Permalänk
Medlem

Hög elkostnad lägenhet, normalt?

Hej!

Har blivit rätt fundersam över elräkningen som vart väldigt högt sedan inflytt i nya lägenheten.. det är en hyresrätt på 75kvm med torktumlare och 2 personer.

Elförbrukningen hamnar i snitt på 600 kWh med en månadskostnad på ca 850-950kr?
Jag vet inte hur normalt detta är, men för mig låter det väldigt dyrt?

Vi betalar inte för uppvärmning av lägenheten, bara vår egna förbrukning..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det är ungefär 600 kr dyrare än vad jag och min sambo har, något verkar lurt.

Permalänk
Medlem

jag gjorde av med 373 kWh i maj. bor själv i en 45kvm 2'a
har golvvärme på el i badrummet och en server + pfsensrouter igång samt att jag jobbar hemifrån.

Hur ny kyl å frys har ni?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

600kWh för 2 pers är extremt mycket.
Snåla lite med golvvärmen i badrummet/handdukstorken och släck ljuset när ni inte är i rummet.

Sen får du kolla vad dessa 850-950 kr består av.

Vi är också 2 pers i en trea betalar ca 400kr/mån i nätavgift och 80kr till elhandlesbolag

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hej!

Har blivit rätt fundersam över elräkningen som vart väldigt högt sedan inflytt i nya lägenheten.. det är en hyresrätt på 75kvm med torktumlare och 2 personer.

Elförbrukningen hamnar i snitt på 600 kWh med en månadskostnad på ca 850-950kr?
Jag vet inte hur normalt detta är, men för mig låter det väldigt dyrt?

Vi betalar inte för uppvärmning av lägenheten, bara vår egna förbrukning..

Jag tycker det låter väldigt högt. Nu är det några år sedan men jag har för mig att min elräkning brukade ligga på 250kr som singel, utan tvätt/tork. Är det gamla vitvaror i lägenheten eller nya? Är det nya vitvaror kan ni ju slå upp vad de drar på nätet. En äldre tumlare kan ju absolut dra över 5kr/tumling. Så visst, kör amn en gång om dagen kan det ju dra iväg. Har du kollat över ditt elavtal, men el ingår och har gjort i några år men tycker det låter som du betalar lite mycket /kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Det är ungefär 600 kr dyrare än vad jag och min sambo har, något verkar lurt.

Jo det känns lite i överkant..

Skrivet av Haptic:

jag gjorde av med 373 kWh i maj. bor själv i en 45kvm 2'a
har golvvärme på el i badrummet och en server + pfsensrouter igång samt att jag jobbar hemifrån.

Hur ny kyl å frys har ni?

Helt nyrenoverad lägenhet, nya energieffektiva vitvaror m.m.

Glömde nämna att det även är golvvärme i badrummet, men denna är på näst lägsta effekt. (2 av 7)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

600kWh för 2 pers är extremt mycket.
Snåla lite med golvvärmen i badrummet/handdukstorken och släck ljuset när ni inte är i rummet.

Sen får du kolla vad dessa 850-950 kr består av.

Vi är också 2 pers i en trea betalar ca 400kr/mån i nätavgift och 80kr till elhandlesbolag

Får endast ut elförbrukning i kWh och en kostnad på min månadsfaktura, kan alltså inte se vilka priser de använder eller något - mer än totalen då.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vi bor i en fyra på 95kvm och vi betalar ca 450:- i månaden utan torktumlare.
Ingen uppvärmning utan bara vanlig elförbrukning.

Det är både elförbrukning och nätavgifter.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Betalar själv för en tvåa på 67kvm ca 1000kr per kvartal

Permalänk
Medlem

Låter som att jag får ta ett snack med hyresvärden på måndag alltså

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det är en jättestor skillnad om bostadsrättsföreningen eller hyresvärden förhandlar fram ett gemensamt avtal jämfört med om varje medlem/hyresgäst ska stå för individuella abonnemangsavgifter.

Det skulle kunna vara så att ni även betalar en abonnemangsavgift. Den avgiften varierar stort i landet beroende på var man bor.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hej!

Har blivit rätt fundersam över elräkningen som vart väldigt högt sedan inflytt i nya lägenheten.. det är en hyresrätt på 75kvm med torktumlare och 2 personer.

