SweCampers - Tråden om Friluftsliv

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av htbtoma:

Du har aldrig hållt på med någon lagsport hör jag

Jag tänkte på skador relaterade till camping/vandring, att lagsporter på alla sätt är skadligt för mänskligheten är väl känt men en helt egen fråga

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej där allihopa!
Denna tråden har inspirerat mig till att försöka bli en friluftsmänniska nu under sommaren. Är en inbiten datornörd som sällan är utomhus, mer än när jag är ute och festar alternativt tränar/saker man måste göra t.ex jobb/plugg.

Vad är då ett lämpligt tält? Jag vill gärna ha något smidigt att sätta upp. Jag kommer förmodligen inte ge mig på vandring, utan snarare ta bilen till något vettigt ställe med kort avstånd till en bra plats och där slå upp tältet. Jag kommer även ha med mig min kanin och förmodligen någon kompis, eventuellt enbart jag och kaninen för att se hur han tar det hela.

Kan detta möjligtvis fungera? https://www.xxl.se/coleman-galileo-4-blue-4-personers-pop-up-...

Är ett popup tält så ska mer eller mindre bli redo av sig själv. Inte det mest praktiska att bära med sig skulle jag gissa på, men då jag inte kommer vandra antar jag att det inte är något problem. Något annat som man behöver tänka på när man köper tält?

Finns det något bekvämt vettigt budgetunderlag? Tar gärna tips på andra tillbehör och om det finns någon gasgrill. Vill gärna ha billiga saker då jag 1) är student och 2) jag är en riktig periodare, ingen aning om detta kommer bli någon "hit" så att säga. Men jag hoppas det!

Ta en öl, tända grillen och njuta av tystheten och helt elektronikfritt låter i teorin ganska mysigt. Och som bonus får jag förhoppningsvis en väldigt glad kanin också.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej där allihopa!
Denna tråden har inspirerat mig till att försöka bli en friluftsmänniska nu under sommaren. Är en inbiten datornörd som sällan är utomhus, mer än när jag är ute och festar alternativt tränar/saker man måste göra t.ex jobb/plugg.

Vad är då ett lämpligt tält? Jag vill gärna ha något smidigt att sätta upp. Jag kommer förmodligen inte ge mig på vandring, utan snarare ta bilen till något vettigt ställe med kort avstånd till en bra plats och där slå upp tältet. Jag kommer även ha med mig min kanin och förmodligen någon kompis, eventuellt enbart jag och kaninen för att se hur han tar det hela.

Kan detta möjligtvis fungera? https://www.xxl.se/coleman-galileo-4-blue-4-personers-pop-up-...

Är ett popup tält så ska mer eller mindre bli redo av sig själv. Inte det mest praktiska att bära med sig skulle jag gissa på, men då jag inte kommer vandra antar jag att det inte är något problem. Något annat som man behöver tänka på när man köper tält?

Finns det något bekvämt vettigt budgetunderlag? Tar gärna tips på andra tillbehör och om det finns någon gasgrill. Vill gärna ha billiga saker då jag 1) är student och 2) jag är en riktig periodare, ingen aning om detta kommer bli någon "hit" så att säga. Men jag hoppas det!

Ta en öl, tända grillen och njuta av tystheten och helt elektronikfritt låter i teorin ganska mysigt. Och som bonus får jag förhoppningsvis en väldigt glad kanin också.

jag tycker du ska köpa ett riktigt tält, fastnar du för detta så kommer du ändå vilja skaffa ett annat då popup är dåligt på allt förutom att det går fort att sätta upp, börja med ett billigt kupoltält runt 500kr eller så. Luftmadrass mm finns också billigt om vikten inte är ett bekymmer. ett bra uppblåsbart liggunderlag är ganska dyrt och inget du borde satsa på förrän du antingen börjar vandra eller av annan anledning vill spara plats/vikt i din packning. platser att åka till kan appen "naturkartan" tipsa om finns en hel del vindskydd ute i landet så snart kan du skippa tältet helt om du skulle vilja.

grilla gör du bäst över öppen eld, en billig gasbrännare om du vill koka saker finns på exempelvis XXL, sen ett kokkärl till det så är du hemma, kostar inte många hundra kronor totalt.

ska du lägga en större slant på något skulle jag i ditt fall göra det på sovsäcken, att man sover bra är viktigt, och extra viktigt för en "nybörjare".

