Microsoft uppdaterar Windows 10 utan medgivande

Permalänk
Melding Plague

Microsoft uppdaterar Windows 10 utan medgivande

Vissa användare av Windows 10-versionerna 1903 och 1909 rapporterar missnöje med påtvingade uppdateringar till version 2004.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Livet har blivit så mycket bättre sen man bytte till linux. Går aldrig tillbaka igen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Uppdateringen fanns inte med i windows updates, så jag uppgraderade via update assistant.

Jag förstår att det finns entusiaster som här på Swelockers, men jag förstår Microsoft helt och hållet när det gäller påtvingade uppdateringar. Dom är trötta på att se nyhetsartiklar om folk som fått sina datorer hackade. Dessa personer är förefallande ofta folk som aldrig uppdaterar sitt operativsystem och sitter med utsatta maskiner.

Man ska uppdatera sitt operativsystem! Att folk vägrar uppdatera bara för sakens skull kommer jag aldrig förstå mig på.

Säkerhetsuppdateringar är sjukt viktigt när varenda TV, förstärkare och glödlampa är uppkopplade mot internet.

Microsoft har i runda slängar EN MILJARD installationer av Windows 10 världen över. Dom är så överlägset störst på marknaden att det inte finns nån egentlig tävling att prata om. En sårbarhet måste patchas. Användare ska i alla fall inte få neka dessa.

Vill man ha 100% kontroll och peta i varenda config får man köra Linux, med alla brister som det har.

edit: Jag vill också förtydliga att jag ALDRIG har fått en av de här påtvingade uppdateringarna. Jag kollar ibland nere i tray-området om det lyser orange om Wupdate-loggan. Då uppdaterar jag. Folk som blir påtvingade har nog skjutit på sina uppdaterar så länge att Windows tar eget beslut om att nu är det fasen dags.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Att windows helt plötsligt startar en uppdateringen är inte mer allvarligt än att samma sak skulle hända styrsystemet på ett flygplan när det håller på att landa. Så jag förstår inte varför folk ens bryr sig? Liksom vad är det värsta som kan hända? Nytt Tjernobyl?

Skämt åsido, jag tror på att klienterna ska bli mindre bloatade. Just för att de ska bli mer stabila. Och mindre uppdateringar kan köras i bakgrunden utan användaren märker något. Större uppdateringar kräver dock att användaren godkänner.

*edit*
Man behöver inte alls vara vidare teknisk, datorintresserad eller köra något komplicerat program för att inte vilja ha en uppdatering när som helst. Säg att man går i skolan, har ett arbete eller något och man har ett arbete som absolut senast måste vara klart en viss klockslag. Man är ute i sista sekund och jobbar på som en galning, då får windows för sig att installera en megauppdatering som tar skitlång tid, förändrar hur mycket som helst och resulterar i att windows därefter inte startar. Även om många har tillgång till flera datorer idag, så kan filer/arbete ligga på den aktuella datorn.

Så jag påstår att det finns väldigt många som inte vill ha slumpmässiga uppdateringar av sitt system precis när som helst, detta oavsett om det gäller deras dator, mobil eller personbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Uppdateringen fanns inte med i windows updates, så jag uppgraderade via update assistant.

Jag förstår att det finns entusiaster som här på Swelockers, men jag förstår Microsoft helt och hållet när det gäller påtvingade uppdateringar. Dom är trötta på att se nyhetsartiklar om folk som fått sina datorer hackade. Dessa personer är förefallande ofta folk som aldrig uppdaterar sitt operativsystem och sitter med utsatta maskiner.

Man ska uppdatera sitt operativsystem! Att folk vägrar uppdatera bara för sakens skull kommer jag aldrig förstå mig på.

Säkerhetsuppdateringar är sjukt viktigt när varenda TV, förstärkare och glödlampa är uppkopplade mot internet.

Microsoft har i runda slängar EN MILJARD installationer av Windows 10 världen över. Dom är så överlägset störst på marknaden att det inte finns nån egentlig tävling att prata om. En sårbarhet måste patchas. Användare ska i alla fall inte få neka dessa.

Vill man ha 100% kontroll och peta i varenda config får man köra Linux, med alla brister som det har.

Ja, system bör hållas uppdaterade för att skydda mot eventuella nya sårbarheter.

Ja, jag förstår även dem som tvekar på att uppdatera. Det vore inte första eller sista gången Windows-uppdatering skapar problem.

