Entusiaster skapar detaljerade renderingar av Geforce RTX 3080

Permalänk
Melding Plague

Entusiaster skapar detaljerade renderingar av Geforce RTX 3080

Kort efter att bilder på Geforce RTX 3080 letat sig ut på webben skapar entusiaster detaljerande 3D-modeller av prestandakortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Okej, det såg faktiskt bra ut.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Oberoende hur det ser så skulle det vara intressant att veta hur en sån modell presterar! Det är ju länge sen vi har sett några grafikkortsmodeller som frångår de vanliga blower- och open air-modellerna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som en grym lösning, med reservation för flänsarnas riktning å delar av kortet. Med rätt mängd värmeledningsrör så kan det blir grymt. Inte något som är gjort får nån liten krets direkt.

Man får hoppas AMD rycker upp sig inte bara ett steg, utan 10 steg med Big Navi-korten. Annars ser det ut som att det kan bli en pinsam batalj för det röda laget.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Skeptisk till att fläkten kommer att hamna i bakkant på kortet, närmast anslutningarna

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Snygg, men kylförmågan blir nog extremt lidande

Permalänk
Viking
Skrivet av Bulan75:

Skeptisk till att fläkten kommer att hamna i bakkant på kortet, närmast anslutningarna

Det är en till fläkt på andra sidan också, två totalt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Aldrig varit så taggad på en grafikkortsgeneration som jag är just nu! Mestadels för att det krävs HDMI 2.1 för att köra min TV i 120hz dock

Permalänk
Medlem

Lär aldrig köra stock kylare men gillar designen faktiskt.

Permalänk
Medlem

Nope, två fläktar är snyggare än en fläkt. Symmetriskt utseende är de snyggare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar om det är en push-pull lösning eftersom bladen på fläktarna är åt olika håll.

Originalbilden här
https://www.sweclockers.com/nyhet/29761-nvidia-geforce-rtx-30...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Undrar om det är en push-pull lösning eftersom bladen på fläktarna är åt olika håll.

På fläktbladen ser det ut som om båda ska trycka.
Men å andra sidan så ser fläktarna olika ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Undrar om det är en push-pull lösning eftersom bladen på fläktarna är åt olika håll.

https://i.imgur.com/XN1rXMz.png

Originalbilden här
https://www.sweclockers.com/nyhet/29761-nvidia-geforce-rtx-30...

Fast om du tittar på fläktbladen så kommer luftflödet vara mot kortet i båda fallen.

Permalänk
Medlem

@Imaculent:
Om det stämmer kan det vara så att en är semi-passiv medan den andra inte är det för att alltid ha lite luftflöde över VRM.

Undrar hur fläkte på mitt x570 skulle må av att ha den där ut blåsandes någon centimeter ifrån.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag tror att båda är intake så blåser det ut i mitten mot sidan

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast om du tittar på fläktbladen så kommer luftflödet vara mot kortet i båda fallen.

Precis och om man kollar kylflänsarnas riktning så kommer främre fläkten luft troligen gå som jag ritat fint i paint
och den bakre fläkten blåser bara rakt igenom då det inte är något kretskort där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Precis och om man kollar kylflänsarnas riktning så kommer främre fläkten luft troligen gå som jag ritat fint i paint
och den bakre fläkten blåser bara rakt igenom då det inte är något kretskort där.
http://89.160.57.105/upload/images/2/test2/nvidia.png

Utblås mot pcie-kontakten känns ju inte så genomtänkt?

Permalänk
Medlem

@medbor:
Kanske ingår PCI-E Raiser kabel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Undrar om det är en push-pull lösning eftersom bladen på fläktarna är åt olika håll.

https://i.imgur.com/XN1rXMz.png

Originalbilden här
https://www.sweclockers.com/nyhet/29761-nvidia-geforce-rtx-30...

Det ultimata hade givetvis varit att fläkten på "undersidan" av kortet (dvs monterat) legat längst ut alltså så nära chassits frontala fläktar som möjligt och kört pull som då trycker in luft på kortet. Vidare hade fläkten på toppen av kortet legat närmast expansionsplatserna och kört pull upp mot chassits bakre fläkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kan det vara möjligt att kortet kräver så lite ström att den klarar sig på pci e anslutningens strömtillförsel?

Permalänk
Medlem

Riktigt välgjorda renderingar. Längtar till nya grafikkortgenerationen. Hoppas att det blir generationen vi når 120 FPS @ 4K.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Utblås mot pcie-kontakten känns ju inte så genomtänkt?

Det har du rätt i men all luft kommer ju inte gå ner på moderkortet samt alla standard CPU-kylare blåser rakt ner mot moderkortet så det lär inte va något fara för moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Kan det vara möjligt att kortet kräver så lite ström att den klarar sig på pci e anslutningens strömtillförsel?

