Permalänk
Medlem

@PuMaH:

Testa och bygga ett gäng buffers innan kraftverken, driv water extractor och pumparna med typ en biomass i början tills buffers är fyllda och slå sedan på kraftverken och koppla in dem i resterande el system, fungerade bra för mig

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

@Ziegfried: Det är kolkraftverk som tar vattnet, och ja, jag fick slut på vatten vilket kapade strömmen. Det som jag tyckte var märkligt var att allt vatten som gick från extractors inte pumpades genom rören trots att det var tomt i andra änden. Jag har kollat på extractors och det står att de jobbar för fullt, vet inte om något kan vara fel trots det?

Nu har jag kopplat in två extra extractors för att jag inte fick ut full kapacitet, men kan kanske ändå försöka ge en överblick över hur det var tidigare. Ska kolla runt nästa gång jag startar spelet.

Det kan vara så att om du spelat sen Update 3 släpptes, som (surprise) innehöll en del buggar med vattentillförsel så var fixen att radera sina water extractors och sätta dit dem igen, koppla på rören. Men det gällde nog mest ifall de var inkopplade till elnätet och när man laddade sin sparfil så var de inte igång vilket till slut gav totalt strömavbrott (om man var helt beroende av just kolkraft som strömkälla). Du kan ha MAX 6 kolkraftverk som försörjs av en pipeline. 1 maxöverklockad water extractor (250%) kan alltså fylla 1 pipeline som i sin tur kan försörja max 6 kolkraftverk. Kolkraftverken behöver minimum 45 m³ vatten, gärna 50 m³. Om jag vore du skulle jag (om avstånden inte är för stora) bygga om berörda water extractors och tillhörande rör och koppla om dessa till kolkraftverken på nytt. Sen skrev @NatureBoyyy en intressant poäng. Dubbelkolla gärna att pumparna är åt rätt hål. En grön pil visar vilken riktning "flödet" ska gå åt.

Vad säger pumparna att du har för "headlift"? Nästa fråga, är kolkraftverken överklockade? Och det är fortfarande svårt utan bilder är jag rädd.

Skrivet av NatureBoyyy:

@PuMaH:

alla pumpar sitter åt rätt håll? jag hade råkat sätta en åt fel håll och undrade varför jag inte fick vatten haha

Som sagt, en bra poäng, som många (inklusive mig själv) har förbisett!

Skrivet av NatureBoyyy:

@PuMaH:

Testa och bygga ett gäng buffers innan kraftverken, driv water extractor och pumparna med typ en biomass i början tills buffers är fyllda och slå sedan på kraftverken och koppla in dem i resterande el system, fungerade bra för mig

Jepp. Detta. Jag har 2 buffers (Industrial Fluid Buffer?) per 6 kolkraftverk, bygger dem i "6-pack" som försörjs av en pipeline. Det bör räcka mer än väl. Fylls inte dessa buffers av water extractors så är något galet på vägen dit.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Nu när man fick en massa tid hemma passade jag på att köpa Satisfactory, jäklar vad skoj det är! Riktigt avkopplande spel, man kan ta det superseriöst och försöka optimera sin produktion, eller lulla runt, utforska lite, pula ihop någon ny byggnad osv...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Spelet är nu ute på steam för er som inte ville ha det på Epic av någon anledning.

https://store.steampowered.com/app/526870/Satisfactory/

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av NatureBoyyy:

Spelet är nu ute på steam för er som inte ville ha det på Epic av någon anledning.

https://store.steampowered.com/app/526870/Satisfactory/

Yes, köpte det direkt, men kan inte påstå att jag kom särskilt långt, trots att jag fastnade framför spelet i flera timmar. Får bli mer byggande till helgen, det var farligt beroendeframkallande

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder:

Haha minst sagt, troligtvis det spel jag lagt ner absolut mest tid på

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatureBoyyy:

Spelet är nu ute på steam för er som inte ville ha det på Epic av någon anledning.

https://store.steampowered.com/app/526870/Satisfactory/

Hoppas personligen på att spelet säljer bra. Dels för att spelet är galet bra men också då jag äger en hel del Embracer-aktier.

Fortfarande inte kommit igång med spelet igen men prioriterar idag med att spela igenom annat som blivit liggande. Men när spelet väl lanseras på riktigt så kommer det bli att djupdyka i detta underbara spel igen.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Yes, köpte det direkt, men kan inte påstå att jag kom särskilt långt, trots att jag fastnade framför spelet i flera timmar. Får bli mer byggande till helgen, det var farligt beroendeframkallande

