Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag anser att du inte behöver lägga 20k och uppåt för det hela. Det är vad jag vill komma till. Håller lagom upp till säg 10k. Där efter är det mest bara annat du betalar för.
Som sagt idag utvecklas det i sådan fart att en bra DAC är gammal om något år. Kommer nytt hela tiden.
Burmester är finare i verkligheten än vad de är på bilder. Kör 2 kanal jag också numera. Marantz streamer ihop med Primare slutsteg och KEF högtalare.
Har inte hört så mycket Focal att jag kan säga vad som passar. Har hört Sopra med Naim. Som sagt inget som passade mig.
Hade jag haft mycket pengar hade jag hellre satsat på en Aurender streamer modell med inbyggd DAC.

En bra DAC i dag blir ju inte sämre bara för att det kommer en nyutvecklad DAC i morgon.
Den s.k "uppgraderingsdjävulen" som spökar är ju inte ovanligt, sen så kan det även vara kul att prova något annat.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

En bra DAC i dag blir ju inte sämre bara för att det kommer en nyutvecklad DAC i morgon.
Den s.k "uppgraderingsdjävulen" som spökar är ju inte ovanligt, sen så kan det även vara kul att prova något annat.

Vet att det sker med alla. Mest bara en tankeställare att man inte köper den dyraste och sedan om ett år när det kommer nåt nytt att nu måste jag köpa en ny. Har man pengar är det väl bara att slösa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backspace:

En bra DAC i dag blir ju inte sämre bara för att det kommer en nyutvecklad DAC i morgon.
Den s.k "uppgraderingsdjävulen" som spökar är ju inte ovanligt, sen så kan det även vara kul att prova något annat.

De bästa dacarna är redan så bra att de ger prestanda som överträffar hörseln så det går inte att göra så särskilt mycket bättre dacar set till den delen utan skillnaderna är i anlogdelarna och så sjunker ju priset, det finns dock en teknisk barriär i det termiska bruset som gör det närmast omöjligt att göra analoga kretsar som är lika bra som de bästa dackretsarna är i sig självt om systemet ska användas i rumstemeperatiur.
Å andra sidan är det oerhört få som har en anläggning som i övrigt är kapabel att klara av det.
Dacar är faktiskt ganska ointressanta idag för det går inte att utveckla dem särskilt mycket sett till ljudkvalitet utan tillverkarna försöker hålla branschen levande genom att hitta på nya format som inte innebär nått bättre utan bara annorlunda.
SACD (DSD) och MQA är ju sådana format som rent ljudtekniskt inte tillfört nått alls för återgivningen hemma för DVD-audio gjorde det redan rätt och åtminstone jämfört med DSD mycket bättre tekniskt sett.
Man kommer in på underliga formatdebatter som den att en del tycker att lp är bättre än digitalt vilket formatet inte är men fonogrammen inspelningarna man lyssnar på kan ju vara bättre och då tror vissa helt felaktigt att det är lagringsformatet som gör skillnaden i ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Är inte samma uppgraderingshysteri inom Hifi som de är med datorer, i alla fall för mig, hittar jag något som jag är nöjd med så behåller jag de, ser ingen som helst anledning att byta bort något som jag tycker låter perfekt och funkar för mig.

Mina högtalare till exempel kommer jag aldrig byta bort, jo om jag skulle bli miljonär kanske men den risken är nog obefintlig, just nu så är en DAC intressant för mig också sedan jag sålde min Oppo så saknar jag de "bättre" ljud som den levererade så de blir nog min nästa uppgradering eller så blir de en ny förstärkare får se vad de blir i framtiden.

Jag har haft Marantz HD-DAC1 och den var helt ok men Oppon hade bättre ljud, Marantz hamnade lite mitt i mellan min Hegel förstärkare och Oppo.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Är inte samma uppgraderingshysteri inom Hifi som de är med datorer, i alla fall för mig, hittar jag något som jag är nöjd med så behåller jag de, ser ingen som helst anledning att byta bort något som jag tycker låter perfekt och funkar för mig.

Mina högtalare till exempel kommer jag aldrig byta bort, jo om jag skulle bli miljonär kanske men den risken är nog obefintlig, just nu så är en DAC intressant för mig också sedan jag sålde min Oppo så saknar jag de "bättre" ljud som den levererade så de blir nog min nästa uppgradering eller så blir de en ny förstärkare får se vad de blir i framtiden.

