Samsung SSD 980 Pro sägs nå marknaden inom två månader

Permalänk
Melding Plague

Samsung SSD 980 Pro sägs nå marknaden inom två månader

Kombinationen kretsar från Samsung och PCI Express 4.0 ska leda till "superprestanda" och släppas i sensommar enligt uppgifter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Märker man av dessa stora skillnaderna när man spelar? Eller i Windows? Eller är det bara när man flyttar stora filer eller installerar spel/program?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

SSD. En av få saker som Samsung brukar göra som både är bra och prisvärda.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Märker man av dessa stora skillnaderna när man spelar? Eller i Windows? Eller är det bara när man flyttar stora filer eller installerar spel/program?

Nej, inte i spelen vi har idag. Kanske i framtiden med Unreal Engine och deras Nanite-system.

Permalänk
Medlem

Är det bara moderkort för AMD som har PCI-E 4.0 stöd? hittar inget moderkort med Intel som har det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det bara moderkort för AMD som har PCI-E 4.0 stöd? hittar inget moderkort med Intel som har det?

I dagsläget, ja

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad jag behöver mer än 3000mb read respektive write till?
Alltså jag känner nästan att en vanlig SATA SSD gör susen när det kommer till accesstider och laddningstider för spel och allt annat i filsystemet.

Möjligen om du läser in stora filer för dina redigerinsprogram och jobbar med 10GBIT då kan jag se detta som ett plus , men annars?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att fokus ligger på hastighet och inte storlek. Jag klarar mig gott och väl på 3500 respektive 2700 MB/s. Däremot hade det varit fint med 10 till 20 TB i lagringskapacitet istället.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Märker man av dessa stora skillnaderna när man spelar? Eller i Windows? Eller är det bara när man flyttar stora filer eller installerar spel/program?

Med lite tur kan det ju bli ändring med det iom de nya konsolerna. Men i nuläget väldigt begränsad användning för en snabb disk vid spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Kan någon förklara vad jag behöver mer än 3000mb read respektive write till?
Alltså jag känner nästan att en vanlig SATA SSD gör susen när det kommer till accesstider och laddningstider för spel och allt annat i filsystemet.

Möjligen om du läser in stora filer för dina redigerinsprogram och jobbar med 10GBIT då kan jag se detta som ett plus , men annars?

Finns säkert tillfällen som det kan vara bra. Men för majoriteten behövs inte Nvme SSDer alls utan SATA SSD räcker mer än tillräckligt. LTT gjorde ett test med sina egna video redigerare mellan 3st datorer.
1st med SATA SSD,
1st med Nvme Gen3
1st med Nvme Gen4

Samtliga användare ansåg att den med SATA SSD upplevdes som snabbast vid uppstart Windows, laddtider spel samt videoredigering och dom trodde att den datorn var med Nvme Gen4.

Permalänk
Medlem

Som jag brukar säga, det är när man behöver mer än vad man har som behovet uppstår. Jag ser ett stort behov av snabba diskar för exempelvis virtualisering och andra lager på lager situationer. Med utrullningen av 5G kan jag också tänka mig att vi får nya behov av snabbare diskar

Permalänk
Medlem

Undrar om denna nya PRO modell är MLC eller TLC?
För tidigare PRO modellerer så har ju MLC varit ett stort säljargument: bättre jämnare prestanda, samt mycket längre livslängd på cellerna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

SSD. En av få saker som Samsung brukar göra som både är bra och prisvärda.

Skulle inte kalla det prisvärt, köpte en WD Blue M.2 1Tb för 1300kr och idag 1600kr, motsvarande 970 Evo Plus kostar 2400kr. Båda har TLC minnen, 5års garanti. Visst WD SSDn benchar inte lika bra siffror men inget man märker av om man nu inte ska ha dom till något som kräver snabba minnen.

