Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ärligt talat så förstår jag hur Sverige har misslyckats när jag läser inlägg som detta.

Kina stängde ju ner delar av landet och levererade mat till hushållen.
I Sverige är inget möjligt och allt är jobbigt tydligen men samtodogt så låtsas vi att vi är bäst i Världen på allt samtidigt.

Att låta smittade gå ute i samhället bryter mot smittskyddslagen, och hur friskt är det att låta folk dö i onödan?

.

Ur smittskyddslagen

Citat:

9 § Om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom får smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där.

Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får smittskyddsläkaren i det enskilda fallet medge undantag från förbudet att ta emot besök. Lag (2004:877).

Jag tolkar det som att först måste en smittskyddsläkare bedöma om en person utsatts för smitta innan personen får sättas i karantän. Borde det inte finnas någon särskild misstanke om att personen är smittad eller kan smittskyddsläkarna anta att hela befolkningen är smittad utan vidare?

Vi har också regeringsformen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Citat:

Kapitel 2 8 § Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot frihetsberövanden. Den som är svensk medborgare är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och att lämna det. Lag (2010:1408).

Känns inte så självklart att man skulle kunna införa total lockdown utan att bryta mot grundlagen. Grundlagen är till för att skydda oss mot att politiker begår brott mot mänskliga rättigheterna. Krävs riksdagsbeslut före och efter ett riksdagsval för att ändra grundlagen.

Och i så fall om detta är så viktigt, varför gör man inte lika hårda åtgärder mot att stoppa rökning, se till att folk motionerar o.s.v.? Helt galet om man försöker bota ett problem utan att se värre problem. Ska vi stänga av all trafik för att det förekommer trafikolyckor? Borde vi inte stänga av all industri som släpper ut växthusgaser, det kan döda oss alla på lite sikt om detta inte sker?

Alltså visst man bör ha rimliga åtgärder som Sverige har nu. Men galna idéer av politiker är bra att undvika. Ministerstyre blir sällan bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du läser bara det du vill, ingen mening att fortsätta diskussionen. Ha en bra Corona.

Jag läste detta "Fick förklara för min dotters mamma att det inte var aktuellt att ta med henne till Gotland i sommar." Det verkar inte vara helt lätt att förklara varför? Men hoppas ni får en trevlig sommar oavsett.

Permalänk
Medlem

Att ta med barnen på semesterresan är väl hyfsat riskfritt? Som jag förstått saken drabbas inte barn särskilt mycket av covid-19.

Syns här att det är relativt ovanligt i gruppen 0-19 år.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f...

Får det till ungefär 2% av de bekräftade sjukdomsfallen och 1 död av ca totalt 4800 döda. Framgår inget om bakomliggande sjukdomar hos barnet som dog. Finns säkert annat som är farligare för barnen på semestern än covid19. T.ex. att åka bil.

Permalänk
Medlem

Blir en semester hemma i år, sunt förnuft säger att man åker inte på semester mitt i en pandemi. Det blir dagsturer med utgång hemifrån till friluftsaktivteter i skog och mark istället. Tror spridningen kommer ta fart ordentligt i höst när semestrarna är över.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Fast det är väl då som man bör vara hemma, när den andra vågen kommer på hösten. Det är ju nu på sommaren som det finns ett fönster och man kan resa. Pandemin kanske kommer att pågå i 2–3 år. Kanske 5 år, ingen som vet. Men visst har man inga problem att vara hemma väldigt länge så.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Jag menar att du inte kan säga att vi borde haft en lockdown för att undvika en total överbelastning av vården under denna pandemis inledning och som motivering ange att det skulle ha kunnat blivit värre än vad det faktiskt blev. Vi har liksom facit för detta nu och kan konstatera att sjukvården inte blev totalt överbelastad. Det blev (och är) väldigt ansträngt, men det har funnits kapacitet tillgänglig.

Det är lite som att säga att man borde ha tagit med sig ett paraply igår, även fast det inte regnade, men det hade ju kunnat regna. Men idag så vet vi att det inte regnade igår och att man därmed inte behövde ett paraply.

Om vi däremot pratar om huruvida man borde ta ett paraply idag eller imorgon, så finns det ju en osäkerhetsfaktor eftersom det inte ännu skett och det eventuellt kan regna. Det är alltså en annan sak om denna diskussion hade ägt rum i början av spridningen i Sverige (när andra länder exempelvis valde att stänga ner), eftersom vi då inte visste hur allvarlig belastningen på sjukvården skulle bli.

