Permalänk
Medlem

Nätverk via fiber

Hej!

Har ett scenario med sju huskroppar där det kommer in fiber i ett hus och sedan är draget fiber i ett stjärnnät ut till resterande hus. Jag skulle behöva en uppkoppling vid varje ställ. Kan jag ställa en router vid inkommande fiber, ut från LAN-port till konverterare in på fiber, och sen plocka ut det nätverket via en konverterare i alla de andra husen? Alltså routat nätverk via fibern som jag plockar ut vid ställen där jag behöver det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Sutnop: Ja känns spontant som att det borde gå?

Nu är jag ingen nätverksexpert, men det är klart att du kan ha inkommande nät via LAN, och skicka över det över fiber. T.ex. nedan skulle gå:

T.ex. Internet -(RJ45)> Router -(RJ-45)> Switch med fiber port -(sfp)> Switch med fiber port -(rj45)> Ställe

Permalänk
Medlem

Fiber i sig är endast ett medium, precis som kopparkabel (exempelvis CAT6) är. Ditt nätverk fungerar likadant oavsett om signalerna färdas över fiber eller kopparkabel.

Så ja, du kan ställa en router som tar emot inkommande fiber från ISPn och sedan som vanligt låta routern sköta det lokala nätverket (även det över fiber).

Men se det positivt. Du kommer ha en sjujäkla kapacitet, inga problem med avstånd och framtidssäkert. Enda nackdelen är att kostar lite mer.

Permalänk
Vila i frid

Det låter som ett företagsarrangemang. Mediat har ingen betydelse för routingen. Du är medveten om att byggnaderna isf kan avlyssna varandras trafik?

Permalänk
Medlem

@Supreme8001 Tack för snabba svar. I detta fall skulle även flera lägenheters inkommande fiber från ISPn ligga i samma fiber-kabel(då den matar ett helt ställ). Ifall någon lägenhetsinnehavare väljer att plugga in sig i uttaget utan någon CPE, kommer personen i fråga ut på mitt "interna-nät"?

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara be fibernätet sätta in switch (eller flera) och sju (eller hur många lägenheter det är) mediaomvandlare åt dig? Ska allt delas på ett abonnemang krävs ju ändå ett företagsabonnemang.

Behöver du komplettera med ett fastighetsnät så hjälper nätägaren dig med det också.

Permalänk
Medlem

Nja, lägenheterna lever ju sitt eget liv och får teckna sina egna abonnemang. Nätet jag pratar om handlar om att kunna koppla upp varje hus utan att behöva teckna ett abonnemang per ställ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sutnop:

Nja, lägenheterna lever ju sitt eget liv och får teckna sina egna abonnemang. Nätet jag pratar om handlar om att kunna koppla upp varje hus utan att behöva teckna ett abonnemang per ställ.

Aha, men det är en helt annan fråga. Jag trodde du skulle köra vanligt nattat LAN innanför den första routern.
Men om varje lägenhet ska teckna egna abbonemang behövs professionella routers and avancerad konfiguration. Inget jag rekommenderar att du gör själv utan du bör leja ut jobbet till proffsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sutnop:

Nja, lägenheterna lever ju sitt eget liv och får teckna sina egna abonnemang. Nätet jag pratar om handlar om att kunna koppla upp varje hus utan att behöva teckna ett abonnemang per ställ.

Finns det flera fiberpar till varje hus? Om inte så be fibernätet om att du får använda en port i varje switch (huskropp) för huset. Att använda fibernätet för t.ex. ventilation och liknande är inget konstigt.

Permalänk
Medlem

Bara för att undvika missförstånd här, kan du specificera mer i detalj (och tydligt) vad det är du vill åstadkomma och hur läget ser ut idag. Hellre för mycket information än för lite så blir det nog enklare att ge dig svar på det du undrar

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Den lättaste och troligtvis bästa lösningen är att varje lägenhet har en egen ONT (optical network terminal) med ett eget abonnemang hos internetleverantören, ISP. Den här lösningen är vad man egentligen kallar FTTH (fiber-to-the-home), alltså att fibern når hela vägen till slutkonsumenten innan man lämnar över signalen till kund. Dock blir det troligtvis även den dyraste lösningen då du som hyresvärd får betala för installationen av samtliga lägenheter. Lägg även märke till att för denna lösning ska vara möjlig så kommer du troligtvis behöva enskild adress till vardera hus/lägenhet där fibern skall installeras.

