Permalänk
Avstängd

Här har man börjat bygga cykelfartsgator. Alltså en gata för bilar och cyklar där "cykelbanan" ligger i mitten av bilarnas körfält. Tanken är att cyklarna ska sätta hastigheten för all trafik. Här och här är ett par exempel. De exemplen är inte katastrofala, det är inte jättemycket trafik på dessa vägar, men sedan dessa anlades så har man byggt många fler på andra ställen, streetview hänger bara inte med.

Jag är inte helt emot denna typen av lösning, på rätt plats (där det inte finns plats för bättre lösningar) och sparsamt använd kan det absolut förbättra för cyklisterna. Men man har i mina ögon valt ganska fel när det gäller vart man bygger dessa och hur långa de är. Jag anser att de passar rätt bra på småvägar väldigt centralt där det idag är svårt för cyklister att få plats, men de bygger dem på en massa ställen på långa gator med ganska mycket trafik. Det känns som om man inte har varit villig att försämra för bilisterna i antalet körfält eller parkeringsplatser men ände velat satsa på cyklisterna, i teorin i alla fall. De problem som jag har observerat är dels att många cyklister inte vågar använda dessa vägar, i alla fall inte som tänkt att de cyklar i mitten utan de cyklar på trottoaren eller vid kanten av vägen (på kullerstenarna) för att låta bilarna komma förbi. Och dels att långsamma cyklister som använder dessa vägar skapar ett ganska stort irritationsmoment för bilisterna.

Vill man göra en stad cykelvänlig så behöver man anlägga cykelbanor som är dedikerade till cyklister. Finns det inte plats så får man flytta på annat. Ta bort parkering på gatan exempelvis, eller varför inte göra gatorna enkelriktade och låta ena körbanan bli en dubbelriktad cykelbana.

Det känns lite som om detta är en del i strategin att vara medvetet otydlig för att få trafikanter att ta det lugnare, men jag vet inte om det är en särskilt bra strategi. Andra exempel är när man bygger ett övergångsställe som inte är ett övergångsställe i lagens mening med skyltar och linjer i gatan utan bara en avsmalning av vägen och markbeläggningar som indikerar att man ska korsa gatan där, exempel, eller där man tar bort tydliga filer på exempelvis torg och ersätter det med en enda stor "trottoar" för att bilisterna ska bli osäkra och köra långsamt (exempel). Det känns som om det kan ha en hastighetsminskande effekt i början men när bilisterna vänjer sig vid detta så kommer de inte att köra långsammare längre, speciellt då det inte är minskad hastighet på dessa vägar, och personerna som ska korsa vänjer sig vid att man helt enkelt får springa över när det blir en lucka i trafiken. När det kommer personer som inte är vana som ska korsa samtidigt som en bilist som är van och därmed inte saktar ner kan det bli ganska farligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beamy:

Bilister som bara har en hastighet. Oavsett om det är 80 eller 120, håller dom ~100 km/h. På 80/90-vägen ska dom om, men på 110/120 är man själv snabbt ikapp igen!

Exakt det hände mig igår. Jag körde på en ganska stor väg där det normalt är 80 men nu vägarbete så 50, dock inga vägarbetare där igår förstås, körde väl i 65-70. En skåpbil kom bakom mig och var tvungen att köra om. Sen när det blev 90 kort därefter så låg skåpbilen kvar i typ 80 hur långt som helst. Suck..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalamanderRelic:

Folk som inte använder blinkers.

När folk går i butiker och går långsamt med kundvagnen och ska titta på allt och samtidigt skjuter kundvagnen lite utåt så att dem täcker hela gången eller släpper vagnen mitt i gången och går iväg

Brukar ta tag i deras vagn och gå iväg med den en bit.
Alltid lika roligt när de inte ser vagnen direkt😇🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Brukar ta tag i deras vagn och gå iväg med den en bit.
Alltid lika roligt när de inte ser vagnen direkt😇🤣

Haha den måste jag prova xD själv brukar jag köra in i deras vagn och stirra dem i ögonen

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Haha den måste jag prova xD själv brukar jag köra in i deras vagn och stirra dem i ögonen

Är det inte bättre att säga ursäkta kan du flytta vagnen?
Kör du in i dem så är du inte bättre själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är det inte bättre att säga ursäkta kan du flytta vagnen?
Kör du in i dem så är du inte bättre själv...