Hoppas detta är tydligt nog.

Fortfarande säger jag inte lockdown för att undvika total överbelastning. Jag säger lockdown i förebyggande syfte, då det är lätt att hamna i en "räddnings" position istället för att vara "samlade och beredda" och det är bättre synkat.

Tycker ditt exempel med paraply inte alls speglar komplexa problemet. Återigen så har du bara sjukvården i dina tankar och då faller hela diskussionen. Jag har redan gett dig 110% rätt i det avseendet.

Du får det att låta som jag är efterklok och jag kan tyvärr inte ärlig säga exakt när jag fick dessa tankar, men jag tror ändå detta var uppe rätt tidigt och nu är det mer resonera kring strategi nästa gång något liknande händer.

Skrivet av Blomman90:

Jag har tyvärr svårt att förstå en mening av vad du skriver. Vad är en "billig nivå" och "godkänt" i vad?
Det finns gott om statistik på att isolering och ekonomiska depressioner leder till ökat socialt lidande och självmord. Hur varje enskild individ agerar går inte att uttala sig om, men på gruppnivå så är detta ett välkänt fenomen.

Vad har regn med lockdown att göra? Du kan ju inte tro att en lockdown på 2 dagar eller en helg gör någon skillnad i detta läge. De lockdowns vi har sett i andra europeiska länder har varit allt mellan 4 och 8 veckor. Efter det så har det mig veterligen ofta handlat om ett gradvist öppnande.

Men under de veckor som lockdownen pågår så får man ju inte gå till jobbet eller liknande. Så alla arbetsgivare ska betala full lön, samtidigt som inget arbeta utförs och därmed ofta inga intäkter. De som driver egna företag har 0 intäkter och behöver således ha en egen sparbuffert att leva på. Sådana situationer leder till att företag går i konkurs (vilket redan skett i rekordvolymer i Sverige under denna kris, trots att vi alltså inte har haft en lockdown), vilket leder till att människor blir arbetslösa och riskerar att sätta igång en finanskris, vilket kan leda till en recession och i värsta fall en depression. En så pass stor skada på ekonomin leder då till sämre folkhälsa med psykisk ohälsa som följd.

Det är inte garanterat att en lockdown skulle leda till en depression, men riskerna ökar ju betänkligt då företag som kunnat bedriva sina verksamheter i någon mån överhuvudtaget inte längre kan det.

Du tar bara in att sjukvården inte kollapsat som den måttstock som är det enda som gäller. Jag menar att det är för lågt ställda krav, och bara för vi klarade de så är det lugnt. Jag var nog aldrig orolig över att Sverige skulle klara det, utan mer hur bra. Nu med facit tycker jag att vi klarade det, men inte så bra. Jag menar att strävan efter att göra det perfekt med sjukvården skadar verkligen ingen, då om de visar sig att det inte var så allvarligt kan vi återuppta normal sjukvård fortare.

Den statistik du pratar om, hur pass jämförbar är den verkligen med den krisen som hela världen inte var beredd på? Du kan ha massa statistik men så länge det inte går att applicera på detta fall så finns det lite och hämta.

Vem säger att en lockdown behöver bara 4-8 veckor? Ja den kanske behöver vara 4-8 veckor om sjukvården behöver räddas. Men 1 vecka eller några dagar kanske gör att bättre beslut tas inom flera område vilket är positivt.

Som sagt, det blir intressant och se om dessa enorma nackdelar blir så illa som du säger. Man måste också ta in i beräkningarna att alla blir påverkade. Klart att det blir sämre än förr, men frågan är ifall man kan använda det som en standard? Jag tycker inte, utan man får respektera en sådan här kris.

Skrivet av Blomman90:

Vad baserar du detta på, att alla nackdelar med en lockdown "försvinner" om sjukvården är "hotat"? Hur menar du att de "försvinner" och hur definierar du att sjukvården är "hotad"?

