SweLäskers på skattjakt hos Soda Nation

SweLäskers på skattjakt hos Soda Nation

Sveriges mest raffinerade läsktestare åker till Soda Nation för första gången. Ett väldigt långt kvitto senare kom vi tillbaka ut i den stekheta sommarluften med rumstempererad läsk.

Nu har vi säkrat underlag till kommande tester i alla fall.

#SweLäskers

Kul med lite nytt (och gammalt) från Sweläskers! Ser fram emot testerna och betygen :).

Rumstempererad!

Testa Cockta! Jätte god herb dryck, finns att hitta på Coop oftast

Ja och nu har gbg (har för mig) 400 kvadratmeter systembolag med bara öl så där borde ni hitta öl till öl tester om ni gör några.. finns nog nått som ingen har testat än... 🤪

Den absolut bästa läskedrycken är IMO Haiwa från Vasa Bryggeri! Synd att det inte går att få tag på i Sydsverige

Pop Arts Hjortrongranat kan vara den godaste läsken någonsin.

Om ni ska prova en Pop Art (beerstudio från Umeå) så sikta på
http://popartcraftsoda.se/
Denna med mycket is och en liten kvist med mynta i är mums. Utan is så kan den bli lite väl kraftig i smaken.

Dear LäskBlaskers,
Testa Nocco Blodapelsin.

Skrivet av Näbbdjuret:

Dear LäskBlaskers,
Testa Nocco Blodapelsin.

Jag har letat efter den men har inte hittat någon än. Vet du något ställe som har fått in den?

Ni måste testa lite klassiker från Vasa Bryggeri som: Vira Blåtira, Pomril, Haiwa, Cherry, Rio, Citronil, Coco Bahia, Festbrus (sjukt god) XL Cola.

http://www.vasabryggeri.se/laskedrycker.php

Skrivet av Näbbdjuret:

Dear LäskBlaskers,
Testa Nocco Blodapelsin.

Ställer mig tveksam till klorerat socker som till slut hamnar i naturen och inte bryts ner. Varför används inte aspartam som kan brytas ner av kroppen?

Skrivet av THB:

Ni måste testa lite klassiker från Vasa Bryggeri som: Vira Blåtira, Pomril, Haiwa, Cherry, Rio, Citronil, Coco Bahia, Festbrus (sjukt god) XL Cola.

http://www.vasabryggeri.se/laskedrycker.php

Lite synd att Vasa inte kunde förnya licensen för Trocadero. Lätt bästa drickan från dom.

Om det ska va' läskeblask, så ska de va' Old Jamaica Ginger Beer.

Iskall, en het, solig sommardag.

Finns näppeligen något bättre, möjligtvis förutom min salig hädangångna farmors hemgjorda fläderblomssaft. Men den var ju förvisso inte kolsyrad!

@Kenneth:
Ah, hittade på ICA i Kärrtorp
Den är god.

Skrivet av Näbbdjuret:

@Kenneth:
Ah, hittade på ICA i Kärrtorp
Den är god.

Nämen! Det är inte alls långt ifrån mig. Ska gå på skattjakt idag

Skrivet av µiCro:

Ställer mig tveksam till klorerat socker som till slut hamnar i naturen och inte bryts ner. Varför används inte aspartam som kan brytas ner av kroppen?

Du kan väl ställa frågan till tillverkaren och meddela oss sen, vore ganska intressant att veta.
Edit: Svarade fel inlägg.

@Näbbdjuret Frågan nu ställd till Nocco! Uppdaterar med svar här när/om jag erhåller det

Skrivet av µiCro:

@Näbbdjuret Frågan nu ställd till Nocco! Uppdaterar med svar här när/om jag erhåller det

Vet kanske redan svaret.. men uppdatera gärna ändå.. tror att detta är därför dem inte anväder aspartam. Sjukdomen PKU innebär att kroppen har svårt att bryta ner, metabolisera, överskott av fenylalanin och därför måste personer med PKU hålla sitt intag av fenylalanin lågt. Färdigförpackade livsmedel som innehåller aspartam måste därför märkas med uppgift om att de innehåller fenylalanin. Och nocco vill nog sälja till alla personer även dem som lider av PKU..

Är det någon här som provat cactus cooler?

Skål då med en iskall Jolt cola i värmen

Skrivet av Kenneth:

Jag har letat efter den men har inte hittat någon än. Vet du något ställe som har fått in den?

Dom har den till rätt bra extrapris på ICA Bea i Svedmyra just nu.

https://tastyamerica.se/drycker/ finns en hel del kul att testa

Pommac och Champis är två självklara läsker i ett sådant här test.

Skrivet av ThunderboltDrgn:

Pommac och Champis är två självklara läsker i ett sådant här test.

Rly pommac och champis har ju funnits hur länge som helst varför testa dem? Inte så stor skillnad på dem faktiskt förutom att en smakar sötare och den andra smakar lite mer vad den är gjord av kommer ej ihåg vilket tror champis är lite sötare än pommacen.. ok pommac har hallon juice och champis har druvor det är typ den största skillanden men smaken är ändå identisk pga äppeljuicen tar över mkt av smaken på så sätt så är en av dem sötare än den andra. Det är ialla fall vad jag tycker om dem 2.. sen har alla olika smaklökar 😁

Skrivet av Shadow666:

Vet kanske redan svaret.. men uppdatera gärna ändå.. tror att detta är därför dem inte anväder aspartam. Sjukdomen PKU innebär att kroppen har svårt att bryta ner, metabolisera, överskott av fenylalanin och därför måste personer med PKU hålla sitt intag av fenylalanin lågt. Färdigförpackade livsmedel som innehåller aspartam måste därför märkas med uppgift om att de innehåller fenylalanin. Och nocco vill nog sälja till alla personer även dem som lider av PKU..

PKU är extremt ovanligt, cirka 5 per 100 000 födda. Det är något annat som ligger bakom valet.

Skrivet av bubbelbabbel:

PKU är extremt ovanligt, cirka 5 per 100 000 födda. Det är något annat som ligger bakom valet.

Ok.. Har ju varit stora demonstrationer i usa mot pepsi max för att dem använder aspartam för att det är cancerframkallande men det behövs ca 2400 burkar om dagen för att det ska bli så alvarligt.. kanske är en av anledningarna vad vet jag..😁