Provat det i många år och tålamodet är slut, tokslut. Bättre om folk börjar tänka efter före istället för att behöva bli tillsagda snällt hela tiden utan att lära sig till nästa gång.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Provat det i många år och tålamodet är slut, tokslut. Bättre om folk börjar tänka efter före istället för att behöva bli tillsagda snällt hela tiden utan att lära sig till nästa gång.

Det är ditt val hur du vill vara mot andra och mot dig själv. Antingen en grinig gubbe som skriver i en tråd som heter gubbgnäll eller så tänker du att nästa gång kanske du gör så och då är det trevligt om någon ber snällt och inte kör hårt in i din vagn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är ditt val hur du vill vara mot andra och mot dig själv. Antingen en grinig gubbe som skriver i en tråd som heter gubbgnäll eller så tänker du att nästa gång kanske du gör så och då är det trevligt om någon ber snällt och inte kör hårt in i din vagn.

När jag gör något fel så är jag väldigt tacksam om någon påpekar det, bryr mig mindre om vilken metod dom använder eftersom jag trots allt ändå gjort fel.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Läste du inlägget innan du skrev? Att köra om precis vid en refug och därmed tränga ut mopedisten mot kantstenen är farligare än att mopedisten tar plats och hindrar livsfarliga omkörningar. Bilisten sitter i en säker plåtburk. Mopedisten är den enda utsatta i den situationen. Bilisterna måste inte köra 50 på 30 sträckorna förbi skolor, speciellt inte samtidigt som det kommer mötande

Lärde sig mopedisten i trafikskolan att det är bra att försöka hindra bilar från att köra för fort?

Tror du polisen skulle hålla med dig om ditt resonemang?

Var och en får stå för sina egna val i trafiken.
Du ska inte göra fel för att andra gör [vad du anser är] värre fel.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

För att undvika trafikolyckor ska du som är trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Du ska visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken. Du ska uppträda så att du inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Du som är vägtrafikant ska visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Du som är terrängtrafikant ska anpassa din färdväg, hastighet och färdsätt så att du inte stör människor och djur i onödan och så att du inte skadar någon annans mark eller växter.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Lärde sig mopedisten i trafikskolan att det är bra att försöka hindra bilar från att köra för fort?

Tror du polisen skulle hålla med dig om ditt resonemang?

Var och en får stå för sina egna val i trafiken.
Du ska inte göra fel för att andra gör [vad du anser är] värre fel.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

För att undvika trafikolyckor ska du som är trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Du ska visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken. Du ska uppträda så att du inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Du som är vägtrafikant ska visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Du som är terrängtrafikant ska anpassa din färdväg, hastighet och färdsätt så att du inte stör människor och djur i onödan och så att du inte skadar någon annans mark eller växter.

Dold text

Bryr mig nog inte om vad polisen tycker när jag ligger överkörd, blödande på en refug. Kommer hellre fram vid liv än att låta X blåsa förbi i 70 i sin XC90 5cm från mig. Om någon annans "val" riskerar att skada eller döda dig, försvarar du dig inte då genom att förhindra att det ens blir möjligt? Grattis...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Vinolik:

försvarar du dig inte då genom att förhindra att det ens blir möjligt?

"Förr i tiden" brukade "utsatta" köra med stingpinne på mopparna. Tejpa fast en skruv i änden så att omkörande fordon repas. Money talks. Du kanske är för kool att köra omkring med stingpinne? https://sv.wikipedia.org/wiki/Varselpinne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Bryr mig nog inte om vad polisen tycker när jag ligger överkörd, blödande på en refug. Kommer hellre fram vid liv än att låta X blåsa förbi i 70 i sin XC90 5cm från mig. Om någon annans "val" riskerar att skada eller döda dig, försvarar du dig inte då genom att förhindra att det ens blir möjligt? Grattis...

Antar att mopedisten gjort en riskanalys som lett fram till optimal placering i förhållande till fortkörande 3tons suvar.

F.ö. brukar jag poppa denna när jag är ute och kör och stöter på hinder (hög volym givetvis)

Den får mig på bra humör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ngn som har tips på något mer man kan gå runt å ge mentala förbannelser över?

I-landsproblem känner jag, även om jag är klart gubbe, vid precis fyllda 41... <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Antar att mopedisten gjort en riskanalys som lett fram till optimal placering i förhållande till fortkörande 3tons suvar.

