Permalänk
Skrivet av fsp:

Men herregud, snacka om att jämföra äppen och päron. Du kan ju inte jämföra studiomonitorer med doningar som är tänkta att fylla ett rum med musik. KEF gör bra högtalare men riktar sig inte till samma målgrupp som Phantom. Nu har jag bara hört vanliga LS50 och inte W-varianten och de är kompetenta men jag skulle välja Phantom alla dagar i veckan för att exempelvis fylla ett stort vardagsrum med musik men för fokuserad lyssning så skulle jag inte välja någon av dem.

Nä, då har du indirekt erkänt att du är snål om du inte är fattig med tanke på hur mycket du fokuserar på priset

Hatar du Apple också eller?

Jo, det påverkar mer så du har ju inte fel i den biten. Men TS verkar ju redan ha tagit ett rejält kliv in i highend-världen med sina högtalare varför det inte alls känns fel att vilja förbättra DAC-biten. Här ville jag också lyfta att TS förstärkeri är lite underdimensionerat för högtalarna varför jag gav rekommendationen att titta på Devialet och således slå två flugor i en smäll. I mitt huvudsystem hade jag inte heller fokuserat på DAC eftersom vinyl är mitt primära medium, i mitt gamla McIntosh-system hade jag inte ens något DAC förutom den som var inbyggd i CD-spelaren. Men sedan jag bytte till Devialet så fick jag ju en extraordinärt bra DAC "på köpet" så det var ju bara att skaffa en fin CD-drive att ersätta CD-spelaren med.

När man klivit in i highend-världen där komponenter lätt kan kosta sexsiffriga belopp är dock ljudkvalitet per spenderad krona ett ganska vanskligt sätt att se på det hela. Det är svårt att sätta fingret på utan man får helt enkelt prova sig fram till vad man gillar och göra en egen bedömning på om det är värt att lägga de pengarna. Det är så mycket mer till en DAC än bara kretsen och kringkomponenterna och strömförsörjningen är sällan billiga. Sedan skiljer sig ljudet på olika DACar i olika system och det är inget man kan mäta sig till utan man får helt enkelt prova sig fram till vad man gillar och vad som matchar ens system. Jag har lånat hem snordyra grejer som jag inte alls gillat ljudmässigt i mitt system men de kan låta kalas i ett annorlunda system i butiken.

Du tror det handlar om att vara snål. Där tar du fel. Varför måste man köpa dyrt. Det är lite så det låter på dig. KEF högtalarna fyller ett rum lätt. Där har du lite fel. Jag är väldigt med på att det är en klass D teknik i Devialet. Fine. Samtidigt måste du inse att mycket utav dess pris ligger någon speciell plats. Att det är diamanter betyder inte med en gång att det är bäst. Innan du kommer med andra fina påståenden. Jag har hört det som vi så fint kallar High End. Javisst der ser och låter imponerande. Ofta är det som sådan att guldkornen är längre ner i hierarkin. McInotsh är inte min melodi. Jag gillar bäst T+A utav det jag har hört.
Till vardag kör jag Primare/Marantz/KEF/Nordost/AppleTV
Vänta lite jag är ju snål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Du tror det handlar om att vara snål. Där tar du fel. Varför måste man köpa dyrt. Det är lite så det låter på dig. KEF högtalarna fyller ett rum lätt. Där har du lite fel. Jag är väldigt med på att det är en klass D teknik i Devialet. Fine. Samtidigt måste du inse att mycket utav dess pris ligger någon speciell plats. Att det är diamanter betyder inte med en gång att det är bäst. Innan du kommer med andra fina påståenden. Jag har hört det som vi så fint kallar High End. Javisst der ser och låter imponerande. Ofta är det som sådan att guldkornen är längre ner i hierarkin. McInotsh är inte min melodi. Jag gillar bäst T+A utav det jag har hört.
Till vardag kör jag Primare/Marantz/KEF/Nordost/AppleTV
Vänta lite jag är ju snål.

Man måste inte köpa dyrt. Men precis som alltid får man vad man betalar för. Om KEF LS50 fyller ett rum med billigt lådvin så fyller Phantom samma rum med mustig Amarone. Lådvinet gör säkert de flesta nöjda men en finsmakare väljer förmodligen hellre ett par Phantom för den typen av system. Eller förstår du inte heller varför en pava Amarone kostar lika mycket som en BiB?

