Hur kan jag testa mitt internets stabillitet?

Permalänk
Medlem

Ojdå, var trådstarten från 2012? Så tokigt det kan bli tifiga mornar. Trevlig helg!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ojdå, var trådstarten från 2012? Så tokigt det kan bli tifiga mornar. Trevlig helg!

Skickades från m.sweclockers.com

<3
Ingen fara, trevlig helg.

Permalänk

@Falcon: Du har en poäng i att få vill ha en riktantenn, men jag tycker det är konstigt att inte fler känner till möjligheten, och det behöver inte vara en stor investering. Känner iof att det varit orimligt svårt att finna billiga lösningar i Sverige, men de finns.

Sen att en mil är nära en mast är verkligen inte sant. Centralt är det nog svårt att inte ha en mast längre än femhundra meter bort, om ens det. Jag bor i villaområde, här ligger masterna med max en kilometers avstånd. Men visst, folk generellt kanske skulle bli förvånade om de insåg hur många master som finns.

Till de (som jag) finner tråden först åtta år senare, så kan jag säga att jag bor femhundra meter från en mast, med modemet och antenner i källaren. Modemet är precis ovanför marknivå, med en stentrappa mellan mig och mast. Där håller jag mig konsekvent mellan 20-50 i ping mot sweclockers.com och google.com (från cmd en gång i sekunden över fem minuter typ). Av någon anledning får jag en packet loss med första pinget, men sedan är det stabilt. När jag testat riktantenn monterat utomhus, ca två meter standard RG-58-kabel (finns kablar med halverad signalförlust om man letar, och fler med ännu lägre förlust om man är villig att rota runt bland återförsäljare och inte har något emot att löda/crimpa själv) med obehindrad sikt till mast, så har jag haft lägre ping än så, men jag minns inte exakt vad. Jag ska testa ping och hastighet inom närmsta veckorna, när jag installerat en riktantenn permanent. Återkommer då med resultat, och lite fler detaljer.
Brasklapp så klart för att detta är min egna upplevelse och att det nog kan variera enormt, men det är i alla fall ett hum om vad som är möjligt.

Värt att veta kan vara att jag bor i ett villaområde, vars glesa befolkning kanske hjälper mig med mindre störningar i signalen. Men jag är ingen expert. Leverantören är Telenor. Samma mast men en annan antenn tar också hand om trafik till en tungt belastad motorväg. Vet inte om det påverkar, men kan tänka mig att det inte borde göra det iom att det är en annan antenn som dessutom är riktad helt åt andra hållet. Tror dessutom antennen jobbar på ett annat frekvensband.

Edit: bor också nära storstan, vilket jag antar kan hjälpa kommunikationen mellan mast och server.

Visa signatur

Sizo nqoba ngoba thina siya zazi.

Permalänk

Hej!

http://www.dslreports.com/speedtest är en kanonsida för att mäta ping, jitter och bufferbloat. Sikta gärna på A eller A+.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Skrivet av Midvintersorg:

Hej!

http://www.dslreports.com/speedtest är en kanonsida för att mäta ping, jitter och bufferbloat. Sikta gärna på A eller A+.

Nice! Tack

Visa signatur

Sizo nqoba ngoba thina siya zazi.