Permalänk
Medlem

är mrpc.se legit år 2020?

Någon som handlat där inom senaste tiden eller har någon erfarenhet att berätta? funderar på att beställa en dator där men jag blir nervös även fast det har KLARNA med få först betala sen..

Permalänk
Medlem

@MuffeG: Beställde därifrån för ungefär ett halvår sedan. Hade absolut inga problem.

Hade definitivt köpt därifrån igen om det var ett bra pris!

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en dator från honom typ år 2008 eller så, när han var nyuppstartad och enbart byggde persondatorer. Skall inte vara några konstigheter.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Någon som handlat där inom senaste tiden eller har någon erfarenhet att berätta? funderar på att beställa en dator där men jag blir nervös även fast det har KLARNA med få först betala sen..

Har aldrig handlat hos mrpc.se men efter jag sett prisjakts betyg skulle jag inte det heller:
https://classic.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=3722

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Någon som handlat där inom senaste tiden eller har någon erfarenhet att berätta? funderar på att beställa en dator där men jag blir nervös även fast det har KLARNA med få först betala sen..

Om en site säger att de jobbar med Klarna men ser suspekt ut kolla alltid med Klarna först. Skulle själv aldrig beställa av en sida som ser ut om mrpc.

Det finns inte ens en adress eller ett nr att nå företaget på. Ett skämt helt enkelt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Om en site säger att de jobbar med Klarna men ser suspekt ut kolla alltid med Klarna först. Skulle själv aldrig beställa av en sida som ser ut om mrpc.

Det finns inte ens en adress eller ett nr att nå företaget på. Ett skämt helt enkelt.

https://www.hitta.se/mr.+pc+computers/sunne/jlsvikkp

Postadress
MrPC.se, Box 280, 68630 Sunne
Kundtjänst via Epost: info@mrpc.se

Jag är själv från Värmland och kan intyga att företaget finns, och är inte ett skämt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

https://www.hitta.se/mr.+pc+computers/sunne/jlsvikkp

Postadress
MrPC.se, Box 280, 68630 Sunne
Kundtjänst via Epost: info@mrpc.se

Jag är själv från Värmland och kan intyga att företaget finns, och är inte ett skämt.

Jag skrev suspekt inte att det inte fanns en adress som sagt bör TS kolla med Klarna innan han beställer från sidan ser verkligen ut som hej kom och hjälp mig.

Kan du skriva all info om företaget tack så jag kan kolla med myndigheterna. Skicka gärna även bilder på butiken om det finns nån.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Om en site säger att de jobbar med Klarna men ser suspekt ut kolla alltid med Klarna först. Skulle själv aldrig beställa av en sida som ser ut om mrpc.

Det finns inte ens en adress eller ett nr att nå företaget på. Ett skämt helt enkelt.

Det var inte direkt svårt att få fram ett organisationsnummer dock:

https://mrpc.se/5621-2/

Så det är inte direkt så att det är ett företag som är omöjligt att veta vem de är...

På organisationsnumret att döma så ser det ut som en enskild firma. D.v.s. organisationsnummer = personnummer. Han kanske inte vill skylta med sitt namn och hemadress på hemsidan. Men det är inte direkt svårt att ta fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Om en site säger att de jobbar med Klarna men ser suspekt ut kolla alltid med Klarna först. Skulle själv aldrig beställa av en sida som ser ut om mrpc.

Det finns inte ens en adress eller ett nr att nå företaget på. Ett skämt helt enkelt.

Jag chattade med Klarna men de hade ingen info eller statestik på erfarenheter med mrpc.se så jag tror jag får avvakta. Även om butiken finns fysisk så säger magkänslan annat..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Om en site säger att de jobbar med Klarna men ser suspekt ut kolla alltid med Klarna först. Skulle själv aldrig beställa av en sida som ser ut om mrpc.

Det finns inte ens en adress eller ett nr att nå företaget på. Ett skämt helt enkelt.

Förstår inte vad som ser suspekt ut riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det var inte direkt svårt att få fram ett organisationsnummer dock:

https://mrpc.se/5621-2/

Så det är inte direkt så att det är ett företag som är omöjligt att veta vem de är...