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej där allihopa!
Denna tråden har inspirerat mig till att försöka bli en friluftsmänniska nu under sommaren. Är en inbiten datornörd som sällan är utomhus, mer än när jag är ute och festar alternativt tränar/saker man måste göra t.ex jobb/plugg.

Vad är då ett lämpligt tält? Jag vill gärna ha något smidigt att sätta upp. Jag kommer förmodligen inte ge mig på vandring, utan snarare ta bilen till något vettigt ställe med kort avstånd till en bra plats och där slå upp tältet. Jag kommer även ha med mig min kanin och förmodligen någon kompis, eventuellt enbart jag och kaninen för att se hur han tar det hela.

Kan detta möjligtvis fungera? https://www.xxl.se/coleman-galileo-4-blue-4-personers-pop-up-...

Är ett popup tält så ska mer eller mindre bli redo av sig själv. Inte det mest praktiska att bära med sig skulle jag gissa på, men då jag inte kommer vandra antar jag att det inte är något problem. Något annat som man behöver tänka på när man köper tält?

Finns det något bekvämt vettigt budgetunderlag? Tar gärna tips på andra tillbehör och om det finns någon gasgrill. Vill gärna ha billiga saker då jag 1) är student och 2) jag är en riktig periodare, ingen aning om detta kommer bli någon "hit" så att säga. Men jag hoppas det!

Ta en öl, tända grillen och njuta av tystheten och helt elektronikfritt låter i teorin ganska mysigt. Och som bonus får jag förhoppningsvis en väldigt glad kanin också.

hej,

jag skulle börja med en natt eller två i vindskydd. det finns ganska många spridda över sverige som är helt fria att använda och ibland även med ved och vatten tillgängligt.

när det gäller liggunderlag så anser nog de flesta (mig inkluderad) att det är ett bra ställe att lägga lite extra pengar om man kan. sovkomforten spelar stor roll!

när du sedan är biten så lägg lite mer pengar på ett bra tält

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmet:

hej,

jag skulle börja med en natt eller två i vindskydd. det finns ganska många spridda över sverige som är helt fria att använda och ibland även med ved och vatten tillgängligt.

när det gäller liggunderlag så anser nog de flesta (mig inkluderad) att det är ett bra ställe att lägga lite extra pengar om man kan. sovkomforten spelar stor roll!

när du sedan är biten så lägg lite mer pengar på ett bra tält

Kan inte köra med vindskydd dessvärre pga kaninen, så behöver ett tält för hans säkerhet =
Då är frågan: bästa tältet för upp til 1500 kronor då?

Känner rent spontant, att även om detta inte blir en "hit" så kommer man ju ändå tälta flera gånger under sitt liv. Så är ju i vilket fall inte en dålig investering.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kwame:

Hej där allihopa!
Denna tråden har inspirerat mig till att försöka bli en friluftsmänniska nu under sommaren. Är en inbiten datornörd som sällan är utomhus, mer än när jag är ute och festar alternativt tränar/saker man måste göra t.ex jobb/plugg.

Vad är då ett lämpligt tält? Jag vill gärna ha något smidigt att sätta upp. Jag kommer förmodligen inte ge mig på vandring, utan snarare ta bilen till något vettigt ställe med kort avstånd till en bra plats och där slå upp tältet. Jag kommer även ha med mig min kanin och förmodligen någon kompis, eventuellt enbart jag och kaninen för att se hur han tar det hela.

Kan detta möjligtvis fungera? https://www.xxl.se/coleman-galileo-4-blue-4-personers-pop-up-...

Är ett popup tält så ska mer eller mindre bli redo av sig själv. Inte det mest praktiska att bära med sig skulle jag gissa på, men då jag inte kommer vandra antar jag att det inte är något problem. Något annat som man behöver tänka på när man köper tält?

