Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Särimner: Det gjorde jag.

Skippade Konan då laddningen är långsam på den så egentligen inte intressant.
Ganska intressant, vet inte om jag hade tagit mig 40 mil i 100-110 men runt 35 iaf enligt den förbrukning den visade efter jag nollade den på landsväg. Lite högljudd måste jag säga att den var däremot och att inte ha elbaklucka i en bil för 560' 2020 kändes skumt.
Ska försöka gräva rätt på en model 3 och testa också.

Kona har ju 11kw 3-fas hemma och DC räcker inte det?
Model 3 har inte heller elbaklucka dock finns det eftermarknad för runt 5k

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM
@Gainsgoblin

Kona och e-Niro har samma typ av batteri och tillverkare, båda laddar lika snabbt. Har man enfas så går det långsamt oavsett om man har Tesla eller ej. Trefas is the shit!

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Ah hade fått för mig Kona var en e-niro som inte fått trefas än. Då var det tvärtom då.
Å andra sidan är det väl samma bil som sagt, båda lär vara lika högljudda tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lasseTM: Ah hade fått för mig Kona var en e-niro som inte fått trefas än. Då var det tvärtom då.
Å andra sidan är det väl samma bil som sagt, båda lär vara lika högljudda tyvärr.

Är inte det så att du är van att motorljud överröstar vägljudet, man blir överraskad av hur mycket buller däck på väg faktiskt låter. Jag är van med buller och fann bilen tyst och trivsam. Garanterat samma bil vi körde!

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@lasseTM: Ah hade fått för mig Kona var en e-niro som inte fått trefas än. Då var det tvärtom då.
Å andra sidan är det väl samma bil som sagt, båda lär vara lika högljudda tyvärr.

Både Kona MY20 och e-Niro MY20 har 3-fasladdning. MY19 av båda bilarna har enfasladdare ombord, 32A. Om du har en enfasladdare om 32A kommer din laddning bli en aning långsammare jämfört med 3-fas. Dock är det mer troligt att du -inte- har en enfas 32A, utan snarare en 3-fasladdare. Så i de flesta lägen är 3-fasladdningen bättre/snabbare.
MY20 av båda bilarna har också appstöd, och större skärm invändigt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Är inte det så att du är van att motorljud överröstar vägljudet, man blir överraskad av hur mycket buller däck på väg faktiskt låter. Jag är van med buller och fann bilen tyst och trivsam. Garanterat samma bil vi körde!

Det är ju billighetsvarianter, jämför man dem mot motsvarande bensinbilar hos samma tillverkare lär de vara tystare pga avsaknaden av bensinmotorn men jämför man mot bilar som har lite ljusdämpning låter de mer. I högre hastigheter är det ju mycket vind och däckljud så då måste ju bilen vara bra ljudisolerad.

Bilar som Model S, E-Tron, Taycan osv är mycket tysta i jämförelse. Där E-tron är tystare än de andra 2, den är förvånansvärt tyst faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Det är ju billighetsvarianter, jämför man dem mot motsvarande bensinbilar hos samma tillverkare lär de vara tystare pga avsaknaden av bensinmotorn men jämför man mot bilar som har lite ljusdämpning låter de mer. I högre hastigheter är det ju mycket vind och däckljud så då måste ju bilen vara bra ljudisolerad.

Bilar som Model S, E-Tron, Taycan osv är mycket tysta i jämförelse. Där E-tron är tystare än de andra 2, den är förvånansvärt tyst faktiskt.

E-tronens ballongdäck gör en ganska stor skillnad för ljudet, jämfört med Model S och Taycan exempelvis.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

E-tronens ballongdäck gör en ganska stor skillnad för ljudet, jämfört med Model S och Taycan exempelvis.

Ja för däckljud ja, men inte för vindljud eller vägljud i allmänhet men där är ju Taycan rätt bra också. Taycan är ju dock bättre än Model S men totalt inte riktigt på samma nivå som E-Tron enligt mig och det är nog mycket pga däck som du säger. Model S är ju inte jättetyst ens med 19” som ger mycket gummi, dock helt klart acceptabel och mycket tystare än Model 3.

Permalänk
Medlem

Ska även tilläggas att när Gigafactory 4 blir klar i Tyskland så kommer Tesla priserna rasa i Europa.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Ska även tilläggas att när Gigafactory 4 blir klar i Tyskland så kommer Tesla priserna rasa i Europa.