På organisationsnumret att döma så ser det ut som en enskild firma. D.v.s. organisationsnummer = personnummer. Han kanske inte vill skylta med sitt namn och hemadress på hemsidan. Men det är inte direkt svårt att ta fram.

Du skickar ett nr som de listar på deras site

Skrivet av MuffeG:

Jag chattade med Klarna men de hade ingen info eller statestik på erfarenheter med mrpc.se så jag tror jag får avvakta. Även om butiken finns fysisk så säger magkänslan annat..

Bra där låter det för bra för att vara sant så.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuffeG:

Jag chattade med Klarna men de hade ingen info eller statestik på erfarenheter med mrpc.se så jag tror jag får avvakta. Även om butiken finns fysisk så säger magkänslan annat..

Det är alltid bra att lita på sin magkänsla. Jag hade nog inte heller beställt av honom. Varför ska du beställa din PC av någon random lirare i en annan del av sverige? Hade han varit nära dig rent lokalt så hade jag förstått det, men det verkar som att ni bor i helt olika delar av Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Jag chattade med Klarna men de hade ingen info eller statestik på erfarenheter med mrpc.se så jag tror jag får avvakta. Även om butiken finns fysisk så säger magkänslan annat..

Är det inte just detta som är bra med klarna? Få varan först betala sedan?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Du skickar ett nr som de listar på deras site

Din invändning var att det inte fanns kontaktinformation på hemsidan... då visar jag var du hittar denna kontaktinformation. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Är det inte just detta som är bra med klarna? Få varan först betala sedan?

Exakt men det finns företag som ger ut en falsk länk om att det är med i Klarna är länken falsk så kan Klarna inte rädda dig.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det var inte direkt svårt att få fram ett organisationsnummer dock:

https://mrpc.se/5621-2/

Så det är inte direkt så att det är ett företag som är omöjligt att veta vem de är...

På organisationsnumret att döma så ser det ut som en enskild firma. D.v.s. organisationsnummer = personnummer. Han kanske inte vill skylta med sitt namn och hemadress på hemsidan. Men det är inte direkt svårt att ta fram.

Skrivet av pv2b:

Ja, alltså, min ädlaste gosse, din invändning var att det inte fanns kontaktinformation på hemsidan... då visar jag var du hittar denna kontaktinformation. Eller?

Bolagsöversikt
Information
Innehavare
Alley Ibraham
Bolagsform
Enskild firma
F-Skatt
Registrerad Läs mer
Moms
Registrerad i Momsregistret
Registreringsår
1998
OMSÄTTNING
1500 - 2999 tkr
Omsättningsintervallet grundar sig på den momsredovisning som företaget har gjort kalenderår 2019.
Kontaktuppgifter
Telefon
056513260
Besöksadress
EGNAHEMSVÄGEN 2
Ort
686 94 Rottneros
Län
Värmlands län

Jag hade ju inte beställt. Omsättning sen 1998 = 1500 - 2999 tkr

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Bolagsöversikt
Information
Innehavare
Alley Ibraham
Bolagsform
Enskild firma
F-Skatt
Registrerad Läs mer
Moms
Registrerad i Momsregistret
Registreringsår
1998
OMSÄTTNING
1500 - 2999 tkr
Omsättningsintervallet grundar sig på den momsredovisning som företaget har gjort kalenderår 2019.
Kontaktuppgifter
Telefon
056513260
Besöksadress
EGNAHEMSVÄGEN 2
Ort
686 94 Rottneros
Län
Värmlands län

Jag hade ju inte beställt. Omsättning sen 1998 = 1500 - 2999 tkr

För att?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är alltid bra att lita på sin magkänsla. Jag hade nog inte heller beställt av honom. Varför ska du beställa din PC av någon random lirare i en annan del av sverige? Hade han varit nära dig rent lokalt så hade jag förstått det, men det verkar som att ni bor i helt olika delar av Sverige.

Pris skillnaden jämfört med tex inet, webhallen är ganska stor ca 20% mindre på mrpc därför jag reagerade och blev sugen på trycka köp nu. Jag bor i Halmstad så tar väl några timmar med bil tror jag.