Lösningen du pratar om benämns som FTTB (fiber-to-the-building, -business), dvs. att man installerar fiber fram till adressen men lämnar över nätverket till kunden för att de sedan själva får lägga upp sitt eget nätverk avsett för ett företag eller som för er, flera bostäder på samma adress. Värt att tänka på här är att du bör ta ställning till hur ditt nät är utformat.

Om du egentligen har tecknat ett abonnemang med FTTH-nätverk från en internetleverantör som dragit in fiber i ett av husen är det inte ovanligt att du får ett "Familjepaket" eller liknande med och då är det inte säkert att du kan lägga upp så mycket som 7 lägenheter. Kolla därför först med internetleverantören. Tänk även på att du kommer behöva konfigurera nätverket för nätverkets belastning, integritet och säkerhet, även för hyresgästerna gentemot varandra.

Skrivet av Sutnop:

Nja, lägenheterna lever ju sitt eget liv och får teckna sina egna abonnemang. Nätet jag pratar om handlar om att kunna koppla upp varje hus utan att behöva teckna ett abonnemang per ställ.

Säger du inte emot dig själv här eller är det jag som missförstår ovanstående citat?

Mvh,

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ett inkommande fiberpar per hushåll som dras in i huvudhuset eller vad menar du ? (typ 16 fysiska fiber som kommer in i huvudhuset)
Alltså handlar det om att du ska bygga nätet och agera nätägare på riktigt eller är det nått eget hittepå att ni ska dela på en uppkoppling ?
Vem ska vara kommunikationsoperatör, vad har de för krav på utrustningen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Aha, men det är en helt annan fråga. Jag trodde du skulle köra vanligt nattat LAN innanför den första routern.
Men om varje lägenhet ska teckna egna abbonemang behövs professionella routers and avancerad konfiguration. Inget jag rekommenderar att du gör själv utan du bör leja ut jobbet till proffsen.

Nej tvärtom, om varje lägenhet skall ha ett eget abonnemang så behövs endast ett samtal till internetleverantör, ISP. Och troligtvis olika adresser för vardera framtida kund. Sedan sköts resten automatiskt av internetleverantör mot betalning av en avgift för fiberinstallation.

Skall han ha en fiber in och sedan själv börja lägga upp ett eget internt nätverk för sina hyresgäster, då blir det avancerat för då faller ansvaret på honom själv.

Mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Den lättaste och troligtvis bästa lösningen är att varje lägenhet har en egen ONT (optical network terminal) med ett eget abonnemang hos internetleverantören, ISP. Den här lösningen är vad man egentligen kallar FTTH (fiber-to-the-home), alltså att fibern når hela vägen till slutkonsumenten innan man lämnar över signalen till kund. Dock blir det troligtvis även den dyraste lösningen då du som hyresvärd får betala för installationen av samtliga lägenheter. Lägg även märke till att för denna lösning ska vara möjlig så kommer du troligtvis behöva enskild adress till vardera hus/lägenhet där fibern skall installeras.

Lösningen du pratar om benämns som FTTB (fiber-to-the-building, -business), dvs. att man installerar fiber fram till adressen men lämnar över nätverket till kunden för att de sedan själva får lägga upp sitt eget nätverk avsett för ett företag eller som för er, flera bostäder på samma adress. Värt att tänka på här är att du bör ta ställning till hur ditt nät är utformat.

Om du egentligen har tecknat ett abonnemang med FTTH-nätverk från en internetleverantör som dragit in fiber i ett av husen är det inte ovanligt att du får ett "Familjepaket" eller liknande med och då är det inte säkert att du kan lägga upp så mycket som 7 lägenheter. Kolla därför först med internetleverantören. Tänk även på att du kommer behöva konfigurera nätverket för nätverkets belastning, integritet och säkerhet, även för hyresgästerna gentemot varandra.

Säger du inte emot dig själv här eller är det jag som missförstår ovanstående citat?

Mvh,

Jag kan vara ute och cykla, men min uppfattning av den förhållandevis lilla info som finns, är att vi kan glömma alla "lägenheter", det har en ISP löst med fiberinstallation hela vägen och separata abonnemang.

