Logitech avtäcker G915 TKL – trådlöst och kompakt tangentbord

Permalänk

Jag fick mitt G915 TKL igår. En detalj som inte framgått i recensionerna är att bokstäverna på tangenterna är mycket mörka. Dvs, de är gjorda av nästan genomskinlig plast som LEDn sedan lyser igenom. Det är mycket snyggt med RGB på, men med RGB av så syns de nästan inte. Det tror jag kan vara ett problem för personer som inte har så stor tangentbordsvana. Tidigare RGB-tangentbord jag haft har lite mattare plast i bokstäverna så de syns även när RGB är av.

Dessutom verkar Logitech ha missat att lägga till stöd för sitt nya tangentbord i GHUB. Det detekteras inte för mig i alla fall, och det finns en tråd på Reddit med samma innebörd. (Det vore intressant att veta om någon av er andra som köpt tangentbordet får upp det i GHUB, gäller alltså TKL-varianten. PM:a gärna.) Det innebär att för stunden så får jag stå ut med RGB som kontinuerligt varierar mellan olika färger eftersom man måste in i GHUB för att kunna ställa in andra färgscheman.

Med tanke på priset är jag lite besviken. Jag har inte bestämt mig för om jag ska skicka tillbaka det eller ej.

Edit: hittade svar från en Logitech rep. att tangentbordet kommer stödjas i GHUB vid "official relase date", men inget exakt datum tycks vara angivet, bara "in June". Det finns även ett par knappkombinationer för att ställa in fasta färgscheman, men de funkar sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Edit: hittade svar från en Logitech rep. att tangentbordet kommer stödjas i GHUB vid "official relase date", men inget exakt datum tycks vara angivet, bara "in June". Det finns även ett par knappkombinationer för att ställa in fasta färgscheman, men de funkar sådär.

Konstigt att man släpper tangentbordet innan mjukvaran är klar.

Känner du kanske att du inte är nöjd med känslan i tangentbordet? Det är trots allt relativt annorlunda mot ett vanligt mekaniskt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Jag fick mitt G915 TKL igår. En detalj som inte framgått i recensionerna är att bokstäverna på tangenterna är mycket mörka. Dvs, de är gjorda av nästan genomskinlig plast som LEDn sedan lyser igenom. Det är mycket snyggt med RGB på, men med RGB av så syns de nästan inte. Det tror jag kan vara ett problem för personer som inte har så stor tangentbordsvana. Tidigare RGB-tangentbord jag haft har lite mattare plast i bokstäverna så de syns även när RGB är av.

Dessutom verkar Logitech ha missat att lägga till stöd för sitt nya tangentbord i GHUB. Det detekteras inte för mig i alla fall, och det finns en tråd på Reddit med samma innebörd. (Det vore intressant att veta om någon av er andra som köpt tangentbordet får upp det i GHUB, gäller alltså TKL-varianten. PM:a gärna.) Det innebär att för stunden så får jag stå ut med RGB som kontinuerligt varierar mellan olika färger eftersom man måste in i GHUB för att kunna ställa in andra färgscheman.

Med tanke på priset är jag lite besviken. Jag har inte bestämt mig för om jag ska skicka tillbaka det eller ej.

Edit: hittade svar från en Logitech rep. att tangentbordet kommer stödjas i GHUB vid "official relase date", men inget exakt datum tycks vara angivet, bara "in June". Det finns även ett par knappkombinationer för att ställa in fasta färgscheman, men de funkar sådär.

Det där med tangenterna har det skirivits en del om för G915. Mjukvaran var buggig som fan till G915 första halvåret innan dom fick ordning på skiten. Borde gå fort att få ordning mjukvaran till G915 tkl tycker man.

Enda buggen som kvarstår för min del är att tangenten för att inaktivera windowstangenterna avaktiveras när rgb går ner i viloläge.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Fick mitt igår och är väldigt nöjd. Nu hade jag den vanliga versionen sedan tidigare så inget nytt egentligen för mig.
Ser att det finns ett par på marknaden nu
G Hub hittar inte tangentbordet som nämnt tidigare, bör väl dyka upp snart.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Konstigt att man släpper tangentbordet innan mjukvaran är klar.