Jag har haft Marantz HD-DAC1 och den var helt ok men Oppon hade bättre ljud, Marantz hamnade lite mitt i mellan min Hegel förstärkare och Oppo.

Önsketänkande är en ny förstärkare/effektsteg. Så som det är nu får man nog vänta. Hade kunnat tänkt mig Primare I15 utan DAC kortet. Senaste Marantz uppdatering ger en tillgång till Roon, det kostar tydligen pengar. Tycker klass D är ok och bra med pulver. Använder knappt det jag har idag till max. Tycker det börjar bli gammalt. Hade velat ha Primare A35 allt för dyrt. Kanske blir AE300 när världen lugnar ner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag skulle säga att hör man inte skillnad på en enhet för säg 1 000kr och 20 000+ så är det nog inte enheten det är fel på. Därmed inte sagt att den dyrare är bättre utan det man får är en annan karaktär, mer av något, osv osv. När man pratar om bra ljud och hifi generellt så målas det ofta upp som enorma skillnader, natt och dag osv men i själva verket handlar det om nyanser. Ska villigt erkänna att jag kan uppskatta en Logitech Z-5500 och braket som en sådan ger ifrån sig också.

Skrivet av MsSmith:

Andra har varit inne på att DAC nästan är meningslöst, att en DAC för 1 000 - 2 000kr är så pass bra att man endast kan se skillnaden i mätinstrument. Det är något jag har lite svårt att svälja egentligen, för mig är en DAC lite som en person som läser högt ur en bok - beroende vem som pratar så tolkas texten olika.

Du verkar pendla en del mellan att tycka att en DAC för 1kkr inte är lika bra som en för 20kkr, eller att det bara har olika karaktärer.

Man kan ju fundera över om det finns lika stora skillnader mellan olika DACar för ~1kkr, samt mellan olika för ~20kkr. Rimligtvis borde det kunna finnas lika stora skillnader mellan två av de billigare oberoende om dessa skillnader är rent karaktärsmässiga, eller om skillnaderna är "fel" dvs. att de inte är tillräckligt påkostade för att prestera på topp, då det finns olika fel som kan dra åt olika håll.

Men hur blir det med de för 20kkr. Om en DAC för 20kkr i regel är bättre än en för 1kkr borde ju felet vara mindre, och alla DACar som både prissätts och presterar på denna nivån borde låta mer lika, efter som det är mindre "fel" i signalen de producerar. Om det nu blir mindre och mindre "fel" i signalen hos dyrare DACar, och att du tycker att du lätt kan höra om en DAC är en för 20kkr eller en för 1kkr, så borde valet bli relativt lätt. För då måste ju alla dessa dyra top-off-the-line DACar låta rätt lika varandra, iom att signalen de producerar är väldigt rätt så kan det inte vara lika stort spann för nyansering.

Om vi istället går rutten med att säga att det finns 1kkr DACar som presterar lika bra som de för 20kkr, eller i alla fall att människor inte kan höra att de är sämre, då blir det ju lite mer spännande med att välja då mängden legitima val ökar. Jag tror också du har en större chans att hitta något som verkligen passar genom att inte filtrera ut allt under 20kkr. Med det sagt så är det ju inte fel att faktiskt punga ut 20kkr+ för en DAC, även om den inte är "bättre" rent ljudmässigt än en för 1kkr, för den kan ju helt enkelt har en karaktär som du gillar (eller helt enkelt vara snygg, praktisk etc.), men jag tycker att du ska vara försiktig med att direkt gå in på linjen att den låter bra för att den var dyr, eller att det finns systematiska skillnader mot billigare som grundar sig i att de billigare helt enkelt inte kan vara lika bra

*Jag har också ett par Z5500 och tyckte de var underbara för musik när jag köpte dem i tonåren, men det var väldigt länge sedan. Tycker de är riktigt dåliga för musik nu (iaf. normalt lyssnande), men funkar fortfarande ok för film/spel.
**Med risk att förlora alla former av legitimitet av att uttala mig i denna tråd; jag använder det inbyggda realtech chippet i min dator och spelar komprimerad musik

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv

Jag lånar alltid hem innan köp, man vill ju höra hur de låter innan man slår till.