Jag skulle nog vilja påstå att det är du som kommer med märkliga påståenden. Som exempelvis att guldkornen kommer längre ner i hierarkin. Givetvis kan det finnas guldkorn i hela spannet när man tar kostnaden som en variabel men naturligtvis är referensmodellerna det bästa tillverkarna har att erbjuda, tro inget annat. Om det hade varit som du vill påskina så hade ju referensmodellerna saknat existensberättigande.

McIntosh är inte allas melodi men det är ett mångsidigt fabrikat med både rör och transistormodeller som röner bred uppskattning. Förutom Mac och Dev så gillar jag en hel uppsjö olika fabrikat tillsammans med rätt matchade högtalare. Air Tight, Avantgarde Acoustic(med deras egna högtalare), EAR, Pass Labs, Naim, Karan om vi ska namedroppa.

Permalänk
Medlem

Om man är _musik_ älskare inser man snabbt att Dyr-Fi inte behövs. Det används inte ens i Studion som musiken är inspelad i. Är det hyfsat rak frekvensgång, hyfsat låg distorsion, låg nivå på olika arter av yttre störningar och lågt brus så är det helt enkelt ok. Resten av jobbet beror på din kompetens som lyssnare/avkodare av musiken. Kort sagt, låter det bra, är det bra!

Sen är det inte gratis att "låta bra", men det är inte Dyr-Fi.

Att man köper Stereo som konst precis som skulpturer/tavlor är en helt annan femma, gillar man konst är det giltigt, men räkna inte med något extra ljudnirvana för det.

Att "namedroppa" ljudutrustning är bara bisarrt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Du tror det handlar om att vara snål. Där tar du fel. Varför måste man köpa dyrt. Det är lite så det låter på dig. KEF högtalarna fyller ett rum lätt. Där har du lite fel. Jag är väldigt med på att det är en klass D teknik i Devialet. Fine. Samtidigt måste du inse att mycket utav dess pris ligger någon speciell plats. Att det är diamanter betyder inte med en gång att det är bäst. Innan du kommer med andra fina påståenden. Jag har hört det som vi så fint kallar High End. Javisst der ser och låter imponerande. Ofta är det som sådan att guldkornen är längre ner i hierarkin. McInotsh är inte min melodi. Jag gillar bäst T+A utav det jag har hört.
Till vardag kör jag Primare/Marantz/KEF/Nordost/AppleTV
Vänta lite jag är ju snål.

riktigt snålt, när du kunde haft live musiker istället

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsp:

Man måste inte köpa dyrt. Men precis som alltid får man vad man betalar för. Om KEF LS50 fyller ett rum med billigt lådvin så fyller Phantom samma rum med mustig Amarone. Lådvinet gör säkert de flesta nöjda men en finsmakare väljer förmodligen hellre ett par Phantom för den typen av system. Eller förstår du inte heller varför en pava Amarone kostar lika mycket som en BiB?

Jag skulle nog vilja påstå att det är du som kommer med märkliga påståenden. Som exempelvis att guldkornen kommer längre ner i hierarkin. Givetvis kan det finnas guldkorn i hela spannet när man tar kostnaden som en variabel men naturligtvis är referensmodellerna det bästa tillverkarna har att erbjuda, tro inget annat. Om det hade varit som du vill påskina så hade ju referensmodellerna saknat existensberättigande.

McIntosh är inte allas melodi men det är ett mångsidigt fabrikat med både rör och transistormodeller som röner bred uppskattning. Förutom Mac och Dev så gillar jag en hel uppsjö olika fabrikat tillsammans med rätt matchade högtalare. Air Tight, Avantgarde Acoustic(med deras egna högtalare), EAR, Pass Labs, Naim, Karan om vi ska namedroppa.

är ganska säker på att devialet är ett billigt vin det med, men flaskan är kanske fin.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Hallå där
Har äntligen satt samman min nya hifi burk och ska nu komplettera med en DAC. De jag tittat på heter NuPrime Evolution och Moon Neo 380 och båda är intressanta men i denna prisklass vill jag gärna se mig om lite. Hade aldrig hört om Moon innan så det var en riktigt rolig överraskning. Tänkte höra om någon här har någon egen erfarenhet av något liknande?

Jag hoppas du har inrättad akustisk behandling i utrymmet där det är tänkt att installeras. Annars blir lite som att köpa en rallybil utan att ha en riktig rallybana att köra den på!

Dessutom är ju HiFi till för att låta "skönt" och inte "representativt av ljudkällorna" (aka "korrekt") så där jag är tveksam hur långt som måste gås för att kunna uppnå det. De flesta mikrofoner och ljudutrustning har sällan en perfekt platt frekvenskurva vilket visar på att sådant är svårast att utveckla. Bra HiFi-ljud bör därmed vara "billigare" än bra "korrekt ljud" då sistnämnda är svårare att uppnå tekniskt talat.

