Permalänk
Medlem

Såg det tjötades lite om investmentbolag ovan. Ifall ni inte känner till http://www.ibindex.se/ibi/#/index så är det en bra sida att stämma av med då och då. Enkelt förklarat så kan ni se om ni får en rabatt (grönt) eller får betala en premie (rött).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är väl bara att du har fått uppleva att du inte kan time:a eller förutspå marknaden.
När du säger "när man tittar på statistik" så ska man väl vara kritisk och fråga huruvida du har statistik för en global pandemi med karantän i princip alla länder i världen i olika utsträckning och hur det påverkar länders BNP med eventuella stimulanser. Detta finns idag inte så svårt att veta.

Om du ska investera över längre tid så är det skitsamma om du går in nu eller imorgon. Är det bara 3-4 år du ska investera så är det svårare att säga.

Jodå, jag är väl medveten om detta. Har aldrig haft för avsikt att timea börsen och hade jag redan haft dessa pengar där så hade det inte varit en faktor vare sig upp- eller nedång. Men nu är de inte där och det är en betydande skillnad. Det som leder till störst misstag inom fenomenet att försöka timea marknaden är de som går ut och in i marknaden. Nu ska pengarna bara in en gång och that's it. Där hade jag ett guldläge, jag missade det och är nu måttligt motiverad att gå in trots att pengarna är på 20+ års sikt. Det är fortfarande ett faktum att jag gör en "förlorad vinst" på åtminstone 20% om jag går in nu även om det jämnar ut sig under åren.

Mitt största misstag var väl att jag lyssnade på de, ink. Rikatillsammans, som pratade om att det efter 30%-kraschen borde sjunka ännu mer och att en björnmarknad var på gång.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Itasha:

Jodå, jag är väl medveten om detta. Har aldrig haft för avsikt att timea börsen och hade jag redan haft dessa pengar där så hade det inte varit en faktor vare sig upp- eller nedång. Men nu är de inte där och det är en betydande skillnad.

Men är det verkligen någon skillnad? Att bestämma när man ska köpa (eller sälja) om man har lång horisont bör inte begrundas på tillfälliga svängningar.

Citat:

Det som leder till störst misstag inom fenomenet att försöka timea marknaden är de som går ut och in i marknaden. Nu ska pengarna bara in en gång och that's it.

In med pengarna då?
Om man tittar på statistiken:
Fler utfall är positiva om man investerar en klumpsumma omgående än att försöka stoppa in lite pengar fördelat över tid.
Alla utfall av index är positiva om man har investeringshorisont om 15 år ställt mot S&P500 för all historisk data tillgänglig.
87.5% av alla 10 års perioder har gett positiv avkastning.

Citat:

Där hade jag ett guldläge, jag missade det och är nu måttligt motiverad att gå in trots att pengarna är på 20+ års sikt. Det är fortfarande ett faktum att jag gör en "förlorad vinst" på åtminstone 20% om jag går in nu även om det jämnar ut sig under åren.

Mitt största misstag var väl att jag lyssnade på de, ink. Rikatillsammans, som pratade om att det efter 30%-kraschen borde sjunka ännu mer och att en björnmarknad var på gång.

Att lyssna blint på andra är väl alltid att undvika, inte minst personer på nätet som tydligt uppvisat att de inte skäms för att sko sig på naiva småsparare så som Rikatillsammans som drev/driver MLM-schemes som marknadsförs utan att ägande visas.

Vad får dig att tro att du gör en mindre "förlorad vinst" om du väntar/inte investerar? Menar du att du kan få ett annat resultat än statistiken annars påvisar?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Mitt största misstag var väl att jag lyssnade på de, ink. Rikatillsammans, som pratade om att det efter 30%-kraschen borde sjunka ännu mer och att en björnmarknad var på gång.

En av de bästa strategierna är att inse att man inte är proffs och fortsätta göra samma oavsett hur börsen går! Månadssparande är bästa "sparformen" för de allra flesta så sätt upp ett auto-sparande och gör något roligare med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad får dig att tro att du gör en mindre "förlorad vinst" om du väntar/inte investerar? Menar du att du kan få ett annat resultat än statistiken annars påvisar?

