Permalänk

Budgetdator

Hej!

Det har nu blivit dags att köpa en ny dator. Jag kommer inte nyttja datorn så där super våldsamt.
Och jag kommer enbart spela CSGO när jag väl spelar. Därför vill jag komma undan billigt.

Vad tror ni som kan mer än mig om detta bygget, finns det något man kan göra annorlunda?
Jag har en SSD som jag tänkte köra med, den får duga till en början.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du lyckats bra med att prispressa. Går säkert komma ned några hundringar till men inte nämnvärt. Valet mellan Nvidia och Radeon i budgetklassen skiljer inte jättemycket. Det du skulle kunna göra är väl i så fall att hitta fynd som är begagnade komponenter.

Permalänk
Medlem

Finns inget att klaga i den där builden. Går nog inte att prispressa mer en att skada prestanda eller kvalitet på grejorna. Dock hade jag bytt ut ram minnet till det här kitet istället:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Ska du bara spela CS:GO (och inte gör något annat med datorn som nyttjar fler trådar) kan du välja en 3300X istället och spara en femhundring. Presterar bättre i CS:GO p.g.a. sina högre klockfrekvenser (CS:GO skalar inte över fler trådar). Bara du är medveten om att det innebär 8 trådar istället för 12.

För övrigt går det nog inte att prispressa så mycket mer om du ska köpa nytt. Är du beredd att köpa begagnat så kan du spara in en hel del på grafikkort alternativt få betydligt bättre prestanda för samma pengar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på det bygget du har men köpa en beggad gpu, typ en gtx 980 ti. gtx 1070 eller gtx 1660 Super de brukar gå för runt 2000:-

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Jag tackar för all input!
Ska följa upp det ni pekade på i morgon innan jag beställer.

Permalänk
Medlem

Den här finns nu för lika mycket som den GPU som du har i din bygge.
Snott från dagens fynd tråden.
https://www.computersalg.se/i/5138256/msi-gtx-1660-gaming-x-6...

Annat kan en begagnad kort vara bra

Tydligen min länk leder till en kort för 3990 här men prisjakt leder till ett kort för 2024. Möjligen fel pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carldidde:

Hej!

Det har nu blivit dags att köpa en ny dator. Jag kommer inte nyttja datorn så där super våldsamt.
Och jag kommer enbart spela CSGO när jag väl spelar. Därför vill jag komma undan billigt.

https://komponentkoll.se/bild/uyAfx.png

Vad tror ni som kan mer än mig om detta bygget, finns det något man kan göra annorlunda?
Jag har en SSD som jag tänkte köra med, den får duga till en början.

Tack på förhand!

Hade nog kört något i stil med detta här. Något sämre processor men för priset är den oslagbar. Kommer inte direkt bottlenecka dig med tanke på att du inte har ett mer high-end grafikkort.

Med denna får du dock bättre spelprestanda oavsett då ett bättre grafikkort ryms i budgeten.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red