Vi hade en riktigt bra butik här i Umeå som tyvärr inte finns längre, har köpt alla mina senaste grejer där, lånade alltid hem grejerna nån vecka och testade innan jag bestämde mig.

Permalänk

Lyx på hög nivå. Från Tyskland. Ej förväxlas med musiktjänsten Tidal.
TIDAL Audio Camira.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Lyx på hög nivå. Från Tyskland. Ej förväxlas med musiktjänsten Tidal.
TIDAL Audio Camira.

Gold Note DS-10 ser ju intressant ut, fyller alla mina kriterier, hörlursuttag, streaming så jag slipper köra via dator och XLR utgångar.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Gold Note DS-10 ser ju intressant ut, fyller alla mina kriterier, hörlursuttag, streaming så jag slipper köra via dator och XLR utgångar.

Ser fin ut. Mycket pengar för funktionerna. Frågan är ju vad du vill ha. Hifi Experience säljer Primare SC1 för 16k. Det är streamer med försteg/DAC, dock utan XLR. Bara en tanke

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Ser fin ut. Mycket pengar för funktionerna. Frågan är ju vad du vill ha. Hifi Experience säljer Primare SC1 för 16k. Det är streamer med försteg/DAC, dock utan XLR. Bara en tanke

Vill ha XLR, får helt klart de bästa ljudet den vägen till min förstärkare och blir de en ny Dac så är XLR ett krav.

Permalänk
Medlem

Är den DACen som jag tipsade om ointressant eftersom den inte finns med i senaste diskussionerna? Jag tycker den verkar oerhört prisvärd.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv

Jag vill testa innan jag köper, är viktigt.

Permalänk
Medlem

Ja det förstår jag. Testa känns alltid bra, spara pengar är oxå skönt om man kan göra.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Kör själv en Moon 280D, jag gillar den enormt med min Primare DD15 transport. Hade en NuPrime transport en kortare period men var verkligen inget jag var nöjd med, plastig och lät förjävligt så ingenting jag vill skaffa igen. Moons produkter är mycket högkvalitativa och låter bra även om jag personligen gillar lite mer färg i ljudet.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hallå där
Har äntligen satt samman min nya hifi burk och ska nu komplettera med en DAC. De jag tittat på heter NuPrime Evolution och Moon Neo 380 och båda är intressanta men i denna prisklass vill jag gärna se mig om lite. Hade aldrig hört om Moon innan så det var en riktigt rolig överraskning. Tänkte höra om någon här har någon egen erfarenhet av något liknande?

Hej,

Kikat igenom tråden och ingen har ännu nämnt Devialet som ett bra alternativ. Jag har kört med Devialet i mitt musiksystem i fyra år nu och jag har aldrig varit så nöjd. För referens så bytte jag ut ett par McIntosh monoblock med försteg som i sig var fantastiska de också. Men Devialet lyckas kombinera spjutspetsteknologi, design och de funktioner man kan tänka sig sig behöva i en(eller två om man går dual mono) sober låda och samtidigt låter det helt fantastiskt oavsett vilken last man hänger på.

Jag spelar primärt vinyl och RIAA steget i Devialet är bättre än de flesta RIAA som kostar under 50k. Kör också en CD-transport till den inbyggda DACen som också den är av högsta klass. I den senaste uppgraderingen Core Infinity har de också byggt in en streamer med stöd för bland annat Roon.

Eftersom ditt förstärkeri inte riktigt når upp till nivån dina högtalare ligger på så tycker jag verkligen att du ska se om du kan låna hem en eller två Devialet och prova, du kommer inte att bli besviken, högst troligen fattigare i plånbok men rikare i själen.

Jag kör 1000 Pro hemma och har med dessa drivit ett par olika högtalare i high end samt referensklass. Allt från tungdrivna varianter nedåt 83db/w upp till hornhögtalare på referensnivå med 109db/w och det finns inget som de inte orkar med. När det kommer till extremt känsliga skapelser som hornhögtalare så är bakgrunden fortfarande avgrundssvart.

Är du intresserad av att ta del av mer användarerfarenheter så skicka gärna ett PM.

Lycka till i jakten på det perfekta ljudet!