Elförbrukningen hamnar i snitt på 600 kWh med en månadskostnad på ca 850-950kr?
Jag vet inte hur normalt detta är, men för mig låter det väldigt dyrt?

Vi betalar inte för uppvärmning av lägenheten, bara vår egna förbrukning..

Jag betalar per kvartal, har min server igång 24h samt min gaming några timmar per dygn ligger runt 1400kr då räknar jag med stora tv:n i vardagsrummet också som står på ganska ofta.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är en jättestor skillnad om bostadsrättsföreningen eller hyresvärden förhandlar fram ett gemensamt avtal jämfört med om varje medlem/hyresgäst ska stå för individuella abonnemangsavgifter.

Det skulle kunna vara så att ni även betalar en abonnemangsavgift. Den avgiften varierar stort i landet beroende på var man bor.

Okej, så där kan det också skilja alltså. Bra att veta!
Det enda vi vet är att SBB Norden (hyresvärd) sköter elavtalen m.m. som då kommer på vår faktura.

Ringde till hyresvärden och blev ombedd att höra av mig till felanmälan på måndag så får jag en inloggning till elförbrukningen. 👍

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vi har en TV med Xbox som går 5-6 timmar om dygnet, minst en maskin tvätt varannan dag. Och 2 gaming datorer som hålls igång 24H och vi betalar 600 i kvartalet i en lägenhet på 85kvm. Nya fräsha vitvaror också ska tilläggas.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är en jättestor skillnad om bostadsrättsföreningen eller hyresvärden förhandlar fram ett gemensamt avtal jämfört med om varje medlem/hyresgäst ska stå för individuella abonnemangsavgifter.

Det skulle kunna vara så att ni även betalar en abonnemangsavgift. Den avgiften varierar stort i landet beroende på var man bor.

Oavsett avtal så är 600 kWh per månad jättermycket för en normal lägenhet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Måste fråga: Du har väl sett till att teckna ett elavtal? För om du bara flyttar in och börjar använda elen så hamnar du på ett tillsvidareavtal som är otroligt mycket dyrare än de ordinarie abbonemangen. Kolla så att du inte har ett sådant.

Permalänk

Jag hade liknande problem när jag köpte min lägenhet. Visade sig vara golvvärmen som inte fungerade som den skulle, den var nämligen på 24 timmar om dygnet och då drar den sjuhelvete mycket ström även vid låg värme. Termostaten fungerade inte så den körde på oavsett hur varmt det var i badrummet. Fick stänga av den i proppskåpet. Månaden efter sjönk kostnaden med 600kr

I sällsynta fel kan det vara fel på hur elen är indragen att delar en grannes ström eller typ hiss/trapphus dras på din elcentral. Men det är mycket sällsynt att energibolaget skulle ha råkat dubbelregistrerat på just din central.

Om du vill felsöka kan du kontakta föreningen och be dem öppna elcentralen som är ute i trapphuset, där bör du kunna se din förbrukning "live" så att säga. Då kan du systematiskt stänga av delar din lägenhet tills du ser om något du stänger av ger stort bortfall i elcentralen ute i trapphuset.

Permalänk
Rekordmedlem

Kostnaden är inte så intressant att hänga upp sig på men förbrukningen är det, den är hög i sammanhanget och man borde börja med att kartlägga vad som förbrukar så mycket ström.
Drygt 7000 kilowattimmar om året är en hög förbrukning för en lägenhet och speciellt om det inte är elvärme och varmvatten inräknat i det.
Det går att dra runt en villa på mindre hushållsel än det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Måste fråga: Du har väl sett till att teckna ett elavtal? För om du bara flyttar in och börjar använda elen så hamnar du på ett tillsvidareavtal som är otroligt mycket dyrare än de ordinarie abbonemangen. Kolla så att du inte har ett sådant.

Vi som hyresgäst ska inte teckna egna elavtal, detta sköter hyresvärden åt oss. Var mycket noga med att förklara detta för oss när vi flyttade in..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Får endast ut elförbrukning i kWh och en kostnad på min månadsfaktura, kan alltså inte se vilka priser de använder eller något - mer än totalen då.

Du borde kunna få en specificerad räkning varje gång, jag har alltid fått det av Vattenfall iaf.

Vi bor i en liten tvåa, har två NUC igång 24/7 och min dator hela dagarna, lagar lite mat varannan dag. Ingen tvättmaskin eller torktumlare. Kör diskmaskin varje dag. Våran ligger mellan 170 och 195kWh.