Finns det något bekvämt vettigt budgetunderlag? Tar gärna tips på andra tillbehör och om det finns någon gasgrill. Vill gärna ha billiga saker då jag 1) är student och 2) jag är en riktig periodare, ingen aning om detta kommer bli någon "hit" så att säga. Men jag hoppas det!

Ta en öl, tända grillen och njuta av tystheten och helt elektronikfritt låter i teorin ganska mysigt. Och som bonus får jag förhoppningsvis en väldigt glad kanin också.

Om du ska bilcampa och utrustningen i princip kan vara hur tung och stor som helst så kolla på Biltema och Jula om du inte vill lägga mycket pengar, har själv en del prylar från dem och hållbarheten är inte dålig utan den är tung och klumpig. Passar för bilcamping och att ha i trädgården men är inte så roligt om du ska bära det på ryggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Kan inte köra med vindskydd dessvärre pga kaninen, så behöver ett tält för hans säkerhet =
Då är frågan: bästa tältet för upp til 1500 kronor då?

Känner rent spontant, att även om detta inte blir en "hit" så kommer man ju ändå tälta flera gånger under sitt liv. Så är ju i vilket fall inte en dålig investering.

Skrivet av mrqaffe:

Om du ska bilcampa och utrustningen i princip kan vara hur tung och stor som helst så kolla på Biltema och Jula om du inte vill lägga mycket pengar, har själv en del prylar från dem och hållbarheten är inte dålig utan den är tung och klumpig. Passar för bilcamping och att ha i trädgården men är inte så roligt om du ska bära det på ryggen.

japp, håller helt med. om vikten inte spelar så någon roll och ekonomin är begränsad så kan du få det mycket sämre än biltema!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Bra sammanfattat!
Jag är helt i samma tankar och fas som du, från en Fjällräven på 3.3kg till en Osprey på <1kg. Jag har glömt bort vad jag faktiskt bar i den stora 75L under hela kungsleden så den fylldes till toppen och till min nuvarande 33L som jag har plats över i och ännu inte har tummat på bekvämligheten.

Vad exakt får du med dig på 33L ? Känns som att frystorkad mat och musli för 4 dagar nästan skulle fylla den säcken. Jag antar att liggunderlag/sovsäck fästes utanpå ?

Nu har vi lite olika ändamål och tillvägagångssätt när vi är ute tror jag, men jag har en norröna 125 literssäck som blir helt full på vägen ut (dock så fästes ingenting utanpå, även en mindre dagsryggsäck får plats). Inte ovanligt att jag och min kompis ryggsäck båda väger ca 30kg, men ska man ut och jaga i 4 dagar och har med sig en hund så blir det snabbt väldigt mycket som ska finnas med. Hagelpatroner och gevär väger en hel del.

Dock så är det inte allt för farligt att bära när man har en rejäl säck med bra bärsystem och syftet är att bygga basecamp och sedan göra dagsturer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasc:

@Stefflo:

Jag har ett par Altra Lone Peak 2.5 som inte finns att köpa längre, men Altra har nya Lone Peaks jag antar är typ samma.
Gillade att dom a) har stor "toe box" vilket Kalle Ankor som jag behöver, samt b) gjorda i mesh och c) låg/ingen drop från häl till tå.
Det enda som går att applicera för andra än jag själv är nog att de är gjorda i mesh, vilket betyder att vatten rinner ut och de torkar medan man går, rätt snabbt också.

Det här med att vricka foten har jag en tvådelad, hemsnickrad teori om, som du får ta med en nypa salt, för jag vet egentligen inget om anatomi eller mekanik...

Jag personligen är mer oförsiktig i kängor än i lättare skor, för det är ofta ganska konsekvensfritt att trampa på något hårt/spetsigt i en Lundhagspjäxa, så jag upplever att jag är mer Legolas än Gimli i mina terränglöparskor och därför löper lägre risk att trampa snett. Du hör ju själv, 100% subjektivitet.

