Överklocka GeForce RTX 2070 SUPER windforce oc 8gb

Permalänk
Medlem

Överklocka GeForce RTX 2070 SUPER windforce oc 8gb

Tja!

Har just slängt ihop min nya burk och tänkte om ska prova överklocka cpu och gpu lite. Har aldrig överklocka tidigare och tänkte höra vad man kan lägga sig på för överklockshastighet så att systemet ännu är stabilt så att säga?
Jag har:

CPU: AMD ryzen 3600
Moderkort: Asus rog strix b450-e gaming
Grafikkort: Geforce rtx 2070 SUPER windforce oc 8gb
Kylning: XZNT kraken x62
Ram 16gb corsair 3200mhz
Nätagg: Seasonic Focus GX 650W 80+Gold

Tack på förhand för svar och tips! 😊

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/7w1EGPZUESU

Här är väl en bra start, sen kan du hitta en liknande för gpu:n.

Permalänk
Medlem

@Mumbo: Baserat på egen erfarenhet vill jag påstå att det lättaste sättet att pressa lite extra kräm ur grafikkortet (utan att bränna ner dator och hus) är nog att kika på denna video - i synnerhet från 10 minuter och framåt, när han går igenom basic överklockning genom MSI Afterburner. Krävs alltså inte ett MSI-grafikkort för att använda Afterburner.

Idiotsäkert och enkelt. Jag stabilitetstestade med hjälp av systerprogrammet Kombustor, som belastar grafikkortet, allt eftersom jag vred upp reglagen. Detta för att se när saker och ting börjar bli shaky. Blir man för djärv med sin överklockning kan det dyka upp artefakter (grafiska glitchar och annat skevt i bilden) eller så riskerar programmet (Kombustor) att krascha. Det är ingen fara, och då vrider du bara tillbaka reglagen till senast fungerande värde. Öka långsamt och stresstesta hela tiden. Ha ett öga på temperaturen genom Afterburners eget overlay som visar temperaturer och sånt i realtid, och hoppa inte över delen om fläktkurva. Det är bra att sätta en manuell kurva, inte bara för att kyla kortet när det väl går för fullt men också för att få ner fläktarnas frekvens när du bara slösurfar. Ur kartong, in i datorn, kan standardkurvan för fläktarna vara lite väl aggressiv och onödig, eller kanske inte svara mot den kylning du behöver när du överklockar.

Har du några chassifläktar i datorn, förresten?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

@Mumbo: Baserat på egen erfarenhet vill jag påstå att det lättaste sättet att pressa lite extra kräm ur grafikkortet (utan att bränna ner dator och hus) är nog att kika på denna video - i synnerhet från 10 minuter och framåt, när han går igenom basic överklockning genom MSI Afterburner. Krävs alltså inte ett MSI-grafikkort för att använda Afterburner.

Idiotsäkert och enkelt. Jag stabilitetstestade med hjälp av systerprogrammet Kombustor, som belastar grafikkortet, allt eftersom jag vred upp reglagen. Detta för att se när saker och ting börjar bli shaky. Blir man för djärv med sin överklockning kan det dyka upp artefakter (grafiska glitchar och annat skevt i bilden) eller så riskerar programmet (Kombustor) att krascha. Det är ingen fara, och då vrider du bara tillbaka reglagen till senast fungerande värde. Öka långsamt och stresstesta hela tiden. Ha ett öga på temperaturen genom Afterburners eget overlay som visar temperaturer och sånt i realtid, och hoppa inte över delen om fläktkurva. Det är bra att sätta en manuell kurva, inte bara för att kyla kortet när det väl går för fullt men också för att få ner fläktarnas frekvens när du bara slösurfar. Ur kartong, in i datorn, kan standardkurvan för fläktarna vara lite väl aggressiv och onödig, eller kanske inte svara mot den kylning du behöver när du överklockar.

Har du några chassifläktar i datorn, förresten?