Har personligen en 970 Evo Plus med windows på. Gillar Samsung starkt då det är bra garantier och bra programvara. Kan dock inte säga att jag känner någon större skillnad ens mot min gamla 840 Pro som tuffar på än idag i en kompis dator efter 7års mer eller mindre kontinuerlig drift.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Undrar om denna nya PRO modell är MLC eller TLC?
För tidigare PRO modellerer så har ju MLC varit ett stort säljargument: bättre jämnare prestanda, samt mycket längre livslängd på cellerna.

PRO modellerna tidigare har ju varit MLC så antagligen denna också.

https://www.anandtech.com/show/15352/ces-2020-samsung-980-pro...

"The available capacities will range from 250GB to 1TB, which strongly indicates that Samsung is still using 2-bit MLC for the PRO line rather than switching to 3-bit TLC NAND flash as the rest of the industry has done for their flagships."

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Märker man av dessa stora skillnaderna när man spelar? Eller i Windows? Eller är det bara när man flyttar stora filer eller installerar spel/program?

Star citizen kräver en ssd då allt streamas runt dig hela tiden. Max fps kanske inte ändras, men average fps blir otroligt stor skillnad, tom mellan vanlig ssd till m2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Tråkigt att fokus ligger på hastighet och inte storlek. Jag klarar mig gott och väl på 3500 respektive 2700 MB/s. Däremot hade det varit fint med 10 till 20 GB i lagringskapacitet istället.

20GB räckeer inte långt idag..
Om du menar TB.. hade du köpt den?
En 20TB PCI SSD. . Undrar vad det hade kostat.. som en bil typ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille959:

Star citizen kräver en ssd då allt streamas runt dig hela tiden. Max fps kanske inte ändras, men average fps blir otroligt stor skillnad, tom mellan vanlig ssd till m2

Ah spelet som aldrig blir klart, helt ointressant i det här sammanhanget, vi kan snacka om 20 år när den gått ur betan eller företaget är i konkurs.

Sen om den verkligen kräver så mycket diskprestanda så kommer den köra slut på disken på nolltid, är de kassa på att uttnyttja RAM eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ah spelet som aldrig blir klart, helt ointressant i det här sammanhanget, vi kan snacka om 20 år när den gått ur betan eller företaget är i konkurs.

Sen om den verkligen kräver så mycket diskprestanda så kommer den köra slut på disken på nolltid, är de kassa på att uttnyttja RAM eller vad?

Varför skulle det vara ointressant? Star Citizen må vara begränsat framgångsrikt som spelutvecklingsprojeckt, men jag tror att väldigt få skulle förneka att de ligger i teknikens absoluta framkant. Bara för att ingen annan haft hybris nog att testa att streama in en väldigt detaljerad spelvärld på skalan som de gör det i betyder inte det att det inte är framtiden. Speciellt inte med lagringssystemen som kommer till båda de dominerande spelkonsolerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

PRO modellerna tidigare har ju varit MLC så antagligen denna också.

https://www.anandtech.com/show/15352/ces-2020-samsung-980-pro...

"The available capacities will range from 250GB to 1TB, which strongly indicates that Samsung us still using 2-bit MLC for the PRO line rather than switching to 3-bit TLC NAND flash as the rest of the industry has done for their flagships."

Jepp, tidigare modeller har varit MLC men man vet ju aldrig när de börjar snåla
Men nu verkar det ju som de faktiskt håller sig kvar vid MLC - snyggt fångat!
De kommer inte bli billiga diskar, men de lär vara riktigt bra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Känns som att det är snabbare än vad man har praktisk användning för? Någon har säkert siffror på det...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Gissar att de har dissat MLC-NAND nu? Varför lanserar de inte 2TB också, det är inte 2015 längre.

Permalänk

Tiden borde väl vara kommen nu för tillverkare att fokusera på att höja lägstanivån, allroundprestandan och lagringskapaciteten samt pressa priserna, i stället för att höja maxtaket för vissa arbetslaster som ändå kommer så ytterst få till gagn.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

hade gärna sett lägre priser i utveckling

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Märker man av dessa stora skillnaderna när man spelar? Eller i Windows? Eller är det bara när man flyttar stora filer eller installerar spel/program?