Sen om du faktiskt trampar snett så tänker jag att du utsätter ditt ben för en kraft i sidled, vilket är en riktning benet inte gillar att ge med sig i.
Om du då har en teoretisk, 100% styv pjäxa på dig så ökar väl belastningen på andra medgörliga delar av benet, och pang så ryker knät istället. Om jag får välja mellan paj knä och paj fotled så ryker fotleden varje gång!

Men ärligt talat va, så har jag nog hittat på det där mest för att kompensera för exakt samma oro som du uttrycker, så jag ska få gå i mina lätta, luftiga skor utan dåligt samvete. Känns mycket olustigt att formulera sina rättfärdigande i text... Ser oroligt fram emot att få det helt omkullkastat av någon förfärad osteolog.

Hittade årets modell som nu tydligen heter 4,5 istället men kan vara värt att åka och prova om de passar mina fötter. Har rätt hög överdel av foten som gör att det krävs lite utrymme uppåt. Skulle gärna slippa ett par kängor vid vandringar.

Nackdelen är ju just som jag frågade om med stukningar. Att ha en känga som går över fotleden gör den ju helt klart stabilare då foten helt enkelt inte kan vika sig på samma sätt. Att det sen går upp till att du istället knäcker knät köper jag tyvärr inte då det är en klart starkare led och då inte böjningen i fotleden kommer i foten så kommer den heller inte gå upp till knät. Jag är inte ortoped eller något men har en sambo som har råkat ut för ett antal stukningar och har en del problem med just detta och ett stort intresse av ämnet.

Att vandra i kängor gör ju också att man blir lite osmidigare och kan man också samtidigt försöka minska vikten på ryggen så skulle jag säga att ett par lättare skor är så mycke skönare. Är själv en lite av en fint väder vandrare och ser jag att det finns chans för regn så hoppar jag hellre över långvandringar den dagen. Visst kan man bli överraskad av oväder i fjällen ändå men då får man väl ta det.

Ska tilläggas att jag brukar köra en ryggsäck på ca 15 kilo på vandringar men har nu senaste åren gått ner ca 20 kilo i kroppsvikt så även med packning är jag egentligen på minus ändå mot vad jag vägde tidigare utan packning Givetvis så har jag inte tappat de 20 kilona från ryggen så tyngdpunkten blir väl ändå lite förflyttad men man kan ju räkna som man själv vill ibland

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Vad exakt får du med dig på 33L ? Känns som att frystorkad mat och musli för 4 dagar nästan skulle fylla den säcken. Jag antar att liggunderlag/sovsäck fästes utanpå ?

Nu har vi lite olika ändamål och tillvägagångssätt när vi är ute tror jag, men jag har en norröna 125 literssäck som blir helt full på vägen ut (dock så fästes ingenting utanpå, även en mindre dagsryggsäck får plats). Inte ovanligt att jag och min kompis ryggsäck båda väger ca 30kg, men ska man ut och jaga i 4 dagar och har med sig en hund så blir det snabbt väldigt mycket som ska finnas med. Hagelpatroner och gevär väger en hel del.

Dock så är det inte allt för farligt att bära när man har en rejäl säck med bra bärsystem och syftet är att bygga basecamp och sedan göra dagsturer.

Verkligen olika syften!
Vad man ska göra bestämmer ju allt som vi alla vet.
Vandra/Campa/jaga/överleva.

https://lighterpack.com/r/mh4b2j

Detta paket har jag ungefär just nu. Saker kommer ändras framemot sommaren, kanske nått extra regnplagg för benen då 150g, enklare gasolbrännare på 90g, Men jag har plats över för maten och en DSLR kamera. Men som vi sa, syftet är olika, jag siktar på 2.5-3.5 mil om dagen i terräng. Då är det mer en vandring än camping.

Och igen, jag har plats över för mat och godis. Får faktiskt ner en 1L whisky också.

