Permalänk
Medlem

Webbutveckling

Programmering/ webbutveckling
Hej alla jag har en fråga om YH utbildning på två år och det är inom webb/systemutveckling jag har vet inte vad ska jag välja mellan 4 utbildningar som är:
1- frontendutvecklare
2- frontendutvecklare - webbsäkerhet.
3- webbutvecklare.net cms
4- devops engineer

Jag är en grafiker som på grund av permittering jobbar i en tryckeri och jag kan programera i java som hobby.
Jag vill tacksamt veta om nån är verksam i en yrke ovan och vad man tycker att man ska satsa på .
Tack i förhand för alla svar

Permalänk
Medlem

Tyckte alla 4 valen lät rätt så meh, hade passat bättre i kombination med varandra eller något annat, men i och med att du i grund är grafiker kanske 1 eller 3 passa bra.

Däremot kommer man sällan undan frontend- och backend-utevckling, de flesta arbetsgivare vill ha båda om det går i alla ära "hipster"-titlen fullstack-utvecklare.

Personligen är jag meråt backend-utveckling i ett agilt team med ansvar för DevOps-arbetsättet, men behöver då och då dyka mig ned i någon React-app eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FadiAb:

Programmering/ webbutveckling
Hej alla jag har en fråga om YH utbildning på två år och det är inom webb/systemutveckling jag har vet inte vad ska jag välja mellan 4 utbildningar som är:
1- frontendutvecklare
2- frontendutvecklare - webbsäkerhet.
3- webbutvecklare.net cms
4- devops engineer

Jag är en grafiker som på grund av permittering jobbar i en tryckeri och jag kan programera i java som hobby.
Jag vill tacksamt veta om nån är verksam i en yrke ovan och vad man tycker att man ska satsa på .
Tack i förhand för alla svar

1 och 3 ligger dig nog närmast m du är grafiker.
4 an är inte systemutveclking/programmering utan mer sätta upp miljöer (även om det kan innefatta lite programmering)

Permalänk
Medlem

Vad låter roligast av följande:
1. Få design till realitet på webb-plattform
2. Samma som 1 fast med säkerhetsinriktning (Antagligen lära sig hur man hanterar CSRF, sanitering (Som dock också borde hanteras i backend), injection (Som också borde hanteras i backend)) - Jag är mer för att sätta hård säkerhet på backend så jag är väl lite oklar kring hur just frontend-security fungerar.
3. Ifall det är den CMS jag tror (Content Management System): Bygga system som användare kan använda för att skapa och modifiera innehåll på hemsidan såsom WordPress. Antagligen innebär denna utbildning dock att bygga sådana tjänster, inte lära sig använda dem. I detta fall med .NET vilket är ett område jag personligen inte jobbar mycket i men tydligen ändå är hyffsat populärt på marknaden gällande webbutveckling. (Personligen föredrar jag andra varianter såsom kombination av frontend av Angular/Vue/React med backend i något som Spring(Java)/Python/Golang)
4. Ansvar inte lika mycket över utveckling (Dock fortfarande en hel del) men också över flöden kring hur det du utvecklar produktionssätts och se till så det fungerar och håller sig bra när det sitter i produktion. Devops är ett hopslag av Develop-Operation.

Poängen jag försöker få fram är att det viktiga är att du väljer det som känns roligast för din skull (Om något av det faller dig i smaken). Allat är i någon mån användningsbart att kunna och när det gäller utveckling, speciellt inom webb har jag märkt, så behöver man vidarutvecklas konstant (Sker som en del av jobbet) och kommer antagligen hamna på annat område än man först tänkte sig. Därför är det bra att välja det område som känns roligast.

Permalänk
Medlem

Nummer 4 helt klart. DevOps är inte en roll utan ett arbetssätt. Det handlar om mandat och ansvar hör ihop. Om du bygger något så får du ta ansvar för om det smäller. Dvs. samma team (personer) som bygger en produkt ska också se till att den är uppe och körs, och hantera hela lifscykeln av produkten (nya features, förbättringar etc.).

Många företag jobbar med agila teams med DevOps (speciellt "tech-bolagen", Spotify, Klarna etc.!), och precis som GonAce sade så vill man ofta ha "fullstacks", vad detta innebär egentligen är att ett team av ca 5 personer ska kunna ta helhetsansvar för en produkt. Planering, frontend, backend, ui, ux, operations och i många fall även säkerhet. Tanken är att detta leder till små autonoma teams där man kan minska ner på byrokrati och långsamma processer.

