AMD:s produktplaner till år 2022 inkluderar Zen 4 och RDNA 3

Permalänk
Melding Plague

AMD:s produktplaner till år 2022 inkluderar Zen 4 och RDNA 3

En ny företagspresentation från AMD inkluderar produktplaner till och med år 2022, inklusive arkitekturerna Zen 4 och RDNA 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får nog bli ett kliv till AMD 2021 om deras Zen 4 kommer kunna kräma på ordentligt. Intel är inte alls lika intressanta längre, så sjukt tråkiga processorer de släpper.

Permalänk
Medlem

Vi får se om Zen 4 generationen innebär ett generellt tekniksteg. Inte bara i processteknologi, utan i anslutningar/expansion, vilket förmodligen kommer att vara begränsande för livslängden.
DDR5, USB4, HDMI2.1 borde finnas på alla grafikkort, DP 2 är osäkrare.
PCIe-5? (Fan trot, men inte omöjligt.)
Kommer trådat nätverk äntligen att ha tagit ett pyttesteg framåt?
Hela PC-infrastrukturen har stått och stampat i många år nu, det skulle vara tillfredställande om AMD försökte driva på utvecklingen lite, när de ändå byter sockel till DDR5.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är så sjukt kul att AMD är med i leken igen och byggde en AMD-dator (1600AF, B450) för första gången på många år. Inte kört AMD på huvudriggen sen Athlon 64.

Heja AMD!

Permalänk
Medlem

Ska det inte var Zensommaren/hösten 2020 för Zen 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Jag tycker det är så sjukt kul att AMD är med i leken igen och byggde en AMD-dator (1600AF, B450) för första gången på många år. Inte kört AMD på huvudriggen sen Athlon 64.

Heja AMD!

håller med intressent har varit lågt länge när det bara fanns Intel och Nvidia, Man kan säga att AMD comeback gjorde Data roligt igen mera diskussioner spekulationer etc. vad kommer Next

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Skrivet av Lauchen:

Ska det inte var Zensommaren/hösten 2020 för Zen 3

Nä, ZenZommaren ska det va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Jag tycker det är så sjukt kul att AMD är med i leken igen och byggde en AMD-dator (1600AF, B450) för första gången på många år. Inte kört AMD på huvudriggen sen Athlon 64.

Heja AMD!

Håller med! Gjort en liknande resa då jag nu har en AMD dator (Ryzen 1700, AB350) för första gången sedan Athlon Thunderbird(2000).

Nu är man ju i valet och kvalet om man bara ska uppgradera sitt grafikkort och vänta till Zen 4 med ny sockel eller om man ska uppdatera till Zen 3 på sockel AM4... tyvärr verkar det inte som jag kan återanvända mitt moderkort ändå....

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nä, ZenZommaren ska det va.

Helt sant, miss av mig där. Gäller att vara noggrann.

Permalänk

Vad tror ni om den här rackaren då?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag tar det med en nypa salt tills de är lanserade.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Jag tar det med en nypa salt tills de är lanserade.

Jo, men alltid kul med lite snillen som spekulerar innan avtäckningen av det nya. Känns som rätt kvalificerade gissningar vi stöter på nu för tiden. Skulle inte förvåna mig om vi hamnade i samma bollpark. : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag är mycket skeptisk till att AMD skulle gå från 6Gb minne på 5600 XT till 16Gb minne på 6600 XT. Med tanke på prisklassen (runt 300 USD) så skulle det nog inte vara värt det.

Gällande själva artikeln så tolkar jag det för övrigt som att Zen 4 skulle släppas först 2022 (då tidslinjen slutar). Eller vad baserar det sig på att Zen 4 skulle släppas redan 2021?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Hej då intel 😘

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Tror den faktiskt kan vara hyfsat korrekt. Mycket som ser rimligt/troligt ut. Hoppas dock inte att att RTX3060 bara har 6Gb RAM? Spännande också om AMD släpper ett refkort med 325W tdp... Ska gå tillbaka till vattenkylning på refkylaren tro?

Sen är det bekräftat att alla Ampere-korten tillverkas av samsung?

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Tror den faktiskt kan vara hyfsat korrekt. Mycket som ser rimligt/troligt ut. Hoppas dock inte att att RTX3060 bara har 6Gb RAM? Spännande också om AMD släpper ett refkort med 325W tdp... Ska gå tillbaka till vattenkylning på refkylaren tro?

Sen är det bekräftat att alla Ampere-korten tillverkas av samsung?