Det är charmen med spelet i mitt tycke.
Jag behövde lite mer koppar-plåt till en ny produktionslina i min stora bas. Efter lite utforskning hittade jag 4 st pure noder ganska långt bort, så först blev det till att anlägga en rejäl järnvägs-slinga, sedan valde jag alternativa recept för både ingots och copper sheets som kräver vatten, så det blev en enorm anläggning ute på vattnet med långa rader av refineries. Det tog närmare 40 timmar speltid innan jag var tillbaks i basen och fortsatte med min lina som behövde kopparn.
Det fina är att man kan bygga precis som man vill, enorma anläggningar för 50 end game items/minut eller försöka göra en så kompakt "maskin" som möjligt för enklare items. Aldrig förr har jag lirat något med spel som är så komplext, men samtidigt njutbart och avkopplande, helt utan tidspress och hets!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Mattecoach

@Arkebuzer:

Snacka om att vi har olika approach
OK, ibland gör jag också saker utan stress (mest utforskning) men för det mesta är jag ivrig att komma till nästa steg och bygger riktigt fula fabriker för att komma dit. Varje förlorad sekund är förlorade resurser

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Arkebuzer:

Snacka om att vi har olika approach
OK, ibland gör jag också saker utan stress (mest utforskning) men för det mesta är jag ivrig att komma till nästa steg och bygger riktigt fula fabriker för att komma dit. Varje förlorad sekund är förlorade resurser

Precis, skitstressigt om en maskin står still pag inga resurser eller har fullt och inte kan producera mer. Bara det ramlar ut nånting så känns det bättre

Permalänk

Riktigt bra spel! Köpte direkt när det kom upp på Steam. Mitt största problem nu är energi men jag forskade fram kolkraft igår så det kanske ordnar sig. Väldigt buggfritt och bra flyt för att vara Early access.

Går det på något sätt att rotera bggnader som man redan har byggt? Jag har inte lyckats med det utan jag får riva och börja om.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

@ghostfenix:

Grymt grattis till bästa spelet

Well energi kommer alltid behövas, när man har kärnkraftverk så börjar det ordna upp sig bättre. Men jag skaffade lite modds med lite vatten och solg eneratorer vilket jag tycker ger lite mer variation. Det har faktiskt flytit på bra sedan över 1 år sedan tycker jag så de har gjort ett bra jobb imo.

Jag tror faktiskt inte det går att rotera utan att ta bort!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

@ghostfenix:

Grymt grattis till bästa spelet

Well energi kommer alltid behövas, när man har kärnkraftverk så börjar det ordna upp sig bättre. Men jag skaffade lite modds med lite vatten och solg eneratorer vilket jag tycker ger lite mer variation. Det har faktiskt flytit på bra sedan över 1 år sedan tycker jag så de har gjort ett bra jobb imo.

Jag tror faktiskt inte det går att rotera utan att ta bort!

Får kika på det. Hoppas de fixas så att det går att rotera i framtiden! Jag har i nuläget lyckats med bedriften att producera två-komponenter på två hela linjer (heter det så? Längesen jag jobbade inom industrin). Byggde precis Space elevator eftersom den tog sådan himla stor plats. Precis gjort klart första målet för den och ska nu fortsätta med de andra som visst kräver lite nya prylar. Farligt beroendeframkallande spel! Tänkte spela en timme innan bingen igår men slutade med att det blev 3+ h

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Får kika på det. Hoppas de fixas så att det går att rotera i framtiden! Jag har i nuläget lyckats med bedriften att producera två-komponenter på två hela linjer (heter det så? Längesen jag jobbade inom industrin). Byggde precis Space elevator eftersom den tog sådan himla stor plats. Precis gjort klart första målet för den och ska nu fortsätta med de andra som visst kräver lite nya prylar. Farligt beroendeframkallande spel! Tänkte spela en timme innan bingen igår men slutade med att det blev 3+ h

Ja jag kallar det linje iallfall med Ja den tar bra med plats alltså, gött kul med att kunna researcha fram fler grejer osv. Sjukt beroende framkallande. Kommer ihåg en helg jag var själv, satte mig efter jobbet vid 18 tänkte spela till typ 00, när klockan var 03:30 så fick jag tvinga mig själv att lägga mig trots jag visste jag kunde spela de kommande dagarna efter xD Sjukt kul, roligt och nyskapande imo med 3d byggande av detta slag som det är! Har en liten paus nu under sommaren men sedan till hösten och vintern blir det att mysa vidare med sina fabriker!

Du kommer inse att man kommer behöva göra om flera gånger, börja från början, tänka om, hitta inspiration osv

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Du kommer inse att man kommer behöva göra om flera gånger, börja från början, tänka om, hitta inspiration osv

Haha jo det hade jag på känn. Så mycket nya prylar som tillkommer hela tiden

Vi kanske kan sätta upp en SweC-server sen i höst och testa på multiplayer.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

Ny teaser!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Nice med en packager, på tiden då det är lite klumpigt att ha ett stort raffinaderi bara för det

Jag längtar som tusan till dedikerade servers, då ska jag kasta upp en på min server här hemma !

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Nice med en packager, på tiden då det är lite klumpigt att ha ett stort raffinaderi bara för det

Jag längtar som tusan till dedikerade servers, då ska jag kasta upp en på min server här hemma !

