någon avstängd apparat, eller avslagen spis, torkskåp, tumlare, tvättmaskin eller dylikt.

Borde det inte gå att använda en Watt-mätare och se vad det är som verkar förbruka oerhörda mängder Watt?

Jag tänker mig att man kopplar in Watt-mätaren i varje pryl i hemmet för att se om den har oerhörd Watt i viloläge. T.ex., avstängd spis eller stängd kyl/frys som drar oerhörda Watt-mängder än vanligt.

Eller så är det tyvärr som annan skrivit: TS har fått ett "chockerande" dåligt elavtal.

Jo visst går det att mäta, biblioteken har ofta utlåning av energimätare om man inte vill köpa nån egen.

Men det är ändå en så pass hög medelförbrukning att det borde märkas på värmeutvecklingen vad som drar effekt, det handlar ju om en medelförbrukning på ca 800W och det är nått som verkligen borde märkas temperaturmässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo visst går det att mäta, biblioteken har ofta utlåning av energimätare om man inte vill köpa nån egen.

Men det är ändå en så pass hög medelförbrukning att det borde märkas på värmeutvecklingen vad som drar effekt, det handlar ju om en medelförbrukning på ca 800W och det är nått som verkligen borde märkas temperaturmässigt.

Lägenheten har två kyl+frys kombinationer av märket GRAM (typ alla vitvaror är av samma tillverkare), är detta något som kan vara boven? Båda används såklart och det är inget som vi kan känna är väldigt varmt...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Lägenheten har två kyl+frys kombinationer av märket GRAM (typ alla vitvaror är av samma tillverkare), är detta något som kan vara boven? Båda används såklart och det är inget som vi kan känna är väldigt varmt...

Tror knappast att det är kyl och frys som är problemet ifall de inte läcker eller ni inte stänger de ordentligt då de enligt dig är hyfsat moderna en modern frys plus kyl drar runt 300-600 kWh per år tillsammans.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror knappast att det är kyl och frys som är problemet ifall de inte läcker eller ni inte stänger de ordentligt då de enligt dig är hyfsat moderna en modern frys plus kyl drar runt 300-600 kWh per år tillsammans.

Ah men dåså 😅

Ja, lägenheten är totalrenoverad i vintras (blev klar december, fick flytta in i Januari 2020).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lika höga kostnader som TS men tycker min el är dyr. Låter Detta normalt?
Elöverföring 28 öre/kWh
Abonnemang 1050 kr/år
Energiskatt 44.13 öre/kWh
Elpris 67 öre/kWh

Jag bor i Göteborg, 1a 40kvm 150 kWh/månad. Jag har Göteborg Energi. Tycker speciellt abonnemang avgift på 1050 är dyr.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Detta påminner mig om en gammal tråd här på Sweclockers som handlade om en ”TV-programsundersökningsutrustning“ som lurade elmätaren att rusa och gav en hög förbrukning. Du har ingen sådan utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Detta påminner mig om en gammal tråd här på Sweclockers som handlade om en ”TV-programsundersökningsutrustning“ som lurade elmätaren att rusa och gav en hög förbrukning. Du har ingen sådan utrustning?

Njae? Har en tv-box från Telia 😅 arris vip 4302

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Lägenheten har två kyl+frys kombinationer av märket GRAM (typ alla vitvaror är av samma tillverkare), är detta något som kan vara boven? Båda används såklart och det är inget som vi kan känna är väldigt varmt...

Inte om de fungerar som de ska. Har du modellbeteckningen borde du kunna hitta hur mycket de "ska" dra per år enligt energimärkningen. Sedan varierar det förstås något beroende på hur mycket man öppnar, hur effektivt de kan bli av med värmen och vad man ställer dem på för temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Nu har jag inte lika höga kostnader som TS men tycker min el är dyr. Låter Detta normalt?
Elöverföring 28 öre/kWh
Abonnemang 1050 kr/år
Energiskatt 44.13 öre/kWh
Elpris 67 öre/kWh

Jag bor i Göteborg, 1a 40kvm 150 kWh/månad. Jag har Göteborg Energi. Tycker speciellt abonnemang avgift på 1050 är dyr.

Ett tips är att läsa tråden: Tips på bra elavtal där får du svar på lite sådana frågor

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

Låter högt, min ligger på runt 200:- i månaden med all elektronik på i princip dygnet runt som dator och tv. Hade dock på samma nivå som dig när jag flyttade in i lägenheten, visade sig att det var den icke fungerande handdukstorken som var boven, drog ström utan att visa att den var igångsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Låter högt, min ligger på runt 200:- i månaden med all elektronik på i princip dygnet runt som dator och tv. Hade dock på samma nivå som dig när jag flyttade in i lägenheten, visade sig att det var den icke fungerande handdukstorken som var boven, drog ström utan att visa att den var igångsatt.

Hm ja våran går rätt varm den också.. men den går på varmvattnet och inte eluppvärmd 🙄

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

hyresrätt på 75kvm med torktumlare och 2 personer.
Elförbrukningen hamnar i snitt på 600 kWh

Vilka förbrukare har Du i bostaden?
Torktumlare har Du angivit.

Luftkonditionering?
Fläkt?
Tvättmaskin?
Dator?
TV?
Spis?

Kan Du själv se hur din förbrukning ser ut för varje timme eller tajtare?

600 kWh(egentligen 800-1000 kWh) kan man ha om man har en server påslagen 24/7 med 2 st CPU:er, 24 st hårddiskar, 4 st SSD, 18 st RAM minne, switch, AC som kyler detta och sedan en TV och någon spis/ugn/mikrovågsugn.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Att ha golvvärme påslaget på sommaren är oxå vansinne, imho!

Varför det, de flesta är temperaturstyrda, d.v.s. bränner inte på om det t.ex. redan är 20 grader...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Betalar per kvartal senaste fakturan är E.ON elnät: 1071kr. E.ON el: 315 kr cirka @ 200 kWh/månad

Synd att man inte kunde byta elnät de kan ta vart de vill för det tydligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Detta påminner mig om en gammal tråd här på Sweclockers som handlade om en ”TV-programsundersökningsutrustning“ som lurade elmätaren att rusa och gav en hög förbrukning. Du har ingen sådan utrustning?

Skrivet av Pamudas:

Njae? Har en tv-box från Telia 😅 arris vip 4302

Skulle tro att det är denna tråden som menas.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1268390-elavlasning-2-...

Väldigt intressant läsning, nu är det ju ett antal år sedan så man får ju hoppas att de aktuella elmätarna inte finns ute på fältet fortfarande.

Angående er elförbrukning så känns det ju spontant som att elvärmen i badrummet är den uppenbara boven. Drar väl ca 100w/m2 vid en snabb googling. Dock vet jag inte om det är på full effekt. Ser även att du redan har testat att stänga av den och att det inte gav någon nämnvärd skillnad.

Som någon annan i tråden var inne på så kanske det är flera lägenheter som är felaktigt inkopplade på din mätare alternativt att förbrukningen i trappuppgången går på din mätare. Det finns ju ett antal skräckexempel om man söker på nätet.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Inaktiv

600kwh är väldigt mycket för en lägenhet.

Om det är golvvärme som går på el och konstant drar typ 500w så förklarar det saken. Men annars är det något lurt.