Permalänk

Tänk om man hade pengar. Hade köpt en Marantz NA11

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsp:

Hej,

Kikat igenom tråden och ingen har ännu nämnt Devialet som ett bra alternativ. Jag har kört med Devialet i mitt musiksystem i fyra år nu och jag har aldrig varit så nöjd. För referens så bytte jag ut ett par McIntosh monoblock med försteg som i sig var fantastiska de också. Men Devialet lyckas kombinera spjutspetsteknologi, design och de funktioner man kan tänka sig sig behöva i en(eller två om man går dual mono) sober låda och samtidigt låter det helt fantastiskt oavsett vilken last man hänger på.

Jag spelar primärt vinyl och RIAA steget i Devialet är bättre än de flesta RIAA som kostar under 50k. Kör också en CD-transport till den inbyggda DACen som också den är av högsta klass. I den senaste uppgraderingen Core Infinity har de också byggt in en streamer med stöd för bland annat Roon.

Eftersom ditt förstärkeri inte riktigt når upp till nivån dina högtalare ligger på så tycker jag verkligen att du ska se om du kan låna hem en eller två Devialet och prova, du kommer inte att bli besviken, högst troligen fattigare i plånbok men rikare i själen.

Jag kör 1000 Pro hemma och har med dessa drivit ett par olika högtalare i high end samt referensklass. Allt från tungdrivna varianter nedåt 83db/w upp till hornhögtalare på referensnivå med 109db/w och det finns inget som de inte orkar med. När det kommer till extremt känsliga skapelser som hornhögtalare så är bakgrunden fortfarande avgrundssvart.

Är du intresserad av att ta del av mer användarerfarenheter så skicka gärna ett PM.

Lycka till i jakten på det perfekta ljudet!

http://positive-feedback.com/wp-content/uploads/2016/12/Devialet-Pro-1000-Front-Comple-Chassis.jpg

Skulle inte köpa Devialet efter ha läst detta: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/de...

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Hört lite på deras aktiva högtalare. Glöm att man betalar 50k för det hela.

Permalänk
Medlem

Skaffade en klassisk r2r DAC, Parasound DAC 1100. Det klassiska PCM63 chippet används i den som var höjden i precision för r2r tekniken. Låter förbannat trevligt! Väldigt "svängigt".

Passar iaf bra med mina pi60 högtalare.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Har du ens lyssnat på den?

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Skrivet av madeofelias:

Har du ens lyssnat på den?

Har ett svagt minne med en sådan ihop med Sonus Faber. Deras aktiva har jag hört och för det priset säger jag nej tack. De är inte dåliga. Bara det att det finns mycket annat inom samma pris som man överväger för man ser på Devialet

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ja du, jag får nog ge den recensionen samma omdöme som recensionen själv ger enheten, ett bottennapp. Enheten verkar ju dessutom ha havererat under testandet vilket tyder på att det har varit något fel på den. Vilken tur att min erfarenhet av Devialet är att de har mycket bra service då. Inte för att mina enheter har havererat men när jag skickade dem till Frankrike för Core Infinity-uppgraderingen gick allt mycket smidigt och de kom tillbaka välpolerade och såg som nya ut.

Vilket för övrigt är en stark USP för Devialet, deras uppgraderingsmöjligheter är fantastiska. Samtliga generationer av förstärkarna kan uppgraderas för en i förhållande till nypriset liten summa och då kommer de tillbaka uppputsade med helt ny elektronik. Det enda som egentligen är kvar mellan generationerna är chassit så det får anses vara mycket prisvärt för uppgraderingarna.

Dessutom är recensionen av en äldre generation som inte ens har samma DAC som i dagens modeller. Tummen ner för den alltså.

Skrivet av Buddaz112:

Hört lite på deras aktiva högtalare. Glöm att man betalar 50k för det hela.

Tekniskt sett är de mästerverk och i förhållande till sin storlek låter de riktigt bra. Har lyssnat på Gold flera gånger i jämförelse med seriösa hifi-system som kostar många gånger mer och de har inte gjort bort sig. Med de sagt så har jag inga hemma och inga planer på att skaffa dem heller men beroende på hur man lyssnar på musik och hur ens hem ser ut så är de bra val. Gillar man Apple-filosofin och har gott om pengar så är Devialet Phantom definitivt ett ljudsystem man ska titta på.

Skrivet av madeofelias:

Har du ens lyssnat på den?

Klart han inte har det. Han har ju läst någon negativ forumtråd och anser sig då kunna fatta informerade beslut.

