Bluffsamtal om beställda produkter?

Permalänk
Medlem

Bluffsamtal om beställda produkter?

Min mor blev idag uppringd (från hemligt nummer) av ett företag som kallade sig swefon (eller swephone/swedphone). Dom hävdade att någon beställt tre telefoner och en surfplatta i hennes namn och läste upp hennes personnummer. Leveransadressen var enligt uppgift i Polen.
De frågade min mor om detta var korrekt vilket hon såklart nekade till. Dom sa då att dom bara kunde blockera hennes personnummer i tre dagar till (?)

När jag googlar runt finns bara ett företag som har ett liknande namn och säljer telefoner och plattor, detta företag har bara klarna (som kräver svensk adress) och förskottsbetalning (som inte kräver personnummer)

Någon som stött på något liknande? Om det är en bluff förstår jag inte riktigt hur den ska fungera, är det sant så förstår jag inte vilket företag det kan röra sig om.
Dessutom misstänkt att dom ringer från hemligt nummer och när min mor ber om ett nummer säger dom bara att det finns på hemsidan.
Tacksam för alla tankar och hjälp.

Permalänk
Medlem

"Kunde bara blocka hennes personnummer i 3 dagar till" och vad händer sen?

Låter onekligen som något typ av fuffens, jag skulle sluta tala med dem. Kommer den en räkning bestrid den omedelbart. Finns det inget giltigt avtal så kan dom ej kräva några pengar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad vill de att din mor ska göra?

Vill de att hon legitimerar sig med Mobil Bank-ID? Stopp.
Vill de att hon ska godkänna eller gå med på något avtal? Stopp.
Vill de ha mer information om din mor, vill ha några uppgifter som adress, personnummer, kreditkortsnummer? Stopp.

Att de bara kan "blocka hennes personnummer 3 dagar till" finner jag högst suspekt, men jag förstår inte riktigt vad de vill få ut av detta. Enklast är nog att lägga på. Kommer det någon faktura så är det bara att bestrida den, med hänvisning till att man inte beställt något. Då är det bra att inte ha sagt en massa konstiga saker som kan tolkas som ett avtal per telefon.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, enligt min mor bad personen inte om mer uppgifter eller att hon skulle logga in någonstans, min mor är lyckligtvis rätt vaksam på såna här saker men hela grejen är rätt skum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

"Kunde bara blocka hennes personnummer i 3 dagar till" och vad händer sen?

Det framgick inte så tydligt vad som skulle hända. Min mor frågade tyvärr inte den frågan rakt ut.

Permalänk
Avstängd

Uppmana din mor att hädanefter aldrig svara "hemliga", "dolda", eller "utländska" nummer. Den som verkligen måste få tag på henne akut får helt enkelt finna sig i i att ringa från ett "spårbart" nummer.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Uppmana din mor att hädanefter aldrig svara "hemliga", "dolda", eller "utländska" nummer. Den som verkligen måste få tag på henne akut får helt enkelt finna sig i i att ringa från ett "spårbart" nummer.

Helt rätt, jag svarar aldrig på okända eller dolda nummer, låter de ringa klart och sedan söker jag på numret och 9 gånger av 10 så är de någon försäljare och då brukar jag svartlista numret så man slipper fler samtal i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Uppmana din mor att hädanefter aldrig svara "hemliga", "dolda", eller "utländska" nummer. Den som verkligen måste få tag på henne akut får helt enkelt finna sig i i att ringa från ett "spårbart" nummer.

Förutom om någon ringer från tex sjukhus. Så jag skulle svara men är det ingen bekant är det bara lägga på igen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Uppmana din mor att hädanefter aldrig svara "hemliga", "dolda", eller "utländska" nummer. Den som verkligen måste få tag på henne akut får helt enkelt finna sig i i att ringa från ett "spårbart" nummer.

Precis som det är sagt tidigare, så ringer myndigheter ofta från dolt nummer, så det är inte jättebra o uppmana till det. Man kan alltid svara utan att bli debiterad för något så länge man är inom Sverige eller inom EU så länge man är ansluten till ett lands operatör. Det är bara att lägga på om det inte är någon man vill prata med

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dahle86:

Förutom om någon ringer från tex sjukhus. Så jag skulle svara men är det ingen bekant är det bara lägga på igen.