Till sist så vet jag att även i ljud så når du en prisnivå för vissa produktkategorier där du inte får ut mer för pengarna. Du når en "Apple"-prisnivå där du betalar mer för märket än de faktiska funktionerna. Var detta ligger för DAC:s vet jag inte. Men skulle tippa på mellan 3000-4000 €. Vissa "skeptiska ljudingenjörer" (t.ex., Ethan Winer) skulle nog säga att dagens DACs är så bra att över 2500 € är inte nödvändigt för en dedikerad DAC för "high-end"-bruk.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om man är _musik_ älskare inser man snabbt att Dyr-Fi inte behövs. Det används inte ens i Studion som musiken är inspelad i. Är det hyfsat rak frekvensgång, hyfsat låg distorsion, låg nivå på olika arter av yttre störningar och lågt brus så är det helt enkelt ok. Resten av jobbet beror på din kompetens som lyssnare/avkodare av musiken. Kort sagt, låter det bra, är det bra!

Sen är det inte gratis att "låta bra", men det är inte Dyr-Fi.

Att man köper Stereo som konst precis som skulpturer/tavlor är en helt annan femma, gillar man konst är det giltigt, men räkna inte med något extra ljudnirvana för det.

Att "namedroppa" ljudutrustning är bara bisarrt.

exakt, det är till för datorkomponenter i signaturer där ska det droppas!!

För att ge lite mer substans till mina citat tycker jag att ni alla har rätt, utifrån era egna perspektiv.

men jag kan tycka att musik låter bättre på bra anläggningar, även dålig musik "i mitt tycke" låter bättre.. var gränsen går, ja tar man bort defekterna i hörsel och hjärna, så är nog akustiken dit pengarna går först om man vill ha kvalitet.. men det är lättare att sälja guld och platina pläterade produkter än vettiga lyssningsrum..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag hoppas du har inrättad akustisk behandling i utrymmet där det är tänkt att installeras. Annars blir lite som att köpa en rallybil utan att ha en riktig rallybana att köra den på!

Dessutom är ju HiFi till för att låta "skönt" och inte "representativt av ljudkällorna" (aka "korrekt") så där jag är tveksam hur långt som måste gås för att kunna uppnå det. De flesta mikrofoner och ljudutrustning har sällan en perfekt platt frekvenskurva vilket visar på att sådant är svårast att utveckla. Bra HiFi-ljud bör därmed vara "billigare" än bra "korrekt ljud" då sistnämnda är svårare att uppnå tekniskt talat.

Till sist så vet jag att även i ljud så når du en prisnivå för vissa produktkategorier där du inte får ut mer för pengarna. Du når en "Apple"-prisnivå där du betalar mer för märket än de faktiska funktionerna. Var detta ligger för DAC:s vet jag inte. Men skulle tippa på mellan 3000-4000 €. Vissa "skeptiska ljudingenjörer" (t.ex., Ethan Winer) skulle nog säga att dagens DACs är så bra att över 2500 € är inte nödvändigt för en dedikerad DAC för "high-end"-bruk.

problemet är att jag gärna tar rallybilen och kör den på gatan, iaf till nästa rallybil visar att den är bättre eller snyggare eller nått, och man kör den på gatan också...

tror du kan hitta folk som säger att apple usb dongle med rätt förstärkare är "över nivån", dvs lägg nästa x antal 100k på akustik.. (ja och något högtalarelement såklart

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moreempty:

problemet är att jag gärna tar rallybilen och kör den på gatan, iaf till nästa rallybil visar att den är bättre eller snyggare eller nått, och man kör den på gatan också...

tror du kan hitta folk som säger att apple usb dongle med rätt förstärkare är "över nivån", dvs lägg nästa x antal 100k på akustik.. (ja och något högtalarelement såklart

Jovars, samtidigt behöver du inte överdriva med akustikbehandlingen heller. Du kan lätt förvandla ett rum till akustiskt korrekt rum med hjälp av 10 000 kr av egna skräddarsydda ljudelement. Kom även ihåg sådana i taket och på golvet.

Jag byggde själv 10st 10 cm tjocka ljudabsorbenter (1,20x0,50m) för 1500 kr med hjälp av farsan för att minska flutter echo i 12 kvm arbetsrum. Att det sedan inte kommer vinna några priser i estetisk inredningsdesign är en annan femma!