Skrivet av Buddaz112:

Har ett svagt minne med en sådan ihop med Sonus Faber. Deras aktiva har jag hört och för det priset säger jag nej tack. De är inte dåliga. Bara det att det finns mycket annat inom samma pris som man överväger för man ser på Devialet

Så brukar det låta från fattiga och/eller snåla personer. Visst, Devialet är inte för alla. Men för någon som lagt över 400k på ett par högtalare som TS så är de ett ytterst relevant tips. En av de mest mångsidiga och välljudande förstärkare jag lyssnat på och dessutom med alla önskvärda funktioner inbyggda vilket gör att du slipper kostnader för externa lösningar samt kablage. Jo, jag har lyssnat på väldigt många, väldigt dyra system genom åren och baserar inte mina åsikter enbart på forumtrådar.

Permalänk
Medlem

Lägger in en reservation att det här inte är menat som kritik, utan mer som ett tips om vilken del av anläggningen jag tror har mest inverkan på återgivningen.

Som många är inne på så är påverkar rummets akustik samt högtalarna den tekniska återgivningen i mycket större utsträckning än en DAC någonsin kan göra. Och jag håller med att det går att hitta DACar för max ett par tusen kronor som mäter "tillräckligt bra", med distortion och brusnivå så låga att inte en människa kan peka ut dom i ett blindtest.

Distortionen i högtalare och rum, är "väldigt" många potenser större. Med det sagt så är det för den tekniskt kunnige vetenskapligt tydligt att en påverkan från 0.0005 % till 0.0001 % ovänsäntlig om du sedan har en del med distortion säg 0.01 % i kedjan.

Det är en förenkling, det finns olika typer av distortion osv. Sedan är musik en känslomässig, personlig upplevelse, där allt från sinnestillstånd till ljusmiljö, rum, och liknande påverkar den faktiska uppevelsen. Köp av dyrare, snyggare prylar kan absolute ge en bättre upplevelse för ägaren.

Rent tekniskt, fokusera minst 90% av kapitalet och arbetet på ett par bra högtalare samt rumsakustiken.

Det här kommer aldig accepteras helt, men utgår man från vetenskapen, så är det så helt enkelt.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_fh:

Lägger in en reservation att det här inte är menat som kritik, utan mer som ett tips om vilken del av anläggningen jag tror har mest inverkan på återgivningen.

Som många är inne på så är påverkar rummets akustik samt högtalarna den tekniska återgivningen i mycket större utsträckning än en DAC någonsin kan göra. Och jag håller med att det går att hitta DACar för max ett par tusen kronor som mäter "tillräckligt bra", med distortion och brusnivå så låga att inte en människa kan peka ut dom i ett blindtest.

Distortionen i högtalare och rum, är "väldigt" många potenser större. Med det sagt så är det för den tekniskt kunnige vetenskapligt tydligt att en påverkan från 0.0005 % till 0.0001 % ovänsäntlig om du sedan har en del med distortion säg 0.01 % i kedjan.

Det är en förenkling, det finns olika typer av distortion osv. Sedan är musik en känslomässig, personlig upplevelse, där allt från sinnestillstånd till ljusmiljö, rum, och liknande påverkar den faktiska uppevelsen. Köp av dyrare, snyggare prylar kan absolute ge en bättre upplevelse för ägaren.

Jo, givetvis påverkar rummets akustik återgivningen massor. Eller ganska lite. Det beror ju givetvis på vilket rum man talar om. Ett "modernt avskalat" hem med bara väggar, sparsam inredning och med få eller inga mattor gardiner blir ju lätt en akustiskt mardröm. Men ett inrett och ombonat rum behöver absolut inte vara dåligt akustiskt bara för att man inte hängt upp en massa absorbenter på väggarna. Jag har i alla musikrum jag nyttjat haft min hifi-handlare på hembesök för att mäta med professionell utrustning. I lägenheten jag bodde när jag började fatta seriöst intresse för ljud var akustiken så bra att han sa att jag absolut inte behöver lägga pengar på den biten och att han aldrig hade mätt ett så bra obehandlat rum. Så det är inget råd man kan ge över internet, det måste man mäta sig fram till om man vill vara seriös med den akustiska biten.