Bara Tesla Modell Y som kommer tillverkas där ifrån start men tullkostnaderna och frakterna lär gå ner.

10% Tull och lägre frakt gör så klart endel men Vat kommer vi aldrig undan om inte regelverket ändras.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Särimner: Kör i dagsläget en bensinbil och den var lika tyst som E-niron. Inte alls speciellt imponerad för 550' faktiskt, då får jag en klart tystare och mer praktiskt ICE för 400'.
Nu är ju KIA inte direkt något att hänga i julgranen gällande ljudnivå på någon modell men tyckte inte den var tystare än en vanlig småbil för en femtedel av priset på landsväg. Smyga runt i centrum var den tystare men det är inte där man stör sig på ljudnivån direkt.

Glädjande nyheter att min förening verkar ha tagit beslut om att laddstolpar ska monteras upp men jag har fortfarande svårt att få kalkylen att gå ihop även om vi säger att jag laddar relativt billigt hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Ska även tilläggas att när Gigafactory 4 blir klar i Tyskland så kommer Tesla priserna rasa i Europa.

Lär på sin höjd gå ned några procent, även om de får lägre frakt och tull så lär produktionskostnaden vara högre i Tyskland. Tror de kommer behålla den lilla vinsten de får av att producera där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Lär på sin höjd gå ned några procent, även om de får lägre frakt och tull så lär produktionskostnaden vara högre i Tyskland. Tror de kommer behålla den lilla vinsten de får av att producera där.

Tror inte att det heller Svenska priset kommer sjunka lika mycket men priser på Tesla modell 3 har sjunkit med 2000 USD i USA och priser lär justeras ner när lagrena tömts och nya bilar inkommer.

Men när man ser prisskillnaden mellan Sverige och Tyskland + deras nya Miljöpremie är jag helt säker att bästa köpet är import via Tyskland inom EU.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tyskland kräver att Elbils laddning ska finnas på alla bensinstationer & satsar 2.5 miljarder Euro på infrastruktur och finns i videon ovan & Electrec rapportera om detta.
https://electrek.co/2020/06/04/germany-requires-all-gas-stati...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

@lasseTM
@Gainsgoblin

Kona och e-Niro har samma typ av batteri och tillverkare, båda laddar lika snabbt. Har man enfas så går det långsamt oavsett om man har Tesla eller ej. Trefas is the shit!

Får jag bara fråga, hur långsamt är "långsamt" och när är det problemet uppkommer?

Skrivet av Gainsgoblin:

@Särimner: Kör i dagsläget en bensinbil och den var lika tyst som E-niron. Inte alls speciellt imponerad för 550' faktiskt, då får jag en klart tystare och mer praktiskt ICE för 400'.
Nu är ju KIA inte direkt något att hänga i julgranen gällande ljudnivå på någon modell men tyckte inte den var tystare än en vanlig småbil för en femtedel av priset på landsväg. Smyga runt i centrum var den tystare men det är inte där man stör sig på ljudnivån direkt.

Glädjande nyheter att min förening verkar ha tagit beslut om att laddstolpar ska monteras upp men jag har fortfarande svårt att få kalkylen att gå ihop även om vi säger att jag laddar relativt billigt hemma.

Om ekonomin i köpet är viktigt för dig föreslår jag att du gör en kalkyl och tittar på hela kostnaden istället för att bara titta på inköpspriset. Skillnader som t.ex. värdeminskning, drivmedelskostnad/mil och försäkrings- och servicekostnader är svåra att intuitivt känna när man pratar om så olika teknologier som ICE och el, så det kan vara väl värt. För mig, som kör runt 2500 mil/år, mest motorväg, blev det en ögonöppnare, eftersom skillnaden i drivmedelskostnad blev ganska stor. Kör man mindre så är det klart att det blir en annan kalkyl, så därför behöver man göra en efter sina egna behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tyskland kräver att Elbils laddning ska finnas på alla bensinstationer & satsar 2.5 miljarder Euro på infrastruktur och finns i videon ovan & Electrec rapportera om detta.
https://electrek.co/2020/06/04/germany-requires-all-gas-stati...