Okej värt att spana in dedå! 👍😊. Jag har som sagt inte klickat något ännu så allt är "normal" inställt än sålänge. Men jag tycker inte de verkar rulla på 100% smooth som de är nu.
Har uppdaterat de drivrutiner som fanns för Moderkort och grafikkort. Har kört lite Dota2 och 5-6 pokerbord. Har legat i snitt på 60fps på dota 2 och desamma på pokern enligt XZNT's CAM program så vettefan vad de kan vara.
Jag trodde dehär komponenterna skulle klara av dota2 felfritt och smooth. De kan ju vara jag som har missat något men vet inte vad det skulle vara. Enligt CAM så ligger cpun på 45-50 grader och grafikkortet på 30-45 grader typ när jag kör 6 pokerbord igång samtidigt.
Ja jag fick med 3x120 fläktar i corsair Carbide 678 chassit som är uppriggade + XZNT kraken x62. Så jag har 5x120 fläktar sammanlagt +graffekort ers egna då.
På tal om graffekortsfläktarna så får jag inte någon info via CAM om dom så jag undrar om dom ens är igång? Eller kickar dom bara igång ifall graffekortet får jobba under högre belastning?

Permalänk
Medlem

Om graffe fläktarna är igång är dom väldigt tystlåtna.. 😋

Permalänk
Medlem

@Mumbo: Hm, nu har jag aldrig spelat Dota - än mindre onlinepoker - men ett RTX 2070 Super är ju bara strax under de absolut vassaste korten på marknaden. Du ska kunna spela rejält krävande AAA-spel i hög upplösning med ett sånt kort. Är du säker på att det är inkopplat, alternativt att du faktiskt kopplat skärmen till grafikkortet och inte till moderkortets HDMI-utgång? Jag har aldrig hört talas om att fläktarna inte skulle snurra förrän belastning, såvida du inte har någon annan kylning till grafikkortet.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FarbrorBarbr0:

@Mumbo: Hm, nu har jag aldrig spelat Dota - än mindre onlinepoker - men ett RTX 2070 Super är ju bara strax under de absolut vassaste korten på marknaden. Du ska kunna spela rejält krävande AAA-spel i hög upplösning med ett sånt kort. Är du säker på att det är inkopplat, alternativt att du faktiskt kopplat skärmen till grafikkortet och inte till moderkortets HDMI-utgång? Jag har aldrig hört talas om att fläktarna inte skulle snurra förrän belastning, såvida du inte har någon annan kylning till grafikkortet.

Fläktarna hoppar igång runt 60c ungefär.
Trodde detta var känt, då detta gäller de flesta nyare kort.

Till ot. Öka powerlimit till max, core 50mhz och minne 800mhz, fläkt stock (duger fint).
Borde vara stabilt, men testa ändå nedan.
Ladda ner 3dmark, kör 20 stresstest loop (kanake kostar).
Eller kör ett tungt spel som tomb rider med allt på max.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Det är nog allmänt känt, men det hade jag faktiskt ingen aning om. Jag gör avbön.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Avstängd

Men dessa kort med låg power limit bios är otroligt svårt att överklocka.
Kommer ligga och trycka på max power limit nästan konstant i tyngre spel.
Vilket gör att kortet kommer på upp och ner i frekvens och voltage beroende på spel.
Du kanske kan köra plus 150 på core i några spel men endast plus 100 i andra.
Sedan rumstemp på sommaren, säg plus 5c vilket kan göra en stabil oc till ostabil.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Men dessa kort med låg power limit bios är otroligt svårt att överklocka.
Kommer ligga och trycka på max power limit nästan konstant i tyngre spel.
Vilket gör att kortet kommer på upp och ner i frekvens och voltage beroende på spel.
Du kanske kan köra plus 150 på core i några spel men endast plus 100 i andra.
Sedan rumstemp på sommaren, säg plus 5c vilket kan göra en stabil oc till ostabil.

Okej, hmm aa får ta mig en funderare över dehär me överklockningen. Jag lär väl iallafall prova att boosta upp cpun till en början.
En fråga gällande FPS i och med att ja ligger på 60 fps på både dota2 och onlinepoker. Kan de ha att göra med att ja har en 60hz skärm som ja inte kan överskrida 60 FPS eller är de 2 olika saker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mumbo:

Okej, hmm aa får ta mig en funderare över dehär me överklockningen. Jag lär väl iallafall prova att boosta upp cpun till en början.
En fråga gällande FPS i och med att ja ligger på 60 fps på både dota2 och onlinepoker. Kan de ha att göra med att ja har en 60hz skärm som ja inte kan överskrida 60 FPS eller är de 2 olika saker?

Jo det är säkert pga 60hz skärmen om du kör med vsync etc.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]