Tvivlar, särskilt inte om kortet ska klara det ryktade 30-40% högre prestandasiffrorna.

Om denna "läckta" rendering stämmer så skulle pcie x8 kunna sitta på kortsidan:

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/gyivfc/rtx_3080_leak_realtime_render_animation/

Hoppas inte dock, kortet ser redan rätt långt ut.
Sen undrar jag om denna kylare, fin som den är, kommer vara bra nog för att utklassa tredjeparts ändå, är mer orolig för att de passar på att använda den som ytterligare en ursäkt att lägga referenskortets pris och därmed marknadspriset ännu högre :/

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Precis och om man kollar kylflänsarnas riktning så kommer främre fläkten luft troligen gå som jag ritat fint i paint
och den bakre fläkten blåser bara rakt igenom då det inte är något kretskort där.
http://89.160.57.105/upload/images/2/test2/nvidia.png

Tack för du ritade upp det så jag slipper. Är den lösningen jag gissar på också.
Ska bli spännande när korten kommer och läsa recensioner.
Men för ett 2 slots kort verkar de fått till mycket kylfläns. Tror denna lösning kan kyla kortet bra.
Kanske inte lika bra som vattenkylning eller 3 slots kylare.
Men troligtvis bra kylning inom vad som får plats inom 2 slots.
Men det återstår att se när recensionerna kommer om de kommer använda denna kylning och hur bra eller inte bra den kommer vara.

Skrivet av Fulci:

Undrar om det är en push-pull lösning eftersom bladen på fläktarna är åt olika håll.

https://i.imgur.com/XN1rXMz.png

Originalbilden här
https://www.sweclockers.com/nyhet/29761-nvidia-geforce-rtx-30...

Skrivet av Imaculent:

På fläktbladen ser det ut som om båda ska trycka.
Men å andra sidan så ser fläktarna olika ut.

Jag har ett Gigabyte grafikkort i en av mina datorer som har en Windforce kylare med dubbla fläktar.
Fläktbladen är riktade åt olika håll men båda är i push mot kylaren. Vad de har gjort är
Vänster fläkt roterar moturs - Höger fläkt roterar medurs.
På Windforce kylaren så är det för att den del av luftflödet som möts i mitten ska tryckas i samma riktning, istället för att en del av luftflödet ska "krocka" och jobba mot varandra.

Poängen är att det går att tillverka fläktar med moturs riktning och det går att tillverka fläktar med medurs riktning.
Alla fläktar behöver inte ha samma rotationsriktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är en till fläkt på andra sidan också, två totalt.

Tack
Såg det nu när jag kollat igen 😊

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag inte den är nått vidare snygg, men det viktiga för mig är hur den presterar och till vilken ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Kan det vara möjligt att kortet kräver så lite ström att den klarar sig på pci e anslutningens strömtillförsel?

Om kortet legat i GTX 3050 segmentet så kanske men om det här är RTX 3080 så definitivt inte, väntar mig minst en 8-pin och en 6-pin kontakt.

Permalänk

Tycker det är ruggigt fult, får nästan rysningar. No joke

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Om kortet legat i GTX 3050 segmentet så kanske men om det här är RTX 3080 så definitivt inte, väntar mig minst en 8-pin och en 6-pin kontakt.

Det är också en intressant sak med nästa generation.
Om det blir ett GTX 3050 eller ett RTX 3050 kort.
Om ett 3050 kort kan prestera som ett 2060 eller bättre är det inte omöjligt att det blir RTX 3050.

Om Nvidia vill att raytracing ska växa så kan det vara bra om det inte bara är de dyra korten som har raytracing.
Nu när många har förlorat sina jobb i Corona tider så kan det finnas ännu fler än vanligt som inte är gjorda av pengar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att kylar lösningen är snygg och ser väldigt intressant ut, det behövs lite innovation runt grafikkorts kylning.

Skrivet av GuessWho:

Jag har ett Gigabyte grafikkort i en av mina datorer som har en Windforce kylare med dubbla fläktar.
Fläktbladen är riktade åt olika håll men båda är i push mot kylaren. Vad de har gjort är
Vänster fläkt roterar moturs - Höger fläkt roterar medurs.
På Windforce kylaren så är det för att den del av luftflödet som möts i mitten ska tryckas i samma riktning, istället för att en del av luftflödet ska "krocka" och jobba mot varandra.

Poängen är att det går att tillverka fläktar med moturs riktning och det går att tillverka fläktar med medurs riktning.
Alla fläktar behöver inte ha samma rotationsriktning.

Samma koncept har Palit på sina 1080 och 2080 serie kort, fläktarna snurra i olika rikting, anti vortex tror jag dom kallade lösningen.