Jobbmöjligheterna inte så stora?

Permalänk
Medlem

Jobbmöjligheterna inte så stora?

Hej!
Jag "28 år nu" började plugga datateknik civilingenjör på Chalmers men hoppade av för några års sen. Men började plugga igen förra hösten och klarade av alla kurser på grundnivå men kommer inte fortsätta med mastern just nu.
Jag är ganska bra på programmering och har några sido-projekt som jag har jobbat med men ingen riktig erfarenhet.

Har sökt över 15 jobb som junior utvecklare utan svar och börjar bli deprimerad. 😔
Har inga kontakter och känner ingen inom industrin.

Några tips? Eller är det bara och försätta leta?
Tacksam för all svar!

stavningsfel
Permalänk
Medlem

Bra grej är.att börja med praktik på företag.
Hitta gärna ett företag du tycker verkar roligt att jobba på, skicka in spontanansökan för praktik och skaffa dig erfarenhet där.
Brukar dessvärre vara rätt svårt att hitta jobb som nyexad. Många företag vill helst att man är 22, har en master och 10 års arbetslivserfarenhet.

Permalänk
Medlem

Det är nog svårt överlag just nu med tanke på läget med Covid, men "hang in there"

Permalänk
Hedersmedlem

Har du jobbat på några Open Source-projekt, även om det kanske bara är några små patchar här eller där? Har du med en Github-profil när du söker jobb?

Även om det bara är några smågrejer så är det ju alltid värt något för en potentiell arbetsgivare att se att du faktiskt har lite erfarenhet.

Permalänk

Marknaden är fortfarande riktigt het för seniorer och juniorer som gör riktigt bra ifrån sig på sitt exjobb så de får jobb där. Men resten är det tuffare för p.g.a Corona som sagt och det är att ligga i för det går nog snart över.
Din utbildning + din ålder är inget hinder, vissa börjar studera när de är äldre än dig.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipsen 🙏
Ska försöka leta vidare och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Ring runt till rekryterare

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse91:

Hej!
Jag "28 år nu" började plugga datateknik civilingenjör på Chalmers men hoppade av för några års sen. Men började plugga igen förra hösten och klarade av alla kurser på grundnivå men kommer inte fortsätta med mastern just nu.
Jag är ganska bra på programmering och har några sido-projekt som jag har jobbat med men ingen riktig erfarenhet.

Har sökt över 15 jobb som junior utvecklare utan svar och börjar bli deprimerad. 😔
Har inga kontakter och känner ingen inom industrin.

Några tips? Eller är det bara och försätta leta?
Tacksam för all svar!

Jag kan säga att det är en rätt big deal för många att man fullföljt och tagit examen. Det är viktigare i Sverige än höga betyg.
Jag känner dock många det gått bra för som hoppat av som startat egna företag och liknande.

Har du "projekt" att visa upp för ev. arbetsgivare så är det bra också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

coronatider är tufft.

Ett tips är att se till att lära dig/certa dig i någon teknologi/ramverk som du gillar... t.ex. React / Angular / DevOps i Azure etc etc - se till att fixa fram ett diplom på att du är bra på en eller flera tekniker så att företag som vill anställa dig får förtroende för att du kan dra in pengar inom en snar framtid. Vanligen så kostar en junior cirka 6-12 månader innan det händer ngt...

// LZ

Permalänk
Medlem

15 jobb? Hur länge har du letat? Det är bara att leta vidare och sök brett, rekryterare kollar inte bara på arbetet du sökt utan även om de har något annat du kan vara aktuell för, särskilt om du går via rekryterings eller bemanningsfirmor. Du kommer få svar från arbetsgivarna.

Skulle säga att om du har högskoleingenjörsexamen så har du ändå en del att stå på som kan ta dig in på många olika typer av arbetsplatser och jobb.

Finns många jobb där du kommer kunna utveckla dina programmeringskunskaper utan att vara anställd som utvecklare. All erfarenhet av system ute i drift är bra.

Permalänk
Medlem

15 jobb är 'ingenting.' Det är bara fortsätta och se till att allt är i ordning samt presenterat på ett proffsigt sätt.

Jag sökte inom annan bransch som inte är lika eftertraktad, och för mig tog det ungefär ett år och tresiffrigt antal ansökningar. Du kommer nog träffa rätt om ditt pappersarbete ser bra ut och du ligger på låset lite grann. Det tarvas lite engagemang ovanpå dugliga meriter.