I mitt lyssningsrum i nuvarande hus har jag också mätt och jag har i min anläggning möjlighet att korrigera de lägre frekvenserna efter rumssvaret och behövde således inte göra någon extern behandling här heller. Men visst, de signalbehandlingsmöjligheterna kostar och finns mestadels på dyrare grejer. Men visst finns det enklare varianter i exempelvis hemmabiorecievers som kan lyfta ljudet i så pass enkla enheter till en helt ny nivå så man ska nog inte stirra sig blind på att akustiskt behandla rummet om man inte genom mätningar kan påvisa att det faktiskt behövs.

Skrivet av emil_fh:

Rent tekniskt, fokusera minst 90% av kapitalet och arbetet på ett par bra högtalare samt rumsakustiken.

Det här kommer aldig accepteras helt, men utgår man från vetenskapen, så är det så helt enkelt.

Här vill jag bara säga nej, nej och nej. Rumsakustiken ska man mäta sig till och endast göra åtgärder om det faktiskt behövs. Men det som ger störst inverkan på ljudet om man bortser från variablen rumsakustik är som du säger högtalarare men också signalkälla. Men som med allt annat i livet så ska man sträva efter balans och man kan ju åtminstone utgå från att den samlade elektroniken ska matcha högtalarna prismässigt. Men signalkällan underskattas ofta grovt och som alltid så kan man sällan göra något åt en dålig signal. Skit in, skit ut oavsett hur fina grejer man har däremellan.

Permalänk
Skrivet av fsp:

Ja du, jag får nog ge den recensionen samma omdöme som recensionen själv ger enheten, ett bottennapp. Enheten verkar ju dessutom ha havererat under testandet vilket tyder på att det har varit något fel på den. Vilken tur att min erfarenhet av Devialet är att de har mycket bra service då. Inte för att mina enheter har havererat men när jag skickade dem till Frankrike för Core Infinity-uppgraderingen gick allt mycket smidigt och de kom tillbaka välpolerade och såg som nya ut.

Vilket för övrigt är en stark USP för Devialet, deras uppgraderingsmöjligheter är fantastiska. Samtliga generationer av förstärkarna kan uppgraderas för en i förhållande till nypriset liten summa och då kommer de tillbaka uppputsade med helt ny elektronik. Det enda som egentligen är kvar mellan generationerna är chassit så det får anses vara mycket prisvärt för uppgraderingarna.

Dessutom är recensionen av en äldre generation som inte ens har samma DAC som i dagens modeller. Tummen ner för den alltså.

Tekniskt sett är de mästerverk och i förhållande till sin storlek låter de riktigt bra. Har lyssnat på Gold flera gånger i jämförelse med seriösa hifi-system som kostar många gånger mer och de har inte gjort bort sig. Med de sagt så har jag inga hemma och inga planer på att skaffa dem heller men beroende på hur man lyssnar på musik och hur ens hem ser ut så är de bra val. Gillar man Apple-filosofin och har gott om pengar så är Devialet Phantom definitivt ett ljudsystem man ska titta på.

Klart han inte har det. Han har ju läst någon negativ forumtråd och anser sig då kunna fatta informerade beslut.

Så brukar det låta från fattiga och/eller snåla personer. Visst, Devialet är inte för alla. Men för någon som lagt över 400k på ett par högtalare som TS så är de ett ytterst relevant tips. En av de mest mångsidiga och välljudande förstärkare jag lyssnat på och dessutom med alla önskvärda funktioner inbyggda vilket gör att du slipper kostnader för externa lösningar samt kablage. Jo, jag har lyssnat på väldigt många, väldigt dyra system genom åren och baserar inte mina åsikter enbart på forumtrådar.

Är ej fattig om du nu tror det. Min jämförelse utav de aktiva i Devialet är KEF LS50w och ett par aktiva som jag ej kommer ihåg namnet på som heter något med Se som är för ren studio. Därav anser jag ej de där Phantom från Devialet är något att ha för 50k. Det är rent lureri. Du kan få en Genelec för bråkdelen utav det priset.

Permalänk
Medlem

Menar inte att man alltid behöver lägga mycket pengar på absorbenter eller liknande, snarare att rummet påverkar ljudet i mångfalt större grad än en DAC som är korrekt konstruerad, mångfalt. Om sedan akustik behandling behövs, då ofta i de lägre registren bör man som du skriver mäta sig till.

Håller med att ett väl inrett rum med tillräckligt dämpning ofta är bra nog och akustikbehandling bara för att, kan lika gärna försämra. Vår hörsel är väldigt bra på att läsa av rummet och skapa en bra ljudbild, så länge det inte är kraftiga stående vågor, eller liknande som behövs korrigeras för.

