Permalänk
Medlem

Från Asus RT-AC86U till Unifi?

Bytte ut min gamla router rätt nyligen till en Asus RT-AC86U ihopp om att få lite bättre täckning på övervåningen i mitt hus. Har haft routern ett tag nu men tycker den inte fungerar som den ska. Den tappar signal och fungerar allmänt segt. Sitter nu och funderar på om jag ska köpa 2st Ubiquiti Networks UniFi AP AC LR och placera ut runt om i huset istället. Renoverade huset när jag flyttade in så jag har trådat på alla våningar. Frågan är då om jag ska köpa 2st Ubiquiti Networks UniFi AP AC LR och en Ubiquiti Networks UniFi Switch Flex Mini och skippa min Asus RT-AC86U helt. Skulle de fungera?Eller är man tvungen att ha en router?
Routern sitter idagsläget direkt från fiberuttaget.
Eller bör jag prova med att koppla UniFi AP AC LR direkt via routern och behålla den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstrid:

Bytte ut min gamla router rätt nyligen till en Asus RT-AC86U ihopp om att få lite bättre täckning på övervåningen i mitt hus. Har haft routern ett tag nu men tycker den inte fungerar som den ska. Den tappar signal och fungerar allmänt segt. Sitter nu och funderar på om jag ska köpa 2st Ubiquiti Networks UniFi AP AC LR och placera ut runt om i huset istället. Renoverade huset när jag flyttade in så jag har trådat på alla våningar. Frågan är då om jag ska köpa 2st Ubiquiti Networks UniFi AP AC LR och en Ubiquiti Networks UniFi Switch Flex Mini och skippa min Asus RT-AC86U helt. Skulle de fungera?Eller är man tvungen att ha en router?
Routern sitter idagsläget direkt från fiberuttaget.
Eller bör jag prova med att koppla UniFi AP AC LR direkt via routern och behålla den?

Köp en liten och billigare eller en begangnad lite kraftigare
asus rauter till övervåningen och använd asus egna inbygda mech funktion. Borde fungera det med utan större problem så länge ratuern stödjer mech bara.
Min lite äldre fick stödet med en uppdatering så det fans inte från början i den.
Tänker det kanske är/blir lättare att få routrar från samma företag att fungera tillsammans. Om du nu väljer att behålla din ny Asus.

Mech hittar du i instälningarna för rautern.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@mstrid:

Du måste ha en router, förslagsvis köper du en UDM som har inbyggd, switch, router och AP och kompletterar med en AP Lite eller Pro eftersom LR är helt onödig då du ändå inte kan använda högre uteffekt i Sverige

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222601

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag kör en sådan här och en AP Lite
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

Bytt från en AC66U till denna lösning och är mycket nöjd med täckning mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstrid:

Bytte ut min gamla router rätt nyligen till en Asus RT-AC86U ihopp om att få lite bättre täckning på övervåningen i mitt hus. Har haft routern ett tag nu men tycker den inte fungerar som den ska. Den tappar signal och fungerar allmänt segt. Sitter nu och funderar på om jag ska köpa 2st Ubiquiti Networks UniFi AP AC LR och placera ut runt om i huset istället. Renoverade huset när jag flyttade in så jag har trådat på alla våningar. Frågan är då om jag ska köpa 2st Ubiquiti Networks UniFi AP AC LR och en Ubiquiti Networks UniFi Switch Flex Mini och skippa min Asus RT-AC86U helt. Skulle de fungera?Eller är man tvungen att ha en router?
Routern sitter idagsläget direkt från fiberuttaget.
Eller bör jag prova med att koppla UniFi AP AC LR direkt via routern och behålla den?

Jag har en RT-AC2900 som borde vara samma router som du har om jag minns rätt, Jag har exakt samma problem som du med att jag tappar koppling till min laptop.
Det sagt så fungerar den trådade delen riktigt bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@mstrid:

..eftersom LR är helt onödig då du ändå inte kan använda högre uteffekt i Sverige

Har du någon källa på det? Jag kan inte hitta någonstans att LR har högre effekt, bara annorlunda antenndesign som ger högre gain.

Permalänk
Medlem

Billigaste är att skaffa en till asus router och köra den i acesspunktsläge kopplad med kabel till din asus router.
Alternativ två (enl mig) är att skaffa två ap ac nanohd eller två ap ac lite. Du ansluter även dessa med kabel till din router (asus).

Skippa LR den är föråldrad, köp en beg ap ac pro, eller gå på nanoHD om du tror du behöver mer än ap ac lite ( som gissningsvis duger fint).
Skippa udm / unifi switchar har du sug efter dessa senare så kan du köpa dem då.

Unifis.Ap kan mesha, men meshen är riktigt dålig, så anslut med kabel, annars är det bättre att satsa på annan mesh, typ google.eller lyra.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

@Thex:

Finns att läsa på deras forum där det diskuteras frekvent men det grundar sig i att EU modellen inte har lika hög uteffekt och som är en begränsning vilket gör att de presterar likvärdigt. Så skillnaden mellan dem är liten och det är därför bättre att köpa Pro som har 3x3 AC vilken kombinerar bra räkvidd med hastighet

https://community.ui.com/questions/AC-Lite-vs-AC-LR/388a5fb5-...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Thex:

Finns att läsa på deras forum där det diskuteras frekvent men det grundar sig i att EU modellen inte har lika hög uteffekt och som är en begränsning vilket gör att de presterar likvärdigt. Så skillnaden mellan dem är liten och det är därför bättre att köpa Pro som har 3x3 AC vilken kombinerar bra räkvidd med hastighet

https://community.ui.com/questions/AC-Lite-vs-AC-LR/388a5fb5-...

Det verkar bara stämma för den gamla LR, alltså UAP-LR och inte AC-LR. Jag gissar att de kom på att enheterna måste kunna nå AP:n med, och då hjälper det ju inte med hög uteffekt.