Montera Be Quiet Pure Rock på mitt moderkort/processor??

Permalänk
Medlem

Montera Be Quiet Pure Rock på mitt moderkort/processor??

Hej

Klockan är mycket men tror inte jag tänker rätt ändå. Kylaren till processorn är en Be Quiet Pure Rock. Själva processorn/moderkort står i min signatur. Men jag får verkligen inte ihop det. Själva fästena som sitter i moderkortet med hjälp av distanserna är cirka 5mm för långt ner. Så det är gräsligt långt ifrån att själva kylaren ska kunna fästas.

Jag har kollat i manualen till kylaren och det är rätt distanser/skruvar osv till mitt moderkort. Allt var väldigt tydligt uppmärkt med AMD på påsarna till kylaren. Själva tvärgående fästet som sitter ovanpå "kylplattan" sitter också i rätt läge i sina spår och klaff emot metallen.

Vad i hela friden gör jag fel???

Bild 1. Här ser ni vad manualen till kylaren säger.
Bild 2. Här ser ni hur det är fäst på ena sidan.
Bild 3. Här ser ni allt monterat, eller satt på plats i alla fall. Men fästena på moderkortet hade behövt sitta ca 5 mm högre upp för att jag ska kunna fästa fast kylaren. På vänstra sidan ser ni att den upphöjda delen, på fästet som sitter i moderkortet, syns helt. Den ska ju upp i den utskärda delen av tvärgående aluminiumfästet som sitter över kylaren. Aluminiumfästet sitter så långt ner det kan också. De räfflade delarna går ner i skårorna och det sitter dikt an.

Bild1

Bild2

Bild3

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Skruvar du i skruvarna sida för sida? Skruva i båda lite åt gången, min erfarenhet är att det kan krävas en måttlig mängd våld för att få allt på plats.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du applicerar om kylpastan på nytt och provar att läsa denna del extra noga ur manualen,

Bästa är att skruva åt båda skruvarna lite åt taget, först ena skruven minimalt bara så att den sitter fast och sedan gör likadant med andra skruven. Efter detta så kör du 2-3 korta varv på varje skruv åt gången (för att sprida kylpastan så jämnt som möjligt) tills den sitter som berget. Suveränt enkel montering för övrigt, en av mina favoritkylare att bygga med

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Minns att jag också var frustrerad över att det var för långt avstånd. Fick läsa om manualen flera ggr innan jag kom på vad jag gjorde fel. Ta det lugnt så kommer det lösa sig för dig.

Tror att jag hade glömt att använda rätt distanser vända på rätt sätt under monteringskitet som ställde till det. Var lite otydligt först att se dessa. Prova så ser du att de är olika på var sida.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Skruvar du i skruvarna sida för sida? Skruva i båda lite åt gången, min erfarenhet är att det kan krävas en måttlig mängd våld för att få allt på plats.

Hade jag inte kunnat korsdrag så hade jag förlorat min anställning för länge sedan. Så där ligger inte problemet. Är som sagt 5mm det handlar om vilket är väldigt mycket.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Rekommenderar att du applicerar om kylpastan på nytt och provar att läsa denna del extra noga ur manualen,

https://i.imgur.com/oKnmCwP.png

Bästa är att skruva åt båda skruvarna lite åt taget, först ena skruven minimalt bara så att den sitter fast och sedan gör likadant med andra skruven. Efter detta så kör du 2-3 korta varv på varje skruv åt gången (för att sprida kylpastan så jämnt som möjligt) tills den sitter som berget. Suveränt enkel montering för övrigt, en av mina favoritkylare att bygga med

Problemet är att det är 5 mm ifrån. Skruvarna är inte ens i närheten att kunna dra första gängan i.

Kylpastan ska jag givetvis lägga om.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Problemet är att det är 5 mm ifrån. Skruvarna är inte ens i närheten att kunna dra första gängan i.

Kylpastan ska jag givetvis lägga om.

Aha! Jag tror faktiskt jag ser var skon klämmer. Jag har bara monterat första versionen av Pure Rock hittills, men detta verkar vara den nya.

Manualen är inte suverän på att förklara allting dessvärre, men som jag förstår det så ska man använda brickorna gjorda för AM3 (4st medföljande) under de svarta distanserna. På så sätt så lär mellanrummet minskas något, förhoppningsvis

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Aha! Jag tror faktiskt jag ser var skon klämmer. Jag har bara monterat första versionen av Pure Rock hittills, men detta verkar vara den nya.

Manualen är inte suverän på att förklara allting dessvärre, men som jag förstår det så ska man använda brickorna gjorda för AM3 (4st medföljande) under de svarta distanserna. På så sätt så lär mellanrummet minskas något, förhoppningsvis

Om det vore så väl att en liten plastpackning på 1.75mm i skulle hjälpa😀. Men jag har en lösning på problemet.

Mellanrum

Uppdatering. Nu ser jag vad som saknas.... De där AM3 brickorna finns inte med i någon påse. Har även kollat Intel påsarna. Det ända som var med i AMD påsarna var de här o-ringarna i plast. Står visserligen inget om att de ska användas eller AM3 brickorna. Har själv införskaffat brickor innan idag för att lösa det så då skulle egentligen min lösning varit med i påsen😀

Är HELT säker på att de inte fanns med. Kollat allt tusentals gånger. Vänt packningen in och ut flertal gånger igen. Gått igenom de genomskinliga påsarna igen osv. Alltid väldigt noga när jag packar upp skruvar och grejer så att allt verkligen kommer ut från förpackningen. Lägger alltid skruvar i egna askar så inget ska komma bort. Sopsorterar också ner till minsta lilla plastbit så går alltid igenom alla förpackningar innan jag slänger dem med....

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Jag har precis monterat en sådan kylare på grabbens dator och jag använde original monteringsram + överliggande ”balk” och 2 st små hakar/ vinklar som hakas i original fästet och skruvas fast i överliggaren. Allt sitter som berget och sänkte tempen med 20 grader mot original.
Här är en video:[url="https://www.youtube.com/watch?v=bdAiHajYFIk"]

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x, Asus Rog Strix B550-F Gaming, Kingston DDR4-3600MHz 2 x 16 Gb, Asus Rtx 3060 Dual OC v2, Kingston KC 3000 1TB, BeQuiet Pure Base 500 TG, Fractal Design Newton R3 600w, BeQuiet Dark Rock Pro 4