Livsnjutaren - En som gjorde bohusleden på 6 dagar.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Verkligen olika syften!
Vad man ska göra bestämmer ju allt som vi alla vet.
Vandra/Campa/jaga/överleva.

https://lighterpack.com/r/mh4b2j

Detta paket har jag ungefär just nu. Saker kommer ändras framemot sommaren, kanske nått extra regnplagg för benen då 150g, enklare gasolbrännare på 90g, Men jag har plats över för maten och en DSLR kamera. Men som vi sa, syftet är olika, jag siktar på 2.5-3.5 mil om dagen i terräng. Då är det mer en vandring än camping.

Och igen, jag har plats över för mat och godis. Får faktiskt ner en 1L whisky också.

Livsnjutaren - En som gjorde bohusleden på 6 dagar.

Imponerande prydligt med maten! Har funderat lite själv på att börja paketera själv istället för att köpa dyra färdiga portioner.

Just mat tycker jag är en rätt kul grej att optimera och experimentera med. Under fjolårets turer körde jag följande:

Frukost
Adventure Food Expedition Breakfast, 132g (49kr/s)
600kcal

Före lunch
Corny Big Peanut, 50g (7kr/s)
240 kcal

Lunch
Wholebake Dark Chocolate & Ginger Flapjack, 80g (10kr/s)
371 kcal

+ Random mat, typ macka, majskakor, chips runt 300Kcal

Efter lunch
Corny Big Peanut, 50g (7kr/s)
240 kcal

Nästan framme
Barebells Protein Bar, 55g (15kr/s)
190Kcal

Middag:
Real Turmat Pasta Polognese, 122g (79Kr/s)
525kcal

2500Kcal (50-60% Carbs, 20-25% Protien, 20-25% fat), nettovikt ~500g, 200kr/dag.

Ligger högst troligen på kaloriunderskott, men är i regel inte ute mer än 4dagar så det ovan funkar bra med att både hålla energin uppe under dagen samt hunger borta. Gillar inte att äta lagad lunch överlag, tar tid och man blir oftast lite dåsig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Imponerande prydligt med maten! Har funderat lite själv på att börja paketera själv istället för att köpa dyra färdiga portioner.

Just mat tycker jag är en rätt kul grej att optimera och experimentera med. Under fjolårets turer körde jag följande:

Frukost
Adventure Food Expedition Breakfast, 132g (49kr/s)
600kcal

Före lunch
Corny Big Peanut, 50g (7kr/s)
240 kcal

Lunch
Wholebake Dark Chocolate & Ginger Flapjack, 80g (10kr/s)
371 kcal

+ Random mat, typ macka, majskakor, chips runt 300Kcal

Efter lunch
Corny Big Peanut, 50g (7kr/s)
240 kcal

Nästan framme
Barebells Protein Bar, 55g (15kr/s)
190Kcal

Middag:
Real Turmat Pasta Polognese, 122g (79Kr/s)
525kcal

2500Kcal (50-60% Carbs, 20-25% Protien, 20-25% fat), nettovikt ~500g, 200kr/dag.

Ligger högst troligen på kaloriunderskott, men är i regel inte ute mer än 4dagar så det ovan funkar bra med att både hålla energin uppe under dagen samt hunger borta. Gillar inte att äta lagad lunch överlag, tar tid och man blir oftast lite dåsig.

Tyvärr blir det rätt dyrt med frystorkat. Egna påsar med couscous/bulgur och torkad sojafärs eller annat går på några kronor per portion, då detta enkelt blir tillagad med dubbel så stor del kokhett vatten och låta de stå i några minuter. Lägg även till torkade tomater, kött och egna kryddor kan göra mycket gott! Jag köper ofta storpack av snickers och sedan äter när jag tar pauser.
Energiåtgång beror ju mycket på hur mycket du går! Sitta på pass kräver ju nästan bara en varma koppen, men gå 9-11h bränner jag nog 4000-5000kcal/dag.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Tjena friluftare.
Jag har en fråga angående handskar som passar bra i skogen.
Finns det några optimala handskar till friluftslivet?
Jag har köpt ett par Hestra Skullman, men tänkte inte på att rådfråga med er först.
Vad använder ni?