Fanns en stor sannolikhet att de skulle tillverkat åtminstone hälften hos Samsung. Verkar vara trångt hos TSMC.. : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

hur gick vi från 16nm i typ 10 år sen 5 år senare ligger vi på 5 nm

ändra till nm från mm
Permalänk
Skrivet av Sando:

Jag är mycket skeptisk till att AMD skulle gå från 6Gb minne på 5600 XT till 16Gb minne på 6600 XT. Med tanke på prisklassen (runt 300 USD) så skulle det nog inte vara värt det.

Gällande själva artikeln så tolkar jag det för övrigt som att Zen 4 skulle släppas först 2022 (då tidslinjen slutar). Eller vad baserar det sig på att Zen 4 skulle släppas redan 2021?

Håller med om att minneskonfigurationen ser mysko ut, kan vara ett slarvfel i en auto-uträkning. Är ju annan bussbredd, så antalet kapslar blir ju annorlunda. Minsta storlek hos en GDDR6-krets? kan det vara 4GB? Om det är något sådant. Eller så försöker de matcha mängden minne som kommer i next gen-konsolerna. 6600 kanske ligger i paritet med nya x-boxen?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

hur gick vi från 16mm i typ 10 år sen 5 år senare ligger vi på 5 mm

Olika definitioner av vad "mm" faktiskt är. 16mm i Intel-språk betyder något helt annat än 5mm i TSMC-språk.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jo, men alltid kul med lite snillen som spekulerar innan avtäckningen av det nya. Känns som rätt kvalificerade gissningar vi stöter på nu för tiden. Skulle inte förvåna mig om vi hamnade i samma bollpark. : )

Ja, det håller jag med om. Funderar på ett 6900Xt om det inte blir alltför dyrt.

Skrivet av The Kristoffer:

Håller med om att minneskonfigurationen ser mysko ut, kan vara ett slarvfel i en auto-uträkning. Är ju annan bussbredd, så antalet kapslar blir ju annorlunda. Minsta storlek hos en GDDR6-krets? kan det vara 4GB? Om det är något sådant. Eller så försöker de matcha mängden minne som kommer i next gen-konsolerna. 6600 kanske ligger i paritet med nya x-boxen?

Skrivet av Mithras:

Olika definitioner av vad "mm" faktiskt är. 16mm i Intel-språk betyder något helt annat än 5mm i TSMC-språk.

Lätt hänt, men jag är tämligen säker på att ni menar nm.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Olika definitioner av vad "mm" faktiskt är. 16mm i Intel-språk betyder något helt annat än 5mm i TSMC-språk.

nm?

Permalänk

Det intel vunnit densitet på i sin 10nm är mellanrummet mellan transistorerna och det är väl också det
som varit problemet. Själva transistorna är mindre i TSMCs 7nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Det intel vunnit densitet på i sin 10nm är mellanrummet mellan transistorerna och det är väl också det
som varit problemet. Själva transistorna är mindre i TSMCs 7nm.

Stämmer det verkligen? Sist jag läste så hade ju Intels 10nm högre transistordensitet än TSMCs 7nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Stämmer det verkligen? Sist jag läste så hade ju Intels 10nm högre transistordensitet än TSMCs 7nm.

Vilket är precis det han säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Stämmer det verkligen? Sist jag läste så hade ju Intels 10nm högre transistordensitet än TSMCs 7nm.

Transistordensitet är som ett genomsnitt och berättar långt ifrån allt om en teknik. Det finns minst 20 parametrar som beskriver olika storlekar inom en nog och jag har för mig att det är ganska jämnt totalt sett mellan Intel och TSMC i de senaste noderna. Kanske ena har lite större fenor och den andra har fler eller andra liknande saker...

Det som gör mest skillnad här är väl vilken typ av transistorer och logik som tillverkas, kör man på HighPower node eller LowPower etc. Hos TSMC har LP nästan dubbel densitet mot HP

Permalänk
Medlem

Naaajs.

Lutar åt en Zen 4 med 5 nm till nästa år med DDR 5 också förhoppningsvis.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Verkligen dags o köpa nytt för min del. Kommer bli en sjuhelsikes uppgradering!

Zen som kommer i år får det bli. Graffe däremot får vi allt se dock....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

håller med intressent har varit lågt länge när det bara fanns Intel och Nvidia, Man kan säga att AMD comeback gjorde Data roligt igen mera diskussioner spekulationer etc. vad kommer Next

Verkligen! Intel har varit så tråkiga så jag har känt noll behov av att uppgradera den andra datorn (3770K)