Låt mig dra din tes till sin spets. Om vi helt vill stoppa spridningen av Covid-19 så kan vi ju införa en 100%-ig lockdown. Alltså att ingen, absolut ingen får lämna sitt hem (inte heller de som jobbar inom sjukvård, äldreomsorg, räddningstjänst, etc.). Sedan väntar vi tills alla som redan har smittan tillfrisknar innan vi lättar på restriktionerna. Då kommer ju smittan inom Sverige garanterat att dö ut. Men samtidigt så kommer mer eller mindre alla att dö ändå, då gemene man inte har proviant att klara sig i flera veckor utan möjlighet att gå ut för att införskaffa mer. Så även om vi lyckas med uppdraget att stoppa smittan, så skulle sannolikt flera miljoner svenskar dö av svält eller andra tillbud. Jag tror ingen tycker att det låter som en särskilt bra idé.

Jag säger inte att detta är vad du föreslår, utan bara att skalan är oerhört mörk på "båda" sidor. Att inte införa några som helst restriktioner (vilket ju ändå Sverige har gjort), skulle sannolikt innebära en kollapsad sjukvård och ett katastrofalt högt tal när det kommer till antalet avlidna i smittan. Men på andra sidan skalan, om man går ut för med alldeles för hårda restriktioner, innebär en finansiell katastrof som i slutändan också tar massvis med människoliv. Därför är det oerhört viktigt att balansera de åtgärder man vidtar, att uppsidorna överväger nedsidorna.

Det jag menar är att det är accepterat att ha lockdown om sjukvården är på väg att kollapsa eller har kollapsat. Då är liksom alla nackdelar helt borta från diskussionen. Sjukvården är ju absolut ohotad 1, men har du kommit till kollaps, kan du inte ens diskutera nackdelarna och komma med lösningar så nackdelarna inte blir så illa. Då undrar jag ifall de där nackdelarna faktiskt är så pass stora att man accepterar dem till vilket pris som helst vid kris. I mitt tycke då en planerad tidigare lockdown med större syfte, kan man diskutera nackdelarna och göra en avvägning så det inte blir så illa.

Det är inte alls min tes och tycker det är tråkigt att du antar något jag inte menar. Vill tyvärr inte svara vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Man ska hosta och nysa i armvecket enligt Folkhälsomyndigheten. Har man covid-19 och nyser på en medmänniska så är det risk för smitta oavsett mask, tyvärr. Det här med att bära mask kommer från Asien men är en ren artighetsgest, tyvärr skyddar det inte. Agnes Wold: ”Munskydd har ingen effekt”

https://www.youtube.com/watch?v=WZSKoNGTR6Q
Från Finland, Aalto University

http://ftp.iza.org/dp13319.pdf
Från Tyskland

"We use the synthetic control method to analyze the effect of face masks on the spread of
Covid-19 in Germany. Our identification approach exploits regional variation in the point
in time when face masks became compulsory. Depending on the region we analyse, we
find that face masks reduced the cumulative number of registered Covid-19 cases between
2.3% and 13% over a period of 10 days after they became compulsory. Assessing the
credibility of the various estimates, we conclude that face masks reduce the daily growth
rate of reported infections by around 40%."

Det är uppenbart att Tyskland och Finland går bättre.
För att inte tala om Japan och Sydkorea.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för riktigt bra masker att köpa i Sverige?

Permalänk
Medlem

https://www.dn.se/nyheter/sverige/johan-carlsson-smittan-kom-... (obs betalvägg/prenumeration )

tycker nog att denna artikel är rätt bra och belyser att att det inte bara var några få källor från tyskland, italien mm. som skreks på löpsedlarna just då och vars rekommendationer vad man som resenär skulle göra efteråt vid hemkomsten och rekommendationerna vid misstänkt insjuknad faktiskt verkar ha fungerat ganska bra - utan vi har alla de andra resorna som gick över hela världen och smittvägarna kommer från orter som vid tidpunkten inte hade någon varning alls, helt under radarns och som sedan small i Sverige som klusterbomber...

Vid tidperioden så var det nära 1 miljon resenärer - dvs. nära var tionde människa räknat över hela Sverige hade varit på resa utomlands under perioden (med detta i bakhuvudet så förstår man snart varför flygbolagen snabbt fick ekonomisk kris när det hela stoppades plötsligt) vilket gjorde att det var väldigt stor 'fångstnät' i att plocka upp covid-19 om det alls fanns där man vistades och passerade vid sin resande.

Man har kunnat följt detta via virusets olika mutationssteg och den överraskar och det går inte alls dom vägarna som är 'rimliga' förnuftsmässigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Det är uppenbart att Tyskland och Finland går bättre.
För att inte tala om Japan och Sydkorea.