Inte i program som är optimerade för 8-16GB Ram och hårddisk. Nyttan får man i allmän prestanda och möjlighet till nya funktioner arbetssätt när lagring blir så här snabb OM mjukvaran optimeras för det.

Prescis samma problematik som massor med kärnor, finns det ingen mjukvara som nyttjar det märker du ingen fördel av flera kärnor. Som nämnts så kommer konsollerna nu ha extremt snabb lagring och detta kan leda till att PC-spel också får fördelar då en snabb SSD finns.

Mer men inte mycket mjukvara kan dra nytta av mycket RAM vilket är i samma härad av optimeringsmöjligheter för utvecklarna. Kanske ser vi ett hybridlager som dynamiskt använder vad som finns i form av snabbt minne. Nu finns ju redan pagefile i windows iofs men den är anpassad för långsam lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille959:

Star citizen kräver en ssd då allt streamas runt dig hela tiden. Max fps kanske inte ändras, men average fps blir otroligt stor skillnad, tom mellan vanlig ssd till m2

Känns som den releasen fortfarande är några år bort dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Kan någon förklara vad jag behöver mer än 3000mb read respektive write till?
Alltså jag känner nästan att en vanlig SATA SSD gör susen när det kommer till accesstider och laddningstider för spel och allt annat i filsystemet.

Kul att du är nöjd! Spel kan jag hålla med om inte gör någon större skillnad, men så är alla programmerade med konsoller och så många PC (d.v.s. låga prestandakrav) som möjligt i åtanke.

Men jag märker stor skillnad på min dator (970evo) och ungarnas (wd black första gen m2) när de har problem och man ska dit och fixa. Så tackar aldrig nej till mer prestanda, vem vill vänta mer än nödvändigt när man gör saker!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

När kommer vi få se diskram istället för ramdisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

När kommer vi få se diskram istället för ramdisk?

Du är sent ute RAM-based Solid State diskar var ”da shit” när man behövde prestanda back then... har för mig att vi hade såna på hela 5GB. Det var RAM-minne med batteri i en 19” rack-låda som anslöts via SCSI till servern.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addek83:

När kommer vi få se diskram istället för ramdisk?

Blir nog ganska snart. Man lär bränna igenom en SSD på nolltid. Att byta lär kosta en förmögenhet eller så de flesta köper ny dator istället. superwin. Kanon det kör vi på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

När kommer vi få se diskram istället för ramdisk?

Får jag fast anställning så hade jag planerat att köpa nästa generationens Optane när de släpps, eller möjligen en 905P om priset är okej.
Benchmarkade en 32GB Optane M10 häromveckan. Dög absolut inte till spelande (men vad kan man förvänta sig med typ 600/300MB/s R/W?) men den var ett solklart godkänt komplement till rendering. Blev någonstans runt 20% tidspåslag, vilket ändå är imponerande då antagligen mer eller mindre hela arbetsbelastningen hamnade på den.

Om nästa generations Optane antingen toppar hastigheten i PCIe 4.0 x4 eller släpps med x16-anslutning så tror jag absolut det blir gångbart med diskram.

Hursomhelst ser jag fram emot nästa sommars fotomätningar.
Nya grafikkorten kommer tugga genom dem som rostmackor på antidepp.
Tidiga 64GB-moduler på DDR5 skulle också vara något. Först då kan jag tänka mig att gå över till HEDT. Kanske.

Mer på ämnet dock:
Har 64GB DDR4 i nuvarande burk, och eftersom jag sällan renderar så låter jag primocache tugga på i det vardagliga bruket och spelandet.
16GB cache till C:, 8GB till speldisken (1TB intel 660p i USB-kabinett), och 27GB Optane L2-cache till 4TB HDD.

Det flyter på riktigt, riktigt bra.
Vill man verkligen åt den där lilla endorfinkicken igen man fick när man började använda SSD, då kan jag rekommendera mer RAM och cachea speldisken.