Sverige borde göra samma sak tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Hade en Nissan Leif 40kWh i ett år (privatleasing) och gillade den skarpt, bortsett från chademo då.
Precis lagom som familjebil, även om större batteri hade varit trevligt.

Har även haft en Model 3 LR AWD i ett halvår. Magisk upplevelse, laddningen var verkligen inget problem och långresor var underbart kul.

Sen drog f.d. Sambon innan jul och allt brakade samman, så fick sälja Teslan.
Sitter med skyhöga kostnader för extra lån för att jag och barnen ska kunna bo kvar, men förhoppningsvis är det extralånet borta på 18 mån. Då blir det nog leasing igen (finns inget utrymme för att äga en bil), och då blir det nog en Leaf på 24 mån eller Id3 om den kommit till bra kostnad då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Särimner: Kör i dagsläget en bensinbil och den var lika tyst som E-niron. Inte alls speciellt imponerad för 550' faktiskt, då får jag en klart tystare och mer praktiskt ICE för 400'.
Nu är ju KIA inte direkt något att hänga i julgranen gällande ljudnivå på någon modell men tyckte inte den var tystare än en vanlig småbil för en femtedel av priset på landsväg. Smyga runt i centrum var den tystare men det är inte där man stör sig på ljudnivån direkt.

Glädjande nyheter att min förening verkar ha tagit beslut om att laddstolpar ska monteras upp men jag har fortfarande svårt att få kalkylen att gå ihop även om vi säger att jag laddar relativt billigt hemma.

Kia E Niro börjar på 489 000 SEK och byggde jag min hamna jag på 507 000 med Advance plus & gummi mattor.

Men har bara testat BMW i3s & den var betydligt tystare en min Volvo V70 D4 181 Hk 4 cylinder modellen.

Komforten var nog lite skönare i Volvo men på alla andra övriga punkter föredrar jag BMW i3s och pigg som attans.

När man reagerar på vind ljud & inget annat förstår man att Elbil är något annat.

Man måste alltid räkna totalkostnaden inklusive värdeminskningen som posten ovan säger.

Men verkar som övriga EU länder är på gång med massa kris paket till Bilindustrin & enbart Elbilar som får fördelarna då omställningen ändå måste ske.

Rykte att Vat ska slopas på Bev inom EU green deal har det dock tystas ner rejält & reagerade att USA & Oljeindustrin visste detta först.

Förstår att det ligger i deras intresse och hoppas inte dom bromsar denna utveckling via påverkan som kan förstöra deras förtjänster.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Gruarn: Om du hade orkat läsa tråden lite så är det diskuterat en sida bak. Du får gärna väga in om det är något du tycker jag räknat fel på här.
Jag kommer också köra runt 2500-3000 mil per år och drivmedelskostnad blir tyvärr inte billigare för mig om man tänker att jag kommer behöva ladda på publika stationer som kostar runt 3 kronor/ kWh så blir faktiskt drivmedelskostnaden väldigt lika. I dagsläget är det nog billigare att köra Diesel på landsväg om vi räknar på 14 kronor/ liter och en förbrukning på 0,45 på landsväg och att den elbil jag testade nu i fredags drog runt 2.2-2.4 kWh per mil
Att då betala 300' mer för en Tesla tex blir det svårt att få ihop kalkylen.

Köper man en ny ICE så är dom där 10' i skatt inte så farligt ändå med tanke på att prisskillnaden är 300' i runda slängar. Tar lång tid innan man går +-0 där.
Smäll till ett serviceavtal så skulle servicekostnaden ligga runt 3500/år när jag frågade Audi och säljaren kompenserade gärna för den ökade kostnaden med lägre pris på bilen. Finns säkert bra utrymmen på att pruta på en ICE idag hos handlarna.

Värdeminskning på elbilar är i dagsläget lägre måste jag hålla med om, men tror det kommer accelerera upp till den värdeminskning vi är vana med nu när fler tillverkare kommer in på marknaden och det inte bara finns Tesla. Id3 kommer nog skaka upp priserna en hel del tex.

@Jonas79 jag vet vad E-niro börjar på. Jag körde dock en fullutrustad version. Ljudnivån kanske inte ändras men tekniken bör väl också imponera för det priset?
Sen att du tycker en i3 är tystare än en gammal V70 är väl inte så förvånande, första versionerna av VEA motorer var väl inte direkt kända för sin tystnad utan traktorljudet. Körde du i3an på landsväg eller snurrade du runt lite inne i stan som en i3 är gjord för?
Du borde testa att köra en nyare fossilbil av tex tysk premiumbil, för det är där priset ligger på BEV så jämför rättvist.