Ska jag förstå det som att du vill påstå att det beror på att dom bär masker och enbart det?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

https://www.youtube.com/watch?v=WZSKoNGTR6Q
Från Finland, Aalto University

http://ftp.iza.org/dp13319.pdf
Från Tyskland

"We use the synthetic control method to analyze the effect of face masks on the spread of
Covid-19 in Germany. Our identification approach exploits regional variation in the point
in time when face masks became compulsory. Depending on the region we analyse, we
find that face masks reduced the cumulative number of registered Covid-19 cases between
2.3% and 13% over a period of 10 days after they became compulsory. Assessing the
credibility of the various estimates, we conclude that face masks reduce the daily growth
rate of reported infections by around 40%."

Det är uppenbart att Tyskland och Finland går bättre.
För att inte tala om Japan och Sydkorea.

Det finns andra slutsatser, tex i Finland:

-The Government of Finland believes that the benefits to the general population of wearing face masks as a means of protection against the coronavirus are "minimal".

https://www.foreigner.fi/articulo/coronavirus/finnish-governm...

Research has shown that widespread use of face masks have little or no effect on reducing the spread of upper respiratory infections, according to a report presented a government-appointed working group led by the Ministry of Social Affairs and Health (MSAH) on Friday.

"There is no scientific evidence for its use," Emerita Professor Marjukka Mäkelä said at a press briefing to unveil the report.

https://yle.fi/uutiset/osasto/news/report_little_or_no_benefi...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hmmmm, ja, vilket jäkla liv det blev, typ att halva världen nu betraktar Sverige som ett pestsmittat land.

Vad är medelåldern på de som avlidit i Sverige, 80 eller 81 år?

Människor blir ju väldigt gamla i Sverige nu för tiden och när man får in smittan i ålderdomshemmen på det sätt som vi fick, ja då går det så klart rakt åt h-vete.

Bortsett från åldershemmen har väl dock situationen i Sverige var relativt "bra" även i jämförelse med andra länder men det blir ändå konstigt/fel att säga så eftersom så många äldre människor har drabbats.

Sverige = ålderdomshemmens förlovade land. När människor blir riktigt gamla i Sverige, då sätter vi dom på ett hem, härligt att se fram emot.

Skyddet av ålderdomshemmen var så klart åt h-vete. Jag tror tex man underskattade risken att ålderdomshemmens personal skulle smittas utanför sitt jobb och bära med sig smittan in. Hur detta skulle kunna ha undvikits i praktiken är dock inte helt enkelt. Ännu mera upprörande är kanske att "nya" ålderdomshem får in smittan fortfarande, just nu i detta nu, något som jag ofta vet mörkas. Det kan tex beskrivas som att "Corona kommit in i ett av kommunens verksamhetsområden". Möjligt kommunerna är rädda för badwill eller inte vill skrämma upp invånarna i onödan, själv tycker jag det är helt galet fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det finns andra slutsatser, tex i Finland:

-The Government of Finland believes that the benefits to the general population of wearing face masks as a means of protection against the coronavirus are "minimal".

https://www.foreigner.fi/articulo/coronavirus/finnish-governm...

Research has shown that widespread use of face masks have little or no effect on reducing the spread of upper respiratory infections, according to a report presented a government-appointed working group led by the Ministry of Social Affairs and Health (MSAH) on Friday.

"There is no scientific evidence for its use," Emerita Professor Marjukka Mäkelä said at a press briefing to unveil the report.

https://yle.fi/uutiset/osasto/news/report_little_or_no_benefi...

Åtminstone bära en mask ska inte diskrimineras.
Denna situation finns fortfarande i Sverige.

Permalänk
Medlem

Man kan egentligen inte jämföra länder emellan utan utbrottsområden.

Ser man Skåne och Själland så hade Själland väldigt många fall medans Skåne knappt några alls och trots Öresundbron och fri rörlighet mellan länderna - sedan stängde Danmark gränsen och det hjälpte inte ett dugg på Själland-sidan och haft en mycket sämre utveckling än på Skånesidan trots att de ligger vägg i vägg.

Med andra ord handlar det inte om 'hur duktiga' länderna har varit utan om man fått den här klusterbomben - supersmittaren i sin byggd och alla som slår sig på brösten och tycker sig vara duktiga beror inte på att de lyckats mota smittan - utan att ha haft turen att inte fått in en supersmittare att 'brisera' i området hittills - och ingen som helst garanti att det förblir så om 6 månader.

