Nostalgisk bluff – påhittad minnesdubblering med Soft RAM

Permalänk
Medlem

Minns alla dessa "mirakel program", ofta påverkades stabiliteten och det var inte annat en komprimering liknade "drive space" i DOS. Minns även Norton Utilities som fungerade bra på sin tid (90-talet).

I dagens mobiltelefoner så finns det ofta minnes optimerare som rensar bort cache filer och stänger ner onödiga processer.

Ang program som "fixar datorn". Det enda idag som är hyfsat vettigt att använda på PC är Ccleaner som kan städa upp i datorn.

Det finns en version som är ren från trojnaner om man väljer Slim-versionen.
https://www.ccleaner.com/ccleaner/builds

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Hade de bara väntat några år hade de hittat RAM i flingpaket enligt Penny Arcade. Jah minns hur SD RAM blev så billigt mot slutet. Många som plötsligt hade 256 eller 512MB RAM i en gammal P2 eller P3 fast CPUn flaskade rejält vid det laget.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det där med att defragmentera är en sån där grej som ingen verkar ha fattat vad det var på den tiden det behövdes.

Att filer fragmenteras om disken är full är inget konstigt - det råkar alla filsystem ut för. Kommer också att hända om en fil först är liten och sedan växer. Är i praktiken inget stort problem så länge man ser till att aldrig fylla disken till bredden. Bekymret var filsystemet FAT. FAT var aldrig avsett för hårddiskar och har ingen s.k. free space bitmap - en karta som visar vilka sektorer på disken som är lediga. När det skall skriva en ny fil väljer systemet en sektor utan att veta om det finns nog med plats i ett fragment för att få plats med hela filen. Gör det inte det, så fragmenterar den även om man skriver första gången och det fanns ett tillräckligt stort fragment ledigt. Att defragmentera FAT-diskar var således ett Sisyfos-arbete eftersom OSet omedelbart fragmenterade skiten igen. Däremot kunde det absolut göra datorn snabbare under en period, men det gick snabbt över.

Mer om den detaljen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Design_of_the_FAT_file_system#F...

Jo, fast problemet var att detta med fragmentering skedde även om jag inte gjorde någon förändring på filerna på disken. Hade man som idag gjort rätt stora förändringar i data, dagligen, så hade jag förstått att jag fått en fragmenterad disk.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Minns att det i början av 1999 började dyka upp en massa reklam om millenniumbuggen och hur man skulle rädda sin dator från denna. Någon som vet om dessa faktiskt gjorde något? På vår "oskyddade" dator där hemma så gjorde det iaf ingen skillnad, den 1 januari 2000 var lika dålig som dagen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nortons programvaror som tog 800 år på sig att defragmentera hårddisken, gjorde typ ingen skillnad och sen var disken nästan helt fragmenterad igen på en vecka. Eller, ingen skillnad är ju fel. Det slöade ned resten av systemet något rejält.

FÖ, missad ingress - A trip down memory lane (höhö)

Ja Norton var horribelt. Gjorde en fräsch dator sjukt slö. Det gröna trafikljuset gjorde ingen glad heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det där med att defragmentera är en sån där grej som ingen verkar ha fattat vad det var på den tiden det behövdes.

Att filer fragmenteras om disken är full är inget konstigt - det råkar alla filsystem ut för. Kommer också att hända om en fil först är liten och sedan växer. Är i praktiken inget stort problem så länge man ser till att aldrig fylla disken till bredden. Bekymret var filsystemet FAT. FAT var aldrig avsett för hårddiskar och har ingen s.k. free space bitmap - en karta som visar vilka sektorer på disken som är lediga. När det skall skriva en ny fil väljer systemet en sektor utan att veta om det finns nog med plats i ett fragment för att få plats med hela filen. Gör det inte det, så fragmenterar den även om man skriver första gången och det fanns ett tillräckligt stort fragment ledigt. Att defragmentera FAT-diskar var således ett Sisyfos-arbete eftersom OSet omedelbart fragmenterade skiten igen. Däremot kunde det absolut göra datorn snabbare under en period, men det gick snabbt över.

Mer om den detaljen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Design_of_the_FAT_file_system#F...

Jo och hade man automatisk hantering av swapfil påslaget så blev den med tiden väldigt fragmenterad när windows skulle öka storleken på den. Som bonus gick det inte heller att defragmenterad den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Minns att det fanns program som enl. egen utsago "defragmenterade" RAM-minnet också.
Hade några bekanta på LAN-träffar som runt millennieskiftet körde sånt, kändes lagom meningslöst.