Att moms kanske försvinner har också diskuterats och det ändrar självklart kalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Gruarn: Om du hade orkat läsa tråden lite så är det diskuterat en sida bak. Du får gärna väga in om det är något du tycker jag räknat fel på här.
Jag kommer också köra runt 2500-3000 mil per år och drivmedelskostnad blir tyvärr inte billigare för mig om man tänker att jag kommer behöva ladda på publika stationer som kostar runt 3 kronor/ kWh så blir faktiskt drivmedelskostnaden väldigt lika. I dagsläget är det nog billigare att köra Diesel på landsväg om vi räknar på 14 kronor/ liter och en förbrukning på 0,45 på landsväg och att den elbil jag testade nu i fredags drog runt 2.2-2.4 kWh per mil
Att då betala 300' mer för en Tesla tex blir det svårt att få ihop kalkylen.

Köper man en ny ICE så är dom där 10' i skatt inte så farligt ändå med tanke på att prisskillnaden är 300' i runda slängar. Tar lång tid innan man går +-0 där.
Smäll till ett serviceavtal så skulle servicekostnaden ligga runt 3500/år när jag frågade Audi och säljaren kompenserade gärna för den ökade kostnaden med lägre pris på bilen. Finns säkert bra utrymmen på att pruta på en ICE idag hos handlarna.

Värdeminskning på elbilar är i dagsläget lägre måste jag hålla med om, men tror det kommer accelerera upp till den värdeminskning vi är vana med nu när fler tillverkare kommer in på marknaden och det inte bara finns Tesla. Id3 kommer nog skaka upp priserna en hel del tex.

@Jonas79 jag vet vad E-niro börjar på. Jag körde dock en fullutrustad version. Ljudnivån kanske inte ändras men tekniken bör väl också imponera för det priset?
Sen att du tycker en i3 är tystare än en gammal V70 är väl inte så förvånande, första versionerna av VEA motorer var väl inte direkt kända för sin tystnad utan traktorljudet. Körde du i3an på landsväg eller snurrade du runt lite inne i stan som en i3 är gjord för?
Du borde testa att köra en nyare fossilbil av tex tysk premiumbil, för det är där priset ligger på BEV så jämför rättvist.

Att moms kanske försvinner har också diskuterats och det ändrar självklart kalkylen.

Körde bilen på motorväg och stad.

Inom staden var den knäpptyst utan först på motorväg jag hörde ljudet från vinden men ganska logiskt för här det först märks som du säger.

Kupén & ljuddämpningen som avgör detta och hur påkostade dom är.

Audi Etron har fått mycket beröm för komfort, låg ljudnivå & snabb laddning men då kostar dom en hel del och fått kritik att dom är törstiga jämfört mot Koreanerna.

Hyundai Kona är verkligen kung på låg förbrukning i tester likadant med Hyundai Ionic

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Jo du säger den är kung på låg förbrukning likväl så drog den 22-24 Wh /km i motorvägsfart vilket blir ganska dyrt vid publik laddning ändå.

Sen är det skillnad på vägljud beroende på väg också. Ju längre norr du kommer desto sämre blir vägarna tyvärr, för långt från Stockholm antar jag.
i3 en ganska dyr bil för sin storlek, det är en skokartong för samma pris som en Kona/E-niro så den bör ha en hel del mer ljuddämpning.
Försök testa en e-niro/kona så lär du märka att det inte är några knäpptysta bilar på landsväg tyvärr. Absolut inte till den tystnad som många här vill säga elbilar framförs med.

E-tron hade nog varit en riktigt trevlig bil, svindyr i inköp men där tror jag man verkligen märker att det är en tyst bil även om jag tror att en vanlig Audi för 800' är lika tyst.

Klickade runt lite på youtube i helgen och kollade en del på tesla ägare i Kanada och deras erfarenheter med vintern och det var rejäla tapp i räckvidd där tydligen, lite annan bild än vad folk här säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Sverige borde göra samma sak tycker jag.