(Och ja, kan du transportera hela ditt akustiskt behandlade rum + ljudanläggningen så kmr du kunna köra med rallybilen på gatan. Precis som rallybanan så är den oftast svår att visa upp offentlig. Man måste be folk komma till en!)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ja visst är det så att man kanske går in väl starkt med argument mot dyra prylar, och det är verkligen individuellt vad som vill införskaffas. Utgår mest från min, relativt begränsade budget men med målet högsta inlevelse. Om design, lyxfaktor och annat ska vägas in blir det väldigt personligt och svårt att ge ett egentligt råd.

Skrivet av MsSmith:

Nu har jag inte varit aktiv i tråden på länge på grund av mycket jobb och annat som kommit emellan men jag är till 100% på @fsp sida i resonemangen och tycker många här har förutfattade meningar i stil med "bättre att fokusera på xxx" - vilket förutsätter att man vet att så inte är fallet. Ska ett hem gå att leva i och inte fokuseras kring två MDF- pelare så blir det inte helt optimalt även om man lägger pengar på högtalare. Angående recensionen av Devialet anser jag inte att siffror visar hur en anläggning låter och det finns antagligen andra recensenter som tycker annorlunda om just den produkten som har testat samma modell men andra exemplar och fått andra mätresultat.

Oavsett modell blir det oftast en kompromiss. Personligen är jag beredd att lägga pengar både på ljudet i sig men även designen som är av intresse. Är också ohälsosamt förtjust i att titta på nischprodukter... Där med inte sagt att ljudets kvalitet för varje spenderad krona är oviktigt, som du @emil_fh är inne på men i mitt fall, som trådstartare, så är det inte fullt ut lika relevant

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

riktigt snålt, när du kunde haft live musiker istället

Det ena utesluter väl inte det andra?

Livemusiken får frugan stå för.

Skrivet av moreempty:

är ganska säker på att devialet är ett billigt vin det med, men flaskan är kanske fin.

Ganska säker? Har du ens hört dem? /facepalm

Skrivet av the squonk:

Om man är _musik_ älskare inser man snabbt att Dyr-Fi inte behövs. Det används inte ens i Studion som musiken är inspelad i. Är det hyfsat rak frekvensgång, hyfsat låg distorsion, låg nivå på olika arter av yttre störningar och lågt brus så är det helt enkelt ok. Resten av jobbet beror på din kompetens som lyssnare/avkodare av musiken. Kort sagt, låter det bra, är det bra!

Sen är det inte gratis att "låta bra", men det är inte Dyr-Fi.

Att "namedroppa" ljudutrustning är bara bisarrt.

Nej, det är inget man "snabbt inser" för att man är "musik älskare". Jag ser det egentligen som tre separata hobbys som lirar fint ihop. I första hand är jag musikälskare. I andra och tredje hand är jag skivsamlare respektive hifi-entusiast. Musikälskare har jag varit i snart 30 år. Skivsamlare nästan lika länge. Seriöst hifi-intresse har varit de senaste tio åren när man faktiskt haft råd med det men annars hade man säkert snöat in tidigare.

Ja, du kan tycka att det är bisarrt att namedroppa ljudutrustning och det tycker i viss mån jag också men jag besvarade för att ge en referens till vad jag uppskattar inom ljud. Ditt inlägg kom inte med så mycket mer än svammel och nedvärderande prat om "dyr-fi".

Skrivet av the squonk:

Att man köper Stereo som konst precis som skulpturer/tavlor är en helt annan femma, gillar man konst är det giltigt, men räkna inte med något extra ljudnirvana för det.

Eller jo, du hade faktiskt en väldigt intressant och väldigt förbisedd poäng här. Ett par referens-högtalare av föredraget fabrikat kan definitivt ses som en konstpjäs och kan dominera ett rum med sin skönhet innan man ens lagt nålen emot skivan. Jag bjuder på några av mina favoriter här och hoppas att det kan inspirera någon annan.

