Nvidias nästa generations grafikkylare sägs bli en dyr pjäs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Känns inte rimligt att tillverkningskostnaden är 1500 kr. Då skulle 3000 kr av grafikkorten pris vara kylaren. 1500 + 60% marginal + 25% moms.

Det där är ju Nvidias pris mot grossisterna.
Påslaget från tillverkning till slutkund är mycket större, minst 100% och snarare 200% på nettokostnaden, så ca 5000kr (med moms) är en rimligare bedömning av kostnaden för kylaren i grafikkortets pris.
Inget som drabbar mig, då jag håller mig till kort runt 3000, och gärna lägre...

Permalänk

Förstår inte att kyllösningen skall kosta 1500kr i TK

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

...hittade den här på tuben.. ganska bra resonemang om varför vad osv. En del ungefär det jag flurade om.
https://www.youtube.com/watch?v=BMMiP6z7-00

Tack! Riktigt spännande tider att vänta på en GPU uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, fast jämförelsen som gjordes var mot 2080Ti, eller 250W TDP mot 320W.

Notera att det står TBP, dvs typical/total board power. Dock lite oklart hur den skillnaden är relevant här och hur nvidia i vanliga fall använder TDP. Men det kan vara så att i vanliga fall så använder nvidia TDP (då 250W) och då är det bara för GPU, och i detta fall är det total effekt för hela kortet som det syftas på (lär väl dock inte förklara 70w). Hur som är det inte säketr att man kan göra direkta jämförelser, samt att denna specifikation inte direkt är officiel.

Sen var det inte direkt länge sedan folk satt med 2-4 kort i burken i highend segmentet. Nu när vi gått till singelkort så har vi ju fortfarande gått ned en del i total förbrukning för systemet. Stora frågan är väl mer hur kylaren klarar hålla det tyst. Så länge effektiveten är hyfsat god, och inte sämre än t ex tidigare generation, så gör det ju inte så mycket om kortet drar 50w mer. Är man orolig för systemets effekt så får man helt enkelt använda ett svagare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

har ingenjörer kompetenta nog att bygga en effektiv kylare?

Vad grundar du detta på? Från historiskt sett deras blower design på gamla titans som alltid varit skräp?
Från deras dual fan reference design på RTX serien som använder en onödigt dyr vapo-chamber design istället för bara heatpipes, hålls fast via onödigt många skruvar och KLISTER och ändå inte presterar bättre än det MSI/ASUS/EVGA/Gigabyte säljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Vad grundar du detta på? Från historiskt sett deras blower design på gamla titans som alltid varit skräp?
Från deras dual fan reference design på RTX serien som använder en onödigt dyr vapo-chamber design istället för bara heatpipes, hålls fast via onödigt många skruvar och KLISTER och ändå inte presterar bättre än det MSI/ASUS/EVGA/Gigabyte säljer?

Svårt att se varför Nvidia skulle gå till en så oprövad och framförallt dyr design om den inte fungerade bra, skillnad när referenskylaren kostar 5$ och är gjord av extruded aluminium...

Permalänk
Medlem

The heatsink for the upcoming Ampere RTX series has leaked yet again, but this time without any shroud attached to it. The cooler has a huge cooling block with at least four thick heat pipes.

The secondary heatsink is physically attached to the rest of the primary part of the cooler, meaning it cannot be removed or modified by the user. NVIDIA is not using heat pipes in their cooler designs this often anymore. The last GeForce graphics card to use heat pipes was RTX 2060 Founders Edition and the card before was GTX 480.

This uniquely shaped heatsink will feature dual fans, each on the opposite side of the card. This should improve airflow no matter how the card is installed in the system. This is also another open-air cooling system by NVIDIA and it appears that blower-type designs are a thing of the past.

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-heatsink-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

The heatsink for the upcoming Ampere RTX series has leaked yet again, but this time without any shroud attached to it. The cooler has a huge cooling block with at least four thick heat pipes.

The secondary heatsink is physically attached to the rest of the primary part of the cooler, meaning it cannot be removed or modified by the user. NVIDIA is not using heat pipes in their cooler designs this often anymore. The last GeForce graphics card to use heat pipes was RTX 2060 Founders Edition and the card before was GTX 480.

This uniquely shaped heatsink will feature dual fans, each on the opposite side of the card. This should improve airflow no matter how the card is installed in the system. This is also another open-air cooling system by NVIDIA and it appears that blower-type designs are a thing of the past.

https://cdn.videocardz.com/1/2020/06/NVIDIA-GeForce-RTX-3080-heatsink.jpg
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-heatsink-...

Flänsarna vid mitten på kortet verkar inte ha något luftflöde alltså? De är ju blockerade på fläktsidan, kanske bara är ett skydd under tillverkningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Flänsarna vid mitten på kortet verkar inte ha något luftflöde alltså? De är ju blockerade på fläktsidan, kanske bara är ett skydd under tillverkningen?

Håller med om att det ser lite märkligt ut... Jag trodde spontant att varje fläkt hade en halva var av kylflänsen i mitten där luften dumpades ut från respektive fläkt, men då hade ju flänsarna behövt gå åt olika håll och vara öppna mot fläkten. Jag känner spontant att denna designlösningen inte alls passar mitt ITX-chassi alls då det bygger på att grafikkortet tar kalla luft från en sida av chassit och inte 50% mitt i chassit som det blir med denna lösning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Flänsarna vid mitten på kortet verkar inte ha något luftflöde alltså? De är ju blockerade på fläktsidan, kanske bara är ett skydd under tillverkningen?

Det ser inte ut så. Kylflänsarna i mitten verkar vara passiva. Aktiva kylningen sker mitt på GPU (antagligen vapor chamber) och i slutet där heatpipes leder ut mot den separata kylflänsen.

Permalänk
Medlem

I övrigt kan väl Nvidia inte vara helt nöjda med så många läckor. Beror i och för sig på hur lång tid kvar det är till release. Undrar om vi snart kommer få bilder på den spekulerade GA102 kretsen också. Då kan man sannolikt räkna ut storlek t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

@blade80: nu måste väll spelmakarna designa sina spel för den breda massan och inte de som har ett 24GB grafikkort för 15 000 kr.
Jag vet inte hur stor utvecklingsbudget jag hade lagt på en så liten del av marknaden.

Troligtvis inte många gamers som köper det kortet ändå om det motsvarar föregående Titan modellen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket renderingar och dylikt det är som kommit ut från kreti och pleti så skulle jag nog inte bry så mycket om "läckta" bilder om det inte kommer från tidigare pålitliga källor. För idag sitter en hel del människor med 3d-skrivare, folk som har tillgång till cnc i jobbet etc som gör fake baserat på existerande renderingar. För jag har inte läst någonstans att den första läckan har stöd från någonting alls, eller har jag missat något?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Nvidia RTX 3090 & 3080 Leak: Impressive Cooling for Higher Clocks

https://www.youtube.com/watch?v=bhZyc2KOLlE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

This is also another open-air cooling system by NVIDIA and it appears that blower-type designs are a thing of the past.

Äntligen..!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

No shit..?

Helt ärligt va ja tänkte när ja läste nyheten.

En del av mig hoppas faktiskt deras kort blir så jääävla dyra att folk köper AMD istället.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

... deras kort blir så jääävla dyra att folk köper AMD istället.

Fet chans...
Värstingkortet är till för att visa att Nvidia kan ge bästa prestanda, inte för att säljas till massorna.
Vanliga dödliga kommer då att tänka "Nvidia" när de ska köpa ett (sämre) grafikkort till betydligt lägre kostnad.