Microsoft uppdaterar Windows 10 utan medgivande

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ronnylov:

Samtidigt är det skillnad på att "vägra uppdatera" och att själv ha kontroll på när och hur uppdateringen ska ske. Men jag kör Linux och upplever det ha färre brister än Windows så var och en väljer efter tycke och smak. Själv föredrar jag friheten att själv bestämma över min dator.

Alltså, det är inte som att uppdateringen släpps och du tvingas starta om på direkten. Uppdaterar man sitt OS regelbundet blir du aldrig påtvingad liksom

Man har ju kontroll när uppgraderingen sker, man har ju rätt så lång tid på sig (jag vet inte exakt hur lång tid innan Windows tvingar dig, för jag har ju aldrig råkat ut för det själv) att uppdatera manuellt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

På vad sätt orsakar uppdateringen till version 2004 att "hårddiskar går sönder"?
Menar du att de pajar rent mekaniskt?

1803 gjorde precis så ja. En HD blev helt oläslig och en annan tappade all information.
Dom var i bra skick.
Jag är inte ensam om sådant här.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

På vad sätt orsakar uppdateringen till version 2004 att "hårddiskar går sönder"?
Menar du att de pajar rent mekaniskt?

En Windows 10 feature update har väl hittills aldrig (ta i trä) fått en hårddisk att krascha, men däremot har drivrutiner till kontrollerkorten blivit drabbade tidigare. Detta gjorde att hårddiskar endast visades upp som "raw". Ovetande om vad Windows ställt till med, så försökte senare användare formatera diskarna.

En annan feature update "glömde" flytta tillbaka filer till Desktop-mappen från en temp-mapp efter uppdateringen, vilket gjorde att användare inte längre kunde hitta sina filer.

Värsta hittills(?) är dock en feature update som förstörde ljudfiler på externa hårddiskar. Troligtvis i samband med att Windows försökte lägga till egen meta-data till dessa.

Tycker att Microsofts feature updates är mycket mer än bara service packs. Egentligen borde Windows 10 version 20.04 hetat Windows 10.11 om de använt samma versionsnumrering som macOS. Tar man hänsyn till att OS X/macOS funnits sedan år 2000(?), så inser man vilken "skada"* Microsoft lyckats åstadkomma på endast 5 år med Windows 10.

* Med skada menar jag all mjukvara/hårdvara som slutat fungera pga en feature update samt data som gått förlorad. Utöver detta tillkommer all förlorad arbetstid samt minskad produktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Alltså, det är inte som att uppdateringen släpps och du tvingas starta om på direkten. Uppdaterar man sitt OS regelbundet blir du aldrig påtvingad liksom

Man har ju kontroll när uppgraderingen sker, man har ju rätt så lång tid på sig (jag vet inte exakt hur lång tid innan Windows tvingar dig, för jag har ju aldrig råkat ut för det själv) att uppdatera manuellt.

Om det någonsin tvingar på en uppdatering så har man inte full kontroll.

Permalänk
Inaktiv

Oh noes! Nu får ju Linux ännu fler användare. /s

Permalänk

@Blacksheep:

Jag bytte permanent till pop_OS i november och jag kan lista alla problem jag har haft sedan dess:

- Hade först 18.04, kunde inte uppgradera till 19.04 men många på forumet sa att det inte gör så mycket så jag sket i 19.04
- två spel som skulle fungerat ifrån steam med hjälp av protondb fungerade inte, dom andra 20 som jag spelat det senaste halvåret fungerade, ett av dom fungerade som tydligen inte skulle fungera på windows 7 (AoE 2 definitive edition)
- har haft lite screen-tearing ibland men märker av det typ en gång i veckan max och då bara på en av skärmarna (har 3 skärmar)
- efter jag bytte till 20.04 så beter sig inloggningsskärmen lite underligt och workarounden är att jag behöver stänga av en av skärmarna underligt nog

Jag tror ärligt talat att detta är alla problem jag har uppleft efter ett halvår, skulle påstå att det är i samma nivå, kanske mindre problem än jag hade på windows 7.

Fördelarna ser jag som otroligt stora, jag känner att jag har mycket mer kontroll över datorn, allting flyter på mycket bättre och jag hittade funktioner jag inte ens visste att jag hade (bluetooth, den anslöt automatiskt till mina hörlurar utan att jag visste att mitt moderkort ens hade det, drivrutinerna installerades aldrig automatiskt på windows 7 men det fanns från dag 1 i linux utan att jag gjorde något)

Det är kanske inte för alla men för vanlig användning av datorn så tycker jag personligen att det är mycket bekvämare att använda. Gillar man att programmera och hålla på med datorer generellt sett så blir det garanterat mycket roligare med linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Har inte haft problem efter en uppdatering sen Windows 8, och jag har heller aldrig blivit tvingad till att uppdatera. Versio0n 2004 uppdaterade jag manuellt till och ångrar inget.

Samma här. Har funkat precis som det ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Printscreen:

Man ska uppdatera sitt operativsystem! Att folk vägrar uppdatera bara för sakens skull kommer jag aldrig förstå mig på.
Säkerhetsuppdateringar är sjukt viktigt när varenda TV, förstärkare och glödlampa är uppkopplade mot internet.

Du har väldigt fel attityd, operativsystem ska inte behöva uppdateras utan de ska fungera, fungerar de inte ska de inte släppas ut på marknaden.
Det är mycket underligt att folk accepterar att mjukvara får säljas när den inte är funktionsduglig för inom andra produktkategorier förekommer det sällan att man beter sig lika illa och lurar kunderna genom att sälja prototyper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Oh noes! Nu får ju Linux ännu fler användare. /s

Tror många redan kör Linux i form av ChromeOS/Android utan att tänka på det. Ser fram emot den dagen som vi kör våra desktops på samma sätt som våra mobiler och inte tänker så mycket på vilket OS de rullar på.

Själv glömmer jag numera ibland bort om jag kör Windows eller Linux (Ubuntu 18.04.4) på min laptop, då upplevelsen i exempelvis Chrome är nära nog identisk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag påverkas inte direkt av auto-uppdateringar...hur märker ni det?

Jag märkte av det en gång när windows startade om datorn mitt i mitt spelande. Satt och flög i rymden i Elite dangrous. Plötsligt stängs allt ner och ersätts av en blå bakgrund med vit text som informerar om att windows uppdaterar och att jag inte ska starta om datorn.
Det gjorde egentligen inte så mycket. Och jag har igång auto updates nu för tiden. Men jag såg faktiskt till att stänga av allt vad hette uppdateringar i w10 under en period efter att detta hände. Det var liksom för pushy att göra så. Och jag hade blivit riktigt jädra sur om det istället handlade om en förstörd 50timmarsrendering som MS förstört.
Värt att nämna är att jag inte är den som låter datorn stå på 24/7 utan jag väljer shut down när jag är klar för kvällen. Så jag hade inte ens väntat i någon vecka och förhalat ens.
Aja. Det var länge sedan det här hände. Sedan dessa har MS ändrat upplägget kring uppdateringar för W10 så att det nu för tiden funkar smärtfritt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

Fördelarna ser jag som otroligt stora, jag känner att jag har mycket mer kontroll över datorn, allting flyter på mycket bättre och jag hittade funktioner jag inte ens visste att jag hade (bluetooth, den anslöt automatiskt till mina hörlurar utan att jag visste att mitt moderkort ens hade det, drivrutinerna installerades aldrig automatiskt på windows 7 men det fanns från dag 1 i linux utan att jag gjorde något)

Det är kanske inte för alla men för vanlig användning av datorn så tycker jag personligen att det är mycket bekvämare att använda. Gillar man att programmera och hålla på med datorer generellt sett så blir det garanterat mycket roligare med linux.

Windows 10 har också blivit mycket bättre än Win7 vad gäller det inbygga stödet . Äldsta jag själv använt Win10 på har varit LGA 775 och AM3, och Win10 har varit fullt kompatibelt direkt, bättre än Win7 var på dem.

Jag har huvudsakligen provat Lubuntu på äldre datorer och kan villigt erkänna att jag är Linux-noob, men tycker fasen än idag att Linux inte är användarvänligt. Mycket har att göra med avsaknaden av program och 25 års erfarenhet av mestadels Windows sen Win95, men som jag ser det måste Linux efterapa Windows mer om det ska ha någon chans.
Jag skulle aldrig installera Linux istället för Win10 åt farsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har väldigt fel attityd, operativsystem ska inte behöva uppdateras utan de ska fungera, fungerar de inte ska de inte släppas ut på marknaden.
Det är mycket underligt att folk accepterar att mjukvara får säljas när den inte är funktionsduglig för inom andra produktkategorier förekommer det sällan att man beter sig lika illa och lurar kunderna genom att sälja prototyper.

Lycka till med att utveckla ett operativsystem för persondatorer som ingen kommer att hitta säkerhetsbrister i. Det är fullständigt omöjligt.

Jämför gärna med områden som faktiskt har sådana krav, typ flygplanstillverkning. Där körs allt på en enda kärna för att undvika concurrency-problem, utvecklingen tar sjukt lång tid och kostar enormt mycket pengar. Allt för att göra saker som inte har komplexitet som ens är jämförbar med persondatorer. Nätverksuppkoppling är självklart inte aktuell. Sedan lägger de hårdvara i flytande kväve för att kunna leverera nya plan och reservdelar i några decennier utan att riskera att få batcher med hårdvara som beter sig lite annorlunda efter att planen har levererats.

Nu är det i och för sig realtidsprogrammering det rör sig om i flyg men det är också i princip den enda programmeringen där du kan garantera beteendet.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera alla att skaffa winaero tweaker och slå av windows update för gott. Det är jag som är admin och bestämmer vad fan min dator ska göra och när.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Tror många redan kör Linux i form av ChromeOS/Android utan att tänka på det. Ser fram emot den dagen som vi kör våra desktops på samma sätt som våra mobiler och inte tänker så mycket på vilket OS de rullar på.

Själv glömmer jag numera ibland bort om jag kör Windows eller Linux (Ubuntu 18.04.4) på min laptop, då upplevelsen i exempelvis Chrome är nära nog identisk.

Extremt få använder dessa för att de använder just Linux, utan mer för att de är billiga. Microsofts misslyckande på telefonmarknaden har gjort mycket med.

Permalänk
Medlem

Build 1909 suga ballar!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

När windows påtvingar en stor uppdatering och hårddiskar går sönder alt förlorar all information, då är det inte kul längre.
Jag är inte bitter. Jag är mordisk.

Åja. Detsamma hade nog hänt om du gett ditt medgivande till uppdateringen, då uppdateringen i sig inte är olika beroende på om man samtycker till den eller ej, så det där resonemanget är lika trasigt som nämnda hårddiskar. Sen ska man alltid ha backup på sina grejer såklart.

Nej, jag säger inte att det är rätt eller kul med förstörande uppdateringar. Jag var bara tvungen att påpeka det bisarra och absurda i att det skulle ha med själva påtvingandet att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag har huvudsakligen provat Lubuntu på äldre datorer och kan villigt erkänna att jag är Linux-noob, men tycker fasen än idag att Linux inte är användarvänligt.

Tycker att du skjuter dig lite själv i foten där Lubuntu är inte till för att vara användarvänligt, utan mer som ett resurssnålt alternativ till vanilla Ubuntu.

Min mamma körde Linux för över 10 år sedan utan större problem på en Asus Eee-PC (den fick dock XP-senare) och jag hade utan tvekan kunnat installera Ubuntu 20.04 med Gnome på deras maskiner idag. De kör inte längre några program som kräver Windows, utan bor mer eller mindre i webbläsarna numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har väldigt fel attityd, operativsystem ska inte behöva uppdateras utan de ska fungera, fungerar de inte ska de inte släppas ut på marknaden.
Det är mycket underligt att folk accepterar att mjukvara får säljas när den inte är funktionsduglig för inom andra produktkategorier förekommer det sällan att man beter sig lika illa och lurar kunderna genom att sälja prototyper.

Det är inte en fråga om attityd - det är en fråga om verklighet. Det är ointressant hur det borde vara - det intressanta är hur hanterar vi den rådande situationen?

Du kan väl berätta hur man skapar en mjukvara som inte behöver uppdateras?

Permalänk
Medlem

För att summera allt i en bild.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hubertus:

Det är inte en fråga om attityd - det är en fråga om verklighet. Det är ointressant hur det borde vara - det intressanta är hur hanterar vi den rådande situationen?

Du kan väl berätta hur man skapar en mjukvara som inte behöver uppdateras?

Rätt från början brukar det kallas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har väldigt fel attityd, operativsystem ska inte behöva uppdateras utan de ska fungera, fungerar de inte ska de inte släppas ut på marknaden.
Det är mycket underligt att folk accepterar att mjukvara får säljas när den inte är funktionsduglig för inom andra produktkategorier förekommer det sällan att man beter sig lika illa och lurar kunderna genom att sälja prototyper.

LOL vad snackar du om?? Det sker ju konstant förändringar i allt, hackers hittar nya vägar in och nya funktioner behöver läggas till. Uppdateringar behövs i princip på allt digitalt, det är ju omöjligt att ha en 100% perfekt produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rätt från början brukar det kallas.

Goddag yxskaft brukar det där kallas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du kan väl berätta hur man skapar en mjukvara som inte behöver uppdateras?

Kan väl börja att göra som i Linux där systemet kan uppdateras helt utan omstart? En annan idé är att låta användaren välja vad som ska uppdateras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har väldigt fel attityd, operativsystem ska inte behöva uppdateras utan de ska fungera, fungerar de inte ska de inte släppas ut på marknaden.
Det är mycket underligt att folk accepterar att mjukvara får säljas när den inte är funktionsduglig för inom andra produktkategorier förekommer det sällan att man beter sig lika illa och lurar kunderna genom att sälja prototyper.

Om du menar att de ska fungera så att de aldrig behöver uppdateras kan jag bara anta att du vill att världen fortfarande ska vänta på sin första dator för allmänheten (i någon bemärkelse som ens närmar sig vad vi anser en dator ska vara idag) eftersom vi ännu inte sett något sådant operativsystem (och lär heller inte göra det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Uppdateringen fanns inte med i windows updates, så jag uppgraderade via update assistant.

Jag förstår att det finns entusiaster som här på Swelockers, men jag förstår Microsoft helt och hållet när det gäller påtvingade uppdateringar. Dom är trötta på att se nyhetsartiklar om folk som fått sina datorer hackade. Dessa personer är förefallande ofta folk som aldrig uppdaterar sitt operativsystem och sitter med utsatta maskiner.

Man ska uppdatera sitt operativsystem! Att folk vägrar uppdatera bara för sakens skull kommer jag aldrig förstå mig på.

Säkerhetsuppdateringar är sjukt viktigt när varenda TV, förstärkare och glödlampa är uppkopplade mot internet.

Microsoft har i runda slängar EN MILJARD installationer av Windows 10 världen över. Dom är så överlägset störst på marknaden att det inte finns nån egentlig tävling att prata om. En sårbarhet måste patchas. Användare ska i alla fall inte få neka dessa.

Vill man ha 100% kontroll och peta i varenda config får man köra Linux, med alla brister som det har.

edit: Jag vill också förtydliga att jag ALDRIG har fått en av de här påtvingade uppdateringarna. Jag kollar ibland nere i tray-området om det lyser orange om Wupdate-loggan. Då uppdaterar jag. Folk som blir påtvingade har nog skjutit på sina uppdaterar så länge att Windows tar eget beslut om att nu är det fasen dags.

Håller med till 100%! Bra att du skrev detta, då slapp jag;)

Permalänk
Medlem

Windows XP och 7 hade jag aldrig problem med att uppdatera, servicepack eller ej. Däremot förzonkade Windows 8 till 8.1-uppdateringen (mer eller mindre påtvingad uppdatering) drivrutinerna till en äldre skrivare och grafikkort, som med blotta förskräckelsen fick uppdateringar till 8. Samma med Windows 10. Har sett äldre grafikkort tappa drivrutinerna och det har varit krångel att få igång det igen. Nu kör jag mest nyare grafikkort, typ Radeon 7750 (harkel), så har inte haft så mycket problem. Men kan säga att när jag kör Windows 10 virtuellt via Parallells boot-camp-startare, så ballar den ur vid uppdateringar då den inte kan skriva till alla delar av hårddisken. Inte så konstigt, men det blir lite extra jobb.

Jag är van vid att har man Windows Whatever så ska ens hårdvara funka även efter uppdateringar. Det ska inte ändras på processorkrav eller drivrutiner osv. När jag uppdaterar till Windows Nästageneration, då kan jag acceptera andra krav. Windows 8.1 borde alltså kallats Windows 9...etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Till mig säger den att min dator inte är redo för uppdateringen, det låter lite konstigt.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av unzane:

LOL vad snackar du om?? Det sker ju konstant förändringar i allt, hackers hittar nya vägar in och nya funktioner behöver läggas till. Uppdateringar behövs i princip på allt digitalt, det är ju omöjligt att ha en 100% perfekt produkt.

Varför är det accepterat att det får finnas allvarliga fel på produkter inom it ? Jag säger inte att man inte kan uppdatera med ny funktionalitet men att leverera så trasiga produkter att de ska behöva repareras för att fungera är nått annat, ingen hade accepterat att köpa hus uran väggar men de flesta har inga problem att bygga på med en altan i efterhand. Varför är det inte samma principer inom all it ? Det finns ju många saker som fungerar utan att behöva uppdateras konstant bara för att laga allvarliga fel som aldrig borde ha funnit där när produkten började säljas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av mrqaffe:

Du har väldigt fel attityd, operativsystem ska inte behöva uppdateras utan de ska fungera, fungerar de inte ska de inte släppas ut på marknaden.
Det är mycket underligt att folk accepterar att mjukvara får säljas när den inte är funktionsduglig för inom andra produktkategorier förekommer det sällan att man beter sig lika illa och lurar kunderna genom att sälja prototyper.

Nu hittade du på saker jag inte sa. Såklart att första versionen av Windows 10 fungerar utan några som helst uppdateringar. Första versionen av MacOS X "cheeta" från 2001 också fungerar utan att uppgradera. Men det kommer features och säkerhetsuppdateringar hela tiden. Det är detta som "ska" göras.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att windows helt plötsligt startar en uppdateringen är inte mer allvarligt än att samma sak skulle hända styrsystemet på ett flygplan när det håller på att landa. Så jag förstår inte varför folk ens bryr sig? Liksom vad är det värsta som kan hända? Nytt Tjernobyl?

Skämt åsido, jag tror på att klienterna ska bli mindre bloatade. Just för att de ska bli mer stabila. Och mindre uppdateringar kan köras i bakgrunden utan användaren märker något. Större uppdateringar kräver dock att användaren godkänner.

*edit*
Man behöver inte alls vara vidare teknisk, datorintresserad eller köra något komplicerat program för att inte vilja ha en uppdatering när som helst. Säg att man går i skolan, har ett arbete eller något och man har ett arbete som absolut senast måste vara klart en viss klockslag. Man är ute i sista sekund och jobbar på som en galning, då får windows för sig att installera en megauppdatering som tar skitlång tid, förändrar hur mycket som helst och resulterar i att windows därefter inte startar. Även om många har tillgång till flera datorer idag, så kan filer/arbete ligga på den aktuella datorn.

Så jag påstår att det finns väldigt många som inte vill ha slumpmässiga uppdateringar av sitt system precis när som helst, detta oavsett om det gäller deras dator, mobil eller personbil.

Windows skapar bevarar ju numera den tidigare versionen, går något snett, då görs det roll-back. Detta hände en av de 8 datorer jag uppdaterat till 2004, återstår sen att felsöka efter orsaken. Den fann jag, men Windows ger inte någon vägledning - dåligt. Ett tips till alla, det är att använda något backup-program, själv använder jag Macrium Reflect. Skapar med det regelbundna images av nödvändiga Windowspartitioner.