Över huvud taget är det lite skumt att angreppen sker områdesvis och varför det är så selektivt - är det individberoende att man få ut så mycket smitta på en gång, är det ett stadie i sjukdomsförloppet som gör att man sprider väldigt mycket under en kort tid?? (tex. en stor del av publiken vid en evenemang) en normal influensa är som en lavaflod som bränner igenom landets befolkning från söder till norr - COVID-19 beter sig inte alls så utan mer som kraterhål i området där bomben ramlade ned...

Som artikeln skrev att i början så var de sjuka i början från Italien - men de hade man ganska bra koll på - de som är problem är det som kom internationellt från olika delar av världen som inte själva deklarerat att de har problem vid tidpunkten - som tex. England höll sig tyst fast de var att betrakta nära i samma status som Italien medans Italien gick ut med problemen fort man förstod allvaret, sedan har vi östra USA mfl. - det gjorde att de som kom ifrån Italien fick extra observation och de flesta resenärer faktiskt skötte sig efter de råd som getts - men tex. de som gjorde sin shopingrunda i London eller från USA över en helg /vecka och inte företog extra observation på sig själva på samma sätt som de som kom ifrån italien, var de som fyllde på med smitta senare över landet ...

djävulen finns i detaljer - de stora sakerna är lätt att peka på (som italien/tyskland och resorna därifrån) men man glömmer alla de här små grejorna - som städarna på Arlanda eller taxi som skjutsar de potentiellt sjuka resenärerna från Arlanda (och bl.a gav orsak till de höga antal fallen sjuka i Järfälla) - SL såg snart till att passagerarna bara fick kliva på i bakdelen av bussarna för att skydda föraren från höga exponeringar - men ingen brydde sig om taxikön på Arlanda... och så kan man fortsätta detalj för detalj och det är helt plötsligt inte alls konstigt att smittan hittar in äldreboende...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmmm, ja, vilket jäkla liv det blev, typ att halva världen nu betraktar Sverige som ett pestsmittat land.

Vad är medelåldern på de som avlidit i Sverige, 80 eller 81 år?

Människor blir ju väldigt gamla i Sverige nu för tiden och när man får in smittan i ålderdomshemmen på det sätt som vi fick, jag då går det så klart rakt åt h-vete.

Bortsett från åldershemmen har väl dock situationen i Sverige var relativt bra även i jämförelse i andra länder men det blir ändå konstigt att säga så eftersom så många äldre människor har drabbats.

Sverige = ålderdomshemmens förlovade land

Skyddet av ålderdomshemmen var så klart åt h-vete. Jag tror tex man underskattade risken att ålderdomshemmens personal skulle smittas utanför sitt jobb och bära med sig smittan in. Hur detta skulle kunna ha undvikits i praktiken är dock inte helt enkelt.

Vi är knappast "ålderdomshemmens förlovade land", vår äldrevård är så nedmonterad att du i princip har båda fötterna i graven innan du får komma till äldreboende. En släkting dog i höstas, samma kväll som hon kom till äldreboendet.

En annan bekants man såg jag tyna bort hemma där han under de 5 av sina 6 sista månader under en konvalescens skyfflades mellan sängen och soffa, där han fick sitta hela dagarna för att det inte fanns hiss. Han dog ett par veckor efter han fick äldreboende. Personligen är jag övertygad om att han kunde ha levt betydligt längre om han hade haft möjlighet att komma ut och röra på sig istället för att sitta 10-12 timmar om dagen i soffan, halvnaken med blöja på sig och invänta att bli inburen till sängen.

Vi har nog en hel del att fixa med vår äldrevård och välfärdssystem när detta är över.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ser man Skåne och Själland så hade Själland väldigt många fall medans Skåne knappt några alls och trots Öresundbron och fri rörlighet mellan länderna - sedan stängde Danmark gränsen och det hjälpte inte ett dugg på Själland-sidan och haft en mycket sämre utveckling än på Skånesidan trots att de ligger vägg i vägg.

Ja det är smått komiskt hur en del danskar (jo jag läser lite på danska forum också) ser oss svenskar om pestsmittade och i det närmaste militant försvarar stängningen av bron trots att vi i Skåne har lägre andel smittade.