Och det fanns det drivrutiner för att kyla cpu:n. Har inte testat men ska ha funkat pga att man på den tiden i idle lät cpu:n loopa i oändlighet istället för att halt:a den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Ja Norton var horribelt. Gjorde en fräsch dator sjukt slö. Det gröna trafikljuset gjorde ingen glad heller.

Jag satt ju där, på LAN och tittade på för att datorn kändes slö. Som en idiot...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har inte gått på just denna bluff, men på 90-talet var det ju vanligt med disk-dubblerare, diverse hack som förbättrade responsen hos operativsystemet, cache-hanterare som med rätt mängd RAM gjorde diskhantering snabbare, osv. Och dessa funkade ju, mer eller mindre, oftast. Det var alltså inte så konstigt att några gick på "minnesdubblering". För egen del körde jag ju Amiga och hade en massa roliga program som ändrade filsystem, lade till cache, trimmade task-schedulern eller bytte ut den, osv, etc.

Tror jag körde Hypercache (eller en gratisvariant) på Amigan, när jag uppgraderat till vansinniga 8MByte minne, exempelvis. Gjorde diskhantering snabbare, absolut, speciellt fillistningar som ju var det man ofta upplevde som segt. (Laddtider var inte mycket att gnälla om när många program var 10-100kbyte)

Hanteringen av minne, cache o.s.v. var bra mycket sämre och mer primitiv i tidiga operativsystem, så dessa typer av program gjorde faktiskt skillnad på 80- och 90-talet. Numera hanterar OS detta alldeles utmärkt själv. Dock lever dessa "hokus-pokus" program kvar med t.ex. program som påstår sig "laga" registret eller "rensa onödiga filer som gör att datorn går långsamt och kraschar" (varför temp-filer som bara ligger på disken passivt skulle påverka prestandan eller stabiliteten framgår inte). Finns ju även tusentals "boost"-appar för Android som påstår sig frigöra minne, förbättra batteritiden o.s.v.

På Amigan nöjde jag mig med att lägga till
"C:AddBuffers >NIL: DH0: 400" i Startup-Sequence, så gick allt blixtsnabbt

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo och hade man automatisk hantering av swapfil påslaget så blev den med tiden väldigt fragmenterad när windows skulle öka storleken på den. Som bonus gick det inte heller att defragmenterad den.

Gick inte det att lösa genom att defragmentera och ta bort swapfilen?
Eller om det var tvärtom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hehe själv tweakade man config.sys och autoexec.bat på jakt efter ledigt minne.

Ja, REM framför drivrutiner för att frigöra EMS och XMS-minne. Hade nog minst 20 boot-disketter... 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gick inte det att lösa genom att defragmentera och ta bort swapfilen?
Eller om det var tvärtom.

Jo, man fick ta bort swapfilen o sen defragmentera. Dock inget för de som knappt visste att man kunde degragmentera.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Json_81:

Gick inte det att lösa genom att defragmentera och ta bort swapfilen?
Eller om det var tvärtom.

Har för mig att man tog bort den, defragmentiserade resten och lade till den igen, nu med fast storlek, rekommendationen var dubbla internminnet i storlek.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har för mig att man tog bort den, defragmentiserade resten och lade till den igen, nu med fast storlek, rekommendationen var dubbla internminnet i storlek.

Ja...way back hade jag alltid minst 3 diskar i varje dator om det gick, eller åtminstone 2 diskar och 3 partitioner, för att få swapfilen ofragmenterad på en egen hårddisk helst, tillsammans med "långtidsförvaring" som sällan användes, och så hade jag en defragmenterad systemdisk och en "slaskdisk". Osv. Hade alltid mer lagring än RAM, relativt sett. Att ha endast 1 hårddisk i burken, med lite RAM och fragmenterad swapfil...jösses.

NTFS drabbas också av fragmentering, och ju fullare man kör hårddiskarna desto sämre är det ju, generellt. Mac-ägare har ibland sagt att HFS+ är så jämra bra och inte drabbas av fragmentering, ok, bättre än NTFS, men välkommen att titta på mina gamla *orrent och *areazaa-diskar från den tiden då inte Spotify och Netflix fanns... Jag har kört även HFS+-diskar till tokfragmenteringens rand.

Å ena sidan saknar jag inte dessa gamla tider. Å andra sidan var det rätt kul att komprimera program så de skulle starta snabbare - uppackningen var ju vansinnigt mycket snabbare än själva inläsningen från diskett, så lyckades man halvera storleken på ett program så startade det ju flera sekunder snabbare. Osv. Även kul att leka med bootbar RAM-disk (RAD:), hade ett tag både system och c-kompilator helt i RAM-disk.

Hu, känner mig nästan gammal.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7