Permalänk
Medlem

Om man skall gradera en återgivningskedja i vad som är viktigt så är det:

a. Lokal. Det krävs ett lagom dämpat rum för att inte ljudet skall störas ut av alla reflexer.
b. Högtalare. Och dessa måste anpassas till den aktuella lokalen. Man kan inte säga att en viss högtalare "är bäst". Här bör man lägga mycket omsorg och helst prova hemma om man kan, för det låter totalt olika i två olika typer av rum. En del kan man korrigera med avancerad rumskorrigering, men det är inte heller en gratis teknik. Billigare om det blir ganska rätt från början.
c. Förstärkare. Högtalarna ovan måste drivas optimalt för att kunna ge sitt bästa. Här hänger det mesta på verkningsgraden, är högtalarna lättdrivna behövs ingen kraftfull förstärkare. Är dom det inte kan man behöva lägga en ansenlig summa på att driva dom. Detta för att musiken aldrig skall klippa ens i höga toppar, klippning låter illa för öronen.
d. Först nu är vi nere på DAC-nivån, ganska oviktigt jämfört med stegen ovan och skall sanningen fram så är valet av musiken man spelar många gånger viktigare för upplevelsen än vad DACen är. Men man kan få DACar som inte går att höra någon speciell skillnad på från originalljudet för 2-3000Kr. Här kan man behöva välja om DACen skall ha ett inbyggt försteg, om den behöver driva rena slutsteg i förstärkarexemplet ovan, då blir den dyrare. Använder man någon form av integrerad förstärkare behövs inte det. Kan också behöva kompletteras med en separat hörlursförstärkare om man använder hörlurar och det inte är inbyggt.
Vad det står för namn på grejorna är fullständigt ointressant, men generellt är min uppfattning att professionell ljudutrustning för Studio/PA låter många gånger bättre för pengarna än sk "HiFi". Dock kan den vara svår att få att smälta in i ett bostadsrum, så här kan man behöva kompromissa.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om man skall gradera en återgivningskedja i vad som är viktigt så är det:

a. Lokal. Det krävs ett lagom dämpat rum för att inte ljudet skall störas ut av alla reflexer.
b. Högtalare. Och dessa måste anpassas till den aktuella lokalen. Man kan inte säga att en viss högtalare "är bäst". Här bör man lägga mycket omsorg och helst prova hemma om man kan, för det låter totalt olika i två olika typer av rum. En del kan man korrigera med avancerad rumskorrigering, men det är inte heller en gratis teknik. Billigare om det blir ganska rätt från början.
c. Förstärkare. Högtalarna ovan måste drivas optimalt för att kunna ge sitt bästa. Här hänger det mesta på verkningsgraden, är högtalarna lättdrivna behövs ingen kraftfull förstärkare. Är dom det inte kan man behöva lägga en ansenlig summa på att driva dom. Detta för att musiken aldrig skall klippa ens i höga toppar, klippning låter illa för öronen.
d. Först nu är vi nere på DAC-nivån, ganska oviktigt jämfört med stegen ovan och skall sanningen fram så är valet av musiken man spelar många gånger viktigare för upplevelsen än vad DACen är. Men man kan få DACar som inte går att höra någon speciell skillnad på från originalljudet för 2-3000Kr. Här kan man behöva välja om DACen skall ha ett inbyggt försteg, om den behöver driva rena slutsteg i förstärkarexemplet ovan, då blir den dyrare. Använder man någon form av integrerad förstärkare behövs inte det. Kan också behöva kompletteras med en separat hörlursförstärkare om man använder hörlurar och det inte är inbyggt.
Vad det står för namn på grejorna är fullständigt ointressant, men generellt är min uppfattning att professionell ljudutrustning för Studio/PA låter många gånger bättre för pengarna än sk "HiFi". Dock kan den vara svår att få att smälta in i ett bostadsrum, så här kan man behöva kompromissa.

Och du bevisar än en gång din okunnighet genom att helt förbise signalkällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsp:

Och du bevisar än en gång din okunnighet genom att helt förbise signalkällan.

"Signalkällan" är bara en ljudfil, den kan vara lagrad på en uppsjö av enheter och i inget fall spelar det någon roll vilken. Det är DACen som är första ledet som sätter en elektronisk ljudsignatur på ljudet, eller är förstörande om man så vill. Allt innan dess är bara ettor och nollor.

Däremot spelar formatet på ljudfilen mycket stor roll, men det är ingen direkt apparatfråga såvida man inte tänker spela filer som är relativt udda som DSD.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av moreempty:

riktigt snålt, när du kunde haft live musiker istället

Ingen som vill komma hem till en. Tråkigt. Jag kan också namedroppa en hel hög med namn. Som vanligt man får ju inte klanka ner på något nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

"Signalkällan" är bara en ljudfil, den kan vara lagrad på en uppsjö av enheter och i inget fall spelar det någon roll vilken. Det är DACen som är första ledet som sätter en elektronisk ljudsignatur på ljudet, eller är förstörande om man så vill. Allt innan dess är bara ettor och nollor.

Däremot spelar formatet på ljudfilen mycket stor roll, men det är ingen direkt apparatfråga såvida man inte tänker spela filer som är relativt udda som DSD.

Signalkällan är komponenten som förser DACen med ljudfilen. Eller CD-driven som förser DACen med signal. Eller skivspelaren och i förlängningen Pickupen som förser(via RIAA) förstärkaren med signalen. Men försök du att inbilla dig att du kan koppla in "vad som helst" i en DAC och vänta dig att få precis samma resultat. Det är pinsamt uppenbart att du bara drar teorier ur röven och inte har någon som helst erfarenhet av hifi-ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Ingen som vill komma hem till en. Tråkigt. Jag kan också namedroppa en hel hög med namn. Som vanligt man får ju inte klanka ner på något nu för tiden.

Skrivet av fsp:

Signalkällan är komponenten som förser DACen med ljudfilen. Eller CD-driven som förser DACen med signal. Eller skivspelaren och i förlängningen Pickupen som förser(via RIAA) förstärkaren med signalen. Men försök du att inbilla dig att du kan koppla in "vad som helst" i en DAC och vänta dig att få precis samma resultat. Det är pinsamt uppenbart att du bara drar teorier ur röven och inte har någon som helst erfarenhet av hifi-ljud.

haha ja det beror ju även en del på inspelningen och där blir man snabbt mörkrädd om man tror att alla gör lika "bra"

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om man skall gradera en återgivningskedja i vad som är viktigt så är det:

a. Lokal. Det krävs ett lagom dämpat rum för att inte ljudet skall störas ut av alla reflexer.
b. Högtalare. Och dessa måste anpassas till den aktuella lokalen. Man kan inte säga att en viss högtalare "är bäst". Här bör man lägga mycket omsorg och helst prova hemma om man kan, för det låter totalt olika i två olika typer av rum. En del kan man korrigera med avancerad rumskorrigering, men det är inte heller en gratis teknik. Billigare om det blir ganska rätt från början.
c. Förstärkare. Högtalarna ovan måste drivas optimalt för att kunna ge sitt bästa. Här hänger det mesta på verkningsgraden, är högtalarna lättdrivna behövs ingen kraftfull förstärkare. Är dom det inte kan man behöva lägga en ansenlig summa på att driva dom. Detta för att musiken aldrig skall klippa ens i höga toppar, klippning låter illa för öronen.
d. Först nu är vi nere på DAC-nivån, ganska oviktigt jämfört med stegen ovan och skall sanningen fram så är valet av musiken man spelar många gånger viktigare för upplevelsen än vad DACen är. Men man kan få DACar som inte går att höra någon speciell skillnad på från originalljudet för 2-3000Kr. Här kan man behöva välja om DACen skall ha ett inbyggt försteg, om den behöver driva rena slutsteg i förstärkarexemplet ovan, då blir den dyrare. Använder man någon form av integrerad förstärkare behövs inte det. Kan också behöva kompletteras med en separat hörlursförstärkare om man använder hörlurar och det inte är inbyggt.
Vad det står för namn på grejorna är fullständigt ointressant, men generellt är min uppfattning att professionell ljudutrustning för Studio/PA låter många gånger bättre för pengarna än sk "HiFi". Dock kan den vara svår att få att smälta in i ett bostadsrum, så här kan man behöva kompromissa.

jag skulle nog säga att det svåraste att få in är akustikbehandlingen, högtalare typ genelec eller annat mehä är väl snyggare än akustikbehandlingen, iaf om man inte tänker bygga om eller köper något där det redan är justerat någorlunda.. en matta och en soffa och nån gardin är ju bara början..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

haha ja det beror ju även en del på inspelningen och där blir man snabbt mörkrädd om man tror att alla gör lika "bra"

Givetvis är det så. Ska inte sticka under stol med att en del alster är snudd på olyssningsbara i ett bra system. Framförallt märker man lätt detta med moderna vinyl-utgåvor där man inte ens brytt sig om att göra en separat master för formatet utan bara konverterat CD-mastern och pressat. Dessa skivor låter ren och skär skit så ibland är det bara att krypa till korset och köpa CD-skivan istället. Men det är svårt att veta innan. Man har ju åtminstone ett fint konvolut att titta på under lyssningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsp:

*borta* /mod

Har du hört talas om streaming? Alla dina favoritmärken satsar typ bara på det numera, Linn, Naim you name it. Vad är Streaming? Filer! Det är ingen skillnad på att koppla en Macbook direkt till DACen och spela upp Tidal gentemot att Streama det över en Naim streamer för 60.000Kr. Det är samma fil. Det låter lika bra. Finito. Du behöver inte en fancy "källa" för att använda en DAC. Du behöver en elektronisk lagringsmojäng med en digital utgång. Det är det hela.

Jag förstår inte alls varför du blandar in analogt som vinyl, det använder man inte en DAC till, däremot kan man använda en ADC om man vill spara vinylen på sin lagringsmojäng. För att sen spela upp i en DAC.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Förstår inte varför du upprepar detta gång på gång, du vet inte vad du pratar om, just saying

Tror du att du själv blir bättre om du ger alla andra en etikett som inkompetent? Hint: det fungerar inte.

Och du har svårt att bemöta i sak utan hittar på eller börjar prata om något helt annat. Missförstå mig rätt, du kan säkert något annat men någon koll på hifi och ljudåtergivning, det har du inte. Dessutom klarar du inte ens av att erkänna att du har fel trots att jag påtalat det för dig upprepade gånger utan går istället till attack. Men vet du vad?

Förmågan att ändra sig skiljer den vise från den envise.

Med det sagt så har jag ingen lust att bemöta dina tarvliga och meningslösa inlägg något mer, ha en bra kväll!

Permalänk
Skrivet av fsp:

Och du har svårt att bemöta i sak utan hittar på eller börjar prata om något helt annat. Missförstå mig rätt, du kan säkert något annat men någon koll på hifi och ljudåtergivning, det har du inte. Dessutom klarar du inte ens av att erkänna att du har fel trots att jag påtalat det för dig upprepade gånger utan går istället till attack. Men vet du vad?

Förmågan att ändra sig skiljer den vise från den envise.

Med det sagt så har jag ingen lust att bemöta dina tarvliga och meningslösa inlägg något mer, ha en bra kväll!

Vore ju fint att få veta om du verkligen klarar ett blindtest. Jag gissar på att du går bort lika mycket som alla andra. Egentligen är det få som bryr sig om du har en förstärkare för 100k. För det är inte därför vi bryr oss om andra att skriva om att inte gå i sådan fälla. Det är vad forum är till för och inte hävda sig mot andra. Som sagt dyker det alltid upp någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Vore ju fint att få veta om du verkligen klarar ett blindtest. Jag gissar på att du går bort lika mycket som alla andra.

Ah, det överspelade "blindtest"-kortet, den har man ju aldrig hört förr. Gissa på du, betyder inte mycket. Arrangera du ett blindtest däremot så har jag inga problem att ställa upp. Men jag ser inte riktigt vad du vill bevisa med det.

Skrivet av Buddaz112:

Egentligen är det få som bryr sig om du har en förstärkare för 100k.

Det stämmer inte och varför skulle jag bry mig om vad andra tycker? Jag gjorde entré i tråden för att ge TS tips i sitt audiofila sökande, inte för att få bekräftelse från humle och dumle på internet. Dock känns det relevant att nämna att jag har fyra års erfarenhet av hemmabruk med det jag tipsar om.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@fsp: @the squonk: Sluta vara otrevliga om ni ska skriva i forumet.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag hoppas du har inrättad akustisk behandling i utrymmet där det är tänkt att installeras. Annars blir lite som att köpa en rallybil utan att ha en riktig rallybana att köra den på!

Dessutom är ju HiFi till för att låta "skönt" och inte "representativt av ljudkällorna" (aka "korrekt") så där jag är tveksam hur långt som måste gås för att kunna uppnå det. De flesta mikrofoner och ljudutrustning har sällan en perfekt platt frekvenskurva vilket visar på att sådant är svårast att utveckla. Bra HiFi-ljud bör därmed vara "billigare" än bra "korrekt ljud" då sistnämnda är svårare att uppnå tekniskt talat.

Till sist så vet jag att även i ljud så når du en prisnivå för vissa produktkategorier där du inte får ut mer för pengarna. Du når en "Apple"-prisnivå där du betalar mer för märket än de faktiska funktionerna. Var detta ligger för DAC:s vet jag inte. Men skulle tippa på mellan 3000-4000 €. Vissa "skeptiska ljudingenjörer" (t.ex., Ethan Winer) skulle nog säga att dagens DACs är så bra att över 2500 € är inte nödvändigt för en dedikerad DAC för "high-end"-bruk.

Själva innebörden av HiFi är hög reproduktionskvalitet. Det är objektivt och mätbart. Den där hobbyn med att samla (extremt) dyra prylar och beskriva dem som årgångsvin är något annat. Eller, det kan förstås vara båda delarna också men det är ingen som riktigt vet eftersom ingen som sysslar med hobbyn bryr sig om mätningar.

I prisklassen 1000-2000Kr kan du få en DAC som är helt transparent. Priset påverkas förstås också av hur många in- och utgångar du vill ha, codecs osv. Men, kika på ObjectiveDAC och NWAvGuys gamla blog (tänk sen även på att det var senast 2012 han syntes till).

Permalänk
Skrivet av the squonk:

"Signalkällan" är bara en ljudfil, den kan vara lagrad på en uppsjö av enheter och i inget fall spelar det någon roll vilken. Det är DACen som är första ledet som sätter en elektronisk ljudsignatur på ljudet, eller är förstörande om man så vill. Allt innan dess är bara ettor och nollor.

Däremot spelar formatet på ljudfilen mycket stor roll, men det är ingen direkt apparatfråga såvida man inte tänker spela filer som är relativt udda som DSD.

Även ettor och nollor skickas som analoga signaler i form av fyrkantsvågor i betydligt lägre spänningar än vanliga analoga signaler.

En pedagogisk video nedan: https://youtu.be/grzoqEb2KMk

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Skrivet av fsp:

Ah, det överspelade "blindtest"-kortet, den har man ju aldrig hört förr. Gissa på du, betyder inte mycket. Arrangera du ett blindtest däremot så har jag inga problem att ställa upp. Men jag ser inte riktigt vad du vill bevisa med det.

Det stämmer inte och varför skulle jag bry mig om vad andra tycker? Jag gjorde entré i tråden för att ge TS tips i sitt audiofila sökande, inte för att få bekräftelse från humle och dumle på internet. Dock känns det relevant att nämna att jag har fyra års erfarenhet av hemmabruk med det jag tipsar om.

Vi tar det en sista gång. Du försöker överbevisa om att det du har är bäst. Bara för att du tror dig veta bäst. Vi andra går ej på det du försöker bevisa. Ännu en gång skriver du att vi andra är inkompetenta. Jag eller någon annan behöver inte bevisa något. Utan försöker komma till en poäng att rent tekniskt har du fel. Som sagt försök du fortsätta hänvisa till dina kunskaper. Vi andra orkar ej bry oss längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Även ettor och nollor skickas som analoga signaler i form av fyrkantsvågor i betydligt lägre spänningar än vanliga analoga signaler.

En pedagogisk video nedan: https://youtu.be/grzoqEb2KMk

Det är sant, finns ingenting såsom helt perfekt, men man uppfann digitalt just för att komma ifrån analoga brister med signalintegriteten. Och eftersom ingenting är perfekt, innehåller alla digitala gränssnitt felkorrektion.

Ingenstans har jag skrivit att alla DAC låter likadant, men över en viss prisklass som är rätt så låg är skillnaden försvinnande liten. It's the law of diminishing returns.

Se mitt tidigare inlägg om att, lokal, högtalare, förstärkare alla har många gånger högre brister alltså där man bör lägga mest möda och pengar.

Som Buddaz skriver är blindtest ett utmärkt test, eftersom personlig bias/placebo då är helt uteslutet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Det är sant, finns ingenting såsom helt perfekt, men man uppfann digitalt just för att komma ifrån analoga brister med signalintegriteten. Och eftersom ingenting är perfekt, innehåller alla digitala gränssnitt felkorrektion.

Ingenstans har jag skrivit att alla DAC låter likadant, men över en viss prisklass som är rätt så låg är skillnaden försvinnande liten. It's the law of diminishing returns.

Se mitt tidigare inlägg om att, lokal, högtalare, förstärkare alla har många gånger högre brister alltså där man bör lägga mest möda och pengar.

Som Buddaz skriver är blindtest ett utmärkt test, eftersom personlig bias/placebo då är helt uteslutet.

Även digitalt har sina begränsningar, därav en bättre streamer om man befinner sig på en högre nivå. Håller helt med dig att man ska tänka på hela systemkedjan inkl lokal innan man uppgraderar källkomponenterna.

Dock måste jag säga att jag inte håller med dig gällande placebo. När du lyssnar på en viss utrustning så ska det ju också kännas bra, inte bara att du vet att en produkt låter linka bra som den andra produkten.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Topping D30 alternativt E30 som enligt Audiosciencereview ska mäta bättre än ODAC. Har själv två st ODAC till både högtalare och hörlurar och är väldigt nöjd.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/to...

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/to...

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/me...

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...