Moderkortsfusk kan korta ned livslängden för Ryzen-processorer

Permalänk
Melding Plague

Moderkortsfusk kan korta ned livslängden för Ryzen-processorer

Rapporter anger att moderkortsmakare förser Ryzen-processorer med mer effekt än grundnivån, vilket kan förkorta deras livslängd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill bara dela med mig av detta.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid kolla i bios när jag installerar nytt moderkort då tillverkare ofta har vana att aktivera automatisk överklockning, extra spänningar och sådant trams. Jag är inte så rädd för livslängden utan mer att den ska gå onödigt varm och dra onödigt mycket ström. Gör ju att fläktar snurrar onödigt snabbt och man får onödigt hög ljudnivå. Antar att det går att ställa ner dessa överklockningar manuellt även i detta fallet?

Edit: Å andra sidan kanske detta är något överklockare vill ha? Ett sätt att kräma ur det lilla extra. Bästa vore ju om det var en justerbar parameter i överklockningsinställningarna så kan de som vill köra strömsnålt optimera för detta och andra som vill överklocka optimerar åt andra hållet.

Permalänk
Hedersmedlem

@LPG: Dr. Ian Cutress kan man lita på. Han äter datachips till frukost.

Permalänk
Medlem

Mitt Gigabyte X570 Elite + 3900X rapporterar 97.9% när jag kör Prime95 Small FFTs... så antar det är bra?
Fast den kryper närmare o närmare 100%, 99.2% just nu

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Jag kör min 1600x på 1.63V sedan lansering och ser ingen minskning i prestanda än.

Hur läng tid tar det innan prestandan skulle minska kan man undra.

Permalänk
Medlem

Jag har hört om detta, dock bara för intel moderkort så att AMD också gjorde det va nytt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag har hört om detta, dock bara för intel moderkort så att AMD också gjorde det va nytt för mig.

Det är inte AMD som gör det utan moderkortstillverkarna själva.
AMD har själv tagit avstånd från det och sagt till moderkortstillverkarna att inte syssla med sådant här.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Vill bara dela med mig av detta.

Lite en storm i ett vattenglas alltså

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Dåligt av AMD att sänka sig till Apples nivå.

Permalänk
Medlem

Med ett Gigabyte X570 Aorus Master + 3700x rapporterar den 182% med Prime95 Small FFTs och 120% med Cinebench

Permalänk
Medlem

@KTL: och Sweclockers fortsätter reposta saker från reddit och får något motsägande från lika bra källor i de första fem kommentarerna....

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Dåligt av AMD att sänka sig till Apples nivå.

Nu har ju AMD inte sanktionerat detta (såvitt jag har förstått), så det är väl snarare moderkortstillverkaren som gjort det.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det är inte AMD som gör det utan moderkortstillverkarna själva.
AMD har själv tagit avstånd från det och sagt till moderkortstillverkarna att inte syssla med sådant här.

Det har du rätt i, tror Intel också sagt ifrån sån praktik

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Med ett Gigabyte X570 Aorus Master + 3700x rapporterar den 182% med Prime95 Small FFTs och 120% med Cinebench

Oj! Det var inte bra. Har själv det moderkortet!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Vill bara dela med mig av detta.

Vad har Ian doktorerat i?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Nu har ju AMD inte sanktionerat detta (såvitt jag har förstått), så det är väl snarare moderkortstillverkaren som gjort det.

Det är kanske inte helt utrett. Varför skulle man köpa nya moderkort av samma tillverkare om det första går sönder, då det finns andra tillverkare att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad har Ian doktorerat i?

"Academically I have obtained a doctorate degree (DPhil, aka PhD) from the University of Oxford and published nine first author papers in high impact factor peer-reviewed journals while investigating novel methods to aid simulate computational electrochemistry using parallel methods and novel hardware. Programming skills I learned during this time have been put to extensive use in subsequent endeavours."

https://uk.linkedin.com/in/iancutress

Tror området han har doktorerat i är "Computational Chemistry", men är nog främst känd som skribent på anandtech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Med ett Gigabyte X570 Aorus Master + 3700x rapporterar den 182% med Prime95 Small FFTs och 120% med Cinebench

Men det är ju om det rapporteras <100% som det är problem, har jag förstått det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Med ett Gigabyte X570 Aorus Master + 3700x rapporterar den 182% med Prime95 Small FFTs och 120% med Cinebench

Fast är inte det tvärtom? CPU:n drar ner för tidigt?

Från tråden på hwinfo:

Citat:

According to the post, any value OVER 100% means your motherboard is OVER reporting your CPU's power usage, which would cause it to throttle earlier (making it slower overall). It's implied that most motherboard manufacturers wouldn't do this because it means their CPU benchmark scores will be lower.

A score UNDER 100% means that your motherboard is UNDER reporting your power consumption, which will make the CPU speed up, increasing the voltage and temperature.

Dvs, inte bra med av ett annat skäl, man får inte ut allt man borde....

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Nu har ju AMD inte sanktionerat detta (såvitt jag har förstått), så det är väl snarare moderkortstillverkaren som gjort det.

Tycker lite mysko detta, för om jag förstått det hela rätt, så är det AMD själva som tagit fram UEFI/BIOS till X570.

Permalänk

Anandtech har med Dr Ian tagit upp det här på ett sansat sätt..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Kristoffer:

Anandtech har med Dr Ian tagit upp det här på ett sansat sätt..

Källa?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hur är det med äldre moderkort och en ryzen 3X00?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Första artikeln på deras sida.
https://www.anandtech.com/show/15839/electromigration-amd-ryz...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Tycker lite mysko detta, för om jag förstått det hela rätt, så är det AMD själva som tagit fram UEFI/BIOS till X570.

AGESA är inte samma sak som UEFI/BIOS. AMD har givit tillverkarna AGESA, som de sedan valt att göra såhär med när det ska bli BIOS/UEFI av det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Dåligt av AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Dåligt av AMD!

Vad är det AMD har gjort? Det kan vara bra att läsa artikeln innan man kommenterar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
99:e percentilen

Tack. Såg den inte själv på Anandtechs framsida; tror jag kan ha uppfattat den rutan som reklam.

Det tillhör god sed att alltid inkludera en länk när man refererar till en källa så, inte minst för att trådens värde ska bestå när källan i fråga inte längre ligger högst upp på framsidan. (Vet att det inte var du som underlät att göra det.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Med tanke på nyheten och många kommentarer, är jag fortfarande på SweCLOCKERS eller har jag hamnat på Sweputtefnaskunderclockers?