Går marknaden ner successivt under de kommande åren så som den ofta gör under björnmarknader så blir det givet en högre vinst genom att köpa när marknaden är billigare. Köper jag nu och marknaden går ner så kommer min totala avkastningen på de pengarna varit betydligt lägre i slutet.

Skrivet av DavidtheDoom:

Rikatillsammans som drev/driver MLM-schemes som marknadsförs utan att ägande visas.

Vad för scheme tänker du på då?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Itasha:

Går marknaden ner successivt under de kommande åren så som den ofta gör under björnmarknader så blir det givet en högre vinst genom att köpa när marknaden är billigare. Köper jag nu och marknaden går ner så kommer min totala avkastningen på de pengarna varit betydligt lägre i slutet.

Vad för scheme tänker du på då?

Än en gång ifrågasätter jag premissen att vi har en typisk "björnmarknad" med obefintliga räntor och gigantiska stimulanser. Vart ska man spara pengar när räntan inte ger något?

Jag syftar på den där grejen med fruktträd i Afrika, drevs tillsammans med någon norsk affärsman och rikatillsammanskillen är involverad. Typiskt jättefult att göra reklam för detta utan att berätta att jäv finns. Därför har jag inte lyssnat ett ord på honom sen jag upptäckte detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Än en gång ifrågasätter jag premissen att vi har en typisk "björnmarknad" med obefintliga räntor och gigantiska stimulanser. Vart ska man spara pengar när räntan inte ger något?

Jag syftar på den där grejen med fruktträd i Afrika, drevs tillsammans med någon norsk affärsman och rikatillsammanskillen är involverad. Typiskt jättefult att göra reklam för detta utan att berätta att jäv finns. Därför har jag inte lyssnat ett ord på honom sen jag upptäckte detta.

jan (rikatillsammans) är väldigt tydlig med att han har investerat och har ett samarbete med trädprojektet (kommer inte ihåg namnet) när han pratar eller skriver om det. precis som alla andra samarbeten han har. sen behöver man ju inte gilla honom för det, men jag vill rätta till det här missförståndet för folk som läser tråden.

Permalänk
Medlem

@helmet: Nja, i detta fall är det du som saknar en hel del information. Det finns sparat bilder från cachen från domäner (whois information) där hela hans nätverk är sammankopplat. Riktigt snygg bluff - Däremot dolde han whois riktigt snabbt dagen efter, men skärmdumparna finns ju kvar.

Kommer själv inte ihåg hela röran men det var ju ett par tweets från ett par profiler på finanstwitter som sammanfattade allt. I dem trådarna finns ju allt sparat fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Går marknaden ner successivt under de kommande åren så som den ofta gör under björnmarknader så blir det givet en högre vinst genom att köpa när marknaden är billigare. Köper jag nu och marknaden går ner så kommer min totala avkastningen på de pengarna varit betydligt lägre i slutet.

Vad för scheme tänker du på då?

https://rikatillsammans.se/mitt-samarbete-med-better-globe-oc...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@plajton: Jag skulle vara väldigt intresserad av att se allt det där ifall någon minns var man kan hitta det.

Personligen lärde jag mig som många andra först om hur man "bör" sköta sitt sparande av just RikaTillammans för några år sen. Jag minns några "alternativa" sparformer som det där med träden och ställen man kan i stort sett låna ut pengar till större ränta och högre risk etc.. att någon affiliation inte nämndes är väl lite illa, men vad jag minns har Jan alltid sagt att dessa investeringar är lite "special" för de som bestämt vill göra något utanför normen, eller var det bara min typiska pessimism som läste det så och promt ignorerade alla dessa? Vad jag egentligen vill veta är hur ni andra känner att detta påverkar grundkoncepten Jan pratar om, och hur han tycker man bör fördela sitt portfolio etc.

Vidare försöker jag optimistiskt se ett par "bra inlägg" och inga svar som ett godkännande av mitt upplägg och att ingen hade några invändningar.. Trotts att det uppenbart är inspirerat av RikaTillammans.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av helmet:

jan (rikatillsammans) är väldigt tydlig med att han har investerat och har ett samarbete med trädprojektet (kommer inte ihåg namnet) när han pratar eller skriver om det. precis som alla andra samarbeten han har. sen behöver man ju inte gilla honom för det, men jag vill rätta till det här missförståndet för folk som läser tråden.