Nästan exakt varje storuppdatering har orsakat problem för tjejens dator och Cintiq, som sedan får vänta in nya drivrutiner för att fixa strulet. Hennes inkomst kräver att allt det fungerar perfekt, så det är lite svårt att bara köra uppdateringen rakt av.

Nästa steg blir nog Windows Enterprise om påtvingade uppdateringar fortsätter, men det är en slant : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Uppdateringen fanns inte med i windows updates, så jag uppgraderade via update assistant.

Jag förstår att det finns entusiaster som här på Swelockers, men jag förstår Microsoft helt och hållet när det gäller påtvingade uppdateringar. Dom är trötta på att se nyhetsartiklar om folk som fått sina datorer hackade. Dessa personer är förefallande ofta folk som aldrig uppdaterar sitt operativsystem och sitter med utsatta maskiner.

Man ska uppdatera sitt operativsystem! Att folk vägrar uppdatera bara för sakens skull kommer jag aldrig förstå mig på.

Säkerhetsuppdateringar är sjukt viktigt när varenda TV, förstärkare och glödlampa är uppkopplade mot internet.

Många sket i att uppdatera då Microsoft förstörde för många EGPU-användare i en uppdatering och mer eller mindre skitit i att lösa problemet. Finns nog garanterat fler grupper där Microsoft introducerat buggar i något de gör och sen sagt "vi jobbar på det" i 2 års tid utan att lösa det.

Permalänk
Medlem

Jag håller mig borta från stora uppdateringar som den här i typ 1-2 månader. Vill inte vara försökskanin och utsättas för jobbiga buggar de upptäcker först efter lanseringen.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag påverkas inte direkt av auto-uppdateringar...hur märker ni det?

Permalänk
Medlem

Det är så läskigt att sitta vid en Windows dator och skriva tenta. Det är ofta man måste starta om för att få Zoom, safe exam browser eller liknande att fungera. Om Windows publicerar en uppdatering precis när jag ska skriva så får jag underkänt om de ignorerar "pause updates".

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Livet har blivit så mycket bättre sen man bytte till linux. Går aldrig tillbaka igen.

Jag hade på riktigt önskat att jag kunde sagt samma sak o delat din glädje. Jag har själv provat 3 gånger totalt att gå över, den senaste bara förra året, (mint, ubuntu)
Alltså jag vill så gärna att allt skall fungera, men det slutar alltid med att jag sitter där med något enkelt litet problem som helt plötsligt blir nästan omöjligt att lösa utan att bli irriterad.

Och jag går tillbaks till Windows, även om jag egentligen vill att det inte skulle blivit så.

Dock kan jag medge att jag tror / hoppas jag att Linux kommer bli bättre och enklare för oss vanligt dödliga att använda/byta till i snabbare takt nu, så så fort jag känner att nu är det dags att byta igen så kommer det att ske.
Jag har på inget sett, helt gett upp, på att det en dag skall bli även mitt OS,

och jag är glad att det fungerar för dig i alla fall

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade manuellt för att testa runt med WDDM 2.7 och Nvidias 451.22 drivrutin. Ställde in sekundära skärmen till 60hz och lade hårdvaruaccelererat skit på den, discord, webbläsare etc. Samtidigt som jag hade spel på primära 144hz skärmen. Ryckfritt! WDDM 2.7 med GPU-schedulern fungerar.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Aktsu:

Många sket i att uppdatera då Microsoft förstörde för många EGPU-användare i en uppdatering och mer eller mindre skitit i att lösa problemet. Finns nog garanterat fler grupper där Microsoft introducerat buggar i något de gör och sen sagt "vi jobbar på det" i 2 års tid utan att lösa det.

Hur mycket fokus tror du egpu-användare får? Finns det ens 1000 pers om har det av den miljarden installationer av W10 som finns?
Som jag skrev tidigare, dom har så mycket användare att dom måste ta hänsyn till stora massan, inte spetsiga entusiaster som t.ex. på sweclockers.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Uppdateringen fanns inte med i windows updates, så jag uppgraderade via update assistant.

Jag förstår att det finns entusiaster som här på Swelockers, men jag förstår Microsoft helt och hållet när det gäller påtvingade uppdateringar. Dom är trötta på att se nyhetsartiklar om folk som fått sina datorer hackade. Dessa personer är förefallande ofta folk som aldrig uppdaterar sitt operativsystem och sitter med utsatta maskiner.