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Imponerande prydligt med maten! Har funderat lite själv på att börja paketera själv istället för att köpa dyra färdiga portioner.

Just mat tycker jag är en rätt kul grej att optimera och experimentera med. Under fjolårets turer körde jag följande:

Frukost
Adventure Food Expedition Breakfast, 132g (49kr/s)
600kcal

Före lunch
Corny Big Peanut, 50g (7kr/s)
240 kcal

Lunch
Wholebake Dark Chocolate & Ginger Flapjack, 80g (10kr/s)
371 kcal

+ Random mat, typ macka, majskakor, chips runt 300Kcal

Efter lunch
Corny Big Peanut, 50g (7kr/s)
240 kcal

Nästan framme
Barebells Protein Bar, 55g (15kr/s)
190Kcal

Middag:
Real Turmat Pasta Polognese, 122g (79Kr/s)
525kcal

2500Kcal (50-60% Carbs, 20-25% Protien, 20-25% fat), nettovikt ~500g, 200kr/dag.

Ligger högst troligen på kaloriunderskott, men är i regel inte ute mer än 4dagar så det ovan funkar bra med att både hålla energin uppe under dagen samt hunger borta. Gillar inte att äta lagad lunch överlag, tar tid och man blir oftast lite dåsig.

Var hittar du desa sanslöst bra priser undrar jag?
Corny för 7:- har jag aldrig sett.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Vad använder ni?

https://sv-se.hestragloves.com/handskar/32950-861700-ergo-gri...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Var hittar du desa sanslöst bra priser undrar jag?
Corny för 7:- har jag aldrig sett.

Brukar passa på när det är rea å deals. Slänger alltid ett öga och är det billigt så bunkrar jag upp 😅 Ica Liljeholmen här i Stockholm har ibland flappjack 2 för 20 och barbell 2 för 30. Corny tycker jag flera typ Ica Maxi osv har haft för 6,90. Finns annars billigt online, typ https://www.bigsavr.se/corny-big-peanut-chocolat-50-g.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Brukar passa på när det är rea å deals. Slänger alltid ett öga och är det billigt så bunkrar jag upp 😅 Ica Liljeholmen här i Stockholm har ibland flappjack 2 för 20 och barbell 2 för 30. Corny tycker jag flera typ Ica Maxi osv har haft för 6,90. Finns annars billigt online, typ https://www.bigsavr.se/corny-big-peanut-chocolat-50-g.html

Du har helt klart bättre priser på ditt ICA än vad jag har på min. Ska spana in länken!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plapo:

Verkligen olika syften!
Vad man ska göra bestämmer ju allt som vi alla vet.
Vandra/Campa/jaga/överleva.

https://lighterpack.com/r/mh4b2j

Detta paket har jag ungefär just nu. Saker kommer ändras framemot sommaren, kanske nått extra regnplagg för benen då 150g, enklare gasolbrännare på 90g, Men jag har plats över för maten och en DSLR kamera. Men som vi sa, syftet är olika, jag siktar på 2.5-3.5 mil om dagen i terräng. Då är det mer en vandring än camping.

Och igen, jag har plats över för mat och godis. Får faktiskt ner en 1L whisky också.

Livsnjutaren - En som gjorde bohusleden på 6 dagar.

Snygg packlista så den snodde jag
Själv kör jag frystorkat då jag tycker det är smidigt, har funderat på stavar men inte kommit dit men förstår absolut tanken både för balans och hjälp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hilleberg släpper tre nya tält!

Julafton kommer tidigt i år? Hilleberg har visat upp tre nya tält som de ska lansera under 2021!

https://youtu.be/78Ws18BfopA

Helgas är ett tunneltält och kommer i en 2-manna och i en 3-manna modell. Det är en yellow-label-variant av deras Kaitum, som i sin tur är en red-label-variant av deras Keron. Verkar riktigt nice. Jag äger Kaitum 3 idag och Helgas 3 väger 800g mindre. Helt klart ett bra alternativ för den som söker ett 3-manna-tält att använda i mindre kärva förhållanden.