Grejen är att han via någon långdragen lösning är delägare i projektet, inte bara investerar och marknadsför.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har hittat lite gamla länkar om rikatillsammans pyramidspel:

https://dividendbomber.wordpress.com/2018/11/09/a-better-glob...
https://magasinetfilter.se/tag/better-globe/
https://www.affarsvarlden.se/artikel/guld-och-grona-skogar-69...

Tyvärr verkar ett par inlägg försvunnit och många nyheter är bakom betalväggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Random-person:
Så vitt jag vet så får du den kursen som står i stunden du klickar "sälj".
Även om själva försäljningen av fonder tar några dagar så får du den kursen som gällde när du gav sälj order.

Alltså är du nöjd med kursen så kan du sälja allt i ett svep.

Vill du "gambla" så kan du sälja i etapper, men då kan kursen gå upp eller ner.

Fast där har du fel. Säljdag varierar rejält på fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Går marknaden ner successivt under de kommande åren så som den ofta gör under björnmarknader så blir det givet en högre vinst genom att köpa när marknaden är billigare. Köper jag nu och marknaden går ner så kommer min totala avkastningen på de pengarna varit betydligt lägre i slutet.

Vad för scheme tänker du på då?

Jag är nog också skeptiskt till nuvarande kurser. Ser man på nuvarande Dow Jones Industrial Average så är den på samma nivå som i början av november. Jag kan omöjligt tro att det inte är luft i den kurvan.

1. Aktiepriset borde vara en funktion av framtida avkastning under den förutsägbara framtiden. Avkastningen ska i huvudsak bestå av dividender, och tror någon egentligen att dividenderna för 2020 kommer att ligga på samma nivå som 2019, som trots allt var ett toppår? Om aktiekurserna inte är baserade på dividender, så måste de baseras på en tro om att "någon" kommer att köpa aktien för ett högre pris.

2. Eftersom många stora institutionella investerare ligger utanför marknaden nu, eller på långa positioner, så är den här "någon" antingen småsparare som i stora mängder plötsligt inte haft möjlighet att konsumera, och som har satt in pengarna på aktiemarknaden, eller Federal Reserve med sina stödköp. Stödköpen kommer antagligen att fortsätta en tid, men...

3. Arbetslösheten i USA är på högsta nivåerna sedan 30-talet. I dagens läge har vi inte heller sett chocken på efterfrågesidan, utan bara på utbudssidan. Den minskade arbetslösheten är bara en snabb korrigering av produktionen, och säger inget om var marknaden ligger. En restaurang som har öppet idag eftersom de får ha öppet, men som kommer att gå i konkurs om 2 månader, har fortfarande anställda. De kanske inte får lön, och de kanske inte vågar gå ut och spendera pengar, men ur statistisk synvinkel har de jobb.

4. När efterfrågesidan korrigeras kommer pengar antagligen att dras ut ur aktiemarknaden för att betala bort bostadslån, billån och levnadskostnader. Människor börjar spendera mindre när de märker att det inte bara är så enkelt att gå tillbaka till normal ekonomisk aktivitet igen. Resultatet är både mindre konsumtion och mindre investering (men högre savings rate). Företag kommer också att försöka ha en mindre buffert, med färre anställda och färre investeringar.

5. Eftersom aktiekurserna också är "sticky" så tenderar de inte att stabiliseras på en ny lägre nivå, utan köpare jämför med tidigare toppnivåer. Tittar man på kurserna efter 2007-2008 så fanns det också en del dippar, när man trodde att Bear Stearns var en separat incident, och att toppen i bostadspriserna bara skulle mattas av. Det tog närmare 1,5 år innan botten var nådd.

TLDR; Jag tror inte att efterfrågesidan har visat sig ännu, och det är den som har störst påverkan både på arbets- och aktiemarknaden. Som jag ser det motsvarar inte nuvarande aktiekurser realekonomin, och pumpas antagligen upp av nya, opportunistiska småsparare och av Federal Reserves stödköp. Köper man nu skulle jag se det som att man försöker att timea marknaden som proxy till stödköpen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

@helmet: Nja, i detta fall är det du som saknar en hel del information. Det finns sparat bilder från cachen från domäner (whois information) där hela hans nätverk är sammankopplat. Riktigt snygg bluff - Däremot dolde han whois riktigt snabbt dagen efter, men skärmdumparna finns ju kvar.