Man ska uppdatera sitt operativsystem! Att folk vägrar uppdatera bara för sakens skull kommer jag aldrig förstå mig på.

Säkerhetsuppdateringar är sjukt viktigt när varenda TV, förstärkare och glödlampa är uppkopplade mot internet.

Microsoft har i runda slängar EN MILJARD installationer av Windows 10 världen över. Dom är så överlägset störst på marknaden att det inte finns nån egentlig tävling att prata om. En sårbarhet måste patchas. Användare ska i alla fall inte få neka dessa.

Vill man ha 100% kontroll och peta i varenda config får man köra Linux, med alla brister som det har.

edit: Jag vill också förtydliga att jag ALDRIG har fått en av de här påtvingade uppdateringarna. Jag kollar ibland nere i tray-området om det lyser orange om Wupdate-loggan. Då uppdaterar jag. Folk som blir påtvingade har nog skjutit på sina uppdaterar så länge att Windows tar eget beslut om att nu är det fasen dags.

Nu är det ändå lite skillnad på säkerhetsuppdatering och annat skit

Permalänk
Medlem

Windows för mig har aldrig "bara startat en uppdatering", är alltid när jag ska stänga av datorn, så fattar inte vad folk klagar på

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag påverkas inte direkt av auto-uppdateringar...hur märker ni det?

Blue screen.

När den försökte uppdatera till 1909 kunde inte datorn starta sen. Fick köra en restore till 1903. Kör nu med 365d inställt som fördröjning av feature update. Räcker med att få säkerhetsuppdateringar.

Har numera också Linux på den för ifall windows slutar fungera helt kan man boota det får dock 5-10% sämre fps i de spel jag testat i linux så kör windows när det fungerar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Uppdateringen fanns inte med i windows updates, så jag uppgraderade via update assistant.

Jag förstår att det finns entusiaster som här på Swelockers, men jag förstår Microsoft helt och hållet när det gäller påtvingade uppdateringar. Dom är trötta på att se nyhetsartiklar om folk som fått sina datorer hackade. Dessa personer är förefallande ofta folk som aldrig uppdaterar sitt operativsystem och sitter med utsatta maskiner.

Man ska uppdatera sitt operativsystem! Att folk vägrar uppdatera bara för sakens skull kommer jag aldrig förstå mig på.

Säkerhetsuppdateringar är sjukt viktigt när varenda TV, förstärkare och glödlampa är uppkopplade mot internet.

Microsoft har i runda slängar EN MILJARD installationer av Windows 10 världen över. Dom är så överlägset störst på marknaden att det inte finns nån egentlig tävling att prata om. En sårbarhet måste patchas. Användare ska i alla fall inte få neka dessa.

Vill man ha 100% kontroll och peta i varenda config får man köra Linux, med alla brister som det har.

edit: Jag vill också förtydliga att jag ALDRIG har fått en av de här påtvingade uppdateringarna. Jag kollar ibland nere i tray-området om det lyser orange om Wupdate-loggan. Då uppdaterar jag. Folk som blir påtvingade har nog skjutit på sina uppdaterar så länge att Windows tar eget beslut om att nu är det fasen dags.

Jag har inget emot Säkerhetsuppdateringar men stora featureuppdateringar får gärna vänta...

Mitt jobb får ju lägga en del timmars pengar på mig när min dator inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hur mycket fokus tror du egpu-användare får? Finns det ens 1000 pers om har det av den miljarden installationer av W10 som finns?
Som jag skrev tidigare, dom har så mycket användare att dom måste ta hänsyn till stora massan, inte spetsiga entusiaster som t.ex. på sweclockers.

Ja men att tvinga betalande användare att uppdatera med buggiga uppdateringar som förstör just det som de använder Windows till är ju inte rimligt. Visst kan de inte ha fokus där såklart men då får de ju låta folk skippa uppdateringar (eller lösa buggar de själva introducerar).

Permalänk
Medlem

Windows as a service, precis som i games as a service så blir man påtvingad massa saker man inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Gick från 1909 rill 2004 igårkväll när jag fick att den var tillgänglig, allt verkar fungera bra.
Har som äldst ett HD 4650 i maskinen och även det fungerar över förväntan av det lilla jag fått testat.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

jag ALDRIG har fått en av de här påtvingade uppdateringarna

Tror många har det som du, men man hör bara om de som klagar för att de aldrig bryr sig om att lägga en stund på att uppdatera. Och så vill den uppdatera vid en tidpunkt de själva inte vill, och så blir det gnäll. Har kört Windows 10 sedan deom släppte det och har som du aldrig haft några problem.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

För att uppdateringar ska fungera som tänkt så är det också viktigt att du som ägare till systemet och användare ser till att datorn inte har några underliggande fel. Detta är något konsumenter ofta inte kan men också ofta inte ställer till med då de saknar vilja att leka runt och se vad som händer.

Bara lite food for thought.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Proffsmoddare

Alltid kul att håna kollegorna varje gång de får sitta och stirra på en progress-bar i 45min innan de kan börja jobba en tisdagmorgon.

Hemma har jag stängt av det med GPO:er. Vet inte hur många gånger jag vaknat upp med en ledsen smiley på skärmen efter att den bestämt sig för att installera trasiga uppdateringar mitt i natten.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Avstängd

Windows uppdateringarna är mer problem än vad dem.är värda. Microsoft måste ge oss användare valet att inte behöva uppdatera.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med Windows 10 2004 och har inte haft det här problemet, men jag gjorde en ren-installation så snart det fanns tillgängligt via Media Creation Tool. Däremot så verkar funktionen att pausa uppdateringar i X-antal dagar ha försvunnit. Förut så fanns det möjlighet att pausa dom under olika perioder beroende på vad för sorts uppdatering det var, och det är borta idag.

Lite illa då jag gärna väntar en vecka eller två för att barnsjukdomar ska hinna åtgärdas innan det släpps in.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

När windows påtvingar en stor uppdatering och hårddiskar går sönder alt förlorar all information, då är det inte kul längre.
Jag är inte bitter. Jag är mordisk.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Man ska uppdatera sitt operativsystem! Att folk vägrar uppdatera bara för sakens skull kommer jag aldrig förstå mig på.

Jag undviker att uppdatera eftersom microsoft verkar ha svårt att GE FAN I folks inställningar och ska hålla på att ändra skit man inte bett om

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

När windows påtvingar en stor uppdatering och hårddiskar går sönder alt förlorar all information, då är det inte kul längre.
Jag är inte bitter. Jag är mordisk.

På vad sätt orsakar uppdateringen till version 2004 att "hårddiskar går sönder"?
Menar du att de pajar rent mekaniskt?

Permalänk
Medlem

Då Microsoft lever på att analysera din data så klart de vill tvinga på dig deras senaste analysklienter.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem efter en uppdatering sen Windows 8, och jag har heller aldrig blivit tvingad till att uppdatera. Versio0n 2004 uppdaterade jag manuellt till och ångrar inget.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Uppdateringen fanns inte med i windows updates, så jag uppgraderade via update assistant.

Jag förstår att det finns entusiaster som här på Swelockers, men jag förstår Microsoft helt och hållet när det gäller påtvingade uppdateringar. Dom är trötta på att se nyhetsartiklar om folk som fått sina datorer hackade. Dessa personer är förefallande ofta folk som aldrig uppdaterar sitt operativsystem och sitter med utsatta maskiner.

Man ska uppdatera sitt operativsystem! Att folk vägrar uppdatera bara för sakens skull kommer jag aldrig förstå mig på.

Säkerhetsuppdateringar är sjukt viktigt när varenda TV, förstärkare och glödlampa är uppkopplade mot internet.

Microsoft har i runda slängar EN MILJARD installationer av Windows 10 världen över. Dom är så överlägset störst på marknaden att det inte finns nån egentlig tävling att prata om. En sårbarhet måste patchas. Användare ska i alla fall inte få neka dessa.

Vill man ha 100% kontroll och peta i varenda config får man köra Linux, med alla brister som det har.

edit: Jag vill också förtydliga att jag ALDRIG har fått en av de här påtvingade uppdateringarna. Jag kollar ibland nere i tray-området om det lyser orange om Wupdate-loggan. Då uppdaterar jag. Folk som blir påtvingade har nog skjutit på sina uppdaterar så länge att Windows tar eget beslut om att nu är det fasen dags.

Samtidigt är det skillnad på att "vägra uppdatera" och att själv ha kontroll på när och hur uppdateringen ska ske. Men jag kör Linux och upplever det ha färre brister än Windows så var och en väljer efter tycke och smak. Själv föredrar jag friheten att själv bestämma över min dator.