Permalänk

Nya Youtube segt som sirap!

Förra tisdagen lanserades den nya layouten för YT. Snyggt och modernt, men ack så segt!
Jag kollar på YT på en rätt ny stationär dator med bra prestanda samt en ok lap-top 1.5år gammal med ok prestanda.
Tidigare var responsen direkt på bägge datorerna, men nu är väntetiden på den snabba datorn 5-10 sekunder för att ladda sidan eller starta en video. På lap-topen är väntetiden 25-35 sekunder. :-(.

Någon som har tips på att få tillbaka den klassisk vyn som fungerade klockrent?

-

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är den nya layouten. Jag använder Tampermonkey-script:et Get me Old Youtube som tvingar browsern att använda den gamla layouten, och jag har upplevt samma problem i ett par månader nu.

Jag tror att det är hämtning av vilken reklamfilm som ska streamas härnäst som har börjat lagga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av janne6304:

Förra tisdagen lanserades den nya layouten för YT. Snyggt och modernt, men ack så segt!
Jag kollar på YT på en rätt ny stationär dator med bra prestanda samt en ok lap-top 1.5år gammal med ok prestanda.
Tidigare var responsen direkt på bägge datorerna, men nu är väntetiden på den snabba datorn 5-10 sekunder för att ladda sidan eller starta en video. På lap-topen är väntetiden 25-35 sekunder. :-(.

Någon som har tips på att få tillbaka den klassisk vyn som fungerade klockrent?

-

Känner inte igen det du beskriver, har de bytt layout och blivit sega ? Det enda jag märkt skillnad på är att de numera ofta tjatar om Premium via en popupruta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Hmmm ser du inte skillnaden?
Jo dom där pop-uperna om premium dyker ju upp då och då....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av janne6304:

@mrqaffe:
Hmmm ser du inte skillnaden?
Jo dom där pop-uperna om premium dyker ju upp då och då....

Nej inget jag reagerat på, hur ser det ut för dig, tex denna som jag kollade på just nu ?
https://www.youtube.com/watch?v=O3PfsndsihY

Stör mig däremot på "fulreklamen" om premium.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Har inte märkt något, funkar lika bra som alltid.

Permalänk

@Findecanor:
Nja skulle inte tro det.....
Jag har en speciell hobby med få entusiaster vilket får våra klipp att ha max 100 visningar. Där finns aldrig några reklam-klipp. Vet inte vad ditt script är till för browser, men det funkar inte på Chrome i alla fall (provade precis).
Hela YT utseende är ju annorlunda! Tex när du får en lista på dina sökningar så får du se delar av klippet när du för musen över det.

Permalänk

@mrqaffe:
Gå till startsidan för din länk så ser du att det INTE ser ut som för en vecka sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne6304:

Vet inte vad ditt script är till för browser, men det funkar inte på Chrome i alla fall (provade precis).

Det är till plugin:et Tampermonkey eller Greasemonkey. Tampermonkey finns till Chrome/Chromium, Firefox, Edge, Safari och Opera. Jag använder Chromium.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tror att YT, liksom t ex Facebook, inte ger alla användare nyheter samtidigt. Jag ser ingen skillnad på YT i dag jämfört med för ett halvår sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne6304:

Förra tisdagen lanserades den nya layouten för YT. Snyggt och modernt, men ack så segt!
Jag kollar på YT på en rätt ny stationär dator med bra prestanda samt en ok lap-top 1.5år gammal med ok prestanda.
Tidigare var responsen direkt på bägge datorerna, men nu är väntetiden på den snabba datorn 5-10 sekunder för att ladda sidan eller starta en video. På lap-topen är väntetiden 25-35 sekunder. :-(.

Någon som har tips på att få tillbaka den klassisk vyn som fungerade klockrent?

-

Jag hadde samma problem som du på min ca 10år gammla bärbara dator. Tog ett tag att ladda varie video.
Men för ett lite tag sedan går det mycket fortare

Vet inte exakt varför, men tror det var äfter att jag gorde en mer utförlig disckränsning som adremistratör. Använder skälv win7 men borde vara typ samma på 10 med.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kanske beror på att trafiken till youtube ökat massivt efter massa länder har total covid-19 isolering.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

@cyklonen:
Nja det är allt en del skillnad! Om du nu för musen över en video i listan över videos så spelar den en bit. Detta tex fanns inte innan den nya layouten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne6304:

Om du nu för musen över en video i listan över videos så spelar den en bit. Detta tex fanns inte innan den nya layouten.

Jag såg det första gången för länge sedan, över ett år sådan. Kanske även innan Youtube ens började tjata om den nya layouten.
Men det händer inte när jag för musen över alla videos' tumnaglar. Bara vissa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

@Findecanor:
Jag har aldrig sett det innan, sitter ändå på YT flera timmar om dagen nu i Corona-tider. Så för dej är YT lika snabbt som det var innan?

