Svensk Filmindustri och Nordisk Film förnyar insatser mot The Pirate Bay

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Trodde inte att piratebay fanns kvar faktiskt

jag tänkte exakt samma tanken när jag såg rubriken!!

tänkte, "SF hänger verkligen inte med i svängarna"

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Vilket trams. Hela rättighetsalliansen borde bannlysas. Dessutom vem använder ens TPB idag? Finns ju suveränt bra lagliga alternativ som sportify, netflix etc. Vore bättre om SF satsade mer på att leverera kvalité att än betala dessa pajasar inom rättighetsalliansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Vilket trams. Hela rättighetsalliansen borde bannlysas. Dessutom vem använder ens TPB idag? Finns ju suveränt bra lagliga alternativ som sportify, netflix etc. Vore bättre om SF satsade mer på att leverera kvalité att än betala dessa pajasar inom rättighetsalliansen.

yepp håller med dig, men dessa människor tillhör en grupp människor eller en generation som både är giriga och är totalt oförstående att man kan få tillbaka mer om man är generös.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare, det är väl främst i fattigare länder det piratkopieras. Utan att vidare veta är TPB fortfarande den site med bredast utbud som är öppen för alla. Det finns ju skitnödigare 1337-siter som har mer grejor såklart, men jag tror att om man kollar svennebanan-tankare, som kanske är dem man vill skrämma bort, så är TPB fortfarande störst.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Âven om det var helt lagligt så vete katten om jag skulle idas hålla på med torrents eller vad nu ungdommarna använder i 2020.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Utan piratkopiering hade nog inte Spotify funnits idag. Skivbolagen hade inte gått med på att ge upp så stor del av sina intäkter till Spotify, Apple, Amazon etc om inte alternativet var betydligt sämre. Dessutom fanns det mycket inspiration från Napster och Torrents vid grundandet som jag förstår

" ge upp så stor del av sina intäkter."

Gör man lite noggrannare detektivarbete så inser man vilken stor bluff allt är. Sedan 2006 har skivbolagens intäkter slått nya rekord år efter år, TROTTS att avans gått till streaming bolag. Allt är ett stort spel för galleriet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av mkl:

Jag skulle inte säga att det är multiplattform som har gjort spel mer resistenta mot piratkopiering utan snarare att större delen av värdet numera oftast finns inom online-funktionerna. Hur kul är det att spela Fifa eller CS mot datorn? Och online-funktionerna kan bättre låsasa.

För mjukvaror så är det som du är inne på bättre prisdiskriminering. Man behöver inte betala så himla mycket som student eller basicanvändare

Jag skrev fel, multiplayer menade jag. Precis som du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vart det inte fällande dom i rättegången för flera år sedan, hur finns sidan ens kvar?

Utan att vara kunnig hur det görs tekniskt sett, har jag förstått det som att de tidigare grundarna fixade så att andra med relativ lätthet skulle kunna driva vidare sajten på många olika platser i världen. Det är med andra ord inte grundarna, som precis som du skriver blev dömda, som driver pirate bay.

Permalänk
Medlem

Svensk Filmindustri och Nordisk Film behöver gå i konkurs. de skäller upp mot fel träd, och jag hoppas corona tiderna förstör deras ekonomi!!!! jag är ingen piratare då vi har massa streamingtjänster hemma vi betalar för, men jag stödjer det fullt ut då alla inte har möjlighet att betala för streaming! länge leve piratandet!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Eh...ge er nu...ge upp!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gtoxed:

Svensk Filmindustri och Nordisk Film behöver gå i konkurs. de skäller upp mot fel träd, och jag hoppas corona tiderna förstör deras ekonomi!!!! jag är ingen piratare då vi har massa streamingtjänster hemma vi betalar för, men jag stödjer det fullt ut då alla inte har möjlighet att betala för streaming! länge leve piratandet!

De kan väl inte gå i konkurs då staten kastar in miljoner till teater, film och mycke annan dynga inom kultur. Säger absolut inte att allt är dynga men det finns mycke skit som helt enkelt bara lever på bidrag.

Se som exempel texten om ”procenten” där man lägger 1% på konst av vad offentliga byggnader kostar. Det var väl en sak när ett sjukhus förr i tiden kostade kanske 100milj att bygga men nu på Nya Karolinska så lägger man 118milj på olika konstverk, statyer och annat. Dessa pengar hade jag gärna sett gå till vård, personal, material och kanske också nya byggingenjörer som hade gjort rätt från början🤣
http://www.kro.se/node/24

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

" ge upp så stor del av sina intäkter."

Gör man lite noggrannare detektivarbete så inser man vilken stor bluff allt är. Sedan 2006 har skivbolagens intäkter slått nya rekord år efter år, TROTTS att avans gått till streaming bolag. Allt är ett stort spel för galleriet.

Exempelvis Universal https://www.statista.com/statistics/273044/universal-music-gr...

För övrigt, att slå intäktsrekord (=tillväxt) är inte särskilt anmärkningsvärt i sig och betyder inte att man inte gett ifrån större del av intäkter

Permalänk
Medlem

Besöks flitigt fortfarande!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tänk om de la dessa pengar och energi på att producera sevärt innehåll istället...

Det är inte deras jobb, lustigt nog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NutCracker:

Finns utmärkta ögon-skölj-medel, förlåt, skämt åsido, fortsätt gärna kommentera/diskutera, men själv har jag inget att tillägga i den här frågan. Det enda skulle väl möjligtvis vara att, donera en slant till utvecklarna av de freeware-program som du använder, inte minst till Wikipedia som vi alla väl använder lite då och då. Backa gärna bakåt i mina inlägg här: #18460008 (resonemang med Lagerlöf), där återfinns alla mina synpunkter.

Vad det riktat till mig? Jag betalar för den media jag konsumerar och den mjukvara jag använder, och jag ger pengar till Wikipedia, EFF med flera. Men jag går ytterst sällan på bio längre, hyr inga filmer (finns det ens hyrfilm längre?) och ser knappt på film på de streamingtjänster jag betalar för då filmbranschen har valt en annan målgrupp än den jag tillhör att göra filmer för. Jag är inte en tolv år och således är jag inte intresserad av superhjältefilmer eller slafsiga skräckfilmer. Jag brukade gå på bio ofta och hyra en väldig massa film, men nu och åtminstone tio år bakåt anser jag att det är inom TV-serier som berättarkonsten gör framsteg.

Poängen med mitt inlägg var att filmbranschens intäkter har gått upp stadigt sedan långt innan man kunde piratkopiera deras filmer, genom hela pirathetsen och vidare till idag (eller förra året i alla fall). Medan kvaliteten på filmerna i mina ögon har gått ner rejält sedan typ sekelskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad det riktat till mig? Jag betalar för den media jag konsumerar och den mjukvara jag använder, och jag ger pengar till Wikipedia, EFF med flera. Men jag går ytterst sällan på bio längre, hyr inga filmer (finns det ens hyrfilm längre?) och ser knappt på film på de streamingtjänster jag betalar för då filmbranschen har valt en annan målgrupp än den jag tillhör att göra filmer för. Jag är inte en tolv år och således är jag inte intresserad av superhjältefilmer eller slafsiga skräckfilmer. Jag brukade gå på bio ofta och hyra en väldig massa film, men nu och åtminstone tio år bakåt anser jag att det är inom TV-serier som berättarkonsten gör framsteg.

Poängen med mitt inlägg var att filmbranschens intäkter har gått upp stadigt sedan långt innan man kunde piratkopiera deras filmer, genom hela pirathetsen och vidare till idag (eller förra året i alla fall). Medan kvaliteten på filmerna i mina ögon har gått ner rejält sedan typ sekelskiftet.

Nej, förlåt om du uppfattade det som en kritik riktad mot dig. Tanken vara bara att jag tänkte lämna diskussionen med en slutkläm. Igen förlåt.

Permalänk
Medlem

Varför tror folk fortfarande att piratkopierande skadar mediaindustrin? Den teorin är ju motbevisad sedan årtionden tillbaka. Konstigast av allt är att film- och musikbolagen agerar som om det vore sanning. Lobbyister?

Jobbade ett tag på ett superstort mjukvaruföretag vars produkter jag gissar att majoriteten här har använt. De körde kasst skydd mot piratkopiering med flit därför att de insåg värdet av att kids laddade ned programmen (som annars kostar mer än en fjortonåring nånsin skulle kunna ha råd med), lärde sig dem, växte upp och började jobba med XXXXX och då började betala av ren bekvämlighet.

En nedladdad film, en nedladdat album, ett nedladdat spel/whatever är inte lika med ett uteblivet sälj. Tvärtom, om något är det gratis reklam och "spreading the word". Pirater konsumerar dessutom mer media "lagligt" än icke-pirater..

Det känns som svenssons och rättsväsendets förståelse för det här har gått tillbaka i utvecklingen sen TPB-rättegången. Väldigt märkligt alltihop.

https://www.youtube.com/watch?v=GZadCj8O1-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Varför tror folk fortfarande att piratkopierande skadar mediaindustrin? Den teorin är ju motbevisad sedan årtionden tillbaka. Konstigast av allt är att film- och musikbolagen agerar som om det vore sanning. Lobbyister?

Jobbade ett tag på ett superstort mjukvaruföretag vars produkter jag gissar att majoriteten här har använt. De körde kasst skydd mot piratkopiering med flit därför att de insåg värdet av att kids laddade ned programmen (som annars kostar mer än en fjortonåring nånsin skulle kunna ha råd med), lärde sig dem, växte upp och började jobba med XXXXX och då började betala av ren bekvämlighet.

En nedladdad film, en nedladdat album, ett nedladdat spel/whatever är inte lika med ett uteblivet sälj. Tvärtom, om något är det gratis reklam och "spreading the word". Pirater konsumerar dessutom mer media "lagligt" än icke-pirater..

Det känns som svenssons och rättsväsendets förståelse för det här har gått tillbaka i utvecklingen sen TPB-rättegången. Väldigt märkligt alltihop.

https://www.youtube.com/watch?v=GZadCj8O1-0

Som sagt, spel för galleriet. Har uppkommit fall där "läckta" musik videos var planterade av youtube konton som via flera led, var kontrollerade av PR bolag som i sin tur var avlönade av skivbolagen. Vill man promota en ny artist som ingen kände till (dvs ingen var beredd att betala för), läck musiken och får folket mersmak kommer dom stå i led...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

När svensk film inte tycks kunna konkurrera med produktionerna som fångar kundernas uppmärksamhet riktas blicken igen ut mot de vidskepliga vidderna - mot en osynlig och obevisbar fiende hellre än att verka för att lösa problemet.

Ett alternativ vore förstås - om än nära inpå hädelse - att göra bättre produkter. Kanske kan filmnäringen inte överleva på den smala dieten av Beck-filmer och ögonvattnande töntiga kärlekskomedier år efter år.

För min del får gärna svensk filmindustri svälta och försvinna. Här finns få värden att bevara.

Senaste svenska filmerna jag såg var Millenium triologin. Innan dess, Kops.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Som om att stoppa The Pirate Bay kommer stoppa piratkopiering. Det är bara slös på tid. Det var väl inte så länge sen sen TPB var nere i ett par månader eller nått sånt? Stoppade det illegal tittning av filmer? Nope.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Varför tror folk fortfarande att piratkopierande skadar mediaindustrin? Den teorin är ju motbevisad sedan årtionden tillbaka. Konstigast av allt är att film- och musikbolagen agerar som om det vore sanning. Lobbyister?

SF följer regeringens/polikternas väg och skiter fullkomligt i evidens.

Skrivet av Mirialia:

Senaste svenska filmerna jag såg var Millenium triologin. Innan dess, Kops.

Ungefär samma. Det jag kan komma på nu är Millenium, Kops och Farsan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Xverminator: Tror det mest har med tillgänglighet. Även med alla dessa streamingtjänster finns det irritationsmoment. Därför folk söker alternativa sätt att se filmen.

* Geoblock. Inte kul att börja se en serie som man upptäcker saknar flera säsonger som finns i andra regioner
* Film serie som saknar delar. Inte kul att försöka se Sagan om Ringen när bara del 2 och 3 finns.

Så när film/tv branschen inser att det oftast inte handlar om ovilja att betala utan tillgänglighet så skulle nog kvarvarande piratande minska/försvinna.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv

I och med att VPN tjänsterna blomstrar så tror jag många kör lite torrent nu och då, kanske inte just för Svenska filmer men de finns ju massor med annat som man inte kan se här i Sverige bland annat diverse tv serier som enbart går i vissa länder.

Permalänk
Medlem

Ja dom måste väl få in lite stålar nu mera, bio var innan mer eller mindre passé och Coronan gör ju att det inte direkt kommer in några stålar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Varför tror folk fortfarande att piratkopierande skadar mediaindustrin? Den teorin är ju motbevisad sedan årtionden tillbaka. Konstigast av allt är att film- och musikbolagen agerar som om det vore sanning. Lobbyister?

Jobbade ett tag på ett superstort mjukvaruföretag vars produkter jag gissar att majoriteten här har använt. De körde kasst skydd mot piratkopiering med flit därför att de insåg värdet av att kids laddade ned programmen (som annars kostar mer än en fjortonåring nånsin skulle kunna ha råd med), lärde sig dem, växte upp och började jobba med XXXXX och då började betala av ren bekvämlighet.

En nedladdad film, en nedladdat album, ett nedladdat spel/whatever är inte lika med ett uteblivet sälj. Tvärtom, om något är det gratis reklam och "spreading the word". Pirater konsumerar dessutom mer media "lagligt" än icke-pirater..

Det känns som svenssons och rättsväsendets förståelse för det här har gått tillbaka i utvecklingen sen TPB-rättegången. Väldigt märkligt alltihop.

https://www.youtube.com/watch?v=GZadCj8O1-0

Fast det är ju rätt så olika saker som du räknar upp, att man lär sig ett program som sedan ett företag betalar stora pengar för att nyttja jämfört med en filmer.

Företaget som "ger" ut programmet räknar ju med att få tillbaka pengarna på ett annat sätt. Hur skulle samma liknelse gå till med folk som kollar på illegal film, menar du då att när de har större inkomst eller att de fattar tycke för filmbolaget för att sedan sluta ladda ner illegalt och sedan börja köpa?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det piratkopieras en hel del film fortfarande.

Piratkopiering vs streamingtjänst:

Piratkopiering.
Gå till EN websida där alla filmer och tv-serier finns tillgängliga i okomprimerad blu-ray kvallitet med Dolby atmos/DTS-X ljud helt gratis.

StreamingtjänstER.
Prenumerera på en hel hög med tjänster och betala tusentals kroner om året för komprimerad bild- och ljud-kvallitet.

Fortsätter hoppas på att vi kan få allt på samma plats i vettig kvallitet någon gång i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyy:

Jag skulle tro att det piratkopieras en hel del film fortfarande.

Piratkopiering vs streamingtjänst:

Piratkopiering.
Gå till EN websida där alla filmer och tv-serier finns tillgängliga i okomprimerad blu-ray kvallitet med Dolby atmos/DTS-X ljud helt gratis.

StreamingtjänstER.
Prenumerera på en hel hög med tjänster och betala tusentals kroner om året för komprimerad bild- och ljud-kvallitet.

Fortsätter hoppas på att vi kan få allt på samma plats i vettig kvallitet någon gång i framtiden.

Utbudet och antalet tjänster är definitivt ett problem, men på många andra sätt är det ju enklare och smidigare med en laglig streamingtjänst. Finns filmen jag vill se på Netflix, Prime Video, SVT Play eller Hulu så är det bara att börja kolla direkt, via tevens appar för de tre förstnämnda. Ska jag ladda ner en film ska jag hitta en kopia med tillräckligt många seeders och sen får man vänta tills man har laddat ner åtminstone en del av den innan man kan börja kolla. Och det är inte så enkelt för merparten av användarna att hitta en pålitlig tracker, använda någon form av VPN eller blocklist om de inte vill få kravbrev, och sen spela upp den på en dator kopplad till teven eller någon annan uppspelningslösning.

Permalänk
Sötast

Men alltså, har de inte lärt sig något alls?
Källkoden för piratebay blev väl frisläppt tillsammans med databas för alla torrents.

När de "vann" och "stängde" piratebay så var den nere i vad dygn, veckor? Den har varit igång sedan dess.......

Permalänk
Medlem

Är på nivån kassettavgift för att man spelade in radioprogram, ingen vettig människa kör väl Pirate Bay längre?

Permalänk
Medlem

Om inte det här talar för den oerhörda teknikignorans som existerar hos antipiraterna som omskrivs i denna trådstart så vet jag inte vad som gör. Under rättegången mot tbp-grundarna så påtalades det att antipiraterna helt sonika saknade kunskap och insikt inom tekniken som gjorde tbp möjlig, det faktum att man fortfarande, vadå? 10 år efter åtalet tror att det vore någon form av "gotcha!" att ta ner tbp talar enligt mig väldigt starkt för hur tragiskt ouppdaterad och dåligt informerad man är, men det är ju bra att tbp får agera rökridå.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850