Kommer själv inte ihåg hela röran men det var ju ett par tweets från ett par profiler på finanstwitter som sammanfattade allt. I dem trådarna finns ju allt sparat fint.

Skrivet av DavidtheDoom:

Grejen är att han via någon långdragen lösning är delägare i projektet, inte bara investerar och marknadsför.

jag tänker inte hävda att jag sitter på hela bilden här. jag har i ärlighetens namn inte brytt mig om att gräva i det. men jag har följt rikatillsammans i några år vid det här laget, och för mig har det aldrig rådit något tvivel om att han investerade, samarbetade och var någon slags partner / ambassadör / whatever med betterglobe. det gjorde inte mig mer intresserad av det projektet. det är inte därför jag följer rikatillsammans.

med den transparensen i bakhuvudet så förstår jag inte vari "bluffen" eller problemet ligger. skillnaden mellan att vara investerad eller delägare känns ganska akademisk. huvudsaken är att man är öppen med att man talar i egen sak när man gör reklam för det. och däri har det för mig iaf aldrig rådit något tvivel som sagt. men ymmv.

edit: nu när jag tänker på det så har han nog inte nämnt betterglobe på åtminstone ett år, så han har kanske omvärderat samarbetet av någon anledning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av helmet:

jag tänker inte hävda att jag sitter på hela bilden här. jag har i ärlighetens namn inte brytt mig om att gräva i det. men jag har följt rikatillsammans i några år vid det här laget, och för mig har det aldrig rådit något tvivel om att han investerade, samarbetade och var någon slags partner / ambassadör / whatever med betterglobe. det gjorde inte mig mer intresserad av det projektet. det är inte därför jag följer rikatillsammans.

med den transparensen i bakhuvudet så förstår jag inte vari "bluffen" eller problemet ligger. skillnaden mellan att vara investerad eller delägare känns ganska akademisk. huvudsaken är att man är öppen med att man talar i egen sak när man gör reklam för det. och däri har det för mig iaf aldrig rådit något tvivel som sagt. men ymmv.

edit: nu när jag tänker på det så har han nog inte nämnt betterglobe på åtminstone ett år, så han har kanske omvärderat samarbetet av någon anledning.

Nej, han ÄGER better globe, är i bestämmande position, får plocka vinsterna etc. Alltså inte att han har köpt in sig på liten post eller har ett "samarbete"

Att inte delge "om ni investerar i better globe som jag äger" är typ brottsligt utöver att det är fult så det bara sjunger om det. Man kan inte framställa sig som "partner" till något man äger. Bara att backa upp ett MLM är kasst som det är, att sitta på bestämmande post i MLM är än värre. Att dessutom fulmarknadsföra MLM och bara på bestämmande post...

Det handlar alltså inte så mycket om ett "samarbete" utan snarare en tunn linje mellan ekobrott/bedrägeri och legalt MLM (som redan är kasst som det är). Du kan ju titta på alla dessa lootbox-sidor som marknadsförs och pushas av streamers som i sin tur är de som satt upp sidorna.

Att du väljer att lita blint på "rikatillsammans" är okej och helt upp till dig. För mig så följer jag premissen "luktar det som en bajskorv så smakar det säkert som en...."

Nå väl, nog om detta. Off topic nog som det är tror jag. Du får göra precis som du själv vill men jag tror det är rätt många av de som är medvetna om situationen som inte tar i bloggen och personen i tång efter detta.

Oskönt skrivet av mig, läser saker mellan raderna som det inte finns grund för.
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att du väljer att lita blint på "rikatillsammans" är okej och helt upp till dig.

du skriver ett och annat som jag gärna hade nystat vidare i, men som du säger så är det off topic.

men med det sagt, att som i citatet ovan tillskriva mig åsikter jag inte gett uttryck för är inte vidare snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Hur resonerar folk kring att gå in i börsen nu? Hade egentligen tänkt göra det tidigare i år, typ jan/feb, vilket jag är glad att jag inte gjorde. Men nu är jag istället ångerful att jag inte gick in mars vid botten. Nu har det ju nästan gått tillbaka till förra årets övervärderade nivåer och att gå in nu jämfört med i mars gör ju att man accepterar en stor "förlorad vinst".

Tittar man på statistik så borde de närmsta åren innebära en björnmarknad med kontinuerlig värdesänkning av börsindex men än så länge så verkar alla investererare förvänta sig hög avkastning de närmsta åren med tanke på hur det går upp varje dag.

Det är därför man spara små poster kontinuerligt över lång tid. det är någon enstaka promille som lyckas "tajma" börsens toppar och dalar. att vänta på rätt läge är helt fel strategi.
Vid investering på börsen spelar man på historisk avkastning vilket brukar ligga på 7-8% per år.
Att spara kontinuerligt är det bästa tipset enligt mig. Vissa menar att du kan sätta in en stor klumpsumma också och att det inte spelar någon roll om du sätter den på en topp.

Misstaget här är att inte spara alls.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det är därför man spara små poster kontinuerligt över lång tid. det är någon enstaka promille som lyckas "tajma" börsens toppar och dalar. att vänta på rätt läge är helt fel strategi.
Vid investering på börsen spelar man på historisk avkastning vilket brukar ligga på 7-8% per år.
Att spara kontinuerligt är det bästa tipset enligt mig. Vissa menar att du kan sätta in en stor klumpsumma också och att det inte spelar någon roll om du sätter den på en topp.

Misstaget här är att inte spara alls.

Den historiska avkastningen på 7-8% per år stämmer ju ändå inte längre. Den håller om man tittar på tiden mellan ungefär 1950-1999, men tittar på på de senaste två årtiondena så ligger avkastningen på S&P 500 på 5,46%, vilket efter inflation på 2,17% i medeltal ger en realavkastning på 3,30% för 2000-2019. Visst kan man plocka bort t.ex. dotcom-bubblan i början av 2000 om man vill, men då borde man inte heller ta i beaktande åren före. Efter dotcom-bubblan har tillväxten varit rätt mager, och 2000-2009 var realavkastningen på S&P 500 negativ på -0,44%.

Med det här vill jag då inte säga att långtidsinvestering eller indexfonder inte skulle vara en bra idé (för det är de), men att man i dagens läge inte ska förvänta sig en kontinuerlig årlig tillväxt på 7-8%. Tittar på tillväxten i GDP justerad för inflation i USA 2000-2019 så sjönk den med -0,08%. Den lilla förbättringen på 2010-talet är nu som bortblåst i och med coronakrisen. Om tillväxten i nationalekonomin justerat för inflation är negativ, speciellt med tanke på befolkningsökningen, så kan inte avkastningen fortsätta på samma historiska nivå. I alla fall inte utan att bubblan spricker i något skede, eller blir kraftigt korrigerad. Det behöver inte ta sig form utav en krasch, utan kan också innebära att höjda löner och höjda skatter i något skede måste göra så att efterfrågan på finansiella instrument sjunker.

Det här tar förstås inte i beaktande att många som annars inte deltar direkt i den amerikanska ekonomin investerar i amerikanska företag, men poängen kvarstår ändå (eller i alla fall orosmomenten). Dessutom kan samma sak ses i t.ex. europa.

Year S&P 500 Return Inflation Real Return GDP Growth GDP Growth Adjusted
1980 25,77 % 13,50 % 12,27 % -0,26 % -13,76 %
1981 -9,73 % 10,30 % -20,03 % 2,54 % -7,76 %
1982 14,76 % 6,20 % 8,56 % -1,80 % -8,00 %
1983 17,27 % 3,20 % 14,07 % 4,58 % 1,38 %
1984 1,40 % 4,30 % -2,90 % 7,24 % 2,94 %
1985 26,33 % 3,60 % 22,73 % 4,17 % 0,57 %
1986 14,62 % 1,90 % 12,72 % 3,46 % 1,56 %
1987 2,03 % 3,60 % -1,57 % 3,46 % -0,14 %
1988 12,40 % 4,10 % 8,30 % 4,18 % 0,08 %
1989 27,25 % 4,80 % 22,45 % 3,67 % -1,13 %
1990 -6,56 % 5,40 % -11,96 % 1,89 % -3,51 %
1991 26,31 % 4,20 % 22,11 % -0,11 % -4,31 %
1992 4,46 % 3,00 % 1,46 % 3,52 % 0,52 %
1993 7,06 % 3,00 % 4,06 % 2,75 % -0,25 %
1994 -1,54 % 2,60 % -4,14 % 4,03 % 1,43 %
1995 34,11 % 2,80 % 31,31 % 2,68 % -0,12 %
1996 20,26 % 3,00 % 17,26 % 3,77 % 0,77 %
1997 31,01 % 2,30 % 28,71 % 4,45 % 2,15 %
1998 26,67 % 1,60 % 25,07 % 4,48 % 2,88 %
1999 19,53 % 2,20 % 17,33 % 4,75 % 2,55 %
2000 -10,14 % 3,40 % -13,54 % 4,13 % 0,73 %
2001 -13,04 % 2,80 % -15,84 % 1,00 % -1,80 %
2002 -23,37 % 1,60 % -24,97 % 1,74 % 0,14 %
2003 26,38 % 2,30 % 24,08 % 2,86 % 0,56 %
2004 8,99 % 2,70 % 6,29 % 3,80 % 1,10 %
2005 30,30 % 3,40 % 26,90 % 3,51 % 0,11 %
2006 13,62 % 3,20 % 10,42 % 2,86 % -0,34 %
2007 3,53 % 2,80 % 0,73 % 1,88 % -0,92 %
2008 -38,49 % 3,80 % -42,29 % -0,14 % -3,94 %
2009 23,45 % -0,40 % 23,85 % -2,54 % -2,14 %
2010 12,78 % 1,60 % 11,18 % 2,56 % 0,96 %
2011 -30,00 % 3,20 % -33,20 % 1,55 % -1,65 %
2012 13,41 % 2,10 % 11,31 % 2,25 % 0,15 %
2013 29,60 % 1,50 % 28,10 % 1,84 % 0,34 %
2014 11,39 % 1,60 % 9,79 % 2,45 % 0,85 %
2015 -0,73 % 0,10 % -0,83 % 2,88 % 2,78 %
2016 9,54 % 1,30 % 8,24 % 1,57 % 0,27 %
2017 19,42 % 2,10 % 17,32 % 2,22 % 0,12 %
2018 -6,24 % 2,40 % -8,64 % 2,93 % 0,53 %
2019 28,88 % 1,80 % 27,08 % 2,30 % 0,50 %
2020 -1,14 %

AVG 9,79 % 3,22 % 6,84 % 2,63 % -0,60 %
MED 12,40 % 2,80 % 9,79 % 2,86 % 0,27 %

S&P500 Inflation Real Return GDP GDP Inflation adjusted
AVG 1980-1989 13,21 % 5,55 % 7,66 % 3,12 % -2,43 %
AVG 1990-1999 16,13 % 3,01 % 13,12 % 3,22 % 0,21 %
AVG 2000-2009 2,12 % 2,56 % -0,44 % 1,91 % -0,65 %
AVG2010-2019 8,81 % 1,77 % 7,04 % 2,26 % 0,49 %

AVG 2000-2019 5,46 % 2,17 % 3,30 % 2,08 % -0,08 %

Lite data
Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Känns skönt att man fortsatte att spara. Bad kollegor att det var en bra tid att kliva in och månadsspara när Corona kom i Februari. Men det är svårt att time;a marknaden. Viktigast nu är att få in stadigt kassaflöde och fortsätta spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag är nog också skeptiskt till nuvarande kurser. Ser man på nuvarande Dow Jones Industrial Average så är den på samma nivå som i början av november. Jag kan omöjligt tro att det inte är luft i den kurvan.

1. Aktiepriset borde vara en funktion av framtida avkastning under den förutsägbara framtiden. Avkastningen ska i huvudsak bestå av dividender, och tror någon egentligen att dividenderna för 2020 kommer att ligga på samma nivå som 2019, som trots allt var ett toppår? Om aktiekurserna inte är baserade på dividender, så måste de baseras på en tro om att "någon" kommer att köpa aktien för ett högre pris.

2. Eftersom många stora institutionella investerare ligger utanför marknaden nu, eller på långa positioner, så är den här "någon" antingen småsparare som i stora mängder plötsligt inte haft möjlighet att konsumera, och som har satt in pengarna på aktiemarknaden, eller Federal Reserve med sina stödköp. Stödköpen kommer antagligen att fortsätta en tid, men...

3. Arbetslösheten i USA är på högsta nivåerna sedan 30-talet. I dagens läge har vi inte heller sett chocken på efterfrågesidan, utan bara på utbudssidan. Den minskade arbetslösheten är bara en snabb korrigering av produktionen, och säger inget om var marknaden ligger. En restaurang som har öppet idag eftersom de får ha öppet, men som kommer att gå i konkurs om 2 månader, har fortfarande anställda. De kanske inte får lön, och de kanske inte vågar gå ut och spendera pengar, men ur statistisk synvinkel har de jobb.

4. När efterfrågesidan korrigeras kommer pengar antagligen att dras ut ur aktiemarknaden för att betala bort bostadslån, billån och levnadskostnader. Människor börjar spendera mindre när de märker att det inte bara är så enkelt att gå tillbaka till normal ekonomisk aktivitet igen. Resultatet är både mindre konsumtion och mindre investering (men högre savings rate). Företag kommer också att försöka ha en mindre buffert, med färre anställda och färre investeringar.

5. Eftersom aktiekurserna också är "sticky" så tenderar de inte att stabiliseras på en ny lägre nivå, utan köpare jämför med tidigare toppnivåer. Tittar man på kurserna efter 2007-2008 så fanns det också en del dippar, när man trodde att Bear Stearns var en separat incident, och att toppen i bostadspriserna bara skulle mattas av. Det tog närmare 1,5 år innan botten var nådd.

TLDR; Jag tror inte att efterfrågesidan har visat sig ännu, och det är den som har störst påverkan både på arbets- och aktiemarknaden. Som jag ser det motsvarar inte nuvarande aktiekurser realekonomin, och pumpas antagligen upp av nya, opportunistiska småsparare och av Federal Reserves stödköp. Köper man nu skulle jag se det som att man försöker att timea marknaden som proxy till stödköpen.

Alla pengar som nu trycks upp i rusande fart överallt i världen har dock också en påverkan... Att sitta med pengar i madrassen medan sedelpressarna går för högtryck är ju också högst riskabelt 😅

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Alla pengar som nu trycks upp i rusande fart överallt i världen har dock också en påverkan... Att sitta med pengar i madrassen medan sedelpressarna går för högtryck är ju också högst riskabelt 😅

Visst, bara man är medveten om att hjulet slutar snurra i nåt skede. Om det blir stagflation och pressarna slutar löpa, och stater som svar börjar beskatta kapital, företag och inkomster hårdare så kommer realavkastningen antagligen att bli negativ. Då kommer ju pengar på kontot också att förkorta värdet, så vettigast är då antagligen råvaror eller statsobligationer.

Men en balanserad portfölj med aktier, obligationer och en del cash är förstås alltid en bra idé.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Visst, bara man är medveten om att hjulet slutar snurra i nåt skede. Om det blir stagflation och pressarna slutar löpa, och stater som svar börjar beskatta kapital, företag och inkomster hårdare så kommer realavkastningen antagligen att bli negativ. Då kommer ju pengar på kontot också att förkorta värdet, så vettigast är då antagligen råvaror eller statsobligationer.

Men en balanserad portfölj med aktier, obligationer och en del cash är förstås alltid en bra idé.

Givetvis, dock måste alla uppskattningar om att marknaden är övervärderad ställas i proportion till nuvarande samt framtida stimulanspaket... det är nästan meningslöst att sia om hur saker borde vara när det styrs så mycket av vad de politiska ledarna kommer besluta. Senaste månaderna har ju bevisat att marknaden knappast styrs av saker som konkurs- och arbetslöshetssiffror... iaf inte mer än att det går att värja med hjälp av sedelpressen (hittils). Sen hur det slutar det är ju helt omöjligt att säga

balanserad portfölj som du säger är ju alltid säkrast... bostad kan ju också stå sig bra mot inflation om det nu är vad som sker.

*edit*
En sak som är säker är ju att Trump kommer kämpa in i det sista för att motverka att aktiemarknaden går ner...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Jag är mer Bull än Bear, man läser ju om återhämtning överallt. Nu flaggas ju även att ECB kanske kommer börja köpa aktier.
"Det är inte omöjligt att Europeiska centralbanken (ECB) vid något tillfälle börjar köpa aktier, i stället för att som nu bara rikta in sig på stats- och företagsobligationer."

Jag fortsätter strategin att månadsspara i Avanza Global, Avanza Emerging Markets, Spiltan Investmentbolag och på SAVR Tin Ny Teknik A så får man se.

Permalänk
Medlem

Hej,

Finns är där totalt sett fördel med använda Revolut för aktiehandel med utländska aktier jämfört med Avanza?

Tanken är att ha ett kortsiktigt sparande på 0-3 år och ett långsiktigt på 10+ år i utländska aktier.
Högst 100 olika aktier med högst 35kkr(vissa extremfall, annars högst 15kkr) i varje.

I nuläget så tycker jag att Avanza är ekonomiskt bättre än Revolut när man tittar på långsiktiga avgifter.
Men kan ha missat något.
Vill kolla hur Ni hade ställt Er i samma sits.

Har hittat följande positiva samt negativa delar jämfört med Avanza:

Revolut + = Kan sätta in pengar direkt via konto-/kreditkort.
Revolut - = Förvaltningsavgift på 0,01% per år på marknadsvärdet.
Revolut + = Ingen egen valutaväxlingsavgift.
Revolut - = Inget ISK(=stort minus p.g.a. att man slipper med ISK manuell hantering utav vinstskatt vid försäljning).
Revolut + = Låg fast courtage(om standard/premium OCH man överskriver maxhandel per månad, metal = 0 SEK).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hej,

Finns är där totalt sett fördel med använda Revolut för aktiehandel med utländska aktier jämfört med Avanza?

Tanken är att ha ett kortsiktigt sparande på 0-3 år och ett långsiktigt på 10+ år i utländska aktier.
Högst 100 olika aktier med högst 35kkr(vissa extremfall, annars högst 15kkr) i varje.

I nuläget så tycker jag att Avanza är ekonomiskt bättre än Revolut när man tittar på långsiktiga avgifter.
Men kan ha missat något.
Vill kolla hur Ni hade ställt Er i samma sits.

Har hittat följande positiva samt negativa delar jämfört med Avanza:

Revolut + = Kan sätta in pengar direkt via konto-/kreditkort.
Revolut - = Förvaltningsavgift på 0,01% per år på marknadsvärdet.
Revolut + = Ingen egen valutaväxlingsavgift.
Revolut - = Inget ISK(=stort minus p.g.a. att man slipper med ISK manuell hantering utav vinstskatt vid försäljning).
Revolut + = Låg fast courtage(om standard/premium OCH man överskriver maxhandel per månad, metal = 0 SEK).

Kan tycka att det där med avsaknad av ISK kan väga tungt. Ska man hålla reda på vad man köpte och sålde grejerna för nu igen!?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Någon som handlar mycket amerikanska aktier? Tänkte satsa en del på några casinobolag som har börjat stiga igen, via Avanza, t.ex Wynn Resorts LTD. Är det något särskilt att tänka på eller funkar det precis som med svenska? Har ett KF-konto jag ska använda till dessa.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Tesla 1000$ 😎🤑

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nu har kursen för Redsense Medical börjat röra sig uppåt. Stängde på 22,7 kr idag. Har trillat in lite större ordrar från USA i kombination med att allt fler aktörer hoppar på. Lyckades själv fiska några aktier på 9,1 kr under dippen i mars.

https://news.cision.com/redsense/r/redsense-included-in-nhs-o...

https://news.cision.com/redsense/r/sanderling-renal-services-...

https://news.cision.com/redsense/r/munson-healthcare-becomes-...

https://news.cision.com/redsense/r/redsense-receives-largest-...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Nu sålde jag Apple på väg ned i dippen. Allt. Tänkte att nu är bubblan sprucken ett tag framöver, nu är folk trötta på överprisat skit. Tror inte att det kan gå längre. Sedan släpps nyheten kring att de kommer börja använda en ny cpu med exklusivitet... Med rätt tajming så hade jag tjänat en hacka på att sälja rätt och köpa rätt. Nu sålde jag på ungefär på samma nivå som jag köpte, men den här resan vill jag fan inte missa. All in...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision