720p på Youtube har blivit sämre?

Permalänk

720p på Youtube har blivit sämre?

Hej är det bara jag som upplever att själva bildkvalitén på Youtube blivit sämre? Den ser ut som 480p gjorde när 1080p va den högsta möjliga upplösningen, bildkvalitén på Youtube. Sen när 1440p och 2160p lanserades var 720p fortfarande ok att titta på men nu går det knappt inte för bildkvalitén är alldeles för dålig.

Har Youtube komprimerat 720p till det sämre numera, sänkt bildkvalité medvetet för att 4K ska se mycket bättre ut? Brukade för övrigt inte kolla på videoklipp förut i 4K även när videon hade stöd för det då det fungerade bra med 720p, 1080p men numera känns det som man typ är tvungen att kolla i 4K.

Permalänk
Medlem

Neddragen bitrate pga Corona.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Sweclockers gjorde en artikel förra månaden om det, kan läsas mer här: https://www.sweclockers.com/nyhet/29641-youtube-omdefinierar-hd-1080p-ar-den-nya-grundnivan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av firstofmay:

Neddragen bitrate pga Corona.

Du tänker inte på Netflix nu? Tycker mig minnas att Youtube varit ganska tydliga med att de endast pillat med vad standardinställningen i spelaren ställs på.

Skrivet av Bloomberg:

"[..] viewers will at first see YouTube videos in standard definition, the company said. Users will still be able to watch in high definition if they want, but will have to choose to do so."

Möjligt att det även finns någon teknisk anledning till det TS upplever men det är också i min mening väldigt lätt att vänja sig med en viss kvalitet i både bild och till viss del ljud som gör det riktigt svårt att gå nedåt sedan.

Film på VHS eller gamla analoga TV-sändningar på någon sketen 14" CRT med ljud á klockradio dög alldeles utmärkt en gång i tiden och det finns säkert de som kan relatera till ännu sämre förutsättningar eller kanske till och med antal färger och så vidare.
Idag tycker jag själv att film på DVD knappt är sebart och det var något av en uppenbarelse en gång i tiden när det ersatte VHS.

Citering.
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DJ-SAAB:

Sweclockers gjorde en artikel förra månaden om det, kan läsas mer här: https://www.sweclockers.com/nyhet/29641-youtube-omdefinierar-hd-1080p-ar-den-nya-grundnivan

Nja det som hände var väl ändå bara att de tog bort benämningen "HD" från 720p-etiketten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Ungefär samtidigt som youtube klassificerade om 720p som ”inte HD” verkar det som om de också sänkte bitraten.

Har också reagerat på detta och det har inte med tidigare Corona-åtgärder (som var att de defaultade till lägre upplösning/bitrate men fortfarande tillät en att ändra till högre kvalitet). Det kan såklart vara ytterligare någon temporär åtgärd relaterad till bandbreddsbegränsningarna.

Det jag märkte det på framförallt är några musikvideos som jag ändå tittar på lite då och då. De var hur cleana som helst fram till för ca två veckor sedan då de helt plötsligt började få massa macroblocking och ser nu riktigt jäkla risiga ut.

Intressant att du tar upp det. Man hittar inte direkt något om det om man googlar det men en vän till mig tog upp precis samma sak så sent som igår.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Ungefär samtidigt som youtube klassificerade om 720p som ”inte HD” verkar det som om de också sänkte bitraten.

Har också reagerat på detta och det har inte med tidigare Corona-åtgärder (som var att de defaultade till lägre upplösning/bitrate men fortfarande tillät en att ändra till högre kvalitet). Det kan såklart vara ytterligare någon temporär åtgärd relaterad till bandbreddsbegränsningarna.

Det jag märkte det på framförallt är några musikvideos som jag ändå tittar på lite då och då. De var hur cleana som helst fram till för ca två veckor sedan då de helt plötsligt började få massa macroblocking och ser nu riktigt jäkla risiga ut.

Intressant att du tar upp det. Man hittar inte direkt något om det om man googlar det men en vän till mig tog upp precis samma sak så sent som igår.

Precis noterade också det då jag ibland kollar på gamla videoklipp som endast finns i 720p som högsta bildkvalité. Som jag precis som du märkt blivit sämre senaste tiden sen Youtube tog bort 720p från HD. Konstigt att inte fler egentligen reagerar. Anledningen att jag tog upp det var för att jag tänkte på det idag av en slump och kom tänka på att 720p inte längre var klassat som HD hos Youtube längre. Detta borde ni göra en artikel om på Sweclockers med hänvisning till denna tråd som tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Du tänker inte på Netflix nu? Tycker mig minnas att Youtube varit ganska tydliga med att de endast pillat med vad standardinställningen i spelaren ställs på.

Kan nog vara så.... Hade för mig att youtube också hoppade på det tåget.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Jag blev nyfiken på vilken bitrate som används, tog denna youtube video som exempel https://www.youtube.com/watch?v=sJkIVg0upJ4 Någon som kan kontrollera att jag räknat rätt?

Youtube leverar 720p både som vp9 och h264, så jag jämförde båda. vp9 använd av de flesta idag (utom iphone/apple användare)

720p med vp9 är totalt 34 MB stor (33998161 Bytes) utan ljud. Delat på speltiden 10:21 (621 sekunder) ger en genomsnittlig bitrate på 54747 B/s eller 437 Kb/s

720p med h264 är totalt 18 MB stor (17635091 Bytes) utan ljud. Delat på speltiden ger det 28397 B/s eller 227Kb/s

Detta kan jämföras med 4K som endast levereras med vp9 som totalt är 64 MB, vilket ger en bitrate på 73851 B/s eller 5911 Kb/s

Känns som jag räknat fel då bitraten ser alldeles för låg ut, men om det stämmer så förklarar det en del.

Permalänk
Medlem

Jag upplever nåt liknande. Tittar via chromecast gen2, och det ser sjudundrande risigt ut nuförtiden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Samma här. Castar till chromecast gen2 och får skitbild trots att jag ställt in max bildkvalitet på telefonen. Castar jag från samma telefon till min Mibox kopplad till samma tv får jag perfekt bild.

Vad har hänt med chromecast?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)