Att sen danskar och de svenskar som jobbar i Danmark får pendla varje dag och yrkestrafik får åka gör ju att de man i praktiken utestängde var svenska turister som åkte över till Danmark. Jag tror knappast andelen svenska turister i Danmark utgör någon stor andel av de som åker till Danmark från Sverige under mars och april. Nu i maj och juni så har ju däremot danskar som besöker Skåne ökat; här är det ju öppet och man kan ha trevligt. Detta faktum verkar helt gå dessa militanta danskar helt förbi, för det viktiga är ju hålla borta de svenska pestsmittade...

Nu säger jag inte att alla danskar är såna; jag är tämligen övertygad om att merparten både är trevliga och vettiga!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Fast det är väl då som man bör vara hemma, när den andra vågen kommer på hösten. Det är ju nu på sommaren som det finns ett fönster och man kan resa. Pandemin kanske kommer att pågå i 2–3 år. Kanske 5 år, ingen som vet. Men visst har man inga problem att vara hemma väldigt länge så.

Personligen tror jag vi får leva med olika pandemier livet ut. vi får vänja oss med ett nytt sätt att leva men social distansering har vi i Sverige ändå alltid varit bra på. tex väskan på buss-sätet för att få sitta ifred.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

På svt morgon berättade man om en ny Amerikansk studie angående ansiktsmask som visar att det är mycket effektivt.

The best way to reduce Covid-19 transmission is to wear a face mask, study finds

Vill ni se inslaget på svt så gå fram till 02:00:14

Morgonstudion

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

På svt morgon berättade man om en ny Amerikansk studie angående ansiktsmask som visar att det är mycket effektivt.

The best way to reduce Covid-19 transmission is to wear a face mask, study finds

Vill ni se inslaget på svt så gå fram till 02:00:14

Morgonstudion

Det är omöjligt bättre med ansiktsmask än att stanna hemma både vad gäller att vara mottaglig för smitta och att riskera att smitta andra. Jag vet att alla inte kan stanna hemma hela tiden, jag har ett sådant jobb att jag inte kan jobba hemifrån det är dessutom en sådan industri som inte kan stänga ner hur som hellst samt att den räknas som samhällsviktig.

Angående en Amerikansk studie så finns det minst lika många studier som denna enda amerikanska som säger att det är så nära verkningslöst att det är meningslöst att slösa energi och pengar på att besvära sig med ansiktsmask.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag inte hängt med COVID-19 på ett tag men fullföljer social distansering fortfarande, och vad jag förstått om senaste forskningen så är COVID-19 svårare att smitta från att plockas upp från ytor än att vistas nära någon som hostar eller spottar när de pratar med en.

Hur gäller detta med COVID-19:s överlevnad på kalla ytor? T.ex., på matvaror i kylskåp och glassburkar i frysar? Har en Ben & Jerry som jag undrar om jag vågar äta i sängen eller inte. Mest oroar jag mig smått över att smeta ned potentiell Covid-19 i händerna som sedan hamnar i sängkläderna och kanske till sist i min kropp.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har det funnits några restriktioner för resor inom Sverige så har jag missat det helt. Att det fanns någon slags avrådan har jag varit medveten om. Är det här SVD som skriver otroligt taffligt eller tycker ni att språkbruket är tydligt? Är det måntro avisktligt att man försöker blanda ihop uttryck och göra folk osäkra? Är det våra myndigheter som gått i bräschen för att kalla en avrådan för en restriktion?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lofen:

Det är omöjligt bättre med ansiktsmask än att stanna hemma både vad gäller att vara mottaglig för smitta och att riskera att smitta andra. Jag vet att alla inte kan stanna hemma hela tiden, jag har ett sådant jobb att jag inte kan jobba hemifrån det är dessutom en sådan industri som inte kan stänga ner hur som hellst samt att den räknas som samhällsviktig.

Angående en Amerikansk studie så finns det minst lika många studier som denna enda amerikanska som säger att det är så nära verkningslöst att det är meningslöst att slösa energi och pengar på att besvära sig med ansiktsmask.