F.ö. brukar jag poppa denna när jag är ute och kör och stöter på hinder (hög volym givetvis)
https://www.youtube.com/watch?v=xyKd2Y_Ivxw

Den får mig på bra humör.

Mitt alternativ:

Permalänk
Medlem

Den här tråden är som gjord för mig. Medelålders gubbe som jag är numer som fattar mindre och mindre av omvärlden.

Kan börja med. Youtubare och Streamers överlag. Som sagt, jag vet att det är jag som har problem men nu följer min lilla rant........

Tittar mycket på gameplayklipp på tuben. Följt ett antal Youtubare. Några av dem har genom åren "slagit igenom" och så börjar det. De får nycklar från spelbolag. De "älskar" spelen ofc som de får lira innan det släpps bara för att sen aldrig återkomma till det annat än när det är dags för ett dlc till nämnda liret som de hade "älskat" att lira men att de av någon "outgrundlig" anledning inte gjort men "nu ska det bli rättning på det i och med nya dlc´t som jag fått exklusiv nyckel till innan detta dlc släpps. Tack (spelbolaget)". Bara för att ofc inte lita det mer till nÄsta dlc släpps.....

Blir de sen lite större. Ja då droppar hårdvaran in. Såg nyss en som fått ny gamingburk av "hårdvarutillverkare" och fått hjälp att specialbygga burken av diverse firmor och gud bevars, den gamla burken var ju hela två år gammal som även den var från hårdvarusponsor.

Och där sitter jag och gör så mentala noteringar att "det där kommer jag inte köpa" i tyst protest för mig själv. Vilket jag ju ofc ändå gör emellanåt ändå sen, spel alltså.

Blir så trött på att precis allt går ut på att kränga. Folk som har varit roliga att titta på som har fått "storknäpp". Sponsorssaker, spel, hårdvara. Även några som dragit in såpass att de visar saker de "unnar" sig själva. Nya bilar osv. Står dem fritt självklart men det är som om det de började med, "kul att lira" är bortblåst.

En del lägger inte upp klipp på länge. Sen kommer det skov där de ber om ursäkt men att nu är det skärpning som gäller och sen borta igen. Mestadel Twitchrare.

Som sagt. Gammelgubbsgnäll men *pyyyyyyyys*....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Var och köpte lite rökt skinkpålägg och det smakar ju bara salt??? jag trodde rökt skinka skulle smaka rökt??? Alltså lagar i princip allt själv nästan, måste jag börja röka min egen skinka också??? skiten man köper från ICA eller Coop är ju bara skit.

Gravar redan min egen fisk (lax) för att få ätbar gravad lax, måste jag börja röka mitt eget kött också??? hujedamig vilken skit dom säljer numera, har dom ingen skam i kroppen alls???

Disclaimer: Var ung på 70-talet så jag är nog sista generationen som har ätit riktigt god riktig mat, ni som aldrig ätit något gott glöm bort det, mat "as we know it" existerar inte längre.

Kan iallafall säga att Basturökt skinka från Svensk Gårdshark är den horriblaste skit jag nånsin har ätit, ju snyggare förpacking och ju mer imponenarande titel ... borde ha lärt mig.

Som tur är har sambons brorsa en gård, ska höra om dom har ngon möjlighet at producera ätbar mat och rökt skinka som den brukade smaka, RÖKT!!!! och inte bara SALT!!!!

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Var och köpte lite rökt skinkpålägg och det smakar ju bara salt??? jag trodde rökt skinka skulle smaka rökt??? Alltså lagar i princip allt själv nästan, måste jag börja röka min egen skinka också??? skiten man köper från ICA eller Coop är ju bara skit.

Gravar redan min egen fisk (lax) för att få ätbar gravad lax, måste jag börja röka mitt eget kött också??? hujedamig vilken skit dom säljer numera, har dom ingen skam i kroppen alls???

Disclaimer: Var ung på 70-talet så jag är nog sista generationen som har ätit riktigt god riktig mat, ni som aldrig ätit något gott glöm bort det, mat "as we know it" existerar inte längre.

Kan iallafall säga att Basturökt skinka från Svensk Gårdshark är den horriblaste skit jag nånsin har ätit, ju snyggare förpacking och ju mer imponenarande titel ... borde ha lärt mig.

