Här har man börjat bygga cykelfartsgator. Alltså en gata för bilar och cyklar där "cykelbanan" ligger i mitten av bilarnas körfält. Tanken är att cyklarna ska sätta hastigheten för all trafik. Här och här är ett par exempel. De exemplen är inte katastrofala, det är inte jättemycket trafik på dessa vägar, men sedan dessa anlades så har man byggt många fler på andra ställen, streetview hänger bara inte med.
Jag är inte helt emot denna typen av lösning, på rätt plats (där det inte finns plats för bättre lösningar) och sparsamt använd kan det absolut förbättra för cyklisterna. Men man har i mina ögon valt ganska fel när det gäller vart man bygger dessa och hur långa de är. Jag anser att de passar rätt bra på småvägar väldigt centralt där det idag är svårt för cyklister att få plats, men de bygger dem på en massa ställen på långa gator med ganska mycket trafik. Det känns som om man inte har varit villig att försämra för bilisterna i antalet körfält eller parkeringsplatser men ände velat satsa på cyklisterna, i teorin i alla fall. De problem som jag har observerat är dels att många cyklister inte vågar använda dessa vägar, i alla fall inte som tänkt att de cyklar i mitten utan de cyklar på trottoaren eller vid kanten av vägen (på kullerstenarna) för att låta bilarna komma förbi. Och dels att långsamma cyklister som använder dessa vägar skapar ett ganska stort irritationsmoment för bilisterna.
Vill man göra en stad cykelvänlig så behöver man anlägga cykelbanor som är dedikerade till cyklister. Finns det inte plats så får man flytta på annat. Ta bort parkering på gatan exempelvis, eller varför inte göra gatorna enkelriktade och låta ena körbanan bli en dubbelriktad cykelbana.
Det känns lite som om detta är en del i strategin att vara medvetet otydlig för att få trafikanter att ta det lugnare, men jag vet inte om det är en särskilt bra strategi. Andra exempel är när man bygger ett övergångsställe som inte är ett övergångsställe i lagens mening med skyltar och linjer i gatan utan bara en avsmalning av vägen och markbeläggningar som indikerar att man ska korsa gatan där, exempel, eller där man tar bort tydliga filer på exempelvis torg och ersätter det med en enda stor "trottoar" för att bilisterna ska bli osäkra och köra långsamt (exempel). Det känns som om det kan ha en hastighetsminskande effekt i början men när bilisterna vänjer sig vid detta så kommer de inte att köra långsammare längre, speciellt då det inte är minskad hastighet på dessa vägar, och personerna som ska korsa vänjer sig vid att man helt enkelt får springa över när det blir en lucka i trafiken. När det kommer personer som inte är vana som ska korsa samtidigt som en bilist som är van och därmed inte saktar ner kan det bli ganska farligt.