Tja jag vet inte. Fler publika laddare är ett måste förstås, men vid bensinmackar är väl sällan den bästa placeringen. Ett bättre krav är väl om man bygger (eller renoverar) något med parkeringsplatser, affär, köpcenter, restaurang eller bostäder och förstås rena parkeringsplatser eller P-hus, så måste en viss procent av platserna ha laddning. Sen kan ju typen av laddning skilja sig förstås, bostäder kanske klarar sig med långsammare laddning exempelvis, och de kanske inte behöver vara publika i så stor utsträckning även om besöksplatser också behöver få laddmöjligheter förstås.

Permalänk
Medlem

Skulle det bli en öppen diskussion om att moms kanske försvinner, så kommer elbilsförsäljningen att störtdyka! ingen kommer att köpa ngt och bara vänta på att priser går ner med 20%. Inte konstigt att oljeindustrin vill införa en sådan diskussion.

@Gainsgoblin Jag hittar inte din kalkyl, men en väldigt snabb kalkyl som jag ser det. Vi antar 13% värdeminskning
Kostnader e-niro:
Värdeminskning 71500:- första året.
Drivmedel år 1 : 19800:-. Dock skall sägas att gröna bilister i sitt test fick 1,8 och det fick en av de andra biltidningarna ocksp, isf 16200)
Service år 1:750:-
Räntekostnader år 1 (2% ränta): 11 000:-
skatt:360:-
Försäkring: Svår att jämföra eftersom det beror på vem du är ock vilken bil du jämför med.

Kostnader "Audi som kostar 400k och drar 0,45 (NEDC) enligt specifikation"
Värdeminskning 52000:- första året.
Drivmedel år 1 : 21600:-. (räknat på 16kr/L då jag inte förväntar mig att dagens nivåer blir långvariga)
Service år 1:3500:- (enligt ovan)
Räntekostnader år 1 (2% ränta): 8 000:-
skatt: 9085:- (Jag fick leta bland dieselaudis med ungefär rätt prislapp, men du nämner själv 10k med bonus malus)
Försäkring: Svår att jämföra eftersom det beror på vem du är ock vilken bil du jämför med.

Sammantaget?
e-niro: 103410 vid 2,2kw/mil och 3kr/kwh
94410 vid 1,8kw/mil och 2kr/kwh (egen stolpe)
Audin: 94185 vid 16kr/L

Nu blir frågan hur du räknar in miljöbilsbonusen 60 000? Detta är också räknat på första årets värdeminskning och räntekostnader, eftersom e-niron är dyrare att köpa in kommer dessa kostnader att minska snabbare, vilket gör att elbilen kommer att vara billigare första året (efter bonus) och varje år efter det om du har en egen stolpe och hittar en körstil som motsvarar den som iaf 2 olika bilmagasin rapporterar. Detta är vid lika värdeminskning, behöver sägas, då det är den största kostnaden.

Edit: Det jag tror kommer hända med Polestar och Id.3 är att alla kommer att se hur svårt det är att bygga elbilar och vad man faktiskt får när man köper en Tesla, så jag tror inte att de kommer att påverka andrahandsvärdet på just teslor så mycket.

Permalänk
Medlem

Ni som har koll, när kommer en vettig elbil i normala prisklasser, alltså 200-250k, med en räckvidd på iaf 70 mil så man kan köra till Stockholm utan att ladda.

Utrustning och motorstyrka är ointressant, men det ska iaf vara en riktig 5-pers kombi och inte en småbil.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Klickade runt lite på youtube i helgen och kollade en del på tesla ägare i Kanada och deras erfarenheter med vintern och det var rejäla tapp i räckvidd där tydligen, lite annan bild än vad folk här säger.

Det beror ju helt hur man får fram siffran, oftast har folk "rejäla tapp" genom att de kör 15 km till affären, handlar i en halvtimme och kör tillbaka och kollar på förbrukningen. Då har man värmt upp hela bilen 2 ggr förutom att transportera den, kör man längre så får man ju en lägre snittförbrukning.

Däremot är det ju så att snö drar ned räckvidden en hel del, dock så sänks ju oftast hastigheten om det är snöstorm också vilket motarbetar det.

Skrivet av Hulle:

Ni som har koll, när kommer en vettig elbil i normala prisklasser, alltså 200-250k, med en räckvidd på iaf 70 mil så man kan köra till Stockholm utan att ladda.

