Permalänk
Medlem

Hur står sig KD55XG8505 mot denna?
Jag saknar hörlursuttag på Samsungen, någon som vet ett bra sätt att koppla sina aktiva högtalare till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Såg att QE55Q85RATXXC låg på kampanj för 11.990:- hos Power
1000kr mindre än C9an så det är väldigt intressant faktiskt.

Samsung via Benify har sänkt priserna. Det går att fixa för 10kr benifydealsprivat.
65 q85r 14990 kr
65 q90r 19990 kr
75 q90r 27990 kr
Andra storlekar är slut i lager

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämt mig för två modeller iaf..
QE55Q85R eller LG OLED55C9, dessa står det mellan. Men jag kan verkligen inte bestämma mig.. nuvarande TV är redan såld också så står utan TV

Permalänk
Medlem

Det står extremt lite om LG OLED55B9S på nätet. Om jag förstod det korrekt så är det en nyare processor i denna, samma som C9? Då bör de inte skilja något mellan de modellerna?

Permalänk
Medlem

Jag kollar också på den aktuella samsung-tvn, men har dragit mig från att köpa den då det verkar vara något lurt med HDR-bilden på Netflix Prime. Kör man utan Prime så spelar det väl igen roll dock.

Har LG fått ordning på sitt operativsystem, så att de har stöd för Cmore? En anhörig har LG-tv med webOS, och de vägrar släppa en app för Cmore.

Hur är gränssnitten i de två TV-apparaterna? Bra upplagt? Laggigt och underdimensionerat?
Sånahär saker gör mycket för upplevelsen under de kommande åren, haha.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thexps:

Det står extremt lite om LG OLED55B9S på nätet. Om jag förstod det korrekt så är det en nyare processor i denna, samma som C9? Då bör de inte skilja något mellan de modellerna?

Modellen heter OLED B9 – andra beteckningar efter det varierar med vilken region den säljs. Vissa butiker plockar med hela beteckningen eller delar av dem – av misstag eller flit för att det ska verka som att de har en annan modell. Rätt ofta i kombination med att felaktig info blandas in. Så tror man att det är en annan modell och det diskuteras om något som inte finns under felaktiga förutsättningar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: B9 för 11.490SEK eller C9 för 12.990, vilken hade du köpt idag?

Permalänk
Bildexpert 📺

@thexps: Generellt rekommenderar jag att välja den produkt som bäst matchar ditt behov och din budget. C9 är ljusstarkare i HDR och har en bildprocessor som – ur LG:s synpunkt – i högre grad använder deep learning-finesser vid uppskalning av sämre material likt TV-sändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@thexps: Generellt rekommenderar jag att välja den produkt som bäst matchar ditt behov och din budget. C9 är ljusstarkare i HDR och har en bildprocessor som – ur LG:s synpunkt – i högre grad använder deep learning-finesser vid uppskalning av sämre material likt TV-sändningar.

Det är som när frågeledaren kör Ja eller Nej med politikerna på Almedagsveckan...

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Så då vart det beställt en LG OLED55B9 tillsammans med en Sonos Beam, efter mycket om och men.
Stort tack för hjälpen. Och er alla andra också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

@Laxpudding: Så då vart det beställt en LG OLED55B9 tillsammans med en Sonos Beam, efter mycket om och men.
Stort tack för hjälpen. Och er alla andra också!

Gött! För mig landade det på 65Q80R 🤘

Permalänk
Medlem

@MrWhizeguy: Hoppas du blir nöjd!
Jag har QE55Q85R som reserv om jag inte blir nöjd och skickar tillbaka LGn

Permalänk
Medlem

Inte en dålig "andra tv" där inte haha! Lär vara ljusår än min 8000kr Sony från 2013

Permalänk
Medlem

@MrWhizeguy: Alltså menade att jag köper den istället om jag skickar tillbaka LGn

Permalänk
Medlem

Trodde du var gjord av pengar där ett tag

Permalänk
Medlem

Ett första intryck av LG B9. Har inte gjort någon bildinställning utan testat med default inställningar.
Började med och dra igång en film från Netflix, blev riktigt besviken! Såg inte ett dugg bättre ut än min gamla full HD TV.
Hoppade över till min Plex server via Inbyggda Plex appen och drog igång Bad Boys 2 i 1080p. WOW!! Vilken jäkla bild! Riktigt imponerad.
Får undersöka det där med Netflix närmre ikväll. Har ”stora” kontot med 4k material.
Håller även på och fylla på Plex servern med lite 4k material för och testa detta.
TVn hänger i en hörna, inget direkt solljus direkt på den. Men i vissa mörka scener så blir de lite jobbigt och se, mycket reflektioner.
Ska även googla efter lämplig kalibreringsguide, har något tips på en sådan får ni gärna länka.

Kan tillägga att jag passade på och beställa en Sonos Beam i samma veva som jag kopplade ihop med två Sonos One för ”surround”. Imponerande ljud av den där lilla limpan må jag säga. Men om man ska dra på ordentligt så får man komplettera med sub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ska även googla efter lämplig kalibreringsguide, har något tips på en sådan får ni gärna länka.

Om du skall kalibrera själv är denna nog en bra start att gräva i: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=134484&pa...

Skall du mer "kopiera" generella inställningar så gå in på rtings.

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: Tackar för det. Skulle gå efter rtings men såg en post från laxpudding att det inte var en bra idé, den var kalibrerad där efter testmiljö. Kollar minhembio.

Permalänk
Bildexpert 📺

@thexps: Finns ingenting att kalibrera såvida du inte tar till mätutrustning och ordentligt med tid till självstudier i färglära. Grunderna man kan sätta själv är att ankra svart och vitt rätt bilden, något jag går igenom i den här guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...