Soulo BL är en black-label variant av befintliga Soulo. Ett fristående (kupol) solo-tält. Jag äger Soulo och har använt det under kalla, snötäckta, men gynsamma förhållanden senaste halvåret. Supernöjd med mitt Soulo och om man söker en ännu stadigare variant tror jag BL kan vara riktigt nice.

Jag har skrivit till Hilleberg och bett om ett test som visar när man behöver ett Keron, Kaitum respektive Helgas. Vore väldigt intressant att se, i praktiken, var gränsen mellan Hillebergs graderingar går enligt dem själva.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Tjena friluftare.
Jag har en fråga angående handskar som passar bra i skogen.
Finns det några optimala handskar till friluftslivet?
Jag har köpt ett par Hestra Skullman, men tänkte inte på att rådfråga med er först.
Vad använder ni?

Jag har provat Skullman som satt bra över handen men jag gillar inte kragen, jag tycker den är för stor och styv så jag köpte istället ett par Hestra Mora som sitter bättre. Jag har även ett par Ergogrip Active men det är något med dem som inte känns helt hundra så dem använder jag inte så mycket. För vinterbruk har jag ett par Fält-handskar (också från Hestra) men jag har kalla händer så jag tar gärna tumvantar redan vid några minusgrader.

I den lägre prisklassen finns Naturkompaniet Work Glove (tillverkas av Hestra).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Imponerande prydligt med maten! Har funderat lite själv på att börja paketera själv istället för att köpa dyra färdiga portioner.

Just mat tycker jag är en rätt kul grej att optimera och experimentera med. Under fjolårets turer körde jag följande:

Frukost
Adventure Food Expedition Breakfast, 132g (49kr/s)
600kcal

Före lunch
Corny Big Peanut, 50g (7kr/s)
240 kcal

Lunch
Wholebake Dark Chocolate & Ginger Flapjack, 80g (10kr/s)
371 kcal

+ Random mat, typ macka, majskakor, chips runt 300Kcal

Efter lunch
Corny Big Peanut, 50g (7kr/s)
240 kcal

Nästan framme
Barebells Protein Bar, 55g (15kr/s)
190Kcal

Middag:
Real Turmat Pasta Polognese, 122g (79Kr/s)
525kcal

2500Kcal (50-60% Carbs, 20-25% Protien, 20-25% fat), nettovikt ~500g, 200kr/dag.

Ligger högst troligen på kaloriunderskott, men är i regel inte ute mer än 4dagar så det ovan funkar bra med att både hålla energin uppe under dagen samt hunger borta. Gillar inte att äta lagad lunch överlag, tar tid och man blir oftast lite dåsig.

Skrivet av Stefflo:

Snygg packlista så den snodde jag
Själv kör jag frystorkat då jag tycker det är smidigt, har funderat på stavar men inte kommit dit men förstår absolut tanken både för balans och hjälp.

Ville bara betona att det är inte jag som gjorde Bohusleden på 6 dagar utan länkade för hans utrustning och mat.
Men i princip så har vi samma utgångspunkt i utrustning. Han har en väldigt bra erfarenhet och känner sin kropp samt vet vad som krävs för en sån vandring.

Min packning (den övre länken) är en blandning mellan billiga Biltema och Stadium eller dyra saker köpta på rea och angående stavar så är jag frälst sedan några år tillbaka.

Det är otroligt kul att snacka om utrustning.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Glöm inte TBE vaccin. Hela min familj är vaccinerat, vi har redan haft 2 fästingar, redan i april, och både jag och min äldsta hade borelia och 10 dagar antibiotika kur. En grej mindre att tänka på, alltså Tbe.

En mild vinter kommer resultera i en insekt bestånd out of this world.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Anpassar dessa sig snabbt? Funderar på om dom inte är väldigt hårda, men dom kanske blir "formade" snabbt?

Skrivet av zarkov:

I den lägre prisklassen finns Naturkompaniet Work Glove (tillverkas av Hestra).

Kollade på dessa först, men verkar ju inte finnas i storlek 9?