Utrustning och motorstyrka är ointressant, men det ska iaf vara en riktig 5-pers kombi och inte en småbil.

/hulle.

Om många många år gissar jag på. Tror toppmodellerna kan få 70 mils "riktig räckvidd" om ett antal år, för att komma ner till budgetklassen lär det dock dröja lång tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

Skulle det bli en öppen diskussion om att moms kanske försvinner, så kommer elbilsförsäljningen att störtdyka! ingen kommer att köpa ngt och bara vänta på att priser går ner med 20%. Inte konstigt att oljeindustrin vill införa en sådan diskussion.

@Blomkungen Jag hittar inte din kalkyl, men en väldigt snabb kalkyl som jag ser det. Vi antar 13% värdeminskning
Kostnader e-niro:
Värdeminskning 71500:- första året.
Drivmedel år 1 : 19800:-. Dock skall sägas att gröna bilister i sitt test fick 1,8 och det fick en av de andra biltidningarna ocksp, isf 16200)
Service år 1:750:-
Räntekostnader år 1 (2% ränta): 11 000:-
skatt:360:-
Försäkring: Svår att jämföra eftersom det beror på vem du är ock vilken bil du jämför med.

Kostnader "Audi som kostar 400k och drar 0,45 (NEDC) enligt specifikation"
Värdeminskning 52000:- första året.
Drivmedel år 1 : 21600:-. (räknat på 16kr/L då jag inte förväntar mig att dagens nivåer blir långvariga)
Service år 1:3500:- (enligt ovan)
Räntekostnader år 1 (2% ränta): 8 000:-
skatt: 9085:- (Jag fick leta bland dieselaudis med ungefär rätt prislapp, men du nämner själv 10k med bonus malus)
Försäkring: Svår att jämföra eftersom det beror på vem du är ock vilken bil du jämför med.

Sammantaget?
e-niro: 103410 vid 2,2kw/mil och 3kr/kwh
94410 vid 1,8kw/mil och 2kr/kwh (egen stolpe)
Audin: 94185 vid 16kr/L

Nu blir frågan hur du räknar in miljöbilsbonusen 60 000? Detta är också räknat på första årets värdeminskning och räntekostnader, eftersom e-niron är dyrare att köpa in kommer dessa kostnader att minska snabbare, vilket gör att elbilen kommer att vara billigare första året (efter bonus) och varje år efter det om du har en egen stolpe och hittar en körstil som motsvarar den som iaf 2 olika bilmagasin rapporterar. Detta är vid lika värdeminskning, behöver sägas, då det är den största kostnaden.

Edit: Det jag tror kommer hända med Polestar och Id.3 är att alla kommer att se hur svårt det är att bygga elbilar och vad man faktiskt får när man köper en Tesla, så jag tror inte att de kommer att påverka andrahandsvärdet på just teslor så mycket.

Snabbladdning kan sänka elbilen en del dock, beroende på pris förstås. Ionity tar exempelvis 79 €-cent per kWh om inte ens biltillverkare har något avtal med dem som ger lägre pris (dessa avtal kan man få betala för dock). Allego och Fastned tar 59 €-cent. Andra har mer komplicerade betalmodeller med en fast månadskostnad bara för att få använda laddarna och sen (förhoppningsvis) lägre pris per kWh. Det konstiga är att man inte verkar kunna bygga en laddare som bara funkar som en bensinpump, alltså att man drar sitt bankkort och kopplar in sig utan att behöva några speciella medlemskort eller appar.

Permalänk
Medlem

@Gruarn:

Var betalar du 2 kr/kWh i egen stolpe? Det låter faktiskt rätt dyrt, är det en bostadsrättsförening som tar det priset för att betala av stolpen också?

Permalänk
Medlem

2019 stod jag inför valet.
Fanns dock 2 saker som satte stopp.
1. Hyresvärden vill inte installera laddstolpar
2. Nypriset på en Tesla Model 3 är för högt och Renault Zeo är för liten. Andra tillverkare är inte ett alternativ alls.

Köpte en Clio Intense 2019 med bensinmotor, lite extra utrustad, kostar ny 211k men fick den för 126k efter att inbytet av min Clio Dynamique 2014 räknats in. Den ger mig 80-100mil per tank som är på 40L beroende på hur jag kör.