Men då ser man i de flesta fall växelnummret, det kanske inte säger exakt vem som ringer men ett välkänt riktnummer och har man nån typ av namnpresentation så står det säkert nått sjukvårdsanknutet, dessutom så ringer de upp på förbokade tider om det inte handlar om nått akutbesked gällande någon annan.

Jag tror att det handlar om nått försöka att mjuka upp henne så att hon vid nästa samtal lättare ska förmås att göra nått dumt typ att köpa en spärrtjänst eller logga in via bankid.
Nu i ett första steg har de bara kollat att uppgifterna stämmer och skapar lite oro som bäddar för den verkliga attacken som kommer i nästa steg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Helt rätt, jag svarar aldrig på okända eller dolda nummer, låter de ringa klart och sedan söker jag på numret och 9 gånger av 10 så är de någon försäljare och då brukar jag svartlista numret så man slipper fler samtal i framtiden.

Dela gärna med dig om hur du söker på okända och dolda nummer i efterhand!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Dela gärna med dig om hur du söker på okända och dolda nummer i efterhand!

Var många år sedan någon ringde med dolt nummer men om någon gör de så hör jag inget eller märker något eftersom jag har ställt in att dolda nummer ska blockeras, men om de finns ett nummer så söker jag såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då ser man i de flesta fall växelnummret, det kanske inte säger exakt vem som ringer men ett välkänt riktnummer och har man nån typ av namnpresentation så står det säkert nått sjukvårdsanknutet, dessutom så ringer de upp på förbokade tider om det inte handlar om nått akutbesked gällande någon annan.

Jag tror att det handlar om nått försöka att mjuka upp henne så att hon vid nästa samtal lättare ska förmås att göra nått dumt typ att köpa en spärrtjänst eller logga in via bankid.
Nu i ett första steg har de bara kollat att uppgifterna stämmer och skapar lite oro som bäddar för den verkliga attacken som kommer i nästa steg.

Eller inte.
https://www.google.se/amp/s/blandatsvamlat.blog/2019/07/16/na...

Har haft det problemet. Fick ringa tre personer som jag visste var på samma ställe innan den tredje svarade pga de tyckte det blev väldigt udda att de blev uppringda en efter en.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Problemet med att blocka ”okänt nummer” är att vården alltid ringer med okänt nummer, så händer något med någon anhörig osv så får de inte tag i en om man blockar/inte svarar.

Hur/Vem ska man påverka för att få dom att förstå att enskild personal är lika skyddade om de låter växelnumret presenteras istället?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då ser man i de flesta fall växelnummret, det kanske inte säger exakt vem som ringer men ett välkänt riktnummer och har man nån typ av namnpresentation så står det säkert nått sjukvårdsanknutet, dessutom så ringer de upp på förbokade tider om det inte handlar om nått akutbesked gällande någon annan.

I Stockholm är det väldigt vanligt att dom ringer från helt dolt nummer. Det t.o.m. står det i vissa av deras utskick. Typ "En läkare kommer ringa dig angående dina prover, tänk på att vi ringer från dolt nummer".

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det är inte ett av de där nya Block-tjänsterna som verkar satt i system att ringa upp folk och hävda att det pågår en attack mot dig, eller att din identitet kapats och de kan hjälpa dig att blockera det hela bara du prenumererar på deras tjänst?

Läste en artikel om det någonstans nyligen, men hittar den inte inte...
Edit: Hittade artikeln: https://www.svt.se/nyheter/konsument/allt-fler-klagar-pa-tele...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det är inte ett av de där nya Block-tjänsterna som verkar satt i system att ringa upp folk och hävda att det pågår en attack mot dig, eller att din identitet kapats och de kan hjälpa dig att blockera det hela bara du prenumererar på deras tjänst?

Detta tror jag också på. Ett "bra" sätt att sälja sin tjänst.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Detta tror jag också på. Ett "bra" sätt att sälja sin tjänst.

Min mor sa till dom när dom sa att dom bara kunde spärra hennes personnummer i tre dagar "och nu säljer du alltså en tjänst för att skydda sig mot det?"

Möjligtvis så blev dom avskräckta av det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hejss:

Min mor sa till dom när dom sa att dom bara kunde spärra hennes personnummer i tre dagar "och nu säljer du alltså en tjänst för att skydda sig mot det?"

Möjligtvis så blev dom avskräckta av det

Ja men där har vi förklaringen. Solklart nu när den pusselbiten faller på plats

Permalänk

Din morsa är tyvärr inte ensam om detta...idag blev min morsa kontaktad av en person från samma "bluff-grupp"...."ditt personnummer har använts för att beställa 2 laptoppar och en smartphone"...samma land dvs Polen och han skulle spärra personnummret... Morsan blev så upprörd(typ "åskmoln") att hon "glömde" namnet på "företaget" men hon kände igen det när jag visade det du hade skrivit...hon hann tillochmed kontakta sitt försäkringsbolag som i sin tur sa de skulle hjälpa henne om de kom några eventuella räkningar...

@Hejss:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streptocarpus17:

Din morsa är tyvärr inte ensam om detta...idag blev min morsa kontaktad av en person från samma "bluff-grupp"...."ditt personnummer har använts för att beställa 2 laptoppar och en smartphone"...samma land dvs Polen och han skulle spärra personnummret... Morsan blev så upprörd(typ "åskmoln") att hon "glömde" namnet på "företaget" men hon kände igen det när jag visade det du hade skrivit...hon hann tillochmed kontakta sitt försäkringsbolag som i sin tur sa de skulle hjälpa henne om de kom några eventuella räkningar...

@Hejss:

Tack för att du delade med dig! Försökte dom få någon information eller sälja något till henne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Problemet med att blocka ”okänt nummer” är att vården alltid ringer med okänt nummer, så händer något med någon anhörig osv så får de inte tag i en om man blockar/inte svarar.

Hur/Vem ska man påverka för att få dom att förstå att enskild personal är lika skyddade om de låter växelnumret presenteras istället?

Nu har jag aldrig haft kontakt med vården per telefon (ej haft behov av vård där telefonkontakt varit aktuellt), men låter onekligen konstigt att de envisas ringa från "okänt nummer". Jag har alla okända nummer blockerade per automatik, rimligtvis borde de förstå att de behöver ringa från synligt nummer om man inte kommer fram, men det är kanske en utopi?
Jag har vid ett par tillfällen ringt in till Polisen vid pågående brott och blivit uppringd av konstapeln, då har numret alltid synts.
Blir jag uppringt av ett synligt nummer som jag ej har inlagt så svarar jag inte, jag väntar på att de lagt på och söker sedan upp numret för att avgöra om jag skall ringa upp eller inte. Ett mycket bra tips om numret inte finns på tex. hitta.se eller liknande sidor är att påbörja en "Swish" på en krona, har mottagaren kopplat sitt nummer får man fram numret. Kan jag inte hitta vem numret tillhör så ringer jag ej upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Nu har jag aldrig haft kontakt med vården per telefon (ej haft behov av vård där telefonkontakt varit aktuellt), men låter onekligen konstigt att de envisas ringa från "okänt nummer". Jag har alla okända nummer blockerade per automatik, rimligtvis borde de förstå att de behöver ringa från synligt nummer om man inte kommer fram, men det är kanske en utopi?

Japp, fick lära mig det när morsan blev dement, jag svarade inte heller på okänt nummer tills jag insåg att sjukvården och socialtjänsten aldrig kommer att ändra sig utan envisas med att fortsätta med att ringa från dolt nummer.

Beror antagligen på:
1. Alla idioter i detta land som är "entitled" (har vi inget bra svenska ord för det?) och därmed ska tjafsa/trakassera personalen
i kombination med
2. Löneläget som gör att de som hanterar växeln inte har kompetens att konfigurera växeln så utgående samtal presenterar växelnummret istället för anknytningsnumret, som skulle leda till samma "skydd" för personalen.

Ok, 2 är kanske lite elakt, men det är helt otroligt att de inte gör det, eftersom de har problem att nå sådana som dig och mig m.fl. (numer svarar dock jag alltid på dolt nummer just eftersom jag vet att det kan vara viktiga samtal, är det säljare m.fl. så är taktiken att låta dom prata ut i tomma intet tills de tröttnar, tar förvånansvärt lång tid...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Japp, fick lära mig det när morsan blev dement, jag svarade inte heller på okänt nummer tills jag insåg att sjukvården och socialtjänsten aldrig kommer att ändra sig utan envisas med att fortsätta med att ringa från dolt nummer.

Beror antagligen på:
1. Alla idioter i detta land som är "entitled" (har vi inget bra svenska ord för det?) och därmed ska tjafsa/trakassera personalen
i kombination med
2. Löneläget som gör att de som hanterar växeln inte har kompetens att konfigurera växeln så utgående samtal presenterar växelnummret istället för anknytningsnumret, som skulle leda till samma "skydd" för personalen.

Ok, 2 är kanske lite elakt, men det är helt otroligt att de inte gör det, eftersom de har problem att nå sådana som dig och mig m.fl. (numer svarar dock jag alltid på dolt nummer just eftersom jag vet att det kan vara viktiga samtal, är det säljare m.fl. så är taktiken att låta dom prata ut i tomma intet tills de tröttnar, tar förvånansvärt lång tid...

Eller så är det av omtanke om de som blir uppringda. Kan tänka mig ett antal scenarion där den som tar emot samtalet inte vill att det ska gå att se i samtalslistorna att man varit i kontakt med vård/socialtjänst mm.

Permalänk
Hedersmedlem

En annan grej att flika in i diskussionen om nummerpresentation är att det inte går att lita på nummerpresentation i säkerhetssyfte. Det går att förfalska numret man ringer från.

Permalänk
Medlem

Att aldrig svara på dolda nummer är verkligen ingen bra ide då sjukvården bland annat använder sig utav det.

Speciellt om man faktiskt har kontakt med sjukvården av någon anledning lite mer regelbundet.

Sen ser jag inte varför man inte skulle svara på dolt nummer heller, är det inte något som är aktuellt lägg på.

Bättre att informera omedvetna om hur man ska agera om den som ringer misstänks vara falsk uppringare.

Har själv informerat mormor och morfar om detta samt skrivit en lapp som de lagt vid deras telefon till ex polis, försäkringsbolag, bank etc.
Då många idag luras med ex "polisen" ringer att någon blivit skadad och de måste verifiera sig eller liknande.

Permalänk
Avstängd

VC här har inte hemligt nummer i alla fall, dock är det bara växelns nummer som står men vårdcentralens egen växel i alla fall. Ringer de från kommunen så brukar numret bara vara kommunens växel så det är väldigt svårt att ringa tillbaka om man inte vet vad det handlar om. Det kan handla om allt ifrån boendeparkering till förskolegrejor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eller så är det av omtanke om de som blir uppringda. Kan tänka mig ett antal scenarion där den som tar emot samtalet inte vill att det ska gå att se i samtalslistorna att man varit i kontakt med vård/socialtjänst mm.

Mja, ok då, men är man i den situationen så rensar man nog bort "misstänkta" nummer från samtalslistan ändå (blir ju samma problem om man har okänt nummer i sin senaste lista)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då ser man i de flesta fall växelnummret, det kanske inte säger exakt vem som ringer men ett välkänt riktnummer och har man nån typ av namnpresentation så står det säkert nått sjukvårdsanknutet, dessutom så ringer de upp på förbokade tider om det inte handlar om nått akutbesked gällande någon annan.

Det är nog väldigt olika i så fall, för de samtal som sker i regionen här (som jag och bekanta tagit emot åtminstone) från sjukvärden har alltid varit dolda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Japp, fick lära mig det när morsan blev dement, jag svarade inte heller på okänt nummer tills jag insåg att sjukvården och socialtjänsten aldrig kommer att ändra sig utan envisas med att fortsätta med att ringa från dolt nummer.

Beror antagligen på:
1. Alla idioter i detta land som är "entitled" (har vi inget bra svenska ord för det?) och därmed ska tjafsa/trakassera personalen
i kombination med
2. Löneläget som gör att de som hanterar växeln inte har kompetens att konfigurera växeln så utgående samtal presenterar växelnummret istället för anknytningsnumret, som skulle leda till samma "skydd" för personalen.

Ok, 2 är kanske lite elakt, men det är helt otroligt att de inte gör det, eftersom de har problem att nå sådana som dig och mig m.fl. (numer svarar dock jag alltid på dolt nummer just eftersom jag vet att det kan vara viktiga samtal, är det säljare m.fl. så är taktiken att låta dom prata ut i tomma intet tills de tröttnar, tar förvånansvärt lång tid...

2'an... Tror du på riktigt att det är de som sitter och svarar i växeln på större företag och liknande är de som konfigurerat växeln?