Precis! Det är/var raffinaderier för allt innan. Det blev lite tjatigt med 4 våningar med 40 raffinaderier vardera. Alternativa recept för "ore doubling", dvs Pure Iron Ingot, Pure Caterium Ingot, Pure Copper Ingot-recepten är ju också i raffinaderier. Tycker det är coolt och roligt att de används till mycket mer saker än bara att sätta dem på plast/gummiproduktion eller bränsle som det var i Update 2.

Det här med dedikerade servrar tolkade jag som att CoffeeStain ska hosta servrar, men de kanske släpper en dedikerad mjukvara för att hosta just Satisfactory-server? I sådana fall lär jag göra en server hemma också!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Final feature trailer om 40 minuter!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Update 4 väntas komma under första kvartalet nästa år

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patrik356b:

Update 4 väntas komma under första kvartalet nästa år

https://www.youtube.com/watch?v=VYyFA7-yRKc

Jag passar på att damma av tråden då Update 4 nyligen släpptes! Jag började spela igen i fredags, eller om det var lördags. Helt ny save denna gång. Har inte nått till sista tiersen ännu, håller mest på att bygga en extremt ful megaanläggning. Att bygga det snyggt får komma senare, enbart fokuserad på att låsa upp allt en gång.

Permalänk

Update 4 gav mycket intressanta saker. Nu är det framför allt dedikerad server som jag väntar på! 🙂

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Update 4 gav mycket intressanta saker. Nu är det framför allt dedikerad server som jag väntar på! 🙂

jag gillar inte alls hur de har "fördummat" generatorerna. De är numera tvingade att köra MAX hela tiden. Bara biomass burners beter sig vettigt numera.

Du kan ju inte pumpa ut mer energi i elnätet än vad du gör av med.

Jag hade planerat att gå från compacted coal till turbofuel, men det känns meningslöst med hur det fungerar idag, så har bara sattit ut geothermal generators (då de inte kräver någon input)

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

jag gillar inte alls hur de har "fördummat" generatorerna. De är numera tvingade att köra MAX hela tiden. Bara biomass burners beter sig vettigt numera.

Du kan ju inte pumpa ut mer energi i elnätet än vad du gör av med.

Jag hade planerat att gå från compacted coal till turbofuel, men det känns meningslöst med hur det fungerar idag, så har bara sattit ut geothermal generators (då de inte kräver någon input)

Oj, har inte sett att den här tråden fick nytt liv igen med nya inlägg!

Jag var också skeptisk först när jag hörde om de "nya" förändringarna, men fördelen med att alla generatorer går på 100% är att man som nybörjare vet direkt att att t.ex "coal generators" fungerar direkt utan att dem behöver stresstestas först. Man kan direkt se att dem fungerar eller inte fungerar.

Sen energiöverflöd/överproduktion kan matas in i Power Storage (som en slags backup-batterier) som kan kicka igång och kompensera för utifall den händelse att man spränger maxgränsen. Så man slipper det fruktade "blown fuse"-ljudet.

För övrigt tycker jag att det som kom med Update 3.5 och Update 4 är underbart. Bara en sån sak som stegar och Mk2 pipelines, stor QoL-uppgradering!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

detta är väldigt välkommet. Tåg har haft massa problem efter första gången de patchade tågen, specifikt med path finding.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Dags att damma av tråden igen! Coffee Stain Studios har släppt en uppdatering gällande kommande Satisfactory Update 6!
Kortfattat kommer det inte bli någon rackabajsare till uppgradering, utan det handlar om en mindre rackare med fokus på utforskning. Områden som tidigare varit förhållandevis öde har fått ändringar i både terräng och flora. Mest arbete har gått in i träsket samt den nordliga kusten, som numera kallas The Spire Coast.

Release av stora uppdateringen kommer ske i början av juni. Därefter verkar arbetet gå över till att släppa Satisfactory 1.0 skarpt.

https://store.steampowered.com/news/app/526870/view/320938709...

Permalänk

Så nu börjar det dra ihop sig, Update 6 släpps den 14:e juni! Ska bli kul att testa kärnvapen-nobelisken!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jag tror sjutton detta är mitt favoritspel genom tiderna. Började på 0.4 tror jag. Drygt 1000 timmar spelade och har ännu inte lyckats ta mig till kärnkraft. Startar om varje gång det kommer en större uppdatering bara för att det är så kul att se fabrikerna ta form.

Permalänk
Medlem

Jag har fixat en server jag kommer starta runt klockan 14:00 Finns det några som vill vara med? Dalle113 på steam

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Dags för skamlös necrobump igen!

Stora Satisfactory-nyheter! Efter fem långa år i Early Access är det äntligen dags för skarp release. 1.0 väntas släppas senare i år, men specifikt när det sker är för tillfället okänt. I samband med detta meddelar utvecklarna att det inte blir stora uppdateringar innan 1.0-lanseringen, så det är bara att gilla att läget är i nuvarande skick fram till skarpa lanseringen.