Skrivet av lasseTM:

Är det inte just detta som är bra med klarna? Få varan först betala sedan?

Jo jag tänkte samma, men läste på trustpilot flera som fått fel varor samt från utlandet? orkar ej krångla om det skulle bli mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Bolagsöversikt
Information
Innehavare
Alley Ibraham
Bolagsform
Enskild firma
F-Skatt
Registrerad Läs mer
Moms
Registrerad i Momsregistret
Registreringsår
1998
OMSÄTTNING
1500 - 2999 tkr
Omsättningsintervallet grundar sig på den momsredovisning som företaget har gjort kalenderår 2019.
Kontaktuppgifter
Telefon
056513260
Besöksadress
EGNAHEMSVÄGEN 2
Ort
686 94 Rottneros
Län
Värmlands län

Jag hade ju inte beställt. Omsättning sen 1998 = 1500 - 2999 tkr

Varför inte? 1,5-2.9 miljoner i omsättning är ganska bra för en enskild firma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

För att?

@Trackmaster

En enskild firma kan inte ge samma vilkor som till exempel Inet eller liknande. Eller säkerheter.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuffeG:

Pris skillnaden jämfört med tex inet, webhallen är ganska stor ca 20% mindre på mrpc därför jag reagerade och blev sugen på trycka köp nu. Jag bor i Halmstad så tar väl några timmar med bil tror jag.

Vad jämför du, färdigbyggd dator mot färdigbyggd dator, eller?

Då är det nog snarare att det du kollat på hos Inet/Webhallen vart till överpris.

Har du något exempel på en dator som du kollat på? Så kan vi se om det ens är ett särskilt bra pris.

Permalänk
Medlem

@MuffeG
[quote postid="18459052" userid="272914" name="MuffeG"]
Pris skillnaden jämfört med tex inet, webhallen är ganska stor ca 20% mindre på mrpc därför jag reagerade och blev sugen på trycka köp nu. Jag bor i Halmstad så tar väl några timmar med bil tror jag.

Bolaget registrerades 1998 sen dess ingen inkomst för nu ett år tillbaka faktiskt OMSÄTTNING
1500 - 2999 tkr
Omsättningsintervallet grundar sig på den momsredovisning som företaget har gjort kalenderår 2019.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Försökte köpa 2 SSDs där för 2 månader sedan när det stod att de hade 9 i lager. Några dagar senare fick jag ett mejl där jag blev informerad att de tydligen inte alls fanns i lager men att de kunde erbjuda mig två sämre SSDs istället. Jag svarade att jag i sådana fall vill få det bytt till likvärdiga diska, varpå jag blev ignorerad. Några veckor senare följde jag upp och fick då beskedet att de skulle betala tillbaka pengarna. Har gått en månad nu sedan dess och jag har fortfarande inte fått några pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Försökte köpa 2 SSDs där för 2 månader sedan när det stod att de hade 9 i lager. Några dagar senare fick jag ett mejl där jag blev informerad att de tydligen inte alls fanns i lager men att de kunde erbjuda mig två sämre SSDs istället. Jag svarade att jag i sådana fall vill få det bytt till likvärdiga diska, varpå jag blev ignorerad. Några veckor senare följde jag upp och fick då beskedet att de skulle betala tillbaka pengarna. Har gått en månad nu sedan dess och jag har fortfarande inte fått några pengar tillbaka.

Skickade detta till en annan användare som vil köpa Bolaget registrerades 1998 sen dess ingen inkomst för nu ett år tillbaka faktiskt OMSÄTTNING
1500 - 2999 tkr
Omsättningsintervallet grundar sig på den momsredovisning som företaget har gjort kalenderår 2019.

vem har drivit bolag sen 1998 utan omsättning?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Har aldrig handlat hos mrpc.se men efter jag sett prisjakts betyg skulle jag inte det heller:
https://classic.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=3722

Samma sak på Inet. Fyfan alltså - Länk

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad jämför du, färdigbyggd dator mot färdigbyggd dator, eller?

Då är det nog snarare att det du kollat på hos Inet/Webhallen vart till överpris.