Rekryterare går ofta efter "Först in, och den som söker någon timme senare har vi inte tid med." Så att skicka ansökan på en annons som varit uppe i mer än någon dag är nästan bortkastad tid. Åtminstone om det inte är en sällsynt spetskompetens de söker.

Permalänk
Medlem

Det är inget fel att plugga i lågkonjunktur om det nu blir en sådan. En master är en fjäder i hatten.

Min arbetsgivare har anställningsstopp just nu, förutom för seniora Java-utvecklare på vissa orter som man kan sätta rakt in i uppdrag.

Med det sagt så börjar marknaden tina upp igen. E-handel är otroligt hett just nu, vissa kunder har ökat sin omsättning till det dubbla. Offentlig sektor har aldrig tagit paus. Innan semestrarna ska man nog inte ha mycket hopp om att saker händer, men framåt slutet av augusti finns det goda chanser att det uppdämda behovet som har skapats i privat sektor under våren kommer att leda till en rätt intensiv jakt på folk. Det har varit en del prispress på de affärer som trots allt tagits, så de jobben kommer man vilja besätta med billig arbetskraft och flytta vidare seniorerna till de nytagna affärerna. Sprid ditt nät tills dess, prata med rekryterare/bemanningsföretag och skicka spontanansökningar.

Permalänk
Medlem

Gällande spontanansökningar: företag som tar GDPR på allvar kommer sannolikt ha en särskild process på sin hemsida för det. Du kan inte bara maila in det och tro att det sållas in i ett arkiv.

Om ingen information finns ställer du frågor till deras infomail.

Permalänk
Medlem

Jag håller själv på att plugga till Systemutvecklare just nu och det man gång efter gång hör är att man skall vara aktiv med kodande i form av open source och hobbyprojekt. En aktiv profil på Github med bra projekt är värt mycket! Så bara fortsätt att koda och skapa dig en portfolio av små projekt. Och lär dig ständigt nya grejer och öva, öva och öva!

Permalänk
Inaktiv

I dessa hemmajobbartider så har få tid att lära upp en junior och vissa har inte råd att anställa. När du väl fått ditt första jobb så kommer rekryterarna som inte ville ta i dig med tång böna och be vid dina fötter för att få prata med dig ;).

Permalänk
Medlem

Marknaden är ju galet het, i princip omöjligt att gå arbetslös som utvecklare! Det måste vara tillfällig hicka pga Corona. Jag hade ridit ut den stormen, läst klart mastern och blivit klar tills viruseländet är borta.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren! Uppskattar det verkligen!
Ska fortsätta koda hemma och leta efter jobb och kanske eventuellt fortsätta med mastern i höst!

Mår mycket bättre! Tack allihopa!

Permalänk
Medlem

@basse91: Som folk har sagt så är Corona tider något som påverkar ganska mycket, det är enormt mycket ingenjörer som nu går arbetslösa pga att många projekt är lagda på is medan företag omvärderar och förbereder för förlust år. Det är trist men det är väldigt mycket sådant just nu, vet flera som går hemma, flera som arbetat som konsulter som nu sitter och rullar tummarna och Sveriges Ingenjörer höjde sina avgifter för att täcka all inkomstförsäkring som går ut. Utöver det är det lite tur som styr men du kan ju även försöka hitta på något som du tror är ett problem som måste lösas eller kan lösas bättre och jobba på det, det är mycket jobb men kan ju vara värt att försöka sig på något eget om ingen nappar just nu

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag vet bara att vi har anställningsstopp och har avslutat provanställningar och flera projekt har blivit inställda. Dessutom är det snart semester.

Med andra ord har du oddsen emot dig. En idé är att hitta praktik eller trainee platser. Lönen är kanske inte så bra men det är en fot in. Efter första jobbet är det ganska enkelt att hitta nytt skulle jag vilja säga.

Permalänk
Medlem

Du kan få en provanställning imorgon på mitt jobb om du är i närheten av stockholm. Vi har tagit in flera utan erfarenhet och har oftast gått bra

Permalänk
Medlem

@medbor: Bor tyvärr i Göteborg och har ingen avsikt att flytta till Stockholm just nu. Men tack iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse91:

@medbor: Bor tyvärr i Göteborg och har ingen avsikt att flytta till Stockholm just nu. Men tack iaf!

Göteborg har en bra arbetsmarknad, även för de som är nya. Många av jättarna som finns på orten anställer, säkert massor mindre bolag också och IT-jobb finns ju på i stort sett varenda företag, kommun, eller myndighet. Göteborgs stad söker t.ex. en (junior) webbstrateg

Permalänk
Medlem

@basse91:

www.sigmayoungtalent.se

- https://web106.reachmee.com/ext/I008/1568/job?site=9&lang=SE&...

Ta kontakt med undertecknad i ovan länk och presentera dig själv - Ta initiativet till ett videomöte?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Hur ser din ansökan ut? Kan kanske ligga rätt mycket i hur den är skriven om du inte ens får svar från de jobben du sökt. Jag fick rätt bra hjälp hos arbetsförmedlingen för typ 100 år sen att skriva cv och ansökan så att den tilltalade den som läste den.

Permalänk
Medlem

@basse91, det @Def_Dog är nog så viktigt.

Är du medlem i något fack så kanske de kan hjälpa dig med CV-granskning?

Har du gjort ditt kandidatarbete? Var? På institutionen eller hos ett företag?

Jag har lite samma bakgrund, pluggade data, gjorde klart grundprogrammet, extraknäckte på ett företag under tiden jag gjorde mastern (sen helt plötsligt jobbade jag visst heltid där, och jag blev aldrig klar med mastern...)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag började inom ett medelstort företag, på supportavdelningen.

numera 5 år efter sitter jag på IT avdelningen och jobbar mycket med databaser, mindre fixar samt driften. Vi omsätter ca 500 miljoner / år. Så ganska stort.

Så ett tips är att kanske tänka lite mindre, och sedan växa inom företaget.

har fått utbildningar som O365 med allt vad det innebär, powershell, docker & kubernetes, wmware, hyperv, hyper converged infrastructure. Inom företaget.

Innan jag började hade jag erfarenhet och utbildning i C++, Java, SQL, PHP. OBS! Ej någon examen, men en jävla massa kurser.

hade också många projekt att visa upp(många kan du hitta i min sign).

Du får något så småningom!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Avstängd

Det tog mig 6-7 månader att hitta jobb efter examen och det var ändå i högkonjunktur. Eller, jag fick det första jobbet jag sökte men tackade nej då det kändes som för låg nivå. Sen var jag nog på säkert 30 intervjuer innan jag hittade något som passade från både min och deras sida. Sist jag bytte jobb hade jag en person på Academic Works som liksom letade åt mig vilket var väldigt trevligt, vi snackade en del om vart jag ville och så och sen kom hon med förslag och bokade intervjuer i de fall där jag var intresserad. Många rekryteringsföretag har liknande koncept.

Permalänk
Medlem

När det kommer till att hitta ett passande jobb. Varför inte bli frilans?
Du behöver inte ens starta upp ditt egna företag. Du är ditt egna företag redan.
Om dina kunskaper inom programmering är bra, sätt dig ner med Unreal Engine, utveckla några fräcka plugins. Som du kan sälja på deras marketplace. Du kan ringa loopia eller andra företag och fråga om det finns möjligheter till något eller några projekt att arbeta med. Skicka bara en offert till de med dina priser och sen är det bara att förhandla

Lycka till, verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse91:

Tack så mycket för svaren! Uppskattar det verkligen!
Ska fortsätta koda hemma och leta efter jobb och kanske eventuellt fortsätta med mastern i höst!

Mår mycket bättre! Tack allihopa!

Du kanske kan undersöka möjligheten till att ta ut en en bachelor degree redan nu och skippa master helt? Då saknas säkert bara exjobb och exjobb är ju ett bra sätt att få sig in på ett företag

Edit: Eller ja, beror på hur lite du läst

Permalänk
Medlem

Jag pluggade själv datateknik på chalmers för några år sen.
Har varken klarat min kandidat eller ens gjort klart mitt exjobb. Fruktansvärt enkelt att få jobb, folk sliter i mig och mina kursare utan examen osv.

Men just där och då visste jag inte hur och var jag skulle söka. Mitt första jobb var istället ett jobb mer mot support och felavhjälpning. Men det var en bra väg för mig att söka "något enklare" och sen direkt traska vidare. Blev en bra språngbräda i min karriär och jag lärde mig mycket.

Lycka till!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5