Rådet är att fokusera på högtalare, placering och akustik innan man ger råd om dyr DAC.

Håller med om det du skriver, balans, men bästa balansen rent ljudmässigt är att köpa en tillräckligt bra DAC, vilket är lätt, och fokusera på det viktiga. Men så länge köpare finns så kommer DACs för många tusen säljas. Inget fel med det men kan inte ge det råder om målet är det faktiska ljudets kvalitet till varje pris per spenderad krona

Skrivet av fsp:

Jo, givetvis påverkar rummets akustik återgivningen massor. Eller ganska lite. Det beror ju givetvis på vilket rum man talar om. Ett "modernt avskalat" hem med bara väggar, sparsam inredning och med få eller inga mattor gardiner blir ju lätt en akustiskt mardröm. Men ett inrett och ombonat rum behöver absolut inte vara dåligt akustiskt bara för att man inte hängt upp en massa absorbenter på väggarna. Jag har i alla musikrum jag nyttjat haft min hifi-handlare på hembesök för att mäta med professionell utrustning. I lägenheten jag bodde när jag började fatta seriöst intresse för ljud var akustiken så bra att han sa att jag absolut inte behöver lägga pengar på den biten och att han aldrig hade mätt ett så bra obehandlat rum. Så det är inget råd man kan ge över internet, det måste man mäta sig fram till om man vill vara seriös med den akustiska biten.

I mitt lyssningsrum i nuvarande hus har jag också mätt och jag har i min anläggning möjlighet att korrigera de lägre frekvenserna efter rumssvaret och behövde således inte göra någon extern behandling här heller. Men visst, de signalbehandlingsmöjligheterna kostar och finns mestadels på dyrare grejer. Men visst finns det enklare varianter i exempelvis hemmabiorecievers som kan lyfta ljudet i så pass enkla enheter till en helt ny nivå så man ska nog inte stirra sig blind på att akustiskt behandla rummet om man inte genom mätningar kan påvisa att det faktiskt behövs.

Här vill jag bara säga nej, nej och nej. Rumsakustiken ska man mäta sig till och endast göra åtgärder om det faktiskt behövs. Men det som ger störst inverkan på ljudet om man bortser från variablen rumsakustik är som du säger högtalarare men också signalkälla. Men som med allt annat i livet så ska man sträva efter balans och man kan ju åtminstone utgå från att den samlade elektroniken ska matcha högtalarna prismässigt. Men signalkällan underskattas ofta grovt och som alltid så kan man sällan göra något åt en dålig signal. Skit in, skit ut oavsett hur fina grejer man har däremellan.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Är ej fattig om du nu tror det. Min jämförelse utav de aktiva i Devialet är KEF LS50w och ett par aktiva som jag ej kommer ihåg namnet på som heter något med Se som är för ren studio. Därav anser jag ej de där Phantom från Devialet är något att ha för 50k. Det är rent lureri. Du kan få en Genelec för bråkdelen utav det priset.

Men herregud, snacka om att jämföra äppen och päron. Du kan ju inte jämföra studiomonitorer med doningar som är tänkta att fylla ett rum med musik. KEF gör bra högtalare men riktar sig inte till samma målgrupp som Phantom. Nu har jag bara hört vanliga LS50 och inte W-varianten och de är kompetenta men jag skulle välja Phantom alla dagar i veckan för att exempelvis fylla ett stort vardagsrum med musik men för fokuserad lyssning så skulle jag inte välja någon av dem.

Nä, då har du indirekt erkänt att du är snål om du inte är fattig med tanke på hur mycket du fokuserar på priset

Hatar du Apple också eller?

Skrivet av emil_fh:

Menar inte att man alltid behöver lägga mycket pengar på absorbenter eller liknande, snarare att rummet påverkar ljudet i mångfalt större grad än en DAC som är korrekt konstruerad, mångfalt. Om sedan akustik behandling behövs, då ofta i de lägre registren bör man som du skriver mäta sig till.

Håller med att ett väl inrett rum med tillräckligt dämpning ofta är bra nog och akustikbehandling bara för att, kan lika gärna försämra. Vår hörsel är väldigt bra på att läsa av rummet och skapa en bra ljudbild, så länge det inte är kraftiga stående vågor, eller liknande som behövs korrigeras för.