Känner du kanske att du inte är nöjd med känslan i tangentbordet? Det är trots allt relativt annorlunda mot ett vanligt mekaniskt tangentbord.

Just nu är känslan lite ovan men jag brukar kunna vänja mig ganska snabbt så det går nog över. Jag var mest besviken över att Logitech släppte hårdvara som inte var fullt funktionell (dvs utan stöd i G Hub) men det börjar redan lägga sig. Jag ska testa det i några dagar till innan jag bestämmer mig. Tangentbordet i överigt verkar mycket gediget, och jag uppskattar redan bluetooth-funktionen (som jag inte hade tänkt använda). Den är perfekt för att ansluta till laptops med få eller bara Type C USB-portar.

Permalänk
Medlem

"Impossibly thin". Okej

Permalänk
Medlem

Ni som fått det, antar ni inte beställt från Logitech direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ni som fått det, antar ni inte beställt från Logitech direkt.

Det finns i lager, t.ex. på Inet
https://www.inet.se/produkt/6601228/logitech-g915-tkl-tactile

Edit: Tydligen inte version med linjär brytare.

Permalänk
Medlem

@Fulci: Vet, men beställde från Logitech. Svårt att tacka nej till en rabatt på 35%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Fulci: Vet, men beställde från Logitech. Svårt att tacka nej till en rabatt på 35%

Aha, du hade fått studentrabatt, kollade tidigare inlägg. Ja det är svårt tacka nej till. : )

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Ni som fått det, antar ni inte beställt från Logitech direkt.

Nej, jag beställde från Inet. Men hade jag fått 35% rabatt så hade jag inte tvekat att beställa från Logitech och vänta ett par veckor extra.

Permalänk
Medlem

Även jag beställde från Logitech. När kan man förvänta sig att få hem det tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Även jag beställde från Logitech. När kan man förvänta sig att få hem det tror ni?

Har också beställt från Logitech. Såg att de gick att köpa igår, men var kanske någon bugg med sajten. Har kontaktat deras support, men inte fått något svar än. Ringer kanske till dem idag för att fråga. Bara att komma ihåg att Logitechs webbutik inte är logitechs egna utan drivs av ett annat företag (fick jag reda på förra gången då jag köpte min G703).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Även jag beställde från Logitech. När kan man förvänta sig att få hem det tror ni?

Skrivet av Toss3:

Har också beställt från Logitech. Såg att de gick att köpa igår, men var kanske någon bugg med sajten. Har kontaktat deras support, men inte fått något svar än. Ringer kanske till dem idag för att fråga. Bara att komma ihåg att Logitechs webbutik inte är logitechs egna utan drivs av ett annat företag (fick jag reda på förra gången då jag köpte min G703).

Sitter precis som er och väntar på att Logitech ska skicka iväg tangentbordet. Får du något svar från dem får du gärna dela med dig!

Permalänk
Medlem

@Empa38: Blev just debiterad av Logitech så antar att det skickas under dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Empa38: Blev just debiterad av Logitech så antar att det skickas under dagen.

Detsamma gäller för mig. Status på ordern har också ändrats från "submitted" till "In process".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empa38:

Sitter precis som er och väntar på att Logitech ska skicka iväg tangentbordet. Får du något svar från dem får du gärna dela med dig!

Inte fått något svar, men nu har min status ändrats till "In Process" och fick notification från Amex att Logitech tagit betalt. Så tror att de skickar iväg dem snart!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Och nu kom uppdateringen till G Hub som stödjer tangentbordet. Äntligen!

Permalänk
Medlem

Fick mitt G915 TKL idag och måste säga att detta lätt är det bästa tangentbord jag använt hittills: Allt känns bara rätt. Verkligen värt pengarna. Använt en hel del olika tangentbord innan detta: Ducky, Vortex, Corsair, Apple, etc. och ingen av dem har varit exakt det jag varit ute efter.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det finns någon Num-lock-funktion på TKL-tangentbordet så man kan använda en numpad på tangentbordet(som inkluderar siffrorna 7, 8 och 9)?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12