Det bästa tipset jag har hört kring ansiktsmaskar och covid-19 är att visst kan du bära en men bete dig fortfarande som om du INTE bär på någon. Underförstått är att ansiktsmaskar är mycket sämre än alla andra åtgärder man kan vidta och det är inte heller någon ursäkt för att upphöra med de andra åtgärderna som är mycket effektivare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Det är omöjligt bättre med ansiktsmask än att stanna hemma både vad gäller att vara mottaglig för smitta och att riskera att smitta andra. Jag vet att alla inte kan stanna hemma hela tiden, jag har ett sådant jobb att jag inte kan jobba hemifrån det är dessutom en sådan industri som inte kan stänga ner hur som hellst samt att den räknas som samhällsviktig.

Angående en Amerikansk studie så finns det minst lika många studier som denna enda amerikanska som säger att det är så nära verkningslöst att det är meningslöst att slösa energi och pengar på att besvära sig med ansiktsmask.

Det är därför majoriteten av länder bär mask? Har du läst studien?

Citat ur studien. "The researchers, led by Renyi Zhang from the department of Atmospheric Sciences at Texas A&M University, compared Covid-19 infection rate trends in Italy and New York both before and after face masks were made mandatory. Both locations started to see infection rates flatten only after mandatory face masks measures were put in place".

Permalänk
Avstängd

@landahl: Jovars, men de flesta kan inte bära och/eller hantera dem rätt så det blir fortfarande som om de inte bär någon mask i slutändan med tanke på hur mycket de omedvetet de kontaminerar sig själva såväl som andra.

Det finns många som har gymkort men ändå inte gymmar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@landahl: Jovars, men de flesta kan inte bära och/eller hantera dem rätt så det blir fortfarande som om de inte bär någon mask i slutändan med tanke på hur mycket de omedvetet de kontaminerar sig själva såväl som andra.

Det finns många som har gymkort men ändå inte gymmar!

Det känns totalt meningslöst att diskutera med vissa människor här så vi lägger ner. Ha en trevlig kväll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Det känns totalt meningslöst att diskutera med vissa människor här så vi lägger ner. Ha en trevlig kväll.

Å andra sidan: "Diskutera" är väl just det som händer när alla andra inte bara håller med och trycker på "gilla-knappen", utan faktiskt kommer med (mot-)argument?

Att "diskutera" kring en frågeställning där alla har samma åsikt... varför ens "diskutera"

Edit: La till (mot)
Permalänk
Avstängd

Fick nyss höra från person som arbetar inom vården att just nu är det, inofficiellt talat, stor pågående smittspridning i Sundsvall. Nu blir det nog att även undvika mataffären ett par veckor framöver...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

https://i.imgur.com/S3WgeSa.png?2

Har det funnits några restriktioner för resor inom Sverige så har jag missat det helt. Att det fanns någon slags avrådan har jag varit medveten om. Är det här SVD som skriver otroligt taffligt eller tycker ni att språkbruket är tydligt? Är det måntro avisktligt att man försöker blanda ihop uttryck och göra folk osäkra? Är det våra myndigheter som gått i bräschen för att kalla en avrådan för en restriktion?

Restriktioner ja man skulle vara restriktiv med resor förut, hålla igen. "Avstå onödiga resor" sa de. Det nya beskedet ser ut att komma från regeringskansliet: Lättade reserestriktioner i sommar. Det går säkert att använda ett tydligare språkbruk, men de flesta förstår väl vad som menas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är därför majoriteten av länder bär mask? Har du läst studien?

Citat ur studien. "The researchers, led by Renyi Zhang from the department of Atmospheric Sciences at Texas A&M University, compared Covid-19 infection rate trends in Italy and New York both before and after face masks were made mandatory. Both locations started to see infection rates flatten only after mandatory face masks measures were put in place".

Intressant då att smittspridningen verkar gå ner i Sverige utan att man har masktvång...vad är det vi gör som dom inte gjorde?

Antar att man redan filtrerat bort andra restriktioner/förhållningsregler som lär ha trätt i kraft ungefär samtidigt. Sedan kan man undra hur man väger saker mot varandra när det gäller effektivitet i att minska smittspridningen. Orkar inte läsa den själv, men det låter klart intressant.

Och så en slutgiltig fråga - är studien "peer reviewed"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

På svt morgon berättade man om en ny Amerikansk studie angående ansiktsmask som visar att det är mycket effektivt.

The best way to reduce Covid-19 transmission is to wear a face mask, study finds

Vill ni se inslaget på svt så gå fram till 02:00:14

Morgonstudion

Här är studien.