Nya vitvaror behöver ju inte vara det bästa och kanske dra mer än man kan tro, helst torktumlare. Golvvärme drar ju rätt mycket, så den skulle jag stänga av nu i sommar.

Köp en enkel elmätare (billig på kjell eller co) och mät lite runt på det du kan, Jag upptäckte t.ex att min torktumlare vi hade förut i andra lägenheten drog ca 11 watt när den inte var igång, så vi satte på en strömbrytare till den.

Kolla även om du kan logga in och se din förbrukning per timma och dag, då kan du med lite statistik lista ut vad som kan dra extra. Jag kunde se spikar när vi körde tvättmaskin, dammsug och sådana saker i förra lägenheten. Den steg också rätt mycket med hemmabio och tv var igång.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Låter som du hamnat på fast pris avtal. Du ska ha rörligt pris avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Oavsett avtal så är 600 kWh per månad jättermycket för en normal lägenhet.

Håller med dig. Det jag kan tänka mig på rak arm är att eftersom TS är nyinflyttad så kan den förre hyresgästen ha varit extrem i sin förbrukning och att TS har fått en schablonberäkning av förbrukningen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Håller med dig. Det jag kan tänka mig på rak arm är att eftersom TS är nyinflyttad så kan den förre hyresgästen ha varit extrem i sin förbrukning och att TS har fått en schablonberäkning av förbrukningen.

Flyttade in i januari, haft denna månadskostnad hela tiden i princip. Reagerade även på första månaden som låg på ca 600kr - när vi knappt vart i lägenheten pga flytt m.m.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Sen är det väl så kanske att ni idrottar mkt och då går tvättmaskinen och torktumlaren.
Även om man har ett snabbprogram på tvättmaskinen så ska vattnes värmas upp och torktumlaren ska vi inte tala om.
Har själva barn som tränar nästan alla dagar i veckan och har då givetvis favoritkläder som då skall tvättas varje dag, vilket innebär för oss att maskinerna rullar nästan alla dagar i veckan, ibland med löjligt lite tvätt i ........ dyrt som fan per kg tvätt

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joppis:

Håller med dig. Det jag kan tänka mig på rak arm är att eftersom TS är nyinflyttad så kan den förre hyresgästen ha varit extrem i sin förbrukning och att TS har fått en schablonberäkning av förbrukningen.

Det resonemanget håller inte, det är numera lag på att avläsa mätarna minst en gång i månaden och det är därför i princip alla gamla elmätare byttes ut för 10 år sedan.
(för att kunna fjärravläsas)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det resonemanget håller inte, det är numera lag på att avläsa mätarna minst en gång i månaden och det är därför i princip alla gamla elmätare byttes ut för 10 år sedan.
(för att kunna fjärravläsas)

Ahaaaa.. det låter vettigt. Bra att veta!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Låter som du hamnat på fast pris avtal. Du ska ha rörligt pris avtal.

Det är inte elpriset som är problemet. Det är förbrukningen som är jättehög (600 kWh per månad). Det motsvarar t.ex att det spelas oavbrutet på två speldatorer 24/7.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Villa 250 kvm. Värmen på pellets så det är inte med. 2 vuxna 2 barn. 2 tv-apparater. 3 Datorer + server. Gammal kyl frys och diskmaskin. Ny spis dock. Torktumlare och tvättmaskin används i stort sett jämt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Kom på en till sak.. när vi flyttade in berättade vaktis att de skulle koppla in någon liten dosa för elcentralen, men detta gjordes aldrig och den ligger nu i en låda i hallen 😅 ingen aning om vad det är, men det står EcoGuard på den? Kanske är irrelevant men ändå.

Se bild nedan.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det resonemanget håller inte, det är numera lag på att avläsa mätarna minst en gång i månaden och det är därför i princip alla gamla elmätare byttes ut för 10 år sedan.
(för att kunna fjärravläsas)

2016 när jag bodde i bostadsrätt var det ingen lag på detta när man hade gemensamt avtal i föreningen. Vi gick runt och kollade alla mätarna manuellt och justerade en gång per år vad varje skulle betala i månadsräkning, och vad den skulle justeras med till nästa år. Jag ville inte ha det så, men det var så det var. Vi hade gamla mätare som inte kunde fjärrstyras för varje lägenhet. Det var föreningen i helhet som hade avtal.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact