Kylflänsen för Nvidia "Ampere" på bild – ångkammare och motriktade fläktar

Permalänk
Melding Plague

Kylflänsen för Nvidia "Ampere" på bild – ångkammare och motriktade fläktar

Nu bjuds en närmare titt på kylflänsen i läckta Geforce RTX 3080-bilder, och nytt är fyra värmeledningsrör och en ångkammare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

@Rickll - farligt nära en viss 80-talsstjärna, men vem vet? :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Aldrig längtat efter en ny grafikkortsgeneration som denna. Rykten om rejält förbättrad strålspårning och nästan 50% bättre prestanda låter fantastiskt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Nu när folk köpt grafikkort i övre klassen för 8000kr+ så tänker NVIDIA säkert att en tusenlapp hit och dit gör ju fan ingen skillnad så finns lite vinstmarginal i kylaren också trots allt

Permalänk
Medlem

Sweet jebus!

Permalänk
Medlem

Vanliga 3080 hamnar på 15000kr den här gången istället för 3080Ti?

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag är överdrivet förtjust i utseendet på kylaren men samtidigt är det kul att se något nytt, spännande att se om kylaren kan prestera också och vad ljudnivån hamnar på.

Vad gäller själva korten så hoppas jag på en ökning på 50% eller mer jämfört med 2000 serien, helst till lägre pris men det är väl att hoppas på för mycket.

Permalänk
Medlem

Ångkammare låter definitivt inte lika coolt som Vapor Chamber 😜

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Hade varit najs om det var ren metall färg istället

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hoppas någon gör en CFM-analys på kylaren och tar fram en uppskattning av kylförmågan

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

ok bois, dags att lägga ut 20 papp för ett 3080 TI?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Kan någon förklara för mig varför det är en bra idé med fläktar på detta sätt jämfört med två bredvid varandra?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kan någon förklara för mig varför det är en bra idé med fläktar på detta sätt jämfört med två bredvid varandra?

Inget alls, så klart. Det handlar om att nån designer suttit och svettats för att få fram nåt som inte gjorts tidigare. Att anledningen till att det inte gjorts tidigare är att det är helt nipprigt och värdelöst, det skiter man förstås i.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Aldrig längtat efter en ny grafikkortsgeneration som denna. Rykten om rejält förbättrad strålspårning och nästan 50% bättre prestanda låter fantastiskt.

Nu är ju längtan väldigt subjektiv, men nog har det funnits mer hypade generation att se fram emot tidigare? GTX280 när det begav sig, t.ex.

Sen ger jag inte mycket för deras rykten om 50% prestanda, de dyker upp inför varje generation. Strålspårningen är nog också det som kittlar mig minst.

Nu är man i det läget där man hellre ser ökad prestanda till minskad kostnad. Köpte själv en GTX980 när det begav sig för 5 500 SEK vid lansering, bara två generationer senare kostar värstingkortet tredubbla. Sjukt, minst sagt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Dom har nog mer koll än du..

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@cyklonen: Dom har nog mer koll än du..

Det återstår att se! Känns helt galet att nVidia ska lyckas kränga kort till ännu högre priser, både med tanke på RDNA2 och hur det ser ut i världen just nu. Väntar med spänning på lanseringen.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@cyklonen: Dom har nog mer koll än du..

Underskatta inte form före funktion hos stora tillverkare. Apple har ju byggt sin försäljning på det i 21 års tid!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag är personligen mest för Blower-typ. Lösningen med Push/Pull riskerar ju bara att skapa recirkulering av varm luft, kräver ju ett blås utifrån i nära anslutning till push-fläkten. Så har vi det i en dator med ett Gigabyte RTX 2060 som har just denna teknik*.

* Det var nog inte riktigt korrekt, det kortet har "Alternate spinning"-fläktar, och det är väl inte detsamma som Push/Pull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Inget alls, så klart. Det handlar om att nån designer suttit och svettats för att få fram nåt som inte gjorts tidigare. Att anledningen till att det inte gjorts tidigare är att det är helt nipprigt och värdelöst, det skiter man förstås i.

Nu har jag inte djupat ner mig i kylarupplägget, men nämndes det inte att ena fläkten och kylardelen (baksidan?) var dedikerad för att kyla VRM och den andra kyler övriga chip. I så fall kan det ju finnas en funktion om de valt att separera komponenter på passande sätt på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Underskatta inte form före funktion hos stora tillverkare. Apple har ju byggt sin försäljning på det i 21 års tid!

Jo jag tror också på att nVidia bryr sig mer om design än prestanda eftersom det säljer mer till folk som oss som bara kollar på formen..........

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jo jag tror också på att nVidia bryr sig mer om design än prestanda eftersom det säljer mer till folk som oss som bara kollar på formen..........

Jag tror säkert att kylaren klarar av att göra jobbet, men jag är övertygad om att den är mycket större och mycket dyrare än en mer klassisk kylare. Alltså - form före funktion.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Snusfri

Blir nog ett RTX 3090 i höst, 24GB VRAM kommer sitta riktigt fint.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kylaren ser intressant ut, men verkar överkomplicerad. Antingen är det som någon säger att en designer fick spatt och ville göra något coolt, eller så blev det såhär på grund av att dom måste leda bort mer värme än vanligt.

Fanns ett rykte om att Nvidia blev oroliga över "Big Navi" och bestämde sig för att drämma till ordentligt med sitt flaggskepp för att säkerställa att dom fortfarande har bäst prestanda, men med nackdelen att kortet drar 300W eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror säkert att kylaren klarar av att göra jobbet, men jag är övertygad om att den är mycket större och mycket dyrare än en mer klassisk kylare. Alltså - form före funktion.

Det är inte form före funktion...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av MiLeS:

Ångkammare låter definitivt inte lika coolt som Vapor Chamber 😜

Jo, det låter till och med coolare

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Vad innebär "ångkammare" i praktiken? Inte fan ska man koka nudlar på grafikkortet eller driva ett fartyg hoppas jag? :')

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Underskatta inte form före funktion hos stora tillverkare. Apple har ju byggt sin försäljning på det i 21 års tid!

Med 20+ år på Windows med laptops och en hel del hemmabyggda stationära så vågar jag påstå att det du säger inte stämmer.

Visst min MBP gick på närmare 30 kex, men jämfört med mina thinkpad yoga i samma prisklass så är det enda jag gått miste om 4k och touch screen.

Det jag har tjänat är 24/7 tillförlitlighet, bättre prestanda, en skärm som fungerar ute i solen, längre batteritid och ett mycket mer intuitivt (för 90% av datoranvändare ekvivalent med funktionalitet) operativ.

Så talar vi om funktion så är väl Apple ledande inom det fältet, iPhone, iPod och Ipad är ytterligare bekräftelse.

Jag älskar Windows och Android, jag är själv OG användare utav båda, men att säga att Apple är form före funktion är bara desinformativt för mindre insatta läsare.

Apple är "da shit" när det kommer till funktion och design, du får det bästa av båda världarna till ett relativt högt pris, men det är som sagt relativt. Anledningen till deras framgång är att de inte kompromissar med design på en i övrigt jävligt bra produkt.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Nu ska man inte dra för stora slutsatser från ett referenskort men jag tycker det ser ut som om kretsen blir väldigt varm och det är mycket värme som ska ledas bort.
Jag undrar vad ljudnivån blir?
Kanske AMD både blir svalare och tystare denna generationen?

Permalänk
Avstängd

Detta är vansinne. När det gäller grafikkort (och andra invändiga datordelar) så bryr jag mig om hur snabbt och stabilt är. Det får gärna se ut som kastrerad grötsoppa på utsidan så länge det presterar som en Formel-1 i praktiken.

Skrivet av cyklonen:

Underskatta inte pris form före funktion hos stora tillverkare. Apple har ju byggt sin försäljning på det i 21 års tid!

Jag rättade till åt dig!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror säkert att kylaren klarar av att göra jobbet, men jag är övertygad om att den är mycket större och mycket dyrare än en mer klassisk kylare. Alltså - form före funktion.

Den kan absolut vara mycket dyrare och mycket större. Men eftersom det ska bli något underlag för diskussion så ponera att den är 100% dyrare, men 200% bättre. Är det fortfarande form före funktion?

Säg att den är 500% bättre, är det ändå form före funktion?

Utan att veta resultatet känns det svårt att bestämma om det är som du säger, form före funktion.