Men sedan finns det ett "intra-nät" kopplat (med fiber) mellan alla dessa 7 huskropparna, så att man kan skapa anslutningspunkter i varje hus (exempelvis om man har egna kontor/varkmästare/etc. i de olika huskropparna och vill sätta upp WiFi överallt eller dylikt). Men min uppfattning är alltså att detta nätverk är helt separerat från bostäderna och detta ska endast användas för internt bruk. TS får dock gärna rätta mig om jag uppfattat saken fel.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Ganska säker på att det rör sig om en BRF som är med i HSB och att det inte handlar om något separat nät. Ganska troligt att de då redan har switchar i varenda huskropp, och det är bara att kontakta nätägaren för att få använda en port för fastighetsbruk som att styra olika saker. Det är nog 272 lägenheter det handlar om, men att TS bara syftar på 7 av dessa 14 hus. Är fibern däremot för Com Hems utrustning så behöver man såklart köra via koax och får be de/entreprenör installera en koax till önskat utrymme.

Är det för fastighetsbruk så kan man förhandla om priset.

Edit: Jag vet inte om detta handlar om huset där du är styrelseledamot eller ett hus du utför jobb mot, men att det var ett hus som redan hade allt installerat var ganska klart vid den här tidpunkten i tråden.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad ovanstående inlägg syftar på med 272 lägenheter och 14 hus.. I detta fallet handlar det om att koppla upp en informationstavla till hyreslägenheter. I varje ställ sitter en panel typ Huawei S5720-28X-LI-AC där det patchas över till respektive lägenhet. Mellan husen ligger det ett fiberpar. Min fråga är ifall jag kan sätta upp en router på en punkt och distribuera detta nätverk via fibern och plocka ut en anslutning i varje huskropp. Ponera att jag har tillgång till att hantera portarna i Swichen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sutnop:

Jag vet inte riktigt vad ovanstående inlägg syftar på med 272 lägenheter och 14 hus.. I detta fallet handlar det om att koppla upp en informationstavla till hyreslägenheter. I varje ställ sitter en panel typ Huawei S5720-28X-LI-AC där det patchas över till respektive lägenhet. Mellan husen ligger det ett fiberpar. Min fråga är ifall jag kan sätta upp en router på en punkt och distribuera detta nätverk via fibern och plocka ut en anslutning i varje huskropp. Ponera att jag har tillgång till att hantera portarna i Swichen.

Har du bara en okontakterad fiber mellan husen måste den ju svetsas, du bör kontakta nån installatör som hjälper dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sutnop:

Hej!

Har ett scenario med sju huskroppar där det kommer in fiber i ett hus och sedan är draget fiber i ett stjärnnät ut till resterande hus. Jag skulle behöva en uppkoppling vid varje ställ. Kan jag ställa en router vid inkommande fiber, ut från LAN-port till konverterare in på fiber, och sen plocka ut det nätverket via en konverterare i alla de andra husen? Alltså routat nätverk via fibern som jag plockar ut vid ställen där jag behöver det.

Tack på förhand!

ok du har inkommade fiber, fibern som går ut från inkommande är detta fiber som är svetsat i uttag på dom andra ställena eller är det patch fiber osv? ska varje huskropp sköta sitt eget nät, dvs kommer varje ställe ha en egen router? ska dom inte ha det utan du ska sköta detta själv är det ju bara att sätta en router och en fiberswitch vid inkommande. tex Mikrotik har billiga fiberswitchar.
sedan kommer du då behöva ha en fiberkonverter/mediakonverter vid varje uttag om du inte sätter ytterligare fiberswitchar.

ska varje huskropp sköta sitt egna nät kan du ju lösa detta med tex vlan eller använda dmz på adresserna övriga huskroppar har.
Ska dom ha egna abonnemang så får du går via operatören.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe Ber om ursäkt om jag inte är tydlig nog, detta är en fungerande och driftsatt anläggning. Fiberparet matar Switch som sedan är pachad till respektive bostad där de boende tecknar sitt eget abonnemang.

Permalänk
Medlem

@Sutnop: Det är bara att ringa nätägaren och be om en ny anslutning per huskropp. Finns säkert lediga portar på switcharna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sutnop:

@mrqaffe Ber om ursäkt om jag inte är tydlig nog, detta är en fungerande och driftsatt anläggning. Fiberparet matar Switch som sedan är pachad till respektive bostad där de boende tecknar sitt eget abonnemang.

Syftar du på att du vill dela fibern som går till bostäderna för att koppla upp infotavlan utöver att fibern går till respektive bostad ?
Det finns alltså en fiberlänk mellan husen men den är redan upptagen och du skulle vilja dela den för att koppla in infotablan ?
Beskriv vad du vill göra för det är inte så lätt att förstå detaljerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att vara extra tydlig igen, nätägare/KO brukar tillåta anslutningar för fastighetsbruk, dessa kostar alltså inte 500 kr/mån per port/hus. Även om det skulle registreras som en vanlig anslutning hos KO så finns fortfarande 10/10 Mbit/s hos många kommunikationsoperatörer. Det är bara att ringa nätägaren, nej det är inget du får göra själv.

Permalänk
Medlem

@Petterk @mrqaffe Nätägaren anger att det måste till ett nytt abonnemang för varje port.

Det är det som jag vill komma runt genom att nyttja fibern som idag ligger mellan husen.

Förhoppningen är att kunna teckna ett abonnemang och sätta upp en router, nyttja det fiberpar som går till varje ställ för att distribuera mitt nätverk och lyckas få ett RJ45 i respektive hus där jag kan komma åt nätet jag satte upp via routern.

Men jag vet ju inte om detta är möjligt då samma fiberlänk matar switchen i stället till lägenheterna.

Alternativet är att jag lägger ett helt eget lan nät mellan husen som bara jag huserar i.

Permalänk
Medlem

@Sutnop: Fibern används väl redan? Du får inte konfigurera om switcharna som kommunikationsoperatören sköter om. Fastighetsägare kan få portar för just fastighetsbruk som inte har så hög hastighet, eller rabatterade tjänster överlag, är det ett öppet nät kanske de inte vill göra så mycket där, men då får ni förhandla med tjänsteleverantören istället.

Vill du snåla behövs fortfarande en bredbandsanslutning, men då får du väl slänga upp radiolänkar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sutnop:

@Petterk @mrqaffe Nätägaren anger att det måste till ett nytt abonnemang för varje port.

Det är det som jag vill komma runt genom att nyttja fibern som idag ligger mellan husen.

Förhoppningen är att kunna teckna ett abonnemang och sätta upp en router, nyttja det fiberpar som går till varje ställ för att distribuera mitt nätverk och lyckas få ett RJ45 i respektive hus där jag kan komma åt nätet jag satte upp via routern.

Men jag vet ju inte om detta är möjligt då samma fiberlänk matar switchen i stället till lägenheterna.

Alternativet är att jag lägger ett helt eget lan nät mellan husen som bara jag huserar i.

Rent tekniskt kan det gå att lösa via vlan men avtalsmässigt så är det en helt annan sak och du får ju inte bygga om någon annans nät, om nätägaren har gett dig ett erbjudande är det ju det som gäller om du vill utnyttja det befintliga nätet.
Alternativet är att bygga ett eget nät oberoende av det befintliga om du inte gillar det erbjudande du fått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tar det dig två dagar eller mer att bygga eget nät + utrustning som behövs så är det nog billigare med 7 10/10-abonnemang.

Vill du ha ett alternativ och tavlorna använder väldigt lite data, så kör över mobilnätet med M2M/IoT-abonnemang.

Permalänk
Medlem

Tack för ovanstående information. Ett fastighetsabonnemang ligger på 295:- 100 mbit var minimum.. närmare 25 000:- om året för 7 abonnemang, det får man mycket Cat6 för.

M2M är ett alternativ, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sutnop:

25 000:- om året för 7 abonnemang, det får man mycket Cat6 för.

Behöver du gräva för att dra kabel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sutnop:

Tack för ovanstående information. Ett fastighetsabonnemang ligger på 295:- 100 mbit var minimum.. närmare 25 000:- om året för 7 abonnemang, det får man mycket Cat6 för.

M2M är ett alternativ, tack för tipset!

Det är kanske inte så svårt att sätta upp en radiolänk heller, kostar antagligen inte mycket mer än 1000 kr per byggnad i hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.