För mig så är det en del som spelar in när jag köper bil.
1. Tillverkningen av bilen ska ske i ett land som har så ren elproduktion som möjligt - Frankrike är bland de renare i Europa med kärnkraft. Norden är de renaste elproducenterna, därefter kommer Frankrike om jag inte missminner mig.
2. Bilen skall ha ett lågt inköpspris.
3. Garantitid skall vara minst 5år.
4. Bilen skall ha låg milkostnad.
5. Försäkringskostnaden skall vara låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Snabbladdning kan sänka elbilen en del dock, beroende på pris förstås. Ionity tar exempelvis 79 €-cent per kWh om inte ens biltillverkare har något avtal med dem som ger lägre pris (dessa avtal kan man få betala för dock). Allego och Fastned tar 59 €-cent. Andra har mer komplicerade betalmodeller med en fast månadskostnad bara för att få använda laddarna och sen (förhoppningsvis) lägre pris per kWh. Det konstiga är att man inte verkar kunna bygga en laddare som bara funkar som en bensinpump, alltså att man drar sitt bankkort och kopplar in sig utan att behöva några speciella medlemskort eller appar.

Skrivet av Aktsu:

@Gruarn:

Var betalar du 2 kr/kWh i egen stolpe? Det låter faktiskt rätt dyrt, är det en bostadsrättsförening som tar det priset för att betala av stolpen också?

Man vet att frågan är kontroversiell när man får 2 invändningar på samma antagande, fast åt olika håll.
Först, ionity är verkligen outliern här. Är jag på rull och måste ladda använder jag främst eon drive eller tesla, båda låter mig ladda under 3kr. I andra hand Bee, som kostar 5, men det är sällan det behövs. 3 kr antogs också av OP som kostnad vilket jag alltså inte såg skäl att ifrågasätta. Vad gäller att funka som bensinpump så går det, men inte alltid smidigt. Att använda appen är smidigare, men lite ovant. Jag förväntade mig också att behöva ha en massa kort och taggar, men det har varit helt onödigt. Absolut smidigast är Tesla, där behöver du enbart sätta i sladden, mycket smidigare än vid bensinpumpen. De övriga aktörerna kommer nog att följa där...

Vad gäller egen stolpe då beror de priserna mycket på nätavgiften och många nätavgifter är höga. I storstäder är de typiskt lägre, men utanför dessa högre, t.ex Värmland.

Permalänk
Medlem

@Gruarn: Blir lite besvärligt när du flyttar kostnader lite som du vill men okej säg att dieselpriset går upp och priset för laddningen inte går upp. Tror dock båda kommer öka ganska likartat i procent.

Min förbrukning skiljer sig nog för att jag räknar landsväg, jag kommer köra 90% landsväg i 100+ så då sticker en elbils förbrukning iväg en del.
Räknar utifrån de mil jag satte en e-niro på 100 Km/h farthållare och nollade förbrukningen så om inte bilen ljuger för mig tror jag det är träffsäkert. Detsamma för en motsvarande Diesel, faktum är att en av de dieselbilar i min närhet rullar under 0,4 på landsväg så tog lite marginal där.

Vill också påpeka att du helt glömt att man i regel inte kan ta 100% lån på bilar som privatperson utan det är 20% handpenning som gäller så dina ränteberäkningar är lite off men diffen bör vara samma. Värt att tänka på att man kan göra annat för skillnaden i handpenning som är bättre.

Kontentan av det hela är i alla fall att jag betalar samma pris men får en bil som är mindre pålitlig i kyla, jag får en mer högljudd bil i landsvägsfart, den är mindre, och den har ingen dragkrok med en e-niro eller Kona vilket gör den relativt opraktisk.
Räknar vi in miljöbilspremien blir det en lite mindre kostnad men den kostnaden äts nästan upp på tre år.
Min primära tanke på köp är dock en model 3 LR och räknar man på det är det dyrare även med miljöbilspremien, en Model 3 LR med vinterdäck och dragkrok landar på 700' med självkörning och efter premien.

Därav min kommentar att jag får inte kalkylen att gå ihop.

Gällande framtiden så tror jag nog att dagens elbilar kommer bli mindre attraktiva till förmån för nyare modeller där laddning blir snabbare, räckvidd blir bättre och fit and finish förbättras.