Har du något exempel på en dator som du kollat på? Så kan vi se om det ens är ett särskilt bra pris.

https://mrpc.se/produkt/intel-nuc-mini-pc-windows-10-home-cor...
4960:- med rabbattkod.

Skrivet av TMG:

Försökte köpa 2 SSDs där för 2 månader sedan när det stod att de hade 9 i lager. Några dagar senare fick jag ett mejl där jag blev informerad att de tydligen inte alls fanns i lager men att de kunde erbjuda mig två sämre SSDs istället. Jag svarade att jag i sådana fall vill få det bytt till likvärdiga diska, varpå jag blev ignorerad. Några veckor senare följde jag upp och fick då beskedet att de skulle betala tillbaka pengarna. Har gått en månad nu sedan dess och jag har fortfarande inte fått några pengar tillbaka.

Tack för den infon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Skickade detta till en annan användare som vil köpa Bolaget registrerades 1998 sen dess ingen inkomst för nu ett år tillbaka faktiskt OMSÄTTNING
1500 - 2999 tkr
Omsättningsintervallet grundar sig på den momsredovisning som företaget har gjort kalenderår 2019.

vem har drivit bolag sen 1998 utan omsättning?

Alltså, det är en enskild firma. Du kan alltså inte få fram omsättning annat än genom momsdeklarationen. Allabolag visar bara informationen för 2019, inte för tidigare. Så det det ut för alla enskilda firmor.

Du kan alltså inte dra några slutsatser av omsättningen historiskt. Det du kan dra slutsatser av är hur stor omsättningen var under 2019 och hur länge företagit varit verksamt.

Klicka runt lite här: https://www.allabolag.se/what/enskild%20firma (inte en perfekt sökning men du hittar ändå ett stort antal enskilda firmor att titta på, på det sättet)

Permalänk
Medlem

Fast åtminstone just nu går det ju inte att betala med Klarna hos MrPC. Prova själva så får ni se vad som händer, varit med om flera felmeddelanden och nu senast detta nedan. Känns inte riktigt seriöst kan man tycka…

{"error_code":"BAD_VALUE","error_messages":["Bad value: order_amount"],"correlation_id":"9d78052d-4231-4bae-be92-f49602c3c00e","service_version":"1.0.20200608103753"} Bad value: order_amount

Slängde ändock iväg en beställning till dem igår då de var klart billigast på just den varan men valde då givetvis att betala med kreditkort genom PayPal snarare än Swish. Fick notifikation om paket pågång där avsändaren anges vara Exertis CapTech AB, vilka väl även på något vis är sköter leveranserna åt Inet?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Jag chattade med Klarna men de hade ingen info eller statestik på erfarenheter med mrpc.se så jag tror jag får avvakta. Även om butiken finns fysisk så säger magkänslan annat..

MuffeG, gäller att ställa rätt frågor. Se chatten med Klarna. Tycker att du kan beställa och helt enkelt se om det går din väg. Finns en del som drar i så höga växlar på en gång att man blir konfundersam till om de är medvetna till att de svärtar ner en del hårt arbetande företagare som försöker göra rätt för sig.

Folk som inte ens förstår vad "omsättningen baseras på kalender år 2019" borde inte ens klippa/klistra information som de ej fattar något om.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Hedersmedlem

Utifrån vad som framkommit på tråden så hade jag beställt, men endast under följande förutsättningar:

  • Det är faktiskt billigare än från mer etablerade sidor.

  • Du betalar inget i förskott förrän du är 100% nöjd, och betalar inte in något (inte ens till Klarna) förrän du fått grejerna. Alternativt betalar du genom ett kreditkort (inte kontokort) så att du kan bestrida eventuella betalningar till din bank utan att behöva ligga ute med pengar.

  • Du är bekväm med att firman kanske inte existerar imorgon för eventuella reklamationer. Du bör fråga vem han köper av, så att du kan utnyttja dina rättigheter i enlighet med Konsumentköplagen §46 ifall firman går omkull. Vill han inte berätta vem som är tidigare säljled, råder jag dig att inte gör affären, såvida du inte är bekväm med att inte kunna göra en reklamation.