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Anpassar dessa sig snabbt? Funderar på om dom inte är väldigt hårda, men dom kanske blir "formade" snabbt?
Kollade på dessa först, men verkar ju inte finnas i storlek 9?

Tvärtom, Mora är gjorda i älgskinn som är mjukare och stretchigare än nöthud. Det är lite svårt att förklara skillnaden men de är nästan lite svampiga, inte på något dåligt sätt utan bara inte så kompakta i skinnet som nöthud är. De är nog de handskar som formar sig bäst på mina händer. Work Glove verkar vara på väg att utgå men det finns en Work Glove II i alla storlekar, skillnaderna verkar minimala.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Jag har en fråga angående handskar som passar bra i skogen.
Finns det några optimala handskar till friluftslivet?

Beror på årstid och aktivitet:
* Vanliga <30kr arbetshandskar funkar både när man bygger lägerspis (bära slanor och surra hårt med sisal-rep) och när man sedan använder spisen till matlagning över öppen eld.
* Mitt alternativ till dessa handskar, som också funkar bra när man leker kurragömma, är (begagnade) stridshandskar från Bundeswehr. (Dock något mindre lämpliga när man ska lyfta riktigt heta grytor/pannor.)

Vintertid används handskar med mer isolering, och är det riktigt kallt är det tumvantar som gäller.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Paddan_3:

Tjena friluftare.
Jag har en fråga angående handskar som passar bra i skogen.
Finns det några optimala handskar till friluftslivet?
Jag har köpt ett par Hestra Skullman, men tänkte inte på att rådfråga med er först.
Vad använder ni?

Finns ingen perfekt handske för allt, och dyra handskar rekommenderar jag inte. Handskar har man för att skydda sina händer, och det innebär att de slits, annars hade man inte behövt dom
Ett par jag tycker om när man riskerar att bli blöt om händerna är dessa från Jula, ganska kraftiga och slitstarka med neopren som håller värmen även när de blir blöta. Tål dock inte värme så bra.
Annars ett par tunnare handskar som sitter tajt och bra, svetshandskar om man ska hålla på med eld.
Och så får man välja handske efter behov helt enkelt

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

När det gäller frågan om man ska ha känga eller en "öppen" sko så är väl svaret att använda en MYCKET väl beprövad öppen känga!

Permalänk
Medlem

Pga ryggbesvär som förvärrats med åren så blir det tält-camping(glamping)med familjen i sommar och inga fjäll eller toppar att vandra omkring med tung last.
Tar gärna tips på områden/sjöar mellan Östersund och Umeå. Min fru är uppvuxen i Ramsele och Junsele, så vi vill gärna upp dit igen(10 år sen för oss båda). Har inga problem med att vandra några timmar med lätt packning.

Något som är nytt för mig blir då att ha med sig mycket elektronik i form av mobiler, surfplattor och kameror. Så tips på inverter/omvandlare med "ren sinus" som inte är allt för dyr(500-1000kr?) uppskattas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iffelito:

Pga ryggbesvär som förvärrats med åren så blir det tält-camping(glamping)med familjen i sommar och inga fjäll eller toppar att vandra omkring med tung last.
Tar gärna tips på områden/sjöar mellan Östersund och Umeå. Min fru är uppvuxen i Ramsele och Junsele, så vi vill gärna upp dit igen(10 år sen för oss båda). Har inga problem med att vandra några timmar med lätt packning.

Något som är nytt för mig blir då att ha med sig mycket elektronik i form av mobiler, surfplattor och kameror. Så tips på inverter/omvandlare med "ren sinus" som inte är allt för dyr(500-1000kr?) uppskattas.

Vad ska du göra med en inverter, dina enheter går väl att ladda från powerbanks eller med solceller eller tänkte du släpa med dig både ett 12V batteri och en inverter och 230V laddare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag kollar lite alternativ om vad som blir bäst och enklast. Solceller har jag inte tänkt använda, men tänkte 12V batteri och inverter istället för att ha med flera powerbanks, kylbox tas även med. Tänkte mest vara stationerade och försöka hitta fina leder och vyer i närområdet.