Rådet är att fokusera på högtalare, placering och akustik innan man ger råd om dyr DAC.

Håller med om det du skriver, balans, men bästa balansen rent ljudmässigt är att köpa en tillräckligt bra DAC, vilket är lätt, och fokusera på det viktiga. Men så länge köpare finns så kommer DACs för många tusen säljas. Inget fel med det men kan inte ge det råder om målet är det faktiska ljudets kvalitet till varje pris per spenderad krona

Jo, det påverkar mer så du har ju inte fel i den biten. Men TS verkar ju redan ha tagit ett rejält kliv in i highend-världen med sina högtalare varför det inte alls känns fel att vilja förbättra DAC-biten. Här ville jag också lyfta att TS förstärkeri är lite underdimensionerat för högtalarna varför jag gav rekommendationen att titta på Devialet och således slå två flugor i en smäll. I mitt huvudsystem hade jag inte heller fokuserat på DAC eftersom vinyl är mitt primära medium, i mitt gamla McIntosh-system hade jag inte ens något DAC förutom den som var inbyggd i CD-spelaren. Men sedan jag bytte till Devialet så fick jag ju en extraordinärt bra DAC "på köpet" så det var ju bara att skaffa en fin CD-drive att ersätta CD-spelaren med.

När man klivit in i highend-världen där komponenter lätt kan kosta sexsiffriga belopp är dock ljudkvalitet per spenderad krona ett ganska vanskligt sätt att se på det hela. Det är svårt att sätta fingret på utan man får helt enkelt prova sig fram till vad man gillar och göra en egen bedömning på om det är värt att lägga de pengarna. Det är så mycket mer till en DAC än bara kretsen och kringkomponenterna och strömförsörjningen är sällan billiga. Sedan skiljer sig ljudet på olika DACar i olika system och det är inget man kan mäta sig till utan man får helt enkelt prova sig fram till vad man gillar och vad som matchar ens system. Jag har lånat hem snordyra grejer som jag inte alls gillat ljudmässigt i mitt system men de kan låta kalas i ett annorlunda system i butiken.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte varit aktiv i tråden på länge på grund av mycket jobb och annat som kommit emellan men jag är till 100% på @fsp sida i resonemangen och tycker många här har förutfattade meningar i stil med "bättre att fokusera på xxx" - vilket förutsätter att man vet att så inte är fallet. Ska ett hem gå att leva i och inte fokuseras kring två MDF- pelare så blir det inte helt optimalt även om man lägger pengar på högtalare. Angående recensionen av Devialet anser jag inte att siffror visar hur en anläggning låter och det finns antagligen andra recensenter som tycker annorlunda om just den produkten som har testat samma modell men andra exemplar och fått andra mätresultat.

Oavsett modell blir det oftast en kompromiss. Personligen är jag beredd att lägga pengar både på ljudet i sig men även designen som är av intresse. Är också ohälsosamt förtjust i att titta på nischprodukter... Där med inte sagt att ljudets kvalitet för varje spenderad krona är oviktigt, som du @emil_fh är inne på men i mitt fall, som trådstartare, så är det inte fullt ut lika relevant

Permalänk
Medlem

Kul att du var kvar i tråden @MsSmith och givetvis har du rätt, ett hem ska man kunna leva i och även om man har ett dedikerat lyssningsrum så ska det ju kännas hemtrevligt också. Men MDF-pelare när man kan ha tryckgjutna ABS-horn?

Men se till att låna hem en eller ett par Devialet och testa, har svårt att tänka mig att du skulle bli besviken. Focal är inte min kopp te men jag måste erkänna att de låter förbannat trevligt ihop med Devialet. Givetvis är ju hela deras sortiment SAM-samplat av Devialet också. (SAM är Devialets korrigeringsalgoritm för frekvenssvaret på högtalaren och förstärkaren kan kompensera för eventuella avvikelser så när du konfigurerar din förstärkare väljer du vilka högtalare du har och du får en perfekt korrigerad kurva för dessa. Sedan kan du skruva upp och ner på en procentuell skala hur mycket du vill att SAM ska påverka, man kanske vill ha viss "felaktig" karaktäristik kvar som man finner njutbar.)

Och som sagt, du är välkommen att PMa om du är intresserad av att diskutera mer ingående eller har några övriga frågor