Permalänk
Medlem

I Firefox använder jag tillägget "Restore Old Theme of YouTube" + Ublock Orgin.
Sen eftersom "gamla" Youtube inte har mörkt tema så kör jag också tillägget Stylish + mörkt Youtube tema i Stylish.
Funkar bra och ser ut som gamla youtube med mörkt tema och utan reklam eller popuper
Previews i tumbs har jag nog haft minst ett halvår.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne6304:

@Findecanor:
Jag har aldrig sett det innan, sitter ändå på YT flera timmar om dagen nu i Corona-tider. Så för dej är YT lika snabbt som det var innan?

Se mitt tidigare inlägg. Det är en snurrande pil innan reklamfilmen ibland. Annars är det lika snabbt som förut.
Jag har alltid använt Privacy Badger-plugin:et och det kanske snabbar upp lite.

Det var ett tag nu i våras som upplösningen var lite lägre när en video startade, men det är tillbaka till att starta i HD igen om föregående video varit i fullskärm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Lego Master

Inte upplevt nåt av det ni säger, men jag kör Premium och har alltså inga reklamfilmer alls. Kan vara som ni säger att det är relaterat till reklamen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Du kan kan köra med https://invidio.us om du vill slippa allt bloat på youtube, funkar bra om man endast vill kolla på videos, man kan dock inte kommentera på denna sida, eller om man vill stödja sin favorit youtuber (genom reklam) så är det bättre att anväda vanliga youtube.
Läs mer om invidio på denna länk: https://swearenginweb.design/invidio-us-youtube-alternative/

Finns också en add-on Invidition som automatiskt redirectar youtube videos till invidio.
Länk: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/invidition/

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte vanliga youtube, använder "Resize YT To Window Size" med tampermonkey.
edit: Använder ublock origin, privacy badger, privacy possum samt decentraleyes också

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne6304:

@cyklonen:
Nja det är allt en del skillnad! Om du nu för musen över en video i listan över videos så spelar den en bit. Detta tex fanns inte innan den nya layouten.

Jaså det? Det har ju varit så länge, kanske sen i höstas. Såna småsaker bryr jag mig inte om - jag använder inte YT på det sättet. Trodde du menade att de hade bytt färger, typsnitt eller liknande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Inte märkt någon skillnad men har haft svenskt Premium sedan starten om det påverkar. Hundratals flikar öppna åt gången utan seghet. Chrome/W10 och gammeldatorn i signaturen. Telia VDSL 30/6.

Edit: Men tittar oftast inte på mer än två videos samtidigt, kanske 3 ibland om jag behöver multitaska och känner mig alert.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Inte märkt någon skillnad alls på youtube senaste tiden, inte heller på layouten
Antar det med preview om man håller över thumbnail är nytt om nu någon här sa det.
Trevlig ändring I guess.

Men sidan varken laddar snabbare eller långsammare än innan, känns exakt samma för mig.
Kör med ublock origin.

Permalänk
Permalänk

@Oaktree:
Ser du YT-videos på Invidios?

Permalänk
Medlem

Ja, fast jag använder Chrome.
Har aldrig fått någon popup om premium på datorn iaf.

Och jag har youtube igång typ 10h+ om dagen när jag är hemma

Kommer ju dock när man använder youtube appen på ifånen konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne6304:

@Oaktree:
Ser du YT-videos på Invidios?

Invidio.us är en front-end till youtube, så fungerar bra att se på youtube videos med detta.
Du kan även ladda ner källkoden till invidio.us och köra din egen front-end lokalt/ eller lägga upp din egen portal.
Länk till projectet, källkoden: https://github.com/omarroth/invidious

Eller du kanske menar om jag personligen använder det?
Jag har använt det ett tag och tycker det fungerar bra, ifall man vill kommentera på någon video eller stödja någon youtuber (genom reklam) får man använda sig av vanliga youtube.
Man slipper reklam, man slipper en heldel scripts(ad tracking mm) som laddas på vanliga youtube sidan.

Man kan även välja att endast ladda ljudet från en video om man vill lyssna på någon youtuber på mobilen t.ex så slipper man ladda hela videon vilket sparar på datamängden, vilket kan vara bra, ifall man har nytta av det.
Detta görs genom att klicka på hörlurs iconen bakom rubrik texten.

Permalänk
Medlem

Nu funkar inte TamperMonkey-script:et jag brukade använda längre. Videos är antingen för små eller för stora och gränssnittet är jätteslött att använda, ja.
Det tar t.ex. flera sekunder att byta från websideläge och fullskärmsläge.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en liten extension till Chromium-webbläsare som återställer non-polymer YouTube design. (För tillfället i alla fall.) Kanske inte dröjer länge innan det slutar att fungera, eller att saker på sidan slutar att fungera som de ska. Lärde mig lite saker under tiden jag slösade tid med den i alla fall.

Firefox-användare behöver inte någon extension (finns dock många extensions som kan ändra user-agent till Googlebot.) - https://www.howtogeek.com/113439/how-to-change-your-browsers-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åh, vad härligt. Tack Lassekongo83!
Tidigare i morse slängde jag ihop ett litet script som lade till "?disable_polymer=1" till Youtube's länkar, men det funkade bara när jag öppnade i ett nytt fönster.

En förklaring jag hört om varför Youtube blivit slöare är att det skulle ha blivit mer aggressiv mot ad-blockers. Youtube skulle testa många filmer på något sätt tills en oblockad går igenom ... Vet inte om det stämmer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.