Som tur är har sambons brorsa en gård, ska höra om dom har ngon möjlighet at producera ätbar mat och rökt skinka som den brukade smaka, RÖKT!!!! och inte bara SALT!!!!

Det är ju fan lika bra att äta direkt från saltkaret, ingen smak alls bara salt, salt salt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Det är ju fan lika bra att äta direkt från saltkaret, ingen smak alls bara salt, salt salt.

En liten varning för säkerhets skull, väger du under 60kg ät inte Basturökt skinka från Svensk Gårdshark, allavarliga komplikationer från saltöverdos kan inträffa som hjärtarytmi, kemisk obalans eller rent av dödsfall.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Stefanp67:

måste jag börja röka min egen skinka också???

Bl.a. ICA's sortiment är numera helt stendött. Efter det att man blev tvungen att deklarera ursprungsland för kött har den enda ätbara "skinkan" försvunnit ur sortimentet, dvs Färila-skinkan, en "skinka" av rökt innanlår från Tyska grisar. En skinka med rejäl textur och smak som även min 80+ mor tyckte vad god.

Permalänk
Avstängd

Kvinnor...

Behöver jag säga mer?

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk

Mycket gott gubbgnäll här inne!

Jag springer en hel del och jag stör mig sjukt mycket på alla som går i löparspåret med en cigg. Jag är känslig som satan för cigarettrök och det hjälper inte direkt min flåsiga löpning när man springer förbi och får lungorna full med rök

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Var och köpte lite rökt skinkpålägg och det smakar ju bara salt??? jag trodde rökt skinka skulle smaka rökt??? Alltså lagar i princip allt själv nästan, måste jag börja röka min egen skinka också??? skiten man köper från ICA eller Coop är ju bara skit.

Gravar redan min egen fisk (lax) för att få ätbar gravad lax, måste jag börja röka mitt eget kött också??? hujedamig vilken skit dom säljer numera, har dom ingen skam i kroppen alls???

Disclaimer: Var ung på 70-talet så jag är nog sista generationen som har ätit riktigt god riktig mat, ni som aldrig ätit något gott glöm bort det, mat "as we know it" existerar inte längre.

Kan iallafall säga att Basturökt skinka från Svensk Gårdshark är den horriblaste skit jag nånsin har ätit, ju snyggare förpacking och ju mer imponenarande titel ... borde ha lärt mig.

Som tur är har sambons brorsa en gård, ska höra om dom har ngon möjlighet at producera ätbar mat och rökt skinka som den brukade smaka, RÖKT!!!! och inte bara SALT!!!!

Finns saluhallar med riktig skinka, annars får man göra själv ja. Jag brukar köpa runt 10kg julskinka efter nyår när den reas och röka, skiva och vaccumpacka.

Däremot är inte 70-talet känt för sin fantastiska mat

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Här är ett gubbgnäll för de som vet hur det är att hantera kunder online.

När kunder inte skriver i sin förfrågan vad fan det är dem vill ha hjälp med!

Permalänk
Medlem

Folk som kör tyska bilar, dom är generellt sett sämre/farligare förare.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Såg diskussionen om skinka och kan rekommendera att ta en titt i charkdisken (om det finns) och skiva upp något därifrån istället.

Blacky-skinka brukar jag köra i tunna skivor. Riktigt fin

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Folk som kör tyska bilar, dom är generellt sett sämre/farligare förare.

Fast kia är väl koreanskt?

Med vänlig hälsning, en Audiförare.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Stefanp67:

En liten varning för säkerhets skull, väger du under 60kg ät inte Basturökt skinka från Svensk Gårdshark, allavarliga komplikationer från saltöverdos kan inträffa som hjärtarytmi, kemisk obalans eller rent av dödsfall.

Intressant. Vad baserar du detta på?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Stefanp67: Se om du kan hitta en större matbutik med delikatess som har Solvarboskinka.

Du kan tacka mig sen

https://www.dt.se/artikel/den-gamla-rokbastun-anvands-an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast kia är väl koreanskt?

Med vänlig hälsning, en Audiförare.

Ja? Vad har Kia med det att göra, missade jag nåt? 🤔

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Ja? Vad har Kia med det att göra, missade jag nåt? 🤔

Nä, det var bara jag som tror att folk kan läsa mina tankar.

Jag har märkt att kia står för fler och fler rövsniffningar de senaste åren, nästan så det är fler sådana än audi och bmw tillsammans. Nästan.