Detta innebär att få teams har råd att ha en person som endast kan göra en av dessa saker. Man behöver vara riktigt duktig på något såklart, men man ska kunna göra de mesta av dessa saker (om inte allt).

Tiden för "Frontendutvecklare" eller "Webbutveckllare" är tyvärr snart förbi. Men om du vill ha ett jobb på ett "tråkigt företag" så går ju det såklart att hitta jobb där också, än så länge.

Permalänk
Medlem

@FadiAb Jag läste #3 (om du menar Nackademin) och jobbar idag som systemutvecklare på ett produktbolag. Svarar gärna på eventuella frågor om utbildningen eller yrkesrollen.

Skrivet av NilsS:

Tiden för "Frontendutvecklare" eller "Webbutveckllare" är tyvärr snart förbi. Men om du vill ha ett jobb på ett "tråkigt företag" så går ju det såklart att hitta jobb där också, än så länge.

Webbutvecklare är väldigt brett och skulle säga att e-handel går jätte starkt nu och affärsapplikationer lär fortsätta bygga inom webben och kommer att fortsätta att göra det en bra tid framåt. Vad grundar du det på?

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar det hjälpte mycket
@zaibuf fick du mycket av utbildningen på nackademi jag menar att kändes det att man lär sig mer än teorier o hur var det på LIA ? Fick du jobb direkt och var det svårt att komma igång på jobbet . Tack i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

@FadiAb Jag läste #3 (om du menar Nackademin) och jobbar idag som systemutvecklare på ett produktbolag. Svarar gärna på eventuella frågor om utbildningen eller yrkesrollen.

Webbutvecklare är väldigt brett och skulle säga att e-handel går jätte starkt nu och affärsapplikationer lär fortsätta bygga inom webben och kommer att fortsätta att göra det en bra tid framåt. Vad grundar du det på?

Antar att han syftar på fullstack istället för att "endast" sitta med frontend.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Det enkla svaret är väl att allt är efterfrågat och ingen av oss har en aning om vad som är mest lämpat för OP utifrån intresser, erfarenhet, kompetens osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FadiAb:

Tack alla för era svar det hjälpte mycket
@zaibuf fick du mycket av utbildningen på nackademi jag menar att kändes det att man lär sig mer än teorier o hur var det på LIA ? Fick du jobb direkt och var det svårt att komma igång på jobbet . Tack i förhand

Mycket praktiskt blandat med teori. Alla kurser innefattade projekt i varierande storlek, både individuellt och grupparbeten där vi arbetade med agilt med scrum boards, demos och reviews. Fick nosa på allt från allt från C#, databaser till frontend med React. Större delen av kursen hade fokus på C# och .NET, men HTML/CSS/JS och databaser följde med i alla kurser. Så du har alltid möjlighet att inrikta dig på något annat senare, det är bra att man får testa på allting. Vi arbetade även med CD/CI pipelines mot Azure och DevOps, så om du gillar sånt så är det med i utbildningen. CMS-kursen var med Episerver, ett CMS som används främst inom enterprise då det har en hög licenskostnad.

Jag var rätt så självgående från vecka ett på min LIA. Satt alltid med i skarpa projekt tillsammans med team och fick tilldelade uppgifter som givetvis var anpassade efter min förmåga. Hade fått jobb på min LIA plats om corona inte slog till, fick jobb på företaget där jag var som konsult och har jobbat där sen dess. Då alla arbetar på distans är det lite svårare att komma in i arbetet, men har jätte bra kollegor som jag alltid kan fråga om det är nåt jag kört fast på.

En del i klassen fick jobb på sin LIA, men är många som inte lyckades få jobb på grund av corona. Personligen tror jag att det kommer att lätta till hösten, konsultbolag tog rätt mycket stryk då konsulter är det första som ryker om företag ska spara in på pengar.

Overall är jag jätte nöjd med klassen och lärarna, men mycket ansvar ligger på dig själv. Att endast gå på föreläsningarna och göra minimum för G kommer inte att räcka så långt. Jag rekommenderar att ta det på största allvar och försöka gå för VG på alla uppgifter, du lär dig så mycket mer.

Permalänk
Medlem

@zaibuf tack för snabb o saklig svar nu är man å sugen på att bli antagen o börja lära sig