Funkar detta ihop? Externt Ljudkort

Permalänk

Funkar detta ihop? Externt Ljudkort

Hallå allesammans..

Jag har tröttnat på ljudet i mina gaming headset då det utöver spelande blir en hel del musik lyssnande. Jag vill även ha möjlighet till ljud utan att behöva ha på mig headset och därför tänkt skaffa en soundbar. Jag är väldigt novis på allt vad ljud och dess komponenter innebär.... Därför tänkte jag höra om denna setup skulle funka som tänkt.

Audio-Technica ATH-M50x hörlurar tillsammans med ett externt ljud kort från Asus, Xonar U7 MKII. Vad jag gillade med detta ljudkort, är att du lätt skall kunna ändra från headphones till annan ljudkälla typ en soundbar. Jag hade tänkt köpa en billig sådan, typ sån här
Sedan behöver jag en mic och då tänkt mig införskaffa en blue yeti, som ansluts med USB.

Som jag förstår det kommer jag inte kunna koppla in Blue Yeti i ljudkortet, då det är USB anslutning. Det är jag okej med.
Kanske en dum fråga, men jag har aldrig haft något vidare intresse gällande ljud utöver att lyssna på det
Så alla olika inputs och diverse får det bara att snurra i huvudet. Någon vänlig själ som kan ge klarhet i om dessa skulle funka ihop.

Permalänk
Medlem

@frågvis jävel: Hörlurarna och ljudkortet kommer funka hur bra som helst ihop. Inga konstigheter där. Det enda är att jag personligen alltid rekommenderar Beyerdynamic DT 770 Pro 80 i den prisklassen. Audio-Technicas ATH-M50x funkar dock minst lika bra.

Soundbar har jag mindre erfarenhet av men jag kan tänka mig att dom blivit bra mycke bättre än dom trötta Logitech 2.1 systemen som va populära för 10 år sen. En sak att tänka på är lite hur du bor. En 12" bas trycker på rätt mycke och stör lätt grannar som bor både under/över och vid sidan av dig även på låga volymer. Det kan också hända att det inte finns något reglage på baslådan för att skruva ner bara den men det verkar ju vara nån EQ som följer med så det kan ju funka bra ändå.

När det kommer till Blue Yeti skulle jag alltid rekommendera att skaffa något puff-filter då den plockar upp "PUH" och "BUH" sjukt mycke bara man pratar vanligt i den. Kolla nån review på youtube får du höra. Diskuteras i denna tråden var det finns att köpa: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1554389-vart-kan-man-h...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow

Permalänk
Rekordmedlem

Yetin är ett ljudkort, den har även en utgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ATH-M50x måste vara världens mest överskattade hörlurar. De får alltid bra omdömen och många rekommendationer - de ska minsann vara akkurat och bra. Faktum är dock att matchas de fel, vilket nästan alla gör, så har du genast mycket och okontrollerad bas och dämpat mellanregister och diskant. Bättre matchning med förstärkare ger förvisso ett mer neutralt ljud men det bli bara hårt, otrevligt och sibilant (vassa/förstärkta s-ljud).

Asus Xonar har en kompetent DAC men dålig mjukvara och kass hörlursutgång.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Du skulle kanske få tillräcklig volym men 22 Ohm utimpedans är direkt olämpligt för ett par hörlurar på 38 Ohm. Vad det betyder i enklare termer är att förstärkaren kommer ha dålig kontroll över elementens rörelser och därför förvränga ljudet.

Jag skulle avråda från båda och starkt avråda från den kombinationen.

Tyvärr har jag inga bra rekommendationer att ge i den prisklassen men jag är övertygad om att det går att hitta mycket bättre saker.