Permalänk
Medlem

Dator fryser/lagg/buffrar ibland

Hej hej alla glada isolerade,

Vet inte riktigt hur jag ska förklara mitt problem, men det är som att hela datorn fryser eller buffrar eller något ibland. Bara under en bråkdels av en sekund, men det är nästan som den typ spelar upp ett par frames igenl. Som sagt, svårt att förklara. Datorn står i signaturen.

Märker det mest med spel/videor, då ljudet också gör detta. Ljudet blir ett nästan elektriskt ljud. Svårt att förklara det också.

Temperatur på CPU går aldrig över 80c, och har kört memtest i över 12h utan att fått något fel.

Ibland får jag dock memory overclocking error, dock har det nu fungerat väl i en vecka. Mina minnen ska ju klara 3200mhz, men kan inte få upp de så högt, vet inte om det skulle kunna vara där som är problemet?

Tack för hjälp,
AR_H

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Inaktiv

Finns minnena med i moderkortets QVL lista?
Annars kan det vara så att du får köra minnena utan överklockning.
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-A-PRO-MAX#suppor...

Uppdatera annars bios till nyaste version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Finns minnena med i moderkortets QVL lista?
Annars kan det vara så att du får köra minnena utan överklockning.
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-A-PRO-MAX#suppor...

Uppdatera annars bios till nyaste version.

Minnena finns med, iallafall står dem där, (men dock 16GB vid sidan, antar att det menas för varje sticka). Förstår inte varför a-xmp inte gör något när jag slår på det. De stannar i 2133Mhz, men kan ju överklocka till 3000Mhz utan problem. Över det får jag memory overclocking fail.

Bios är i senaste version.

På annat spår, provade att köra stresstest. CPU går upp i 100c, alldeles för högt. Känns konstigt med Be Quiet pure rock, borde vara lägre. Har provat att ta bort kylaren och bytt kylarpasta utan något resultat.

